Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

øyy

Ladestasjoner skal ligge til venstre på skjermen i navi under POI og bil kategori hvis jeg ikke husker feil.

Henriks111

Hei!

Har nylig anskaffet en brukt i3.
I bilen får jeg oppgitt en rekkevidde på 104km og dette ser ut til å stemme sånn ca overens med kjøringen, er ikke dette alt for lite?! Har hatt elbil før og vet hvordan disse bør kjøres iforhold til fossilbiler.

Vet også at bilen angir rekkevidden utifra kjøremåten de x antall siste turene. Men da skille vel bilen allikevel gått lengre om det er batteri til det, eller viser ikke batteribarene neders på skjermen faktisk batterimengde igjen?

Kan dette være en garantisak?

Takk for hjelp!

02jan

Lad bilen til 100%, se hvor mange km du får til på 50% forbrukt batteri.

Med dagens temperatur i Oslo , kjører jeg bilen på rundt 1 kwT pr. Mil. ,uten å elbilkjøre/sparekjøre. 

Motorvei kjøring i 110 sone er Også en vesentlig opplysning.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Henriks111

Skal gjøre et forsøk, takk for tips :)

bromm

Henriks111, BMW har valgt å være konservativ på rekkeviddeindikatoren på oppstart i motsetning til så godt som alle andre Elbil-fabrikanter. Dette betyr at du kan være sikker på at du kan kjøre de 104 km'ene nesten samme hva som skjer på veien... I de fleste tilfeller kjører du minst 10-15% lengre hvis du går inn for det.

Alternativet er å gjøre det motsatt som f.eks MB B-class E som starter med 200 km og gjør narr av deg som trodde på det, når den stopper på 139 km... Du kan jo sikkert gjøre deg opp en mening om hva som er best ;)

LMOR

Sitat fra: Henriks111 på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:54
I bilen får jeg oppgitt en rekkevidde på 104km og dette ser ut til å stemme sånn ca overens med kjøringen, er ikke dette alt for lite?! Har hatt elbil før og vet hvordan disse bør kjøres iforhold til fossilbiler.

Vet også at bilen angir rekkevidden utifra kjøremåten de x antall siste turene. Men da skille vel bilen allikevel gått lengre om det er batteri til det, eller viser ikke batteribarene neders på skjermen faktisk batterimengde igjen?
Du må få sjekket om den har en gammel software. Over tid kan du miste tilgang til relativt mye rekkevidde med gammel software. Det er rettet på nyere versjoner. Samtidig ber du verksted om å sjekke tilstanden på batteriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Sitat fra: bromm på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:04
Henriks111, BMW har valgt å være konservativ på rekkeviddeindikatoren på oppstart i motsetning til så godt som alle andre Elbil-fabrikanter. Dette betyr at du kan være sikker på at du kan kjøre de 104 km'ene nesten samme hva som skjer på veien... I de fleste tilfeller kjører du minst 10-15% lengre hvis du går inn for det.

Alternativet er å gjøre det motsatt som f.eks MB B-class E som starter med 200 km og gjør narr av deg som trodde på det, når den stopper på 139 km... Du kan jo sikkert gjøre deg opp en mening om hva som er best ;)

Er det slik at det er lurt å legge inn destinasjon i navigasjonen før du kjører avgårde? Jeg har hørt at beregningen av rekkevidde tar topografi med i beregningen, og da blir kanskje den estimerte rekkevidden enda mer riktig om bilen vet hvor du skal?

B-klasse ED er en super bil, kjøremessig føles den som en Mercedes. Det liker i alle fall jeg, selv om jeg nå går og gleder meg til min i3 ankommer! :)
B-klassen lurer deg forresten på mange måter. Noe av det mer plagsomme er at det oppgitte forbruket i kjørecomputeren er helt verdiløst, siden de har lagt på et estimert strømtap under lading. Dvs. at om bilen sier du har et forbruk på 16 kWh/100 km, er kanskje det reelle nærmere 14,5. Man må da alltid bruke både tankmåleren, kjørt distanse siden sist lading og litt enkel matematikk for å beregne rekkevidden.

Jeg har nå kjørt alle elbilene i segmentet små/mellomstore biler bortsett fra trillingene, og i3 har den suverent mest riktige beregningen av rekkevidde.
En ting jeg likte med Zoe, og som i3 gjerne skulle hatt, var at kjørecomputeren der viser hvor mange kW du faktisk har regenerert på turen, og ikke bare et gjennomsnitt pr. 100 km.

LMOR

Du må legge inn destinasjonen på lengre turer for at det skal bli riktig ift turen din. Uten destinasjon så bygger den på erfaringstall, som normalt er OK for daglig kjøring.

Ellers er vel siste ønske ditt enkelt matematikk også.
Det som er interessant er vel hvor mye du har igjen på batteriet etter turen  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Sitat fra: havardolini på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:59
En ting jeg likte med Zoe, og som i3 gjerne skulle hatt, var at kjørecomputeren der viser hvor mange kW du faktisk har regenerert på turen, og ikke bare et gjennomsnitt pr. 100 km.

Appen viser det.
2014 BMW i3

havardolini

Sitat fra: TorAtle på torsdag 25. juni 2015, klokken 17:28
Sitat fra: havardolini på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:59
En ting jeg likte med Zoe, og som i3 gjerne skulle hatt, var at kjørecomputeren der viser hvor mange kW du faktisk har regenerert på turen, og ikke bare et gjennomsnitt pr. 100 km.

Appen viser det.
Njaei... ? Kanskje på iPhone? Min Android viser bare gjennomsnittlig regenerering pr. 100 km for siste tur.

LMOR

Sitat fra: havardolini på torsdag 25. juni 2015, klokken 21:35
Sitat fra: TorAtle på torsdag 25. juni 2015, klokken 17:28
Sitat fra: havardolini på torsdag 25. juni 2015, klokken 10:59
En ting jeg likte med Zoe, og som i3 gjerne skulle hatt, var at kjørecomputeren der viser hvor mange kW du faktisk har regenerert på turen, og ikke bare et gjennomsnitt pr. 100 km.
Appen viser det.
Njaei... ? Kanskje på iPhone? Min Android viser bare gjennomsnittlig regenerering pr. 100 km for siste tur.
Det er det iPhone viser også, TorAtle misforsto sikkert bare hva du ønsket. Men det er ikke akkurat så vanskelig å regne ut det du vil vite, og det gir deg egentlig ikke noe bedre informasjon. Det er mer sammenlignbart å se gjennomsnittet, for da ser du hvordan forskjellige strekninger og kjøremønster er i forhold til hverandre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Henriks111

Takk for fine svar, skal høre med en forhandler og ta en sjekk, hørt rykter om at software oppdatering koster noen kroner? Noen som vet hvor mye?

Får også opp et service symbol nede i venstre hjørnet ved oppstart (bilen er gått 14 000) vises denn bare for at lampa sier ifra at den fungerer (kommer samtidig med dashboard lyssjekken ved oppstart og holder seg noen få sek etterpå). Hvis den skal på service, noen som vet hva dette koster?

Helt super hjelp dere kommer med her, evig takknemlig!

SWBS

hei, kjapt spørsmål som muligvis er omtalt her et sted.

var å hentet ny i3 til foreldrene mine i dag, når jeg tok ut vinterdekkene la jeg merke til at alle var 155 i bredden, stemmer dette? sommerdekkene er jo 155/175 f/b.

LMOR

Sitat fra: Henriks111 på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:33
Takk for fine svar, skal høre med en forhandler og ta en sjekk, hørt rykter om at software oppdatering koster noen kroner? Noen som vet hvor mye?

Får også opp et service symbol nede i venstre hjørnet ved oppstart (bilen er gått 14 000) vises denn bare for at lampa sier ifra at den fungerer (kommer samtidig med dashboard lyssjekken ved oppstart og holder seg noen få sek etterpå). Hvis den skal på service, noen som vet hva dette koster?

Helt super hjelp dere kommer med her, evig takknemlig!
Software koster ikke noe når du har en god grunn til å få en oppgradering, og det har du.
Du må se i menyen, kjøretøyinfo, og status. Der ser du hva trekanten prøver å si deg. Første service er vel etter ca 2 år, så det bør ikke være det. Hvis du har en feilmelding, er det enda større grunn til oppdatering av SW.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: SWBS på torsdag 25. juni 2015, klokken 22:51
hei, kjapt spørsmål som muligvis er omtalt her et sted.

var å hentet ny i3 til foreldrene mine i dag, når jeg tok ut vinterdekkene la jeg merke til at alle var 155 i bredden, stemmer dette? sommerdekkene er jo 155/175 f/b.
Det stemmer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA