Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seterekk i lær til nissan leaf selges

Startet av Coachen, tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Kanon

Som fersking, er det en utfordring med rekkevidde. Har skjønt at fart/kulde/høydemeter er rekkeviddedødare. Når det gjelder høydemeter burde det vel kunne antas med en viss nøyaktighet hvor mye kapasitet det blir borte pr 100m høyde stigning? Det samme med nedstiging. Gitt at luftmotstand er null med formel for potensiell energi og en vekt på 1300kg blir det  1300*100*9,8/3600000=0,354 kwt.(?) Med en virkningsgrad på 85% blir det ca 0,41 kwt pr 100 meter.
Er det noen med erfaring som har filosofert om det samme?
Vi får ikke bilen før i august en gang og får ikke testet

LMOR

Hvis du leter litt, så finner du en tråd med et regneark som Griffin endret litt på etter input fra meg, men det gir bare en grov indikasjon.

i3 er kompleks, og utnytter kulde fra uteluft og varme fra motoren, så det er ikke helt rett frem, fordi du f.eks ved å kjøre fortere får mer kjøleeffekt eventuelt varmeeffekt.

Alt dette er avhengig av tid på året, men f.eks om vinteren der rekkevidden er redusert, så øker du denne med at motoren og dermed batteriet  blir varmt i oppoverbakke og nedoverbakke.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Er det noen som har  erfaring med 19 vs 20 tommers hjul? Tenker da på støy og komfort. Har søkt her, men ikke funnet annet enn vage antydninger om 20 bråker noe mer, og er litt mer ukomfortabelt.

Klykken

Det er rapportert noen "woblelyder" fra 20"-erne, men virker ikke som det er jevnt over et tilfelle. Kun hos noen få.. Ellers er det naturlig med mer støy ja, og litt mer "stumpete" komfort. De tar seg imidlertid godt ut på bilen. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Jeg har 20",ikke betydelig ulyd :)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Torodd Stangeland

Har opplevd tre-fire ganger at vinduene plutselig har vært halvåpne. Har skjedd når bilen har stått ulåst. Begge er like mye åpne.
Noen som har vært borti det?
Bmw I3 2015

SWBS

Hvis du holder låseoppknappen nede så vil vindu og takluke åpne seg, holder du låseknappen nede vil alt lukkets og speilene brettes inn. Mulig du har klart å presse inn låseopp-knappen mens nøkkelen var i lomma?

Torodd Stangeland

Tenkte på det første gangen, og har siden hatt nøkkelen i lomma med knappene innover. Men alt er mulig selvsagt.
Tenkte og på at dette måtte være noe fjernkontroll relatert, siden begge vinduene var like langt nede.
Men hadde det vært jeg som aktiverte knappen i lomma, burde vel ikke vinduene stoppet i tilnærmet samme stilling hver gang. Veldig rart. Og irriterende, for siste gangen hadde det begynt å regne  :'(
Bmw I3 2015

SWBS

rare greier. fjernkontrollen er det eneste jeg kommer på. nå har jeg aldri opplevd dette, men så er bilen bare 3 uker gammel og gått 1600km.
foreldrene mine hadde en ny BMW E46 en gang i tiden hvor glasset i bakruta spratt opp helt uten grunn (denne kan aktiveres fra fjernkontrollen). mener å huske at dette bare var en SW bug. mulig en SW update gjør susen?

Torodd Stangeland

Får høre med Bavaria hvis det gjentar seg.
Bmw I3 2015

Stikkontakten

#985
Har hatt bilen i noen dager og har opplevd følgende:

Fulladet, rekkevidde viser 120km.

Bilen er fulladet, når jeg endrer til de forskjellige kjøremodusene endrer ikke kjørelengden seg. Var det samme i går når bilen ikke var fulladet.

Etter en kort kjøretur var det igjen 112km, skrudde på bilen igjen etter ca. 2 min. Var den på 106km.

Under en kjøretur reduserte plutselig telleren 4 km. på en gang på gjenværende kjørelengde.

Noen som har opplevd det samme?

Klykken

Parkerte bilen utenfor sin vante plass i carporten noen timer idag. Da jeg kom ut igjen var vinduene helt nede og bilen søkkvåt innvendig. Foben har et litt uheldig design, da lås opp-knappen er litt i overkant lett å trykke inn, som flere andre har påpekt! Hadde selvsagt nøkkelen i lomma, så med mindre det er feil på elektronikken og regb har nøkkelen skylden for dette...

Har heldigvis våtstøvsuger for hånden, så fikk utført litt hurtigtørk på det viset. Kjører også oppvarmingsintervaller hver time med temp på 28C!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

MortenH

Vedrørende vannsøl:
Jeg stod med soltaket åpent i en regnskyll for et par måneder siden (glemte å lukke det :'( ). Setene hadde vanndammer. Det hadde samlet seg mye vann i rammen til soltaket som da rant nedover på innsiden av A-stolpene og også ut av lys-armaturen i taket når jeg begynte å kjøre. Da jeg tok ut armaturen og knappekonsollen (der nød-knappen sitter) var alt fullt av vann. Jeg har ikke fått tekniske problemer eller vannskjolder i stofftrekket i etterkant, slik jeg skulle forvente. Min konklusjon er at bilen tåler vann, også innvendig.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

MortenH

Sitat fra: Stikkontakten på søndag 26. juli 2015, klokken 11:00
Har hatt bilen i noen dager og har opplevd følgende:

Fulladet, rekkevidde viser 120km.

Bilen er fulladet, når jeg endrer til de forskjellige kjøremodusene endrer ikke kjørelengden seg. Var det samme i går når bilen ikke var fulladet.

Etter en kort kjøretur var det igjen 112km, skrudde på bilen igjen etter ca. 2 min. Var den på 106km.

Under en kjøretur reduserte plutselig telleren 4 km. på en gang på gjenværende kjørelengde.

Noen som har opplevd det samme?

Jeg har ikke opplevd det samme. Hos meg er det konstant 115-125 km rekkevidde fulladet som jo er for lite. Vi diskuterer dette i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20646.45.html

Det er sannsynligvis en software (SW) feil som viser feil rekkevidde. Mon tro om den glitsjen du opplever illustrerer dette?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

TorS

Var på en liten dagstur fra Brumunddal til Oslo for å hente 2 nevøer i dag. Jeg har DAP pakken, men har aldri fått prøvd "køstyringen". Jeg trodde den kun virket opp til 40 km/t, men når den lot seg aktivere ga den beskjed om at den virket under 60 km/t. Jeg er litt imponert. Jeg fant dessverre ingen biler som kjørte under 60 km/t i dag, så jeg fikk ikke testet den. Det var ikke nok at jeg selv kjørte under 60 km/t, det måtte være noen foran som kjørte så sakte. Noen som har prøvd dette? Man må jo holde hendene på rattet. Holder man fast i rattet og så tvinger den styring eller holder det å legge hendene på rattet så "sklir" rattet fram og tilbake? Hva skjer dersom du gir styringen motstand? Kobler den ut? Får kjøre meg en tur mot Oslo søndag ettermiddag så får jeg vel testet det :).
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA