Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Jorgensen

Sitat fra: Anterialis på mandag 01. juni 2015, klokken 07:25
Det var det jeg også leste her på forumet..

Noen som vet?

EDIT: dette mener jeg å ha lest her inne, men finner det ikke igjen. Når bilen ikke er tilkoblet strøm (feks ved tur til byen, parkert uten strøm på flyplassen), skal man fremdeles kunne fjernstyre bilen (feks sende beskjed om klimatisering, sette avreisetidspunkt) og motta informasjon ift SOC, om dørene er låst etc?
Ja du har full kontroll via APP selv om du ikke er tilkoblet strømledning.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Anterialis

Da er det noe som ikke fungerer hos meg..

Når bilen er tilkoblet veggen, og jeg åpner appen på tlf., så får jeg øyeblikksstatus fra bilen. Når bilen har vært frakoblet strøm på jobb i dag, fikk jeg bare oppdatering om SOC fra tidspunktet jeg parkerte bilen om morgenen. Det samme har skjedd nå da jeg parkerte bilen hjemme etter jobb ca 15:58; åpner jeg appen må står det "SOC 90, sist oppdatert 15:58".. Og nå er klokken 17:49.

Kan andre bekrefte her at de får øyeblikks SOC oppdateringer når bil ikke er tilkoblet strøm? Mener å huske noe her inne om at bilen ikke sender oppdatering til serverne når frakoblet strøm (for å spare strøm)...

EDIT: Jeg får satt på manuell klimatisering når bilen er frakoblet strøm, men jeg får ikke satt avreisetidspunkt. Dette bringer meg til spm. 2: hvordan får jeg avbrutt/slått av klimatisering? Jeg skrudde på bare for å teste om det gikk, jeg skal ikke ut med bilen...
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Truls Martin

Man får ikke oppdaterte tilbakemeldinger dersom man ikke er tilkoblet...
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Anterialis

Jeg forstår. Vet du hvordan jeg kan skru av manuell klimatisering rett etter å ha skrudd den på (feks. dersom meg allikevel ikke skal ut med bilen..)?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Det går ikke. Men jeg har f.eks. ikke testet om den går av hvis du låser opp og igjen bilen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Sitat fra: Truls Martin på mandag 01. juni 2015, klokken 18:04
Man får ikke oppdaterte tilbakemeldinger dersom man ikke er tilkoblet...

Jeg lånte ut bilen til en kompis her om dagen. En time senere lurte jeg på hvordan han lå an i løypa og sjekket status via webløsningen til BMW. Jeg fikk da status som var 6 minutter gammel, inkl oppdatert SOC. Når jeg sjekket litt senere var det fortsatt ikke noe ferskere status og jeg antok derfor at bilen ikke sendte ut info når den var i bevegelse. Betyr dette at bilen ble ladet på turen?
2014 BMW i3

LMOR

Du får som regel status fra sist den ble parkert, selv om den ikke lader. Dette for å kunne sjekke SOC og hvor den står.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Ok. Kommuniserer bilen av og til når frakoblet? Feks 1 gang daglig eller lignende? Sånn at man får en daglig oppdatering i alle fall..?

2 - jeg er ute å kjører litt nå for kosens del. Jeg har fra før lagt inn avreise hver morgen (07:45)og hver ettermiddag (til-fra jobb). Når jeg nå står på AC type to lader, står det at bilen er ferdigladet 07:45, altså når jeg har satt opp avreise i morgen tidlig. Lader bilen allikevel med maks styrke akkurat nå, eller vil dem først lade maks dersom jeg avbryter morgendagens avreisetidspunkt? Jeg gjorde det nå, og da står det fulladet 1:45, og jeg innbiller meg at kilometerrekkevidden går raskere opp nå... :/
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Du innbiller deg nok det. Avreisetidspunkt påvirker bare ladingen hvis du bruker "gunstig lading" (nederst).

Hvis bilen ikke står til lading, og du ikke flytter den, så får du ikke oppdatering. Det trenger du ikke heller, fordi den vil ha samme posisjon og samme % når du kommer tilbake  :)
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Det er bra jeg innbilte meg det
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Klykken

Batteriene klimatiseres hvis avreisetiden settes minimum tre timer før selve reisen og at bilen er tilkoblet strøm. Mener noen kvitret det her et sted på i3-forumet i alle fall.

Avreisetidspunkt kan du sette uansett når bilen står parkert, via appen (iRemote). Feiler det så prøv igjen, for det er ikke like stabilt alltid det der..
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Takk for hurtig svar.

Ja dette fungerte ikke hos meg i går, derfor antok jeg (prematurt) at årsak var manglende tilkobling til strøm. At man fremdeles kan sette avreisetidspunkt via iRemote/app også når bilen er frakoblet strøm, er betryggende.
Iom at bilen tydeligvis sjekker serverne regelmessig også når frakoblet strøm, så skjønner jeg ikke helt hvorfor ikke bilen også kan sende ut SOC av og til..

LMOR har vel gjort noen undersøkelser (om jeg husker riktig??) som tilsa at man også kan sette avreisetidspunkt nærmere avreise enn 3t (opp mot 90 min før avreise?) og allikevel kondisjoneres batteriene, men dette husker jeg ikke sikkert.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Klykken

Vil tro at bilen sender status etter kort stund fra parkering. Er dørene ulåst når du går fra bilen vil dette bli vist i appen etter at status er oppdatert. Velger du å låse bilen vil dette bli oppdatert etter endt operasjon i bilen, og ikke flere ganger, med mindre du aktivt låser opp bilen igjen. Vinduer er jeg derimot usikker på om stenges når du kjører låsekommandoen via app...

Status på SOC skal, som andre nevner, ikke endre seg nevneverdig når ingenting er i bruk av forvarming etc og bilen er parkert, slik at da er det heller ikke nødvendig å sende status på dette, da slikt er med på å tømme bilens batterier.

At oppdateringstidspunkt står som når du sist forlot bilen i statusen på appen er nok til å trigge OCDen hos mange er et lite irritasjonsmoment er fullt forståelig, for det var det hos meg også i starten.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Torodd Stangeland

Tømming av bilens batterier kan vel umulig være et tema her. En mobil oppkobling kunne vel vært aktiv i årevis på et slik batteri :-)
Det er vel heller kostnaden, er vel mobildata dette går på, via bilens simkort?
Bmw I3 2015

LMOR

Sitat fra: Anterialis på tirsdag 02. juni 2015, klokken 09:28
LMOR har vel gjort noen undersøkelser (om jeg husker riktig??) som tilsa at man også kan sette avreisetidspunkt nærmere avreise enn 3t (opp mot 90 min før avreise?) og allikevel kondisjoneres batteriene, men dette husker jeg ikke sikkert.
Helt riktig. Helt frem 30min før, vil avreisetid være best.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA