Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla vs den tyske arven

Startet av Chrisp, torsdag 28. november 2013, klokken 13:30

« forrige - neste »

LMOR

Det er også mulig å kjøpe en ekstra original standardladekabel til ca 4000.-. Da kan en ha en hjemme og en på tur. Siden jeg kommer til å bruke bilen mest til korte turen fra huset, så vil jeg ikke tømme bilen hver dag. Regner med maks 3-4 timer lading hver natt for å holde bilen på topp hver morgen. Dermed satser jeg kun på standardladeren som følger med frem til det viser seg å bli et problem. De dagene jeg skal på lengre tur, så tar jeg med kabelen.

Prisen på semi-hurigladere til hjemmebruk vil sikkert falle i pris fremover.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Standardladeren er på 10-12A og ikke 16A, så det vil ikke være noe problem på en 16A kurs.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pottle

Billigste standard ladekabel (16A) tror jeg er EVI kablene for Kr 3.300. Har ikke sett billigere.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

østfolding


Dette er interessant. Jeg har bestilt i3 og i borettslaget her jeg bor. Det er ikke strøm lagt opp i garasjeanlegget per nå, men dette skal komme på plass over nyåret - og hver eierseksjon kan velge mellom industrikontakt (vet ikke om det er 230V eller 400, og 16 eller 32) eller vanlig, dobbel stikkontakt. Jeg har foreløpig valgt det siste - mest for å gjøre det billigst mulig. Og jeg kan trolig fint leve med ladetid på 8 timer.

Har for øvrig tatt med mulighet for hurtiglading på i3-en.

Men kanskje det beste (siden det vil være vanskelig å angre på dette valget i ettertid) er å gå for industrikontakt - og i verste fall, dersom jeg ønsker å vente med fastmontert vegglader, kan jeg bruke noe slikt i mellomtiden? http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak,/Pr363292000

østfolding

Tar veldig gjerne imot tips og råd på forrige innlegg...

LMOR

#20
Det kommer an på om det er 400V 32A, eller noen annet som faktisk kan gi mer futt, og hvor mye ekstra det koster. Så lenge du ikke trenger mer enn 10mil eller mindre per dag, har du ikke bruke for mer enn 13A. For meg var et poeng også å spare noe per mil, og når jeg måtte ut med 20 000.- for nytt opplegg, så tar det 2 år før jeg går i 0, og uten at jeg egentlig trenger mer enn 12A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding


Vet ikke hva det er, men det skal jeg finne ut... Det kostet ikke noe mer i alle fall for industrikontakt kontra dobbel stikkontakt.

bromm

Sitat fra: østfolding på lørdag 21. desember 2013, klokken 14:41

Vet ikke hva det er, men det skal jeg finne ut... Det kostet ikke noe mer i alle fall for industrikontakt kontra dobbel stikkontakt.

Hvis det er samme pris, så bør du jo for all del velge industrikontakt, så har du jo muligheten til å sette opp en Mode 3 / Type 2 veggboks, senere... Hvis du (eller BL) ikke har midler for veggboks nå - så kan du kjøre overgang til Schuko-laderen i mellomtiden.

Men, du bør nok samtidig informere ditt borettslag om at det er M3/T2-bokser som anbefales for Elbiler. Her er elbil.no sine anbefalinger for fellesgarasjer: http://elbil.no/prosjekter/borettslag/1014-ladestasjoner-for-borettslag De har også laget et eget veiledningsdokument for styret i BL/Sameier: http://elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/1/112

Schuko er og blir en minimumsløsning - hvis man først legger opp noe permanent for Elbil...

LMOR

Avhengig av hva spenningen er, så selger disse ladestasjon og ladekabler som du kan sette rett i industrikontakten, så da trenger du ikke overgang eller installatør.

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Takk for tips. Så hvis det er 230V 16A 3-fas industrikontakt, noe det sansyneligvis er, så kan denne være en god løsning? http://www.ratio.nl/files/31313.pdf

LMOR

Tror ikke den er rett, men du må sjekke med dem. Det kommer sikkert nye kabler nå når i3 og e-up er på markedet. Det er mulig du må kjøpe en ladeboks, hvis du skal ha 3-fase, slik som den de har til Telsa, eller en slik:
http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#26
Sitat fra: østfolding på lørdag 21. desember 2013, klokken 20:57
Takk for tips. Så hvis det er 230V 16A 3-fas industrikontakt, noe det sansyneligvis er, så kan denne være en god løsning? http://www.ratio.nl/files/31313.pdf

Det der er en Type 1 kontakt, og den passer ikke på i3. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor dere skal kjøpe ekstra kabel ?? Hvis hurtiglader-opsjonen er bestilt med bilen så har dere allerede alt som trengs :

1 Standard 16A lader med Schuko (følger med alle biler)
2 Type 2 ladekabel (for semihurtig AC-lading)
3 SAE Combo (CCS) kontakt på bilen (for hurtig DC-lading)

Hvis dere trenger ekstra 16A-kabel, så kan dere kjøpe hva som helst - men ladeklossen støtte "charging mode 3" (det betyr at den "snakker med bilen"), og støpsel mot bilen være av Type 2...

...men som sagt tidligere, så vil en veggboks som har Mode3/Type2 allerede gi det som trengs, for da er det bare å benytte den medfølgende Type 2-kabelen. De veggboksene koster bare marginalt mer enn en ekstra 16A-kabel med ladekloss, og med 32A forsyning (1-fas) så vil de også lade bilen dobbelt så fort...

østfolding

Takk for oppklaring. Og for å bruke en enkel og billig veggboks (som ikke krever montør for montering) bør man velge industrikontakt (trolig 230V 16A) istedenfor schuko?

Griffel

#28
Jeg trodde BMW i3. Hadde en 230 V enfas lader på drøyt 7 kW. For å ha glede av den hjemme trenger en en ladestasjon 32A.
Har en ikke brukt for 7kW hjemme, er en 230V enfas 16A stikkontakt et bra valg. 230V 3fas har en ganske sikkert ikke bruk for.

Fra offentlige stasjoner kan en da lade med opptil 7, 4 kW avhengig av hvordan stasjonen er konfigurert.

Det spiller ingen rolle om en kjøper en 1 fas 32A eller en 3fas 400V 32A og kobler den for enfas. Om en senere bytter BMW en med en tesla har en mest glede av denne siste. Jeg forutsetter da at en bor et sted med 230V iT distribusjons system som er det vanligste i Norge.

Er BMWi3 laderen i bilen mot formodning for 3fas, er det ikke godt å si hva en kan få utover det en vanlig Schuko kan gi, om en bor et sted med 230V distribusjon.

Hurtiglading (overskrift på tråden) er med likestrøm (DC) 440V noe ingen har hjemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bromm

Sitat fra: østfolding på lørdag 21. desember 2013, klokken 21:38
Takk for oppklaring. Og for å bruke en enkel og billig veggboks (som ikke krever montør for montering) bør man velge industrikontakt (trolig 230V 16A) istedenfor schuko?

Hvis det er slik at de vil levere enten et vanlig støpsel, eller et "industrikontakt" (siste er veldig vagt, siden det kan bety mye rart), så ville jeg personlig ha valgt å få opplagt 32A 1-fas "uten" de kontaktene, og heller sørget for en M3/T2-boks selv...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA