Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

Roger (NO)

Fra nettsidene til Tesla (http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator):
"16A lading er mulig med det rette Tesla Hardware. (Noen tidlige modeller vil kreve en gratis ettermontering for å aktivere denne funksjonen.)"

HKS

Det er bra, da er vi isåfall halvveis til hva vi ble lovet når vi bestilte bilen... :)

Så kommer jo spørsmålet om hvor mange "Tesla-uker" det kommer til å ta før denne ettermonteringen er klar!

I vedlagt PDF ligger ladedokumentasjonen fra Tesla som jeg brukte som input når jeg konfigurerte bilen.
Tesla Model S 90D

tormodl

Sitat fra: HKS på torsdag 03. april 2014, klokken 16:03
I vedlagt PDF ligger ladedokumentasjonen fra Tesla som jeg brukte som input når jeg konfigurerte bilen.

HKS: Så du gjorde finalize etter 10. juli 2013 ?
Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

HKS

Sitat fra: tormodl på torsdag 03. april 2014, klokken 16:12
Sitat fra: HKS på torsdag 03. april 2014, klokken 16:03
I vedlagt PDF ligger ladedokumentasjonen fra Tesla som jeg brukte som input når jeg konfigurerte bilen.
HKS: Så du gjorde finalize etter 10. juli 2013 ?
Finalize for min del var i begynnelsen av juni.

Gjorde endringer i konfigurasjonen etter 10. juli ja (29. august for å være korrekt). Satt blant annet inn vinterpakke, var usikker på dobbeltlader, men fikk lovnader muntelig fra Tesla at det kun var ved 400V 32A trefase at det var behov for dette.
Tesla Model S 90D

tormodl

#79
OK, bare lurte sidan du sa du brukte dokumentet som input når du konfigurerte bilen -
og dokumentet vart tilgjengeleg for allmuen 10. juli.

Men hvis Tesla har sagt det muntleg så skal jo det vera godt nok, det er vel bare litt tyngre å bevisa det då -
kan vel fort bli påstand mot påstand hvis du ikkje har det skriftleg i ei eller anna form.
Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

Griffel

Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 03. april 2014, klokken 15:54
Fra nettsidene til Tesla (http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator):
"16A lading er mulig med det rette Tesla Hardware. (Noen tidlige modeller vil kreve en gratis ettermontering for å aktivere denne funksjonen.)"
Dette var et pussig utsagn (for å si det mildt), som ikke er mulig å forstå, siden en med den "rette Tesla Hardware" kan lade med mer enn dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#81
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. april 2014, klokken 15:17
Type 2 inlet på bilen har et lite hakk som ikke er der på andre biler, dette sørger for at SuperCharger-pluggen kun passer fysisk i en Tesla. Tesla kan nok fint nyttiggjøre seg dette hakket på en Type 2 kabel også.
Om Tesla vil er da dette en rett-fram løsning, ingen nyutvikling kun montasje av komponenter som eksisterer. To kontakter og en kabel som uansett er en type verkstedmontasje som kan gjøres mange steder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 16:37
Sitat fra: Roger (NO) på torsdag 03. april 2014, klokken 15:54
Fra nettsidene til Tesla (http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator):
"16A lading er mulig med det rette Tesla Hardware. (Noen tidlige modeller vil kreve en gratis ettermontering for å aktivere denne funksjonen.)"
Dette var et pussig utsagn (for å si det mildt), som ikke er mulig å forstå, siden en med den "rette Tesla Hardware" kan lade med mer enn dette.

16A per fase-lader (i motsetning til 13A som vi får nå)?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eclipse

#83
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. april 2014, klokken 12:04
Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 12:02
Hva gjør jeg om det dukker opp et 32A punkt med fastmontert kabel? Ringer Tesla så sender de ut folk til å laske om midlertidig mens jeg lader?
Det er da bare 43kW punkter som har fastmontert kabel? Alle offentlige ladestolper med 32A har type 2 uttak, ikke fast kabel. Det må være slik, for ellers kan man ikke plugge i Leaf eller andre med overgang fra type 2 til J1772.

Hvorfor gjør du dette vanskelig? Hva er ditt motiv?

I ladeinfoen som kom fra Tesla så står det at ved å bruke Type 2 kabel på 230V 32A uttak så skulle man få lade med 7,5 kW! Punktum.

Dette får vi ikke i dag, vi får ca 40% av den lovede effekten. Dermed stemmer ikke informasjon Tesla ga oss og som var grunnlaget for kjøp av enkeltlader.

Det fremstår dermed litt underlig at de som har dobbeltlader ikke forstår problemet.

Hva ville du sagt hvis du koblet deg til en Type2 stolpe og du fikk bare 8kW ut av den i stedet for 22kW? Ville du da sagt at det må vi bare regne med fordi Tesla er så nye? Eller ville du forlangt at Tesla ryddet opp og sørget for at det virket slik som lovet?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Epleskreller

#84
Vil bare flagge min støtte til Laumb. Jeg valgte også bort dobbeltlader da jeg antok å bruke enten rød 16A (11kW) eller 230V32A. Det var da min endelig konfigurasjon ble satt opplest og vedtatt at eneste forskjell mellom enkel og dobbeltlader var ved 400V trefase over 16A.

Jeg valgte derfor ikke dobbellader og innstallerte 16A400V i garasjen.. har forøvrig kjørt over 19k km uten behov for mer ladefart, men den ekstra begrensningen her er irriterende for grunnlaget for valget mitt er endret..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

#85
Sitat fra: eclipse på torsdag 03. april 2014, klokken 23:31
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. april 2014, klokken 12:04
Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 12:02
Hva gjør jeg om det dukker opp et 32A punkt med fastmontert kabel? Ringer Tesla så sender de ut folk til å laske om midlertidig mens jeg lader?
Det er da bare 43kW punkter som har fastmontert kabel? Alle offentlige ladestolper med 32A har type 2 uttak, ikke fast kabel. Det må være slik, for ellers kan man ikke plugge i Leaf eller andre med overgang fra type 2 til J1772.

Hvorfor gjør du dette vanskelig? Hva er ditt motiv?

I ladeinfoen som kom fra Tesla så står det at ved å bruke Type 2 kabel på 230V 32A uttak så skulle man få lade med 7,5 kW! Punktum.

Dette får vi ikke i dag, vi får ca 40% av den lovede effekten. Dermed stemmer ikke informasjon Tesla ga oss og som var grunnlaget for kjøp av enkeltlader.

Det fremstår dermed litt underlig at de som har dobbeltlader ikke forstår problemet.

Hva ville du sagt hvis du koblet deg til en Type2 stolpe og du fikk bare 8kW ut av den i stedet for 22kW? Ville du da sagt at det må vi bare regne med fordi Tesla er så nye? Eller ville du forlangt at Tesla ryddet opp og sørget for at det virket slik som lovet?
Jeg gjør dette vanskelig? Hva synes du man skal mene om oppkonstruerte problemstillinger, slik som fastmontert kabel på 32A 230V type 2 stolpe? Er det ikke lov å påpeke at det i all hovedsak er 43kW stolpene som har dette, når det forsøkes trukket frem som argument for å unngå kabel som løsning? Jeg har kommet med flere løsningsforslag, men alle avvises. Null fleksibilitet. Hvem gjør saken vanskelig?

Jeg har intet motiv annet enn sunn fornuft og oppfordring om å finne en minnelig løsning for begge parter. Å presse seg til dobbeltlader gratis er etter mitt syn hårreisende, men jeg skjønner at alle andre løsninger avvises når gulroten er gratis dobbeltlader (sw begrensning vil naturligvis ikke skje).

Hvis Tesla hadde sagt at jeg måtte bruke en gratis kabel fra dem for å få 22kW istedenfor 8kW hadde jeg sagt OK! Den brukes jo bare unntaksvis og kan ligge fast i bilen, og den hadde løst problemet! Hadde Tesla sagt jeg kunne få ettermontert dobbeltlader til fabrikkpris hadde jeg takket og bukket.

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 03. april 2014, klokken 23:44
Vil bare flagge min støtte til Laumb. Jeg valgte også bort dobbeltlader da jeg antok å bruke enten rød 16A (11kW) eller 230V32A. Det var da min endelig konfigurasjon ble satt opplest og vedtatt at eneste forskjell mellom enkel og dobbeltlader var ved 400V trefase over 16A.

Jeg valgte derfor ikke dobbellader og innstallerte 16A400V i garasjen.. har forøvrig kjørt over 19k km uten behov for mer ladefart, men den ekstra begrensningen her er irriterende for grunnlaget for valget mitt er endret..

13A vs 16A rammer alle. Jeg får bare 18kW istedenfor 22kW, men den fiksen er antydet å komme nå straks og involverer muligens bare ny kabling? Så det vel bare 230V 32A enfas type 2 stolper som det ikke finnes noen løsning på pt. annet enn egen type 2 kabel eller ettermontering av dobbeltlader?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Jepp, det er kun enfase 230V over 16A fra ladestasjon som er et problem. 13A-begrensingen regner jeg med at løser seg. Jeg hadde godtatt både en liten og nett lasket type 2 adapter(om det er mulig), tilbud om dobbeltlader for nybilpris og en ny kabel som løsning. Ikke fullt så prinsippfast som Laumb ;)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eclipse

#87
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. april 2014, klokken 07:19
Hvis Tesla hadde sagt at jeg måtte bruke en gratis kabel fra dem for å få 22kW istedenfor 8kW hadde jeg sagt OK! Den brukes jo bare unntaksvis og kan ligge fast i bilen, og den hadde løst problemet! Hadde Tesla sagt jeg kunne få ettermontert dobbeltlader til fabrikkpris hadde jeg takket og bukket.

Det er helt hypotetisk, Tesla har ikke tilbudt noen gratis kabel!

Men jeg tolker svaret ditt slik at du ville forventet at Tesla hadde ordnet opp på en eller annen måte. Det er det samme jeg gjør. Men Tesla har ikke tilbydt oss noe som helst, det er poenget mitt! Og hvis det hadde vært situasjonen din i eksempelet med 8 ver 22kW tror jeg du hadde vært vred.

En lasket Type2/Type2 adapter som et mellomstykke mellom min egen Type2 kabel og ladestolpen kunne vært en løsning.

Men for å være ærlig så tror jeg det enkleste (og billigste) for Tesla ville vært å tilby installasjon av dobbeltlader for 10K.

(edit av moderator: korrigert bruk av qoute)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Øyvind.h

#88
Sitat fra: eclipse på fredag 04. april 2014, klokken 09:02
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. april 2014, klokken 07:19
Hvis Tesla hadde sagt at jeg måtte bruke en gratis kabel fra dem for å få 22kW istedenfor 8kW hadde jeg sagt OK! Den brukes jo bare unntaksvis og kan ligge fast i bilen, og den hadde løst problemet! Hadde Tesla sagt jeg kunne få ettermontert dobbeltlader til fabrikkpris hadde jeg takket og bukket.

Det er helt hypotetisk, Tesla har ikke tilbudt noen gratis kabel!

Men jeg tolker svaret ditt slik at du ville forventet at Tesla hadde ordnet opp på en eller annen måte. Det er det samme jeg gjør. Men Tesla har ikke tilbydt oss noe som helst, det er poenget mitt! Og hvis det hadde vært situasjonen din i eksempelet med 8 ver 22kW tror jeg du hadde vært vred.

En lasket Type2/Type2 adapter som et mellomstykke mellom min egen Type2 kabel og ladestolpen kunne vært en løsning.

Men for å være ærlig så tror jeg det enkleste (og billigste) for Tesla ville vært å tilby installasjon av dobbeltlader for 10K.

(edit av moderator: korrigert bruk av qoute)
Vi er alle enige om at Tesla må sørge for at alle med enkeltlader får ladet med 32A 230V enfas fra et type 2 uttak. Absolutt ikke uenig i det :) Men det finnes flere måter å løse dette på uten å i praksis forlange gratis dobbeltlader. Det positive er at jeg ser nå at de fleste søker å finne en minnelig og fornuftig løsning :) Hadde jeg blitt fullstendig avvist kunne jeg også kjørt saken via forbrukerrådet og deretter evt. i retten, men ikke uten å selv tenke konstruktivt. Å låse seg fullstendig og avfeie alle løsningsforslag er ikke veien å gå, i mine øyne.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Det er hevet over tvil at Tesla har lovet ting som (foreløbig) ikke stemmer. Det er også opp til Tesla og komme med en løsning. Det finnes et utall mulige løsninger for dette, og jeg tror de som kun ser etterinstallasjon av dobbeltlader som eneste mulighet bør dempe forventningene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA