Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffende test

Startet av Trøndertesla, onsdag 27. november 2013, klokken 16:32

« forrige - neste »

MrDriveby

Sitat fra: Sisyfos på tirsdag 10. desember 2013, klokken 10:01
Piggdekk er nok sannsynligvis et tryggere valg, men jeg jobber med byplanlegging og vet hvor kostbart det er for samfunnet med piggdekkbruk i by i forhold til støy- og støvplager og slitasje av gatene. Vi får heller kjøre litt mer fornuftig og ha litt bedre tid når forholdene er kjipe.

Enig med deg her, spar miljøet fra piggdekk, så lenge det ikke er høyst nødvendig ;)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

teslaslaven

Sitat fra: Sisyfos på tirsdag 10. desember 2013, klokken 10:01
Piggdekk er nok sannsynligvis et tryggere valg, men jeg jobber med byplanlegging og vet hvor kostbart det er for samfunnet med piggdekkbruk i by i forhold til støy- og støvplager og slitasje av gatene. Vi får heller kjøre litt mer fornuftig og ha litt bedre tid når forholdene er kjipe.

Nordiske piggfrie ala Nokian R2 og Michelin Xi3 er nok også et mye bedre valg. Jeg skjønner ikke at dere som kjører utenfor Oslogryta tør å kjøre med Pirelliene med en så tung bil. Man skal jo stoppe også. Nå blir det vel bråstopp på Pirelli iom. at de koster det samme som R2/H7, tidligere var de jo gratis.

Trøndertesla

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 10. desember 2013, klokken 09:59
Jeg har testet litt bakkestarter og litt doughnuts for å se hvordan bilen oppfører seg og jeg er meget imponert - mye bedre en 2007 BMW 3 serien!

Den største utfordringen jeg har møtt på hittil var i går da jeg kjørte inn i et oppvarmet parkeringshus. Da dugga det på samtlige vinduer selv om jeg skrudde på alle varmetråder og defrosting (maks styrke på A/C'en). Jeg har opplevd dette før på andre biler, men da har det gått maks ett minutt så begynte duggen å forsvinne. Det samme kan jeg ikke si om Tesla'en i går. Det tok veldig lang tid før noe av duggen begynte å forsvinne. Varmetrådene i bakruta var kanskje mest effektiv, med unntak av vindusviskerne. Har vinterpakke. Noen andre som har opplevd tilsvarende?

Mtp hvor bred denne bilen er så er jeg ikke superkomfertabel med å kjøre rundt i trange parkeringshus uten fult utsyn...

DUGG: Du har kanskje mye fuktighet i bilen etter innvendig snøsmeltning? Et tips er å tørke opp og lufte ut mest mulig fukt, da skal den teoretisk dugge mindre  ;)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

PaalT

Fikk endelig prøvd TMS på vinterføre med 19" Nokian R2.

Var tidlig ute søndags morgen. Det lå 3-5 cm med snø på veien. Først kjørte jeg opp til Aronsløkka ski senter i Drammen. Veien opp er ganske bratt (uten å spesifisere stigningen). TMS tok seg opp uten problemer- noe sakte i det bratteste partiet. Verdt å nevne at en Toyota Avensis med splitter nye piggfrie dekk ble sittende fast (kjenner familien). Kjørte ned igjen og prøvde en gang til! Andre gangen lå de en Golf foran meg som slet noe vannvittig med å komme opp.. det gikk sakte for meg og, men til slutt måtte jeg stoppe pga av golfen. Ja ja tenkte jeg- nå må jeg rygge.. Neida.. utrolig nok fikk TMS grep og klatret seg opp.  Prøvde en tredje gang etter brøyting.. da var det ikke antydning til problem.

Fikk også testet litt hvordan den takler svinger med glatt føre. Det er en stor og tung bil, men den oppførte seg godt. Litt sleng i rompa- overstyring.. akkurat nok til å få fram et glis!  Men når den slipper så opplevde jeg at den gikk fra over styring til under styring. Har andre opplevd dette?

Konklusjon: Veldig fornøyd med TMS vinter egenskaper mtp hvor stor og tung bilen er. Kan ikke måle seg mot en 4WD, men bedre en BMW (syntes jeg) og vel så bra som forhjuls TDI traktoren vi har (med nye Nokian R2 dekk).

Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

nebbulk

Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

sn0le

Kommer nok helt an på sjåføren.
Som man kan se av videoen så var det ikke alt for mange som kjørte etter forholdene.
Det er noe jeg mener siden vogntoget som kom på slutten klarte fint å stoppe.
Vogntog har vesentlig lengre stoppelengde, men klarte alikevel å stoppe.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OddB

Sitat fra: sn0le på tirsdag 10. desember 2013, klokken 14:28
Kommer nok helt an på sjåføren.
Som man kan se av videoen så var det ikke alt for mange som kjørte etter forholdene.
Det er noe jeg mener siden vogntoget som kom på slutten klarte fint å stoppe.
Vogntog har vesentlig lengre stoppelengde, men klarte alikevel å stoppe.
Dette er vel et eksempel på fartsblindhet og "massepsykose" ?  - Hvis alle andre kjører i 120 så kan jeg også gjøre det...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

janmb

Ja, det der handler om sjåfør og ikke bil.

Trenger ikke lenger enn E18 for å se mye av det samme - folk kjører med under halvparten av forsvarlig avstand til bilen foran på glatt vinterføre her til lands også.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Postman pat

WINTER for tesla dummies......  2 dôgn med snøkjøring. enkelt sagt så tar man dyret på vinterbeite og slår av Tcontroll. da slår hekken ut så det holder, gøy på tom snebelagt parkeringsplass. . deretter på med tc og bilen justerer seg forbausende bra og moroa på pplass opphører.  ut på veien prøver jeg å tvinge den til noen bambi på isen bevegelser, men Tc slår inn og holder bilen meget tight under kontroll. ER kjempeimponert over hva den gjør og ikke gjør på glatta. detta var både gøy og betryggende. men dummhet på glatta har den ingen sans for. v  h postman pat  på Hakka  R2 piggfritt.
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Tesla85

Jeg hadde en tur-retur Oslo -Elverum i går. (Uten lading)
Jeg må si at jeg er imponert over de mulighetene man har med denne bilen. Jeg kjører på piggfrie Hakka.
Når jeg kommer til Elverum er det snø på veiene. Ingen problemer. Jeg skal inn på en stor ubrøytet gårdsplass, og blir litt skeptisk. Det er ca 25 cm snø der. Etter å ha tenkt litt snur jeg bilen,hever den til "High" og rygger inn.
Ingen problemer i det hele tatt!. Når jeg åpner døren subber døren i snøen. Da jeg kjører ut igjen er også det helt uproblematisk. Superbil!
Jeg kjørte 325 km i går, og hadde fortsatt 21 km på bilen når jeg stoppet. Hele turen gikk med lys, vindusviskere, spyling, musikk, navigasjon og varme. Jeg kan ikke annet enn å elske bilen!
Når man vet at turen kostet ca 70,- kroner i strøm må man bare smile..  ;D
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Øyvind.h

Ikke dårlig Tesla85 :)
Hadde du ladet bilen helt til 100%? En rekkevidde på 325km + 21km + ca 20km under 0 gir maks rekkevidde på ca 366km.

Hvor la du deg hastighetsmessig i 100-sonen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tesla85

Jeg hadde ladet til 100%. Bilen var forvarmet når jeg dro.. Jeg kjørte som om jeg hadde kjørt en helt normal bil.
På motorveien, og der jeg kunne, lå jeg i 100-110 km/t. Ellers fulgte jeg vanlig trafikk. Det er jo endel høydeforskjell også, så jeg er fornøyd.  :P Jeg dro fra jobb kl 13, og var hjemme kl 19.30, så jeg hadde endel stopp også. Test av bilen ble det også tid til  ;)
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Neemaz

Sitat fra: Mons på søndag 08. desember 2013, klokken 14:20
Ja, da var vinteren på plass for fullt. Ca -12 grader i natt, og nysnø og rundt -7 nå. Kjørte bilen noen turer i dag morges, hvor alt virket veldig fint. Varm og god inni, og godt veggrep tross 10cm nysnø. Da vi skulle kjøre hjem igjen nå ved middagstider fikk vi opp feil på abs, traction control og servostyringen. Det passet jo litt dårlig i dette vinterværet... Kom meg hjem uten noen problemer, men bilen føltes plutselig litt mer som den gamle 1981 Opel Rekorden jeg startet kjørekarrieren i.

Ringte Tesla, og de sender noen for å hente bilen med på verksted (!?!). Dette var litt overraskende. Trodde dette kanskje var en software-feil. Så da er det ble dessverre ikke ståkarakter for Tesla i dag. Styrk etter første reale vinterdag? Det var skuffende.  :(

Samme skjedde med min, men løste seg etter bare noen meter kjørt ( 2-300m). Det skyldes høyst sannsynlig is/snø i sensorer. TC og ABS ESG kan ikke virke om "hjernen" ikke klarer å telle runder på hjula.

Gusse

Min samboer var ute å kjørte en tur på selveste julaften med Tesla'n. Der vi bor må man kjøre opp en temmelig bratt bakke( kan dessverre ikke å regne på stigning, men sett i en vinkel der 0% er rett vei, og 90% er bergvegg, snakker vi 60%+ her) på hele 6-700 meter. Det var glatt føre type is og vann, samt noen steder med slaps. Fruen kom velberget hjem, og hun var dypt imponert over bilen. Hun kunne ikke stoppe fortelle familien om hvor fantastisk Tesla var på vinterføre. Hun har kanskje ikke all værden å sammenligne med, men med to Subaru 4w trekk disponibelt, og vår Ford Mondeo framhjilstrekk som referanse, var hun temmelig fornøyd. Hun hadde samtidig på samme tur kjørt opp uten problem en kortere bakke på 50m, som er veldig bratt, på speilholke. Litt sjåfør egenskaper kreves nok samtidig her, men allikevel...veldi fornøyd ;)

arnehelge

60% signing på veien? Det var voldsomt. Til sammenligning er det bratteste partiet i Vikersund-bakken på "kun" 38%  ;)
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA