Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla vs den tyske arven

Startet av Chrisp, torsdag 28. november 2013, klokken 13:30

« forrige - neste »

Chrisp

Jeg tror at jeg ikke har bruk for hurtiglader, men har skjønt at det kan være lurt å ta med dette med tanke på videresalg.

Hva innebærer egentlig i hurtiglader pakka og kan dette instalers senere?

bromm

#1
Til vanlig bruk er det ikke mange som trenger hurtiglader, det er riktig. Men, for å kunne kjøre bilen på "langtur", så er det absolutt helt nødvendig. Noen har kanskje sett FBI-programmet på NRK for noen uker siden, og der fikk man virkelig sett hva det betyr og ikke ha hurtiglader. Ford Focus Electric leveres faktisk helt uten hurtiglader (!), og i programmet ble det demonstrert hva dette betyr - at man ikke kan gjennomføre en langtur i praksis, fordi det tar altfor lang tid å lade på nok... eUp var også med, og den klarte langturen helt greit fordi den kunne hurtiglades i 20 min. Programmet kan sikkert sees enda på http://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/mdhp11004313/23-10-2013#t=17m22s

Det er planlagt masse hurtigladere av Combo fremover, og alle eksisterende CHAdeMO (for bl.a. Nissan Leaf) skal oppgraderes til uttak for Combo. Hele Sør-norge kan bli brukbart dekket i løpet av kort tid, slik som utviklingen for Elbil-infrastruktur ser ut nå...(takket være Venstre som fikk stoppet den idiotiske planen til BlåBlå, som tenkte å kræsjlande all støtte til Transnova  >:( )

I tillegg til DC hurtiglading så følger det også med en større ladepakke for vanlig AC 220V på 7,4 kW (32 Amp) i den samme pakken, og den kan f.eks fastmonteres hjemme, slik at man alltid har med 16Amp-kabelen i bilen - så denne pakken bør man nok ikke spare vekk...

Ettermontering kan bli vanskelig, siden det vil medføre bytte av alle ladekretsene i selve bilen + ekstra kontakt for DC.

lillemarius

Det å kunne lade med 7,4kW hjemme er faktisk et ganske stort poeng. Dersom en f.eks. kommer hjem på ettermiddagen med lite strøm, og en selv eller en annen i familien skal på ny tur om kvelden, er det flott å kunne fylle mesteparten av batteriet på et par timer. Det behovet har faktisk ofte vært der for min del. Men være obs på at selv om bilen er klargjort for dette, vil det å utnytte denne muligheten føre med seg installasjonskostnader for de fleste. BMW kommer vist nok med et tilbud neste år på salg av både utstyr og installasjon. (Dersom jeg forstod agenten rett.)

nofuelno

Jeg vil tro at utstyr for hurtig hjemmeladning blir å få tak i allerede i år.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

PerBear

Jfr IEC standarden skal det være mulig å lade med DC via Mennekespluggen, dog noe tregere enn via Frankenplugg (Combo).

Krever i3 hurtigladepakken da også?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Sonus

I UK er AC-hurtigladeren 4U8 standard og DC-laderen 4U7 tilvalg for £560 incl. VAT.

Det burde derfor være mulig å velge bort DC-laderen om dette er ønskelig?

I samme bolk i UK prislisten omtaler de en "pre-heating of HV battery with active air flap control" kode ZHV. Noen som vet hva dette er?

Rio

Et par ting her:

Det som refereres til som "hurtiglader"-opsjon er ikke en hurtiglader, men en kontakt, slik at man kan bruke hurtigladere (som leverer likestrøm) som står rundt i landet.

En 7,4 kW lader, derimot, er bygget inn i bilen, og gjør at man kan lade raskere f. eks. hjemme, hvis man har et 230V uttak som kan levere effekten.

Det er sjeldent man trenger 7,4 kW hjemme (selv om noen sikkert har behov, pga. bruksmønster). Vanligvis er man jo hjemme mange nok timer til at vanlig lading er nok.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sonus

Sitat fra: Rio på fredag 22. november 2013, klokken 09:13
Et par ting her:

Det som refereres til som "hurtiglader"-opsjon er ikke en hurtiglader, men en kontakt, slik at man kan bruke hurtigladere (som leverer likestrøm) som står rundt i landet.

En 7,4 kW lader, derimot, er bygget inn i bilen, og gjør at man kan lade raskere f. eks. hjemme, hvis man har et 230V uttak som kan levere effekten.


Det er sjeldent man trenger 7,4 kW hjemme (selv om noen sikkert har behov, pga. bruksmønster). Vanligvis er man jo hjemme mange nok timer til at vanlig lading er nok.

Vil det si at de UK£560 som de betaler i UK for DC-laderen kun er en kontakt og at evnen til å ta i mot DC-strøm allerede ligger i bilen?

Ser for meg at egentlig vil man komme best ut av det med kun DC-laderen (4U7). Lurer på om man kan få den uten å bestille AC-laderen (4U8)?

bromm

Oj, her er det visst mye forvirring...

Hvis man kjøper bilen UTEN 4U7 - DC-hurtiglading, så ser kontakten slik ut:


...og MED 4U7 - DC-hurtiglading, så ser kontakten slik ut:


Som man ser så er DC-kontakten (de 2 store hullene nederst) bare med på 4U7 - og innvendig så mangler det også kabler og ladekretser for å ta imot opptil 50kW med direkte likestrømsladning. Det er det aktuelle for de fleste ladestasjoner, som går under definisjonen "hurtiglading" hvor Combo eller SAE er oppgitt som kontakttype.

Den enkle kontakten (øverst) kan også ta imot det man som regel kaller "semi-hurtigladning" via AC-uttak. 4U8 er en 4,7 kW (32 Amp) ladekabel, som har (og her er det viktige) en Type 2 kontakt i den andre enden, altså også mot uttaket der man får strøm i fra !!!


Mode 3 Type 2 (altså det som kalles "semi-hurtig") er mer og mer vanlig der det ikke er kapasitet/plass til å sette opp en stor 50 kW lader (trenger både mye strøm og stor plass), og den har også blitt en slags "nødredning" for Tesla Model S, fordi "vanlige" kurser ikke lader Model S fort nok (stort batteri/forbruk er ikke alltid det beste ;) ). Derfor er det nå også blitt mer og mer vanlig at ladestasjonene utstyres med både CHAdeMO (Leaf), Combo (BMW & VW) og Type 2 (Tesla + alle).

Så BMW har nok tenkt slik: hvis hovedbruk av bil skal foregå kun lokalt (pendling), så behøves kun standardlader (Max 16 Amp via Schuko-kontakt). Men hvis man skal ha mulighet for langdistanse så behøves hurtiglading, og da leveres like godt den Type 2-kabelen med for å kunne utnytte de fleste stasjonene mest mulig. Det er godt mulig at 48U kan leveres uten 4U7, men i praksis er det nok ikke mye å spare på det, og som regel behøver man Type 2 uansett...

PS! For mange vil det sikkert være en ide å sette opp Type 2-veggboks hjemme, og bruke 48U der, for så og ta med standardladeren i bilen, for bruk på steder med vanlige kontakter (hytta, venner etc.).

bromm

Sitat fra: Sonus på fredag 22. november 2013, klokken 07:33
I samme bolk i UK prislisten omtaler de en "pre-heating of HV battery with active air flap control" kode ZHV. Noen som vet hva dette er?

Tror de som skal kjøpe bil i England bør ha tunga rett i munnen. Fra brosjyren kan man lese følgende:
Winter package ZWT
Comprises:
– 494 Seat heating, front driver and passenger seats
– ZHV Pre-heating of HV battery with Active air flap control


Denne ZWT er standardutstyr i Norge !!! Og uten batterivarming så kan man vel bare krysse fingrene ved bruk (og evt. videresalg) i Norge  ;)

Sonus

Takk bromm for utfyllende svar, ikke lett for en førstegangs elbilkjøper dette :)




Chrisp

Sitat fra: Sonus på fredag 22. november 2013, klokken 12:10
Takk bromm for utfyllende svar, ikke lett for en førstegangs elbilkjøper dette :)

Støttes!

norwegian123

Da er bestillingen av bil med hurtiglading-pakken bekreftet, så neste punkt blir å planlegge opplegg for lading så jeg har et par basic spørsmål om dette. Bromm's forklaring var meget informativ, men jeg forstår fortsatt ikke helt hva som kreves av kabler og utstyr. Hva må man ha med av kabler for å kunne lade ute på tur, dvs. strøm fra "vanlig" stikkontakt og ladestajoner ? Og mht. lading fra "vanlig" stikkontakt er det bare en kabel, eller er det en "mobil ladeboks" ? Og siste spørsmål er det noen vet prisen på en ekstra enhet for lading via "vanlig" stikkontant (tenker på å ha fast hjemme og en liggende i bilen) ?

bromm

Sitat fra: norwegian123 på torsdag 19. desember 2013, klokken 14:29
Da er bestillingen av bil med hurtiglading-pakken bekreftet, så neste punkt blir å planlegge opplegg for lading så jeg har et par basic spørsmål om dette. Bromm's forklaring var meget informativ, men jeg forstår fortsatt ikke helt hva som kreves av kabler og utstyr. Hva må man ha med av kabler for å kunne lade ute på tur, dvs. strøm fra "vanlig" stikkontakt og ladestajoner ? Og mht. lading fra "vanlig" stikkontakt er det bare en kabel, eller er det en "mobil ladeboks" ? Og siste spørsmål er det noen vet prisen på en ekstra enhet for lading via "vanlig" stikkontant (tenker på å ha fast hjemme og en liggende i bilen) ?

Hvis du har mulighet bør du legge opp en egen 32A-kurs hjemme, og montere en Mode 3/Type 2 veggkontakt. På den måten får du et skikkelig utgangspunkt for hjemmelading, som i tillegg er "semi-hurtig", dvs. ca. 3 timer. Hvis du gjør dette kan Type 2-kabelen ligge igjen hjemme, mens du alltid har med den lille 16A standard-laderen i bilen. Hvis du drar på lengre tur, bør du også ta med Type 2-kabelen, slik at du har mulighet for alle 3 lademulighetene. På den måten har du allerede de kablene du trenger (SAE Combo/CCS har alltid pistol på stasjonen, så den trenger du ikke tenke på kabelmessig).

Her er noen linker til M3/T2 veggbokser:
http://www.scel.no/uploads/EN_ES_GR_490072_CCL_WBM_v2.1.2.pdf
http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/
http://www.scel.no/default.aspx?pageId=90
http://www.scel.no/uploads/Scandinavian_Electric_AS_ladeuttak_2013_2014.pdf

PS! Selv om man ikke har mulighet for 32A hjemme, men bare f.eks. 16A, så bør man likevel sette opp en slik veggboks (disse kan også ha kWh-teller hvis BL el.l. krever det). Å basere hjemmelading, (som tross alt blir mest brukt), på vanlig "schuko-kontakt" er ikke å anbefale i lengden. Dette fordi schuko er en kontakt-type som ikke er laget for så høye strømstyrker over tid (selv om den altså kan brukes på 16A). Med Type 2 kontakt blir dette mye bedre fordi kontakten i seg selv er laget for lading av Elbiler...

PS2! BMW selv, selger også en veggboks med Type 2 kabel - men den jeg har sett var basert på 16A, så vær oppmerksom på at den (hvis den kun er 16A) ikke vil lade særlig raskere enn standardladeren. Det er mulig det finnes en 32A-variant for den laderen, men det kunne ikke bekreftes da jeg spurte....

pottle

#14
Det bør ikke være noe problem å bruke en schuko kontakt selv om ladekabelen har en effekt på 16A. Det er lov og veldig enkelt å forholde seg til. En skal selvfølgelig være aktsom med det man gjør og utøve normal forsiktighet som en alltid gjør med strøm og strømførende gjenstander.

Det er kanskje bedre å bruke spesielle kontakter og så videre, men hvis en tar en kost/nytte-beregning så er nok en vanlig stikkontakt det beste og enkleste.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA