Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Anterialis

Automatisk "Park" når bilder åpnes.

I går merket jeg ufrivillig at når bildøren/førerdør åpner seg, så går girvelgeren automatisk i Park. Jeg forstår dette nok er en sikkerhetsinnretning, men for min del vil jeg helst ha etter frabedt. I går hadde jeg litt dårlig tid og skulle raskt ut av bilen. Rett før jeg stoppet opp(ca 2-3 kmh/t) åpnet jeg førerdøren for å trykke på "P" på vei ut av bilen. Idet jeg åpnet bilen bråstoppet bilen på en måte som ikke hørtes bra ut. Bilen hadde automatisk gått i "P" før bilen stanset helt opp.

Er dette normalt? Det burde jo vært sånn at "P" kun ble aktivert om bilen har stått stille i minimum 0,5-1s feks for å unngå slikt jeg opplevde..

Hva om man åpner førerdøren på gløtt i 20 kmh/t eller mer (uansett årsak)?

Kan man skru av denne funksjonen?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Demented_Genius

#916
Slik er det nok på alle BMWer med aut. Bilen kan ikke vite ka folk tenke. den antar det værst tenklige, at du ha glemt å sette den i park når du forlate bilen. Du kan nok ikke skru av den funksjonen nei. Regner med at mange andre bilmerker har det på den måten også.
BMW X5 2011
BMW I3 2016

turfsurf

Sitat fra: Demented_Genius på torsdag 18. juni 2015, klokken 08:56
Slik er det nok på alle BMWer med aut. Bilen kan ikke vite ka folk tenke. den antar det værst tenklige, at du ha glemt å sette den i park når du forlate bilen. Du kan nok ikke skru av den funksjonen nei. Regner med at mange andre bilmerker har det på den måten også.
Åpen dør i kombinasjon med setesensor er fornuftig. Kun åpen dør er for enkelt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Anterialis

Er det noen som vet hva hastighetsbegrensningen er da? Skjer vel ikke i 20-30 kmh?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Olemann

#919
Dette må vi nok leve med. Helt siden vi mistet DOS 4.2 og fikk Windows på PC'en på 80 tallet (for ikke å snakke om Mac) så har maskinene ment den klarer gjette hva vi egentlig har lyst til å gjøre, og gjør det for oss....Så slipper man jo vite mye om hva som skal til for å gjøre det.....
Men sikkert lurt, ta en sjekk blant de 10.000 som har kjøpt elbil det siste året og be dem definere forskjellen på strøm og spenning, tror det blir mange blanke øyne da.....

Snakket med en flyger her om dagen, han var sur på det samme, det meste han ber flyet om å gjøre må innom en computer som vurderer det, før flyet kanskje lystrer....

Snart har vi nok påbudt filskiftevarsler og nødbrems, det som dog så langt ikke er kommet er korrekt kjønns-balanse, vi har fått det i styrerommet, men burde ikke politiet sjekke at mann og kone kjører 2. hver gang? Kan jo argumentere med at man trenger trening for å unngå ulykker + selvsagt kjønnsrettferdighet.

Kanskje en sensor som sjekker kjønn mot siste tur og nekter starte om feil sjåfør?  Dette må da være en god sak for å fremme likestilling?  Ikke lett å argumentere mot slikt i disse dager...

Her er enda mye å hente når det gjelder automatisering og politisk korrekt trafikk :)


Catalyzator

 ;D Nå fikk jeg meg en god latter her, TAKK til Olemann for festlige debattinnlegg !   ;D 
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Olemann

#921
Takker, da kommer en ny ide som ikke er mindre politisk korrekt OG mulig med dagens tenkende biler:

Hva med at bilen tar en obligatorisk pause og nekter starte før det er gått X antall minutter dersom det går offentlig transport på den strekningen du har plottet inn på Navien?   Offentlig transport liggger jo høyt på korrektskalen for tiden og pålagt pause kunne være identisk med den tiden du taper på å ta bussen + 10%.  Så er det jo ikke noe å spare på bilen og bussen velges.   Nydelig politisk korrekt. Og kanskje miljøvennlig. Og mulig.
Man trenger bare noen styringskåte politikere med sans for å styre også andres liv. De lar seg finne....


Sitat fra: Catalyzator på torsdag 18. juni 2015, klokken 13:15
;D Nå fikk jeg meg en god latter her, TAKK til Olemann for festlige debattinnlegg !   ;D

LMOR

Det ligger allerede inne på bilen min. Etter ca 2 timer stopper bilen, og jeg MÅ ta pause minst 20 minutt  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Oppdaget nylig at man kan gå rett fra fremover til revers - uten først å verken stoppe eller ta foten fra gasspedalen. i3 bytter da mykt retning. Samme skjer andre veien.

Bruker dere denne "featuren" til daglig?
2014 BMW i3

Gondron

Lys i Cupe.

Hei, eg har på ein eller annen måte skrudd på at lyset i Cupe står på heile tia? Manuelt skru det av.

Det kjem på når eg kjører og skrur seg ikkje av.

Noen plass eg kan endre dette til at det er av by default og kan skru det på ved ønske?

Ferry

Sitat fra: TorAtle på fredag 19. juni 2015, klokken 13:54
Oppdaget nylig at man kan gå rett fra fremover til revers - uten først å verken stoppe eller ta foten fra gasspedalen. i3 bytter da mykt retning. Samme skjer andre veien.

Bruker dere denne "featuren" til daglig?

Jepp. Sammen med liten svingradius gjør det bilen veldig lettkjørt. Føltes litt feil i starten å "tvinge" bilen i motsatt retning, men det er bare gamle fossilreflekser som sitter igjen. Jeg liker "girspaken" på i3 veldig godt. Ingen grunn til å ha en svær rørepinne på gulvet bare for å gi elektronikken signaler om retning.

Catalyzator

#926
Sitat fra: Ferry på fredag 19. juni 2015, klokken 17:05
Sitat fra: TorAtle på fredag 19. juni 2015, klokken 13:54
Oppdaget nylig at man kan gå rett fra fremover til revers - uten først å verken stoppe eller ta foten fra gasspedalen. i3 bytter da mykt retning. Samme skjer andre veien.

Bruker dere denne "featuren" til daglig?

Jepp. Sammen med liten svingradius gjør det bilen veldig lettkjørt. Føltes litt feil i starten å "tvinge" bilen i motsatt retning, men det er bare gamle fossilreflekser som sitter igjen. Jeg liker "girspaken" på i3 veldig godt. Ingen grunn til å ha en svær rørepinne på gulvet bare for å gi elektronikken signaler om retning.

Tåler den det like greit som hydrostaten på hagetraktoren ? 
Det fungerer kanske på noenlunde samme vis ?
Ser for meg en ny oppfølger av "Fast & Furious" med uante nye typer "brekksladder"   ;D 

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

bromm

Sitat fra: Anterialis på torsdag 18. juni 2015, klokken 08:49
Automatisk "Park" når bilder åpnes.

I går merket jeg ufrivillig at når bildøren/førerdør åpner seg, så går girvelgeren automatisk i Park. Jeg forstår dette nok er en sikkerhetsinnretning, men for min del vil jeg helst ha etter frabedt. I går hadde jeg litt dårlig tid og skulle raskt ut av bilen. Rett før jeg stoppet opp(ca 2-3 kmh/t) åpnet jeg førerdøren for å trykke på "P" på vei ut av bilen. Idet jeg åpnet bilen bråstoppet bilen på en måte som ikke hørtes bra ut. Bilen hadde automatisk gått i "P" før bilen stanset helt opp.

Er dette normalt? Det burde jo vært sånn at "P" kun ble aktivert om bilen har stått stille i minimum 0,5-1s feks for å unngå slikt jeg opplevde..

Hva om man åpner førerdøren på gløtt i 20 kmh/t eller mer (uansett årsak)?

Kan man skru av denne funksjonen?
Dette skjer bare hvis du åpner døren UTEN å trykke inn bremsepedal først. Med fot på pedal kan du åpne døra så mye du vil uten at det skjer endring i girvalg. Og, nei den kan ikke tvinges i P hvis farten er for stor - det ville i såfall ha rasert hele mekanismen og de har tross alt bygd noen biler før hos BMW  ;) Har vært slik på alle BMW m/automat lenge, og er ikke noe problem når man blir vant med hvordan det fungerer. Du hadde blitt svært lei deg om det faktisk gikk an å forlate bilen uten at den går i Park - den triller nemlig så lett at det er helt utrolig  ;)

Tips: hvis du behøver åpen dør under rygging så går dette fint, hvis du åpner døren først, og så setter den i revers (motsatt rekkefølge vil føre til at den hopper i Park) :)

Vind

Sitat fra: Anterialis på torsdag 18. juni 2015, klokken 08:49
Rett før jeg stoppet opp(ca 2-3 kmh/t) åpnet jeg førerdøren

Hva om man åpner førerdøren på gløtt i 20 kmh/t eller mer (uansett årsak)?

Kan man skru av denne funksjonen?
Dette er ingen bil for James Bond....

Svaret er at den setter bare bilen i Park i lav hastighet.  Jeg hadde greid å klemme setebeltet i døren og åpnet den i ca 15km (ja - vet det er dumt å ikke feste dette før man kjører), det gikk helt fint.

Har litt samme problem når jeg skal åpne garasjen på jobb.  Må ut av bilen for å dra kortet - og da slår den seg av og settes i Park.  Hadde jeg bare kunnet sette på håndbrekket...

Men igjen - her er jo start/stopp knappen så fint integrert i "gir velgeren", så etter litt tilvenning starter man jo fort opp igjen.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

simeno

Hei.

Jeg har fram til nylig hatt offentlige ladestasjoner synlig på kartet i bilen. Nå har de av en eller annen grunn forsvunnet (mulig jeg har trykket på noe uten at jeg er klar over det). Jeg har trykket rundt i alt av menyer, men klarer ikke å finne ut hvordan jeg kan få de synlig igjen. Håper noen har tips som kan hjelpe.

Takk!

Simen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA