Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

laumb


Starter denne som tilsvar fra et innlegg i "FW 5.9"-tråden.


Sitat fra: Muffinman på fredag 28. mars 2014, klokken 06:42
Selv om adapterene nå er levert har Tesla fremdeles ikke levert lademulighetene som lå til grunn for kjøpsbeslutningen. Juridisk sett er jeg overbevist om at de er på tynn is, men jeg skulle likt å vite hva slags holdning til kundene dette er et resultat av. Da tenker jeg ikke lokalt på servicesentrene, men lenger oppe i organisasjonen.


Jeg er midt i en klageprosess med Tesla angående noe tilsvarende: Jeg ble muntlig før kontrakt og skriftlig (via ladeguiden til Tesla på nettsidene dems - før den ble endret) omkring levering lovet at med enkeltlader skulle det gå ann å lade med 32A på Type2 i villmarken.


Saken har gått litt internt i systemet og det endelige svaret fra Tesla er håpløst.
De ønsker å tilby meg et "ladekurs" og refererer til dagens oppdaterte dokumentasjon.


Jeg skal skrive en klage og sende via Forbrukerrådet i løpet av kvelden - og er forberedt på å stille i tingretten om det skulle være nødvendig. I lengre tid markedsførte Tesla 32A 1-fase Type2 som en mulighet, før de fant ut at det ikke gikk allikevel. Til og med Sønnico og Salto monterte jo og solgte ut ladebokser der dette ikke fungerte - siden Tesla ikke selv visste at det måtte en lasking til som er utenfor standarden.


Da jeg baserte mitt valg av enkeltlader på at 32A var mulig i "alle" situasjoner (unntatt 400V) vil mangelen på denne egenskapen ha en direkte innvirkning på hvordan tilvalgskjøpet mitt ville blitt håndtert. Jeg anser derfor uteblivelsen av denne lovede egenskapen som et alvorlig brudd på leveransen og vil kreve at Tesla finner en løsning som tillater at jeg kan bruke standard utstyr (kabel + tilfeldig ladeboks) og kunne lade med 32A 1-fas Type2. Eventuelt en modifisert kabel er ikke godt nok da det bare er en "workaround".




Er det noen som tilfeldigvis har en skjermdump fra "ladeguiden/kalkulatoren" fra den tiden man kunne velge enkeltlader + Type2 32A?




Historikk:
- Sent Mai 2013 - Tesla informerer muntlig om at 32A 1-fas Type2 er mulig.
- Medio September 2913 - Tesla sin "ladekalkulator" viser at 32A 1-fas Type2 er mulig med enkeltlader.
- Medio Desember 2013 - Personell i butikk informerer om at dette kommer "senere".
- Mars 2014 - Tesla har i løpet av perioden fjernet 32A som et alternativ i kalkulatoren og reklamerer nå med maks 16A for enkeltlader.

janmb

Du har selvsagt helt rett, håper du vinner frem.

Det eneste riktige kompensasjon de kan gi deg er vel strengt tatt gratis ettermontering av dobbellader?

Lykke til uansett.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

Du kan dokumentere skriftlig at du har fått feil info før du konfigurere bilen din? I så fall har du en god sak.
At ladeguiden evt ble lagt ut med feil etter at du konfigurerte er irrelevant. Alt handler om dokumenterbar info du fikk før du valgte konfigurasjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

akseln

Sitat fra: laumb på fredag 28. mars 2014, klokken 08:43
Eventuelt en modifisert kabel er ikke godt nok da det bare er en "workaround".

Hvorfor vil ikke en modifisert kabel være godt nok gitt at du da vil kunne lade på 32A?

laumb

Sitat fra: janmb på fredag 28. mars 2014, klokken 08:56
Det eneste riktige kompensasjon de kan gi deg er vel strengt tatt gratis ettermontering av dobbellader?

Om det legger press på dem til å utvikle noe egnet for enkeltlader, om de monterer dobbetlader og sperrer denne til 11kW eller monterer det normalt er likegyldig. Det er egenskapen som er viktig.

p.t. er det nok store odds for at det er eneste faktiske mulighet.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. mars 2014, klokken 09:40
Du kan dokumentere skriftlig at du har fått feil info før du konfigurere bilen din? I så fall har du en god sak.
At ladeguiden evt ble lagt ut med feil etter at du konfigurerte er irrelevant. Alt handler om dokumenterbar info du fikk før du valgte konfigurasjon.

Det fantes egentlig ikke noe skriftlig dokumentasjon på den tiden annet enn ladedokumentet som ble "lekket" og var fullstendig ukomplett (en kladd?). Absolutt alle måtte stole på de muntlige tilbakemeldingene.

Den skriftlige dokumentasjon forelå ikke før senere.

Sitat fra: akseln på fredag 28. mars 2014, klokken 10:36
Hvorfor vil ikke en modifisert kabel være godt nok gitt at du da vil kunne lade på 32A?

Fordi jeg ble lovet at bilen skal ha denne egenskapen og den da ligger "godt skjult" i bilen. En kabel er utsatt for feil. Skal Tesla stille seg ansvarlig for å levere ny kabel kostnadsfritt til meg om den blir ødelagt fordi den plutselig er eksponert ute? Hvam om den blir kuttet og stjålet?

laumb

Finner ikke den "gode gamle" kalkulatoren eller noen gamle screenshots av denne, men kommer til å vektlegge denne dokumentasjonen (som Tesla i en eventuell sak bør klare å finne en changelog på internt) sammen med muntlige lovnader og følgende ark (uthevet det viktige):


Muffinman

Vi er mange som ønsker å se at Tesla lykkes, og i så måte er det faktisk viktig at de kjøres på slike saker som dette. Det er helt håpløst å påstå at man selger biler i premiumsegmentet som skal konkurrere med eksisterende merker når vi i realiteten har kjøpt en forundringspakke med feilkonstruksjoner og ukjente/ikke kommuniserte egenskaper på en del områder.  Hvis man ikke evner å rydde opp i slik praksis raskt vil det på sikt skade omdømmet til merket kraftig. 4000 kunder hvorav 40 irriterer seg lager betydelig mindre støy enn om man har solgt 400.000 biler og 4000 irriterte kunder gir lyd fra seg. Det er derfor kritisk at retting skjer før kundemassen blir for stor, og i så måte er det faktisk i Tesla sin egen interesse at saker som dette kjøres. Tommel opp.

Ebbe

En muntlig avtale er like bindene som en skriftlig. Jeg fikk samme info, så da står man med sterke kort!
P39240

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. mars 2014, klokken 09:40
Du kan dokumentere skriftlig at du har fått feil info før du konfigurere bilen din? I så fall har du en god sak.
At ladeguiden evt ble lagt ut med feil etter at du konfigurerte er irrelevant. Alt handler om dokumenterbar info du fikk før du valgte konfigurasjon.

Den beste måten for Tesla å håndtere dette er nok å tilby ettermontering av dobbeltlader til original ekstrautstyrspris for de som bestilte i perioden frem til web-sidene ble endret. Det er sikkert ikke så mange som ønsker dette til at det blir uhåndterlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Enig med Muffinman og Ebbe.
Tenker Tesla på et tidspunkt har vært innom nok saker til at de tenker seg om en ekstra gang før de a) legger ut uferdig info & b) bruker lang tid på å få ut korrekt info.

jkirkebo:
Det er ingen god løsning. Egenskapen ble lovet - da må egenskapen leveres. Uavhengig av hvordan de velger å tilby dette er lovverket krystallklart: Uten kostnad for forbrukeren.

Sitat§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på fredag 28. mars 2014, klokken 15:40
jkirkebo:
Det er ingen god løsning. Egenskapen ble lovet - da må egenskapen leveres. Uavhengig av hvordan de velger å tilby dette er lovverket krystallklart: Uten kostnad for forbrukeren.

Sitat§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Vel, en modifisert og gratis kabel kan neppe kalles en vesentlig ulempe, så da tipper jeg de går for den løsningen isteden. Så da kan de jo evt. tilby begge deler til de som klager. Å forvente gratis ettermontert dobbeltlader mener jeg er helt urealistisk, og veldig urettferdig ovenfor de som faktisk har betalt for den. I så fall bør den software-sperres på 32A 1-fase slik at man med 3-fase kun får 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Veggen

#11
Hmmm.
Jeg ladet på type2 enfas 32A med enkeltlader rett etter levering i september i fjor.
Hadde vel fw5.0 dengang. Har ikke forsøkt siden.
Uansett tyder vel dette på at det er fysisk mulig og at tesla nok kan få til dette hvis de vil.

fredag

Vel, for å være litt stygg, det er vel ikke noen bombe at dere som valgte enkeltlader i etterkant kom til å angre på dette valget og klage over laber ladehastighet. Og det er vel heller ikke noen bombe at noen ville bli misfornøyde etter all den unøyaktige informasjonen som ble gitt av Tesla om lading våren 2013.

Dere som har enkeltlader kan lade på blå 32A enfasekontakt med UMC, kan dere ikke?

I så fall, kan du ikke bare bruke en overgang fra type2 til rød CEE32, samt en overgang fra rød CEE32 til blå CEE32, og så koble på UMC?

Feks varenr. 31201 for elbilhjelpen:
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Kanskje elbilhjelpen kan skaffe/lage overgang direkte fra type2 til blå CEE32.


I samme åndedrag kan det jo nevnes andre irriterende lade-relaterte problemer med Tesla Model S:

- Tesla-ansatte på Alnabru sa muntlig våren 2013 at europeisk versjon ville støtte norsk 230V IT trefase-lading. Men da den europeiske versjonen av bilen kom klarte den bare å dra nytte av enfase. Det er en betydelig forskjell i ladetid på disse to alternativene, 7kW vs 10-11kW. Noen strømnettselskaper i Norge er ikke veldig begeistret for enfaselading over 25A, og noen er blitt nektet å sette opp enfasekurser over 25A for å lade elbil. Men for de aller fleste visste vi om de endelige spesifikasjonene, inkl manglende støtte for 230V IT trefas, før vi betalte og overtok bilen.

- Blå og røde adaptere kom 5 mnd forsinket. Tesla skal kompensert kompensert oss for denne ulempen med et gavekort. Men at jeg ikke kunne lade på rød kontakt var en ulempe og et problem for meg på tur i Danmark.

- Medfølgende UMC funket dårlig på norsk 230V IT enfas lading, pga problemer med jording og pga problemer med spenningsfluktuasjoner. Dette gjorde at bilen min ikke kunne kjøre ved en anledning, men Tesla Ranger fikk den igang kjapt, og jeg fikk snart en ny ladekladd fra Tesla som har funket veldig bra til daglig lading. Kjekt med to mobile ladekabler. Alt i alt: Super service for å rette opp problemet.

- Ladehastigheten er satt ned fra 3x32A til 3x26A. Dette medfører 1 time ekstra ladetid når jeg er på tur og må lade på en 22kW type2-ladestasjon. Ingen informasjon fra Tesla om dette problemet. Det er en klar ulempe å måtte vente en time lengre på lading på tur enn jeg måtte da jeg fikk bilen, før Tesla skrudde ned fra 32A til 26A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

laumb

@jkirkebo
Det er bilen/laderen som mangler egenskapen - ikke kabelen. Jeg skal ikke måtte være avhengig av en spesiell kabel. Dersom Tesla velger den varianten vil jeg kreve at de stiller ny kabel til rådighet hver gang jeg har glemt den, den er stjålet eller blir ødelagt. Jeg forventer og at de kommer til meg med en raskere, midlertidig løsning om jeg står i villmarken på en 32A lader med fastmontert kabel og kun får 16A.


At de skulle velge å sperre den, dersom de velger ekstra lader  er nok innafor. Jeg er ikke ute etter å snike meg til 22kW - for det trenger jeg ikke. Men 16A vs. 32A er ish-11 timer i forskjell i riktig situasjon. Jeg er komfortabel med å kunne reise langt og være der i 11 timer, men IKKE 22 timer.

@Veggen
Mulig dette var en lasket privatlader? Det går med 32A om Type2 stasjonen er lasket internt. Hvor var dette?

Muffinman

Sitat fra: fredag på fredag 28. mars 2014, klokken 17:41
Vel, for å være litt stygg, det er vel ikke noen bombe at dere som valgte enkeltlader i etterkant kom til å angre på dette valget og klage over laber ladehastighet.
Dette var ingen innertier, heller en skivebom. Det er ingen som klager på ladehastigheten til enkeltladeren skulle ha. Men man klager over at enkeltladeren ikke leverer avtalt hastighet. Det at CEO i ettertid står fram og sier at dette skal fikses  (13A/16A problematikken) uten at servicesentrene har hørt om det uker etterpå framstår som lite profesjonelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA