Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

havardolini

Sitat fra: LMOR på torsdag 25. juni 2015, klokken 21:39
Det er det iPhone viser også, TorAtle misforsto sikkert bare hva du ønsket. Men det er ikke akkurat så vanskelig å regne ut det du vil vite, og det gir deg egentlig ikke noe bedre informasjon. Det er mer sammenlignbart å se gjennomsnittet, for da ser du hvordan forskjellige strekninger og kjøremønster er i forhold til hverandre.

Takk for svar til dere alle! Men det kommer flere, slik er det å være newbie :)
Jeg har ikke fått bilen enda, jeg har bare testet ut Remote services/connecteddrive og appen med demobilen. Jeg er kanskje blind, men så langt ser det ut til at det er kun siste tur jeg kan se på spesifikt i appen og på nett. De gamle turene legges vel bare til i statistikken for "Alle turer".

Det er jo sant at det er nyttig å sammenligne gjennomsnittlig forbruk og regenerering, og så bruke det tallet for å estimere rekkevidden for andre turer. Jeg synes bare det var litt artig å se at jeg hadde regenerert for eksempel 3 kWh på en tur, uten å måtte regne i hodet. Da tenkte jeg for meg selv at jeg i løpet av turen hadde laget drivstoff for drøyt to mil ekstra, helt gratis :)

LMOR

Jeg har så langt spart miljøet for ca 3 tonn CO2 og regenerert ca 500 kWh  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SWBS

Sitat fra: LMOR på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:56
Sitat fra: SWBS på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:51
hei, kjapt spørsmål som muligvis er omtalt her et sted.

var å hentet ny i3 til foreldrene mine i dag, når jeg tok ut vinterdekkene la jeg merke til at alle var 155 i bredden, stemmer dette? sommerdekkene er jo 155/175 f/b.
Det stemmer.

Takk, da er det bare for dem å nyte fremtiden med i3  :)

Henriks111

Sitat fra: LMOR på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:55
Sitat fra: Henriks111 på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:33
Takk for fine svar, skal høre med en forhandler og ta en sjekk, hørt rykter om at software oppdatering koster noen kroner? Noen som vet hvor mye?

Får også opp et service symbol nede i venstre hjørnet ved oppstart (bilen er gått 14 000) vises denn bare for at lampa sier ifra at den fungerer (kommer samtidig med dashboard lyssjekken ved oppstart og holder seg noen få sek etterpå). Hvis den skal på service, noen som vet hva dette koster?

Helt super hjelp dere kommer med her, evig takknemlig!
Software koster ikke noe når du har en god grunn til å få en oppgradering, og det har du.
Du må se i menyen, kjøretøyinfo, og status. Der ser du hva trekanten prøver å si deg. Første service er vel etter ca 2 år, så det bør ikke være det. Hvis du har en feilmelding, er det enda større grunn til oppdatering av SW.

Flott,
Symbolet i dashboardet ser ut som en i3 i hvitt med tekstem service 12/2015 under. Opplyser den bare om når neste service skal være gjennomført?

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Sitat fra: LMOR på torsdag 25. juni 2015, klokken 23:10
Jeg har så langt spart miljøet for ca 3 tonn CO2 og regenerert ca 500 kWh  ;D
Bra jobba! Men spørsmålet er vel om du hadde kommet til å kjøre mil etter mil opp og ned gjennom tunneler, by og fjell for å teste forbruket på et fossilbil? :)
Det har i alle fall resultert i mye bra info for oss alle!

LMOR

#951
Sitat fra: havardolini på fredag 26. juni 2015, klokken 10:34
Sitat fra: LMOR på torsdag 25. juni 2015, klokken 23:10
Jeg har så langt spart miljøet for ca 3 tonn CO2 og regenerert ca 500 kWh  ;D
Bra jobba! Men spørsmålet er vel om du hadde kommet til å kjøre mil etter mil opp og ned gjennom tunneler, by og fjell for å teste forbruket på et fossilbil? :)
Det har i alle fall resultert i mye bra info for oss alle!
Godt poeng, men svaret er nok stort sett JA, tror nok ikke det er mer en 5-10 mil med ren testkjøring. Alt det andre ville ellers vært en kjedelig tur med diesel uten måling og bilder.
Men ellers var poenget som du sikkert forstod at det er enkelt å hente ut denne informasjonen, selv om en må bruke kalkulator.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Jada, jeg skjønner det nå. Det skal gå fint å regne ut det der.
Det skal også sies at jeg har satt ny pers i lavt forbruk på dieselen etter at jeg begynte å teste ut økonomisk kjøring med elbil :)

SWBS

hvor lang tid tar det normalt å motta mail fra BMW for å opprette bruker for iRemote?
prøvde å fikse dette hos BMW da vi hentet bilen på torsdag, men fortsatt ikke mottat noen mail.

evt link til siden, så kan jeg prøve på nytt (litt usikker på hvor jeg finner denne)  :P

Sverre

havardolini

Heisann!
Prøvd denne linken: https://www.bmw-connecteddrive.no/cdp/release/internet/servlet/login?locale=no_NO

Jeg opplevde at det tok lang tid før meldingen med kode ble sendt til bilen. Det kan være at det var litt halvveis forhold der den stod da jeg prøvde første gangen. Lykke til :)

Kanon


Hallo!
Jeg har vel egentlig et amatørspørsmål: Hvordan virker dette med hurtiglading på i3? Jeg har fått med meg at det er dedikert kabel og type 2 støpsel. Hvordan finner man disse hurtigladerne og hva koster de og bruke? Har prøvd diverse googling men ble lite klok.
Har ladet hjemme nå på vanlig 16 ampere kurs og det lader ca 20km i timen. Det er vel normalt?

02jan

#956
Hjemmeladingen , på 16 amp kurs , gir deg ca 12 amper (orginallader) på maks innstillingen.  Ca 2 - 2,5 mil i timen.  Jeg har kjørt 20.000 km på under et år, og lader stort sett hjemmme(95%) , og lader som oftest på lavest nivå for lading ( ca 6amp, 1 mil i timen).

Originalladeren passer jeg på å beskytte for fuktighet, under tak/i bagasjerom/i plastpose hvis jeg har den med ut i regn. Men stort sett henger den i garasje, og bruker type 2 kabel ved behov.


Type 2/ac kabelen , kan brukes på de nyere ladestolpene i oslo og kjøpesenter. På 16 amp, gir de ca 3 mil pr time, eller rundt 5 mil på stolper med 32 amp - disse er det ikke mange av pr.idag.

Hurtiglading , må du se etter lader med Combo DC standard . Disse ladere er enkle å bruke , forutsatt at man har fått tak i rfid-brikke og lest bruksanvisningen på laseren og testet på egenhånd ,første gangen.

Raskest å lade fra under 30% rest batteri og avslutte ved 80 %. Er mulig å få 10kw på tanken ved ca 11-12 minutter lading. Lading fra 80 % tar lengre tid.

Greit å gjøre seg kjent med ladekartet for DC combo hurtigladere , både i nærområde og på kjente/aktuelle langtur-kjørestrekninger.
Bilen finner en del av stasjonene i navigasjonen, jeg har sendt meldinger til navigasjonen med adresse/lokasjon på aktuelle Hurtiglader på mine langturstrekninger, slik at de er enkle å hente opp via adressebok i bilen, når jeg er ute på tur.



Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

bromm

Her er en oppdatert oversikt:
http://elbil.no/elbilfakta/elbillading/hurtigladekartet

Bare kryss av som vist på bildet, så finner du alt for i3:

Kanon

Takk for gode svar!  Så da forstår jeg det slik at medfølgende type 2 kabel er tilstrekkelig for og hurtiglade på tur.

snakkis

Sitat fra: Kanon på søndag 28. juni 2015, klokken 22:41
Takk for gode svar!  Så da forstår jeg det slik at medfølgende type 2 kabel er tilstrekkelig for og hurtiglade på tur.
Hurtigladerne har fastmontert kabel, så det trenger du ikke tenke på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA