Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

laumb

Forøvrig er en omfattende klage nå fylt ut og sendt Forbrukerrådet i dag da fristen for utbedring (ga Tesla 1 uke til å svare + 2 uker på å utbedre - og de mener saken er avsluttet for deres del allerede etter 1 uke) er gått ut i dag.

Forbrukerrådet har kun personer tilgjengelig på dagtid, så hører nok ikke noe denne uken.

Huket og av for at jeg vil fortsette klagen i Forbrukerrvistutvalget om det ikke fører fram.
Så får vi ta eventuelle rettslige skritt i ettertid om det kommer til det.

Til dere som ikke har helt oversikt så er Forbrukerrådet kun ment som "mellommann/megler". Dersom det ikke blir enighet har FTU en "domstollignende" ordning, men ingen blir vel bundet av en dom der (?). Første skritt etter er Tingretten. Bring it on!

Øyvind.h

Sitat fra: Ebbe på fredag 28. mars 2014, klokken 15:32
En muntlig avtale er like bindene som en skriftlig. Jeg fikk samme info, så da står man med sterke kort!
Påstanden må være dokumenterbar, eller så må man få Tesla til å innrømme feilinfo. "Han sa" er tynt i retten, spesielt med alle disclaimers Tesla har, og det faktum at det er et ungt selskap hvor de fleste kjøperne var fullt klar over at ting var litt bob bob.

Som nevnt før - har man skriftlig fra Tesla at bilen skal støtte 32A på type 2, da har man en god sak. Så lenge man innhentet infoen FØR man konfigurerte, og så lenge man kan dokumentere at man har fått feil info.
Ellers blir det en vanskelig sak.

Sitat fra: Muffinman på fredag 28. mars 2014, klokken 17:52
Sitat fra: fredag på fredag 28. mars 2014, klokken 17:41
Vel, for å være litt stygg, det er vel ikke noen bombe at dere som valgte enkeltlader i etterkant kom til å angre på dette valget og klage over laber ladehastighet.
Dette var ingen innertier, heller en skivebom. Det er ingen som klager på ladehastigheten til enkeltladeren skulle ha. Men man klager over at enkeltladeren ikke leverer avtalt hastighet. Det at CEO i ettertid står fram og sier at dette skal fikses  (13A/16A problematikken) uten at servicesentrene har hørt om det uker etterpå framstår som lite profesjonelt.
Og for de som er helt avhengige av diffen mellom enkel/dobbeltladers hastighet på 32A type 2 stolper kan de lage en egen kabel, problem solved. Ikke noe poeng å ettermontere dobbeltlader når dette lar seg ordne med en modifisert kabel? At en kabel kan gå i stykker er helt irrelevant. Gå i stykker kan også interne ladere om man eks søler vann i interiøret og vannet renner igjennom baksetet og ned på laderne....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: Muffinman på fredag 28. mars 2014, klokken 17:52
Dette var ingen innertier, heller en skivebom. Det er ingen som klager på ladehastigheten til enkeltladeren skulle ha. Men man klager over at enkeltladeren ikke leverer avtalt hastighet. Det at CEO i ettertid står fram og sier at dette skal fikses  (13A/16A problematikken) uten at servicesentrene har hørt om det uker etterpå framstår som lite profesjonelt.

"Heldigvis" er ikke dette 13/16-problematikken. Den skal de få en sjanse til å gjennomføre utbedring på.
Derimot 32A på enkeltlader har tidligere ikke vært drøftet i forá over oss. Vet ikke om noen andre som har klaget til Tesla på den mangelen før heller?

Muffinman

Nei det er jo ikke 13/16 problematikken men jeg mener at prinsippet er sammenlignbart: Man får ikke lovet hastighet på enkeltlader. Dermed synes jeg det er ufint å framstille det som i innlegget jeg siterte, at det skal være kundens egen feil og at denne sutrer over egne valg. Dette ville vært en ikke-sak om laderen leverte i henhold til spesifikasjon på kjøpstidspunktet.

Men jeg er enig i at de skal få en sjans til å rette 13/16A problemet. Men siden det begynner å bli en stund siden sjefen sjøl annonserte fiksen for dette er det på tide at servicesentrene i det minste har hørt om den, og aller helst begynner å rulle den ut fortløpende.

laumb

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. mars 2014, klokken 17:54
Og for de som er helt avhengige av diffen mellom enkel/dobbeltladers hastighet på 32A type 2 stolper kan de lage en egen kabel, problem solved. Ikke noe poeng å ettermontere dobbeltlader når dette lar seg ordne med en modifisert kabel?

Jeg forstår behovet for dere med dobbeltlader der dere prøver å komme med forslag til alternativer som gjør at dere har kjøpt noe og andre kanskje ligger an til motsatt.

Det er uansett slik at en kabel ikke løser problemet korrekt. Jeg kjøpte en BIL med en lovet egenskap - ikke en kabel med en egenskap som tilfeldigvis krever en bil.

Det må og forstås at en kabel er en risiko så lenge det finnes tyveri, vær og vind og slitasje. Tesla må i så tilfelle stille en ubetinget og umiddelbar garanti for at korrekt utstyr må være tilgjengelig ved en hver tid.

Ladesystemer i en elbil er det absolutte alfa omega sammen med batteri og er å regne som en vesentlig egenskap ved kjøretøyet. Dette skal levere korrekt i forhold til de avtalte spesifikasjoner! Uavhengig av hva slags 3. Parts utstyr man velger å bruke.

Du hadde ikke tatt til takke med en handsfree montert i solskjermen om bilen plutselig ble levert uten en integrert?

laumb

Sitat fra: Muffinman på fredag 28. mars 2014, klokken 18:01
Nei det er jo ikke 13/16 problematikken men jeg mener at prinsippet er sammenlignbart: Man får ikke lovet hastighet på enkeltlader. Dermed synes jeg det er ufint å framstille det som i innlegget jeg siterte, at det skal være kundens egen feil og at denne sutrer over egne valg. Dette ville vært en ikke-sak om laderen leverte i henhold til spesifikasjon på kjøpstidspunktet.

Men jeg er enig i at de skal få en sjans til å rette 13/16A problemet. Men siden det begynner å bli en stund siden sjefen sjøl annonserte fiksen for dette er det på tide at servicesentrene i det minste har hørt om den, og aller helst begynner å rulle den ut fortløpende.

100% enig.

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på fredag 28. mars 2014, klokken 18:03

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. mars 2014, klokken 17:54
Og for de som er helt avhengige av diffen mellom enkel/dobbeltladers hastighet på 32A type 2 stolper kan de lage en egen kabel, problem solved. Ikke noe poeng å ettermontere dobbeltlader når dette lar seg ordne med en modifisert kabel?

Jeg forstår behovet for dere med dobbeltlader der dere prøver å komme med forslag til alternativer som gjør at dere har kjøpt noe og andre kanskje ligger an til motsatt.

Det er uansett slik at en kabel ikke løser problemet korrekt. Jeg kjøpte en BIL med en lovet egenskap - ikke en kabel med en egenskap som tilfeldigvis krever en bil.

Det må og forstås at en kabel er en risiko så lenge det finnes tyveri, vær og vind og slitasje. Tesla må i så tilfelle stille en ubetinget og umiddelbar garanti for at korrekt utstyr må være tilgjengelig ved en hver tid.

Ladesystemer i en elbil er det absolutte alfa omega sammen med batteri og er å regne som en vesentlig egenskap ved kjøretøyet. Dette skal levere korrekt i forhold til de avtalte spesifikasjoner! Uavhengig av hva slags 3. Parts utstyr man velger å bruke.

Du hadde ikke tatt til takke med en handsfree montert i solskjermen om bilen plutselig ble levert uten en integrert?
Modifisert kabel løser problemet.  Tesla har vel ikke skrevet noe sted at du kan velge kabeltype fritt? De kan fint si at bilen kan lade med 32A på 230V type 2 uttak, og deretter gi deg en kabel som sørger for at dette fungerer. Om du ikke vil ha kabelen, legger den i søpla eller annet sted er irrelevant for Tesla.

Handsfree-sammenligningen er ganske fjern. Kabel må du ha uansett når du lader, og det er ikke engang sikkert du kan se forskjell på en modifisert og en umodifisert kabel. Å prate om HF i solskjermen er bare tull.

EDIT: Tror bare jeg sier lykke til med rettssaken :) Tesla  har ikke vondt av å føle press. Hvorvidt de gir opp og bare gir etter med enkleste løsning gjenstår å se. Tenker litt 50/50 rundt det (morselskap som ikke er veldig fleksibelt, men norsk org. som kanskje ikke orker å krangle). Forholdene tatt i betraktning tror jeg ikke denne saken holder i retten (for dårlig dokumentasjon), og om den holder tror jeg de fint slipper unna med modifisert kabel som gjør deg i stand til å lade iht. angitt spekk.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Oddsen for at Tesla ønsker å levere ut en modifisert kabel, som da står uten gyldig CE merking, ikke er i forhold til andre godkjenninger og ikke følger standarden, er nok lav.

HF-sammenligningen er helt korrekt.
Tesla kan heller ikle forvente at man skal måtte ha med seg en kabel det i utgangspunktet kun finnes 1 av. Det blir ikke så enkelt og vennlig som de skal ha det til da lenger.

tormodl

Sitat fra: laumb på fredag 28. mars 2014, klokken 18:03
Ladesystemer i en elbil er det absolutte alfa omega sammen med batteri og er å regne som en vesentlig egenskap ved kjøretøyet.

Hvis du meinte det du sa der, så forstår eg ikkje at du valgte å ikkje ta med dobbeltladar til mindre enn 2% av totalkosten ....  :P

Sorry laumb, ikkje ta det ille opp - kunne bare ikkje dy meg  ;D
Tesla Model S P85+ | Dolphin Grey, grått skinn, carbon, grå 21" turbine, sølv 19" cyclone, panotak, alt minus barnesete
Bestilt: 27.12.12 - #P22xx | Finalize: 17.05.13 | I produksjon:  01.10.13 - VIN 195xx | Levert: 15.11.13

NilsG

Fordi dersom enkeltladeren leverer det vi har kjøpt/bestilt så har vi konkludert med at vi ikke vil ha bruk for dobbeltlader, og i stedet valgte å spare oss for den utgiften....  ;)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

laumb

Rett og slett fordi jeg er komfortabel med 6-11kW på tur. 3kW på tur blir snaut i lengden. Spesielt når enkelte turer blir forsøkt planlagt basert på 7.4kW og med 11timer kortere besøkstid enn det som planlegges.

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på fredag 28. mars 2014, klokken 18:40
Oddsen for at Tesla ønsker å levere ut en modifisert kabel, som da står uten gyldig CE merking, ikke er i forhold til andre godkjenninger og ikke følger standarden, er nok lav.

HF-sammenligningen er helt korrekt.
Tesla kan heller ikle forvente at man skal måtte ha med seg en kabel det i utgangspunktet kun finnes 1 av. Det blir ikke så enkelt og vennlig som de skal ha det til da lenger.
Om du mener HF-sammenligningen holder vann sier jeg lykke til i retten :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Car-El

No slit æ litt her.
Med laderen/ledningen som følger med bilen kan lade med 230V 1~ 32A. Dette gir 7360Wh (7,3kWh), noe æ ennå ikke har fått prøvd ut.
Om dette da tilføres en Mode3 boks 230V 1~ 32A så går det ikke å få mere enn 7,3kWh ut av den mode3 boksen. Og det skal vel en enkeltlader klare.

Heller er det jeg som er helt på bærtur her.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Lanber

Skjiit fiske. Var ikke klar over jeg ikkje kunne lade fulle 32A på type 2 ladestolpe.  Er gift med en jurist og kan med handa på hjerte si jeg ville heller bite i meg denne mangelen enn trekke den inn for rettsapperatet.

akseln

Kan noen forklare meg hvorfor det er støtte for 230V 32A 1 fase via blå adapter og ikke via type 2? At dette kun skal støttes for de med dobbeltlader synes jeg også høres pussig ut.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA