Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

tho

Jeg driter en lang bane i det "juridiske" her. Men jeg er meget interresert i det tekniske. Jeg kan ikke fatte at det skal være forskjell på å lade med Blå adapter og type 2 230V. Hva er den tekniske årsaken til at en bare kan lade med 16A på type 2 230V men kan lade 32A med blå adapter? (Med Enkellader)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

laumb

Fordi det blå adapteret er lasket internt i adapteret.
En type2 fra Salto får innmontert en medfølgende lask, og funker.

En offentlig/privatoffentlig type2 er sjelden/aldri lasket.

Lasken fordeler strømmen over flere delladere i enkeltladeren.

tho

Ok.. da er det vel en fullgod løsningen med en type 2 kabel som kan fordele over flere ladere?
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

akseln

Eller en adapter som kan brukes på standard type 2 kabler tilsvarende blått adapter.

tho

#34
Synes egentlig det er er et verre problem at en bare får 26A av 32A på type 2 400V stasjon. Har tesla gitt noen grei forklaring på det? Kan jo tyde på at laderene bare takler 3x13A hvær.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

jkirkebo

Sitat fra: tho på fredag 28. mars 2014, klokken 21:22
Ok.. da er det vel en fullgod løsningen med en type 2 kabel som kan fordele over flere ladere?

Ja, det vil fungere helt fint. Men man må da ha 2 Type 2 kabler og bruke riktig type på riktig ladestolpe. Det krever altså litt kunnskap om hva stolpen leverer av strøm. Det greieste er da å sjekke med 3-fase kabelen først og om bilen rapporterer 13/32A og ikke (3)-symbolet bytter man til lasket 1-fase kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: tho på fredag 28. mars 2014, klokken 21:29
Synes egentlig det er er et verre problem at en bare får 26A av 32A på type 2 400V stasjon. Har tesla gitt noen grei forklaring på det? Kan jo tyde på at laderene bare takler 3x13A hvær.

Det er en midlertidig begrensning på 13A. For å oppheve denne kreves en liten hw-fiks samt ny software. Dette er ikke klart ennå. Hva begrunnelsen er vet vi ikke, men sannsynligvis er det snakk om en del som har vist seg å være underdimensjonert for 16A last. Dermed begrenset man alle bilene i software for å unngå lader-havari.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Tesla kan vel om de ser poenget få produsert en CE godkjent lasket type 2 kabel.

Eller en type2 kabel med autolask, måler og lasket selv i en UMC lignende enhet bygget inn i kabelen.

Selv blir det dobbelt lader for redundans, er det feil på en lader tar den andre over.
Ser på superladerene at det av og til er feil på en lade enhet og strøm styrken faller til de får byttet den defekte enheten. (Står 10-12 ladere, pr dobbelbås)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Veggen

#38
Sitat fra: Veggen på fredag 28. mars 2014, klokken 17:19
Hmmm.
Jeg ladet på type2 enfas 32A med enkeltlader rett etter levering i september i fjor.
Hadde vel fw5.0 dengang. Har ikke forsøkt siden.
Uansett tyder vel dette på at det er fysisk mulig og at tesla nok kan få til dette hvis de vil.
Sitat fra: laumb på fredag 28. mars 2014, klokken 17:44
@Veggen
Mulig dette var en lasket privatlader? Det går med 32A om Type2 stasjonen er lasket internt. Hvor var dette?

Det var type 2 ladepunktet til elbilshop utenfor tønsberg:
http://www.ladestasjoner.no/preview/?csid=NOR_00286

Kjenner ikke til hvordan det er satt opp, men dette var i bruk for andre elbiler før models S ankom landet så merkelig om det skulle være lasket? Dette var også før Salto begynte å laske sine ladebokser.

Ser at det er begrenset til 30A så det var nok det jeg fikk, men dette er en begrensing i ladepunktet og ikke i bilen.

bosse

Jeg ville heller ikke funnet meg i stealthy endringer på informasjon som var bakgrunn for anskaffelsen. Det er litt shady bilselger-preg på den type praksis, og det trodde jeg egentlig at Tesla ville holdt seg for gode til. Det er trist om saken ikke kan løses i minnelighet, men om de sier at det ikke er mer å snakke om så ønsker jeg lykke til i klageprosessen.

Jeg tror det viktige nå er å synliggjøre at Tesla hadde publisert spesifikke egenskaper som var utslagsgivende i forhold til anskaffelsen, og hvordan fraværet av disse egenskapene har redusert bilens bruksverdi for deg som eier.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Bjoris

#40
Da jeg fikk besøk av en Tesla med dobbeltlader for å teste mitt A32-1 fase opplegg fikk vi ladet med 32 amp. Når er det 13/26 problemet slår inn? Type2? Det er jo rart at en får 32 a noen steder hvis det er noe HW som ikke tåler det?

Antar dobbeltladeren ikke har noe å si på 32-1 fase?

Laumb: er det slik at du må ha to forskjellige type 2 kabler, eller en "spesiell" som er lasket og dermed ikke er godkjent?

Hvis denne laskingen ikke er godkjent så er ikke adapterene godkjent heller da?

For meg hadde nok grensen gått på om den kabelen jeg måtte bruke var godkjent eller ikke, blir skeptisk om adaptern ikke er godkjente???
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

#41
Hver lader har tre del ladere som nå er begrenset til 13A. (16A før)

Med dobbelt lader, så kan en si at de er paralell koblet slik st du har da 26A x 3.

Enkelt forklart er de koblet til hver sin pinne i Tesla Type 2 kontakten på bilen.
(Riktig er n leder og tre faseledere)

Bruk av UMC så fordeler denne strømmen på pinnene i kontakten og dermed del laderene, slik at kobler du på enfas 32A fordeler den med 10.66A pr del lader.
Siden dette er under 13A fungerer det om du enkelt eller dobbelt lader.

Men type2 kabel 230v, så er det bare en del lader som får strøm. Grunnen for dette er at samme kabel er laget for å kunne brukes på 400v der alle kabler er i bruk.

Så da får du bare 13A på en type2 32A enfas lader om du har enkeltlader i bilen og 26A med dobbel.

Dersom en lasker type 2 kabelen og fordeler på del laderene vil denne kabelen bare gi 1x16A/32Apå 400v Type2 punkter. 16/32A

Og ikke 3x13/3x26A som du vil med en kabel som støttet 400v trefas 16/32A.
Her får du 3x16 med dobbelt lader og standard kabel.

Men en adapter som bilen gir beskjed at du må koble på ved Type2 og enfas bør gå ann å lage.

Type2 han til type2 hun adapter, som kan gjøres svært kompakt og da er lasket.

Oppdatert info takk til j
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på søndag 30. mars 2014, klokken 10:30
Dersom en lasker type 2 kabelen og fordeler på del laderene kan ikke denne kabelen brukes på Type2 uttak som har 400v siden en da kortsluttet denne. :-)

Det er feil. Man lasker selvsagt i den pluggen som går inn i bilen, ved å fordelen L1 over til L2 og L3. Enten bruker man en 1-fase kabel, eller en 3-fase der man kobler i fra og isolerer endene på L2 og L3. Dermed null kortslutning men også null 3-fase lading med samme kabel. Man må altså ha med seg to kabler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi


Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. mars 2014, klokken 11:48
Sitat fra: sigurdi på søndag 30. mars 2014, klokken 10:30
Dersom en lasker type 2 kabelen og fordeler på del laderene kan ikke denne kabelen brukes på Type2 uttak som har 400v siden en da kortsluttet denne. :-)

Det er feil. Man lasker selvsagt i den pluggen som går inn i bilen, ved å fordelen L1 over til L2 og L3. Enten bruker man en 1-fase kabel, eller en 3-fase der man kobler i fra og isolerer endene på L2 og L3. Dermed null kortslutning men også null 3-fase lading med samme kabel. Man må altså ha med seg to kabler.

Takk for retting.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

kennethl


Sitat fra: laumb på fredag 28. mars 2014, klokken 13:05
Finner ikke den "gode gamle" kalkulatoren eller noen gamle screenshots av denne, men kommer til å vektlegge denne dokumentasjonen (som Tesla i en eventuell sak bør klare å finne en changelog på internt) sammen med muntlige lovnader og følgende ark (uthevet det viktige):

Om du har problemer med å finne info så prøv internett sin waybackmachine, eller internet time machine, er en webside hvor du kan søke opp spesifikke adresser ig se cachet innhold fra gitt tidspunkt, funker på mange sider og verdt et forsøk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA