Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla vs den tyske arven

Startet av Chrisp, torsdag 28. november 2013, klokken 13:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: bromm på lørdag 21. desember 2013, klokken 21:32
Det der er en Type 1 kontakt, og den passer ikke på i3. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor dere skal kjøpe ekstra kabel ?? Hvis hurtiglader-opsjonen er bestilt med bilen så har dere allerede alt som trengs :

1 Standard 16A lader med Schuko (følger med alle biler)
2 Type 2 ladekabel (for semihurtig AC-lading)
3 SAE Combo (CCS) kontakt på bilen (for hurtig DC-lading)

Det som evt. mangler er mobil ladekabel som takler 32A/7,4kW. Det er nå en del steder man kan finne blå 32A stikk, som regel 4-pins.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: pottle på torsdag 19. desember 2013, klokken 19:31
Det bør ikke være noe problem å bruke en schuko kontakt selv om ladekabelen har en effekt på 16A. Det er lov og veldig enkelt å forholde seg til. En skal selvfølgelig være aktsom med det man gjør og utøve normal forsiktighet som en alltid gjør med strøm og strømførende gjenstander.

Det er kanskje bedre å bruke spesielle kontakter og så videre, men hvis en tar en kost/nytte-beregning så er nok en vanlig stikkontakt det beste og enkleste.

Etter 2 år og 60000km hovedsaklig fra 6A på shucko så begynner jeg å se slitasje, selv om dette har blitt utøvd med stor forsiktighet. Har nå bestilt opplegg med type 2 kontakt.

østfolding


Rio

Det blir slitasje på metalldelen som pinnene går inn i. Dette gjør at de ikke griper riktig om pinnene, og man får mindre metall-mot-metall kontaktflate. Dette blir langt verre av at mange lar vekten av ladekladden henge på kontakten, selv om Schuko kun skal ha maks 500 gram vekt hengende.

Når dette så står utendørs, så blir det litt oksidering av metallet. Dette øker motstanden, og når det så går 16 A gjennom, så blir det varmt!

Noen ganger for varmt!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på tirsdag 31. desember 2013, klokken 12:19
Det blir slitasje på metalldelen som pinnene går inn i. Dette gjør at de ikke griper riktig om pinnene, og man får mindre metall-mot-metall kontaktflate. Dette blir langt verre av at mange lar vekten av ladekladden henge på kontakten, selv om Schuko kun skal ha maks 500 gram vekt hengende.

Når dette så står utendørs, så blir det litt oksidering av metallet. Dette øker motstanden, og når det så går 16 A gjennom, så blir det varmt!

Noen ganger for varmt!
I tillegg til at noen avbryter lading med å trekke ut Schuko-støpselet, som lager gnist og dårlig kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA