Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

OleJA

#60
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. april 2014, klokken 11:48
Dette handler da ikke om at de som har kjøpt dobbeltlader er redd for at noen skal få dette gratis?
Dette handler om sunn fornuft, sannsynlighet og det at man selv må vise litt ansvar når man vet man kjøper noe fra en så fersk organisasjon. Spesielt folk i TOCN burde jo kjenne selskap og bil inn og ut, og evne å vise moderasjon.
Nå var det vel faktisk slik at Tesla kom med informasjon om at bilen skulle kunne lade 32A 1-fase med enkeltlader. På det tidspunktet bilene måtte konfigureres var dette alt vi hadde å holde oss til.
Hvorvidt hver enkelt burde mistro denne informasjonen, pga. mye annen feilinformasjon fra Tesla på det samme tidspunktet (3-fase IT lading, innhold av vinterpakke++) er ganske irrelevant - Det er Tesla som har feilinformert og må ordne opp i dette.

Selv tok jeg den feige løsningen å valgte dobbeltlader for å sikre meg at jeg slapp ubehagelige overraskelser, men støtter Laumb fullt ut i at han ikke har fått et produkt med den lovte egenskapen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Griffel

Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 12:02
Hva gjør jeg om det dukker opp et 32A punkt med fastmontert kabel? Ringer Tesla så sender de ut folk til å laske om midlertidig mens jeg lader?
Du kan nok trygt se bort fra 32A type 2 enfaspunkt med fast kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: OleJA på torsdag 03. april 2014, klokken 12:36
Nå var det vel faktisk slik at Tesla faktisk kom med informasjon om at bilen skulle kunne lade 32A 1-fase med enkeltlader. På det tidspunktet bilene måtte konfigureres var dette alt vi hadde å holde oss til.
Nå kan den jo det, med UMC.
All lading fra fra type 2 kontakter krever en type 2 ladekabel.

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 10:30
Det er en svakhet i ladekart opplysningene at det ikke opplyses om 32A type 2 kontaktene er enfas eller trefas.
Det burde derfor stå f.eks type 2 32A 22kW eller 32A 7,3kW. Det er da de 32A 7,3kW kontaktene hvor Tesla får mindre enn lovet.
Det er stadig interesant å se hvor stort dette problemet egentlig er.
Enkleste/billigste løsningen vill vel egentlig være på de få aktuelle stedene å få Tesla til å spandere en 32A Blå industrikontakt i parallell .
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 11:29
Jeg ser at "alle" med dobbeltlader er i mot gratis ettermontering og at enkelte mener ettermontering til original pris.

Langt ifra. Om du ikke får det du er lovet skal du selvsagt ha fikset det for Teslas regning.

Jeg bare skjønner ikke tallene helt her.

Hvor mye kW og amp er det du faktisk får med konfigurasjonen din?

Dokumentet lover 7.5 - trodde det var det du fikk jeg. Er da årsaken til problemet 26 vs 32A, med tilsvarende reduksjon i effekt?
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på torsdag 03. april 2014, klokken 12:36
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. april 2014, klokken 11:48
Dette handler da ikke om at de som har kjøpt dobbeltlader er redd for at noen skal få dette gratis?
Dette handler om sunn fornuft, sannsynlighet og det at man selv må vise litt ansvar når man vet man kjøper noe fra en så fersk organisasjon. Spesielt folk i TOCN burde jo kjenne selskap og bil inn og ut, og evne å vise moderasjon.
Nå var det vel faktisk slik at Tesla faktisk kom med informasjon om at bilen skulle kunne lade 32A 1-fase med enkeltlader. På det tidspunktet bilene måtte konfigureres var dette alt vi hadde å holde oss til.
Hvorvidt hver enkelt burde mistro denne informasjonen, pga. mye annen feilinformasjon fra Tesla på det samme tidspunktet (3-fase IT lading, innhold av vinterpakke++) er ganske irrelevant - Det er Tesla som har feilinformert og må ordne opp i dette.

Selv tok jeg den feige løsningen å valgte dobbeltlader for å sikre meg at jeg slapp ubehagelige overraskelser, men støtter Laumb fullt ut i at han ikke har fått et produkt med den lovte egenskapen.
Og bilen kan fint lade med 32A 230V enfas med en kabel levert av Tesla (eller andre som vil levere). Være seg type 2 utformingen eller UMC. Alternativt kan man kreve å gjøre et knallkupp på oppgradering til dobbetlader for 10K. Da sitter man med en bil som har en helt annen bruksverdi og helt annen salgsverdi enn en bil med enkeltlader.

Mener du det er fornuftig å kreve gratis montering priset til 40K pga en diff på 3-4kW ladeeffekt på noen ytterst få stolper/høyst teoretiske scenarier? Når en enkel kabel kan løse alt, evt. en oppgradering til dobbeltlader til fabrikkpris? Man bør besinne seg og innstille på en minnelig løsning. Man skader bare seg selv ved å ikke fremstå som løsningsorientert.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 12:46
Nå kan den jo det, med UMC.
All lading fra fra type 2 kontakter krever en type 2 ladekabel.

Dokumentet vedlagt lenger opp beskriver spesifikt at den takler 32A 230V på Type2 ladestasjon. UMC er irrelevant der.

Sitat fra: janmb på torsdag 03. april 2014, klokken 12:52
Langt ifra. Om du ikke får det du er lovet skal du selvsagt ha fikset det for Teslas regning.

Jeg er enig med deg. Jeg har allerede forhåndsbetalt for en gitt egenskap. Om denne krever ekstra hardware eller ikke er Tesla sitt problem.

Sitat fra: janmb på torsdag 03. april 2014, klokken 12:52
Hvor mye kW og amp er det du faktisk får med konfigurasjonen din?

Dokumentet lover 7.5 - trodde det var det du fikk jeg. Er da årsaken til problemet 26 vs 32A, med tilsvarende reduksjon i effekt?

Får ca. 230 * 32 = 7360w, eller 7,36kW i alle mulige kombinasjoner _bortsett_ fra Type 2 stasjoner (som ikke er lasket - og det kan man ikke forvente at de er ute i "villmarken").
På disse Type 2 stasjonene får man i dagens situasjon max 230 * 16 = 3680w, eller 3,6kW.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. april 2014, klokken 12:56
Mener du det er fornuftig å kreve gratis montering priset til 40K pga en diff på 3-4kW ladeeffekt på noen ytterst få stolper/høyst teoretiske scenarier? Når en enkel kabel kan løse alt, evt. en oppgradering til dobbeltlader til fabrikkpris? Man bør besinne seg og innstille på en minnelig løsning. Man skader bare seg selv ved å ikke fremstå som løsningsorientert.

Fornuftig eller ikke - 40k eller ei - uansett utfall er en allerede kjøpt og betalt egenskap ikke til stede. Etter loven skal dette selvfølgelig rettes for selgers regning, enten det koster 10kr eller 50'000kr. Her vil det være rimelig å beregne kostnaden etter faktiske kostnader og ikke etter markedspris og da koster det neppe Tesla mer enn 10k uansett.

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. april 2014, klokken 12:56
Mener du det er fornuftig å kreve gratis montering priset til 40K pga en diff på 3-4kW ladeeffekt på noen ytterst få stolper/høyst teoretiske scenarier? Når en enkel kabel kan løse alt, evt. en oppgradering til dobbeltlader til fabrikkpris? Man bør besinne seg og innstille på en minnelig løsning. Man skader bare seg selv ved å ikke fremstå som løsningsorientert.

40K er en pris som er satt gunstig høy fordi Tesla ønsker at flest mulig skal bestille dobbeltlader sammen med bilen. Selve installasjonen tok kun et par timer på bilen min, så denne prisen har ingen sammenheng med reele kostander for Tesla som nok er godt under 10K.

Kanskje kan dette fikses med en kabel. Jeg tviler da ikke på at det er teknisk mulig å lage en slik kabel, eller lasket overgang, men om dette er godkjent og innenfor det som beskrives av http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#VDE-AR-E_2623-2-2 som kreves for en godkjenning.

Jeg hadde nok godtatt en evt. slik kabel såfremt den hadde relevante godkjenninger. Men forstår også godt Laumb dersom han mener dette er en utilstrekkelig fiks.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

tormodl

#67
Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 13:10
Dokumentet vedlagt lenger opp beskriver spesifikt at den takler 32A 230V på Type2 ladestasjon. UMC er irrelevant der.

Dette dokumentet fann eg først omtalt på forumet i denne posten frå 9. juli 2013:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg100352.html#msg100352

Denne posten er frå dagen etter, 10. juli 2013:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8438.msg100477.html#msg100477
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Ja...

Dette er jo et sprette nytt dokument. Det ble frigitt i dag. Vil egentlig anta at det er rimelig oppdatert. Det har versert en stund så vidt jeg har sett at det kunne være det stoppet på 90 i Norge. Uansett er det fra helt tom til helt full på under én time. Det er ikke så galt synes jeg. Men for all del. Jeg håper også på 120."
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heile denne sida her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8438.0.html indikerer jo at dette først var tilgjengeleg informasjon i juli?

Laumb:
Hadde du fått dette dokumentet av Tesla alt i mai før du gjorde finalize ?
Hvis ja, så var det dårleg gjort å ikkje dela informasjonen med oss andre på forumet :P
Hvis nei, så er det vel ikkje relevant for di sak ?

Det er vel ingen av oss som gjorde finalize i dei dagar som visste noko 100% sikkert om alle ladealternativ?
Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

HKS

Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 00:01
Klagen ble sendt Forbrukerrådet på Fredag.
I går fikk jeg svar med blant annet en infofolder og saksgang, muligheter for videre behandling og hva Forbrukerrådet er samt at de har sendt brev med kopi av saksdokumenter til innklagede (Tesla Motors).

De har fått 14 dagers frist av Forbrukerrådet til å uttale seg i saken og eventuelt foreslå en løsning. Blir spennende å se om de svarer da.

Eventuelt neste steg er å ta den inn for Forbrukertvistutvalget. En avgjørelse i Forbrukertvistutvalget har samme virkning som en dom dersom ingen av partene bringer den inn for de alminnelige domstoler.

De gjør også oppmerksom på at dersom en part lar være å svare kan Forbrukertvistutvalget fatte vedtak på bakgrunn av de opplysningene som ellers er kommet frem i saken.
Jeg har også irritert meg over dette siden jeg oppdaget denne "begrensningen".

Mitt valg av å droppe dobbeltlader ble også gjort da jeg viste at det var lite 400V i området jeg bor, samt at 11kW ville dekke mine behov. Hjemme kan jeg jo bare lade med 32A industrikontakt, men på offentlige stasjoner når er begrenset til 13A på 230V, og det er mye mindre en hva vi har blitt lovet av Tesla.

Det jeg ser på som et kompromiss er at de lar oss ettermontere dobbeltlader for prisen det ville kostet å bestille det med bilen (9900).

Jeg støtter denne klagen fult ut, og hjelper gjerne til hvis det er noe du trenger laumb.
Tesla Model S 90D

janmb

Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 13:10
Får ca. 230 * 32 = 7360w, eller 7,36kW i alle mulige kombinasjoner _bortsett_ fra Type 2 stasjoner (som ikke er lasket - og det kan man ikke forvente at de er ute i "villmarken").
På disse Type 2 stasjonene får man i dagens situasjon max 230 * 16 = 3680w, eller 3,6kW.

Da bryter det jo helt åpenbart med det dokumentasjonen sa den gangen ja. Ser også at dette kan være et betydelig praktisk problem.

Du burde jo ha en god sak her, litt avhengig av hvor mange disclaimers Tesla har klart å strø rundt omkring i forbindelse med dokumentasjonen du baserte valget ditt på.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

#70
Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 13:10
Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 12:46
Nå kan den jo det, med UMC.

Dokumentet vedlagt lenger opp beskriver spesifikt at den takler 32A 230V på Type2 ladestasjon. UMC er irrelevant der.
Nå var jo min kommentar til dette utsagnet:
Sitat fra: OleJA på torsdag 03. april 2014, klokken 12:36
Nå var det vel faktisk slik at Tesla faktisk kom med informasjon om at bilen skulle kunne lade 32A 1-fase med enkeltlader. På det tidspunktet bilene måtte konfigureres var dette alt vi hadde å holde oss til.

Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 13:10
Dokumentet vedlagt lenger opp beskriver spesifikt at den takler 32A 230V på Type2 ladestasjon.

Og det vil den gjøre om Tesla kan levere en passende kabel (det kan som tidliger nevent være sikkerhetsvurderinger og fare med ukvalifisert bruk som hindrer denne løsningen).
Det finnes også andre løsninger som Tesla kan velge for å løse ditt krav som vil være enklere enn en dobbeltlader, må de endre mange biler vil en slik løsning bli valgt og sansynligvis også bli rimligere enn en kabel.

Jeg er enig i at Tesla i perioder har lovet for mye i denne sammenheng, og at de må holde det de lover.
Hva som gjalt akkurat når du konfigurerte bilen vet ikke jeg.
Et standard alternativ til retting er jo også prisavslag, om det kommer opp vil du ha fordel av å kunne liste de stedene du må bruke lenger tid enn forutsatt når du kjøpte bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HKS

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 14:00
Og det vil den gjøre om Tesla kan levere en passende kabel (det kan som tidliger nevent være sikkerhetsvurderinger og fare med ukvalifisert bruk som hindrer denne løsningen).
Det finnes også andre løsninger som Tesla kan velge for å løse ditt krav som vil være enklere enn en dobbeltlader, må de endre mange biler vil en slik løsning bli valgt og sansynligvis også bli rimligere enn en kabel.
Dobbeltlader finnes allerede i dag, og kan installeres umiddelbart. En slik kabel du snakker om må designes samt testes, sett ut i fra hvor lang tid Tesla har brukt på å levere blå plugger så tipper jeg vi snakker minst 6 månder (også kjent som to Tesla-uker) før de kan levere noe.

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 14:00
Jeg er enig i at Tesla i perioder har lovet for mye i denne sammenheng, og at de må holde det de lover.
Hva som gjalt akkurat når du konfigurerte bilen vet ikke jeg.
Et standard alternativ til retting er jo også prisavslag, om det kommer opp vil du ha fordel av å kunne liste de stedene du må bruke lenger tid enn forutsatt når du kjøpte bilen.
Tesla har lovt 32A 120V Type 2 for enkeltlader helt frem til for noen uker siden.
Når jeg konfigurerte min bil i juni 2013 ble det både sagt skriftelig og muntelig at det eneste scenario hvor man trengte dobbeltlader var ved 400V trefase 32A.
Tesla Model S 90D

Griffel

Sitat fra: HKS på torsdag 03. april 2014, klokken 14:31
En slik kabel du snakker om må designes samt testes, sett ut i fra hvor lang tid Tesla har brukt på å levere blå plugger så tipper jeg vi snakker minst 6 månder (også kjent som to Tesla-uker) før de kan levere noe.
Det eneste problemet jeg ser med kablen er en sikkerhets vurdering, altså om en tydelig advarsel på kablen mot å benytten den på andre biler er tilstrekklig. Kablen kan kjøpes modifisering, noen minutter.

Nå er det opp til Tesla å foreslå en løsning på problemet, som for øyeblikket vel er et ikke problem.
Derfor tror jeg det spiller liten rolle om Tesla evt. bruker noen mnd. på vurdering.
Det kan bli et voksende problem, avhengig av hvor mange slike enfas 32A ladepunkt som monteres uten at det finnes alternativer i nærheten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HKS

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 14:51
Nå er det opp til Tesla å foreslå en løsning på problemet, som for øyeblikket vel er et ikke problem.
Derfor tror jeg det spiller liten rolle om Tesla evt. bruker noen mnd. på vurdering.
Det kan bli et voksende problem, avhengig av hvor mange slike enfas 32A ladepunkt som monteres uten at det finnes alternativer i nærheten.
Jepp, det er opp til Tesla å foreslå en løsning.

Hvordan du klarer å komme frem til at det er et "ikke problem" skjønner ikke jeg.
At maks ladestyrke med på 230V type 2 kontakter er 3kW isteden for 7,3kW er definitivt et problem.

Et eksempel på dette var for min del på vei oppover Valdres. På Fagernes er det i Amfi-senteret installert fire type 2 kontakter med 230V 32A. Da er det surt å kun ha muligheten til å lade litt over en tredjedel av hva produsenten har lovet oss!
Tesla Model S 90D

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. april 2014, klokken 14:51
Sitat fra: HKS på torsdag 03. april 2014, klokken 14:31
En slik kabel du snakker om må designes samt testes, sett ut i fra hvor lang tid Tesla har brukt på å levere blå plugger så tipper jeg vi snakker minst 6 månder (også kjent som to Tesla-uker) før de kan levere noe.
Det eneste problemet jeg ser med kablen er en sikkerhets vurdering, altså om en tydelig advarsel på kablen mot å benytten den på andre biler er tilstrekklig. Kablen kan kjøpes modifisering, noen minutter.

Type 2 inlet på bilen har et lite hakk som ikke er der på andre biler, dette sørger for at SuperCharger-pluggen kun passer fysisk i en Tesla. Tesla kan nok fint nyttiggjøre seg dette hakket på en Type 2 kabel også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA