Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffende test

Startet av Trøndertesla, onsdag 27. november 2013, klokken 16:32

« forrige - neste »

teslaslaven

Sitat fra: VigdisA på søndag 08. desember 2013, klokken 20:27


Tenker jeg skal forsøke å slå av ESP neste gang da går den kanskje opp på første forsøk.

For å pirke litt Vigdis: Du får ikke skrudd av ESP, kun antispinn.

laumb

Låner performance med Hakka R2 noen dager nå.
Blir spennende å få tilbake min med Michelin Xi3 og se om den oppleves bedre/dårligere.
Rimelig krevende føre i dag - og kan vel si at enn så lenge, når føret er båtete uansett, så virker de ganske likt.
Mulig jeg aner bittelitt bedre fremkommelighet i oppoverbakker med Xi3.

Har tidligere testet begge - men kun en kort tur som ikke er grisete slik det er i dag.



Får ta meg en runde rundt feltet etterpå. Myyye oppover og fartsdumper i oppoverbakker oppover feltet.

D.O

Sitat fra: laumb på mandag 09. desember 2013, klokken 14:38
Låner performance med Hakka R2 noen dager nå.
Blir spennende å få tilbake min med Michelin Xi3 og se om den oppleves bedre/dårligere.
Rimelig krevende føre i dag - og kan vel si at enn så lenge, når føret er båtete uansett, så virker de ganske likt.
Mulig jeg aner bittelitt bedre fremkommelighet i oppoverbakker med Xi3.

Har tidligere testet begge - men kun en kort tur som ikke er grisete slik det er i dag.



Får ta meg en runde rundt feltet etterpå. Myyye oppover og fartsdumper i oppoverbakker oppover feltet.
tesla sin lånebil? Er det trøbbel med din?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Griffel

Sitat fra: laumb på søndag 08. desember 2013, klokken 08:40

Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 00:53
Sitat fra: laumb på lørdag 07. desember 2013, klokken 19:13
Antar grader av 360 i min beregning - hva antar dere?
10% for meg er 36 grader.
Får ta med meg vinkelen ut en dag og gjøre litt mål. :P
Har du ikke et kotekart for veien? Det finner du sikkert på kommunens hjemmeside. Mål avstanden mellom mellom kotelinjene så tar du høydeforskjellen i % av den horisontale avstanden. 10 m mellom 1-meter linjene er 10% stigning 7,5 m blir ca 13%.

Ca. 5-6m mellom linjene. ;)
Brukte kart.finn.no sine og måleverktøyet dems.

Da gjenstår det vel bare å bekrefte at dette er en bratt bakke 16-20% altså godt over veinormalene eller i grader
blir dette ca 9,5-11,5 grader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb


Sitat fra: D.O på mandag 09. desember 2013, klokken 15:37
Sitat fra: laumb på mandag 09. desember 2013, klokken 14:38
Låner performance med Hakka R2 noen dager nå.
Blir spennende å få tilbake min med Michelin Xi3 og se om den oppleves bedre/dårligere.
Rimelig krevende føre i dag - og kan vel si at enn så lenge, når føret er båtete uansett, så virker de ganske likt.
Mulig jeg aner bittelitt bedre fremkommelighet i oppoverbakker med Xi3.

Har tidligere testet begge - men kun en kort tur som ikke er grisete slik det er i dag.



Får ta meg en runde rundt feltet etterpå. Myyye oppover og fartsdumper i oppoverbakker oppover feltet.
tesla sin lånebil? Er det trøbbel med din?

Fiks av gammelt utestående. ;)

Amoss

Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 15:50
Sitat fra: laumb på søndag 08. desember 2013, klokken 08:40
Ca. 5-6m mellom linjene. ;)
Brukte kart.finn.no sine og måleverktøyet dems.

Da gjenstår det vel bare å bekrefte at dette er en bratt bakke 16-20% altså godt over veinormalene eller i grader
blir dette ca 9,5-11,5 grader.

Nja, er det ikke 5 meter mellom kotene på finn.no?  Hos meg står det i alle fall "ekv 5 meter" på høyeste zoom.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

VigdisA


Sitat fra: teslaslaven på mandag 09. desember 2013, klokken 14:27

For å pirke litt Vigdis: Du får ikke skrudd av ESP, kun antispinn.
Oki :-) skal forresten prøve UTEN å koble fra - bare trykke på .. Må bare få Dieseldyret unna vei først så jeg ikke bumper inn i den på vei opp. ;-)
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. desember 2013, klokken 13:43
(PS: Ser at formuleringen i forrige innlegg ble litt uheldig. Jeg er selvfølgelig også opptatt av sikkerhet. Men jeg er også opptatt av at man skal vite nøyaktig hvordan kjøretøyet vil oppføre seg i krisesituasjoner, og det lærer du vet å tøye grenser og leke!).

Det får da være grenser for hvor politisk korrekt man til enhver tid skal være... Synes det er fint at folk leker litt jeg - som du selv sier: Det er det man lærer av.

Folk som leker i trafikken er en mye mindre fare for meg som bilist enn de som "alltid" kjører langt unna alt som heter grenser... Problemet er den dagen de utsettes for noe skikkelig uforutsett - da er de totalt livsfarlige.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Trøndertesla

Til å begynne med kjentes vinteregenskapene ut som på en hvilken som helst annen bil med bakhjulstrekk. Men, jeg har nå fått et par uker til med vinterføre og begynner å bli veldig fornøyd med hvordan Teslaen oppfører seg. Det er noen lenger oppe her som har nevnt at den går som på "skinner", og jeg skjønner hva de refererer til.

ESP'n er en av de bedre jeg har vært borti og min konklusjon er at det er "umulig" at hekken slipper taket og kommer slengende. Så da ligger "slipp-risikoen" på fremhjulene, men de sitter også langt bedre enn jeg trodde til å begynne med. Så om man kjører passe hardt, men uten at ESP'n slår inn, så så føles det litt  som å kjøre på skinner. Det som er moro med ESP'n er at den på små skrenser "ikke bryter energitilførselen" til hjulene, men "marginalt justerer energitilførselen". Så i litt lange slakke svinger så kan man kjøre den litt over grensen ganske langt i en "ESP kontrollert skrens". Pusher man for hardt så slår den virkelige ESP'n inn og man hører at mekanikken slår inn.

Traction controllen er også meget bra, men den er nesten litt for "finjustert" i noen tilfeller. Hadde vært greit om man kunne tillate litt mer "spøling" enkelte ganger. Kanskje det kommer en justeringsmulighet på denne etterhvert...? Alternativet er jo å slå av traction controllen - men da skal du holde tunge rett i munnen...

Den beste måten å komme av gårde på svært glatt føre er å benytte creep, og om man står i motbakke vær veeeeldig forsiktig med "gassen". Da klarer man å komme seg avgårde på de fleste underlag. Når man kommer opp i ca. 5-10 km/t er det bare å gi full gass - da ordner traction controllen med resten. Men en veldig fintfølende høyrefot en fortsatt bedre enn traction controllen fra 0-5 km/t. Om man tråkker på litt for mye fra 0 km/t på glatta så klarer ikke ESP'n å regulere det lille "rykket" som man må unngå for å klare å lirke seg av gårde.

Teslaen er fortsatt dårlig (som alle andre) på sørpeføre. Og på "oppkjørt død snø" så er det også betydelig dårligere grep.

Konklusjon: 1)På normalt vinterføre er den fantastisk å kjøre - da er det bare å trykke på. 2) På dårlig føre skal man være på vakt. -> Det blir en morsom vinter! 8)

PS! Er "spøle" et norsk ord eller er det kun vi trøndere som spøler?  ;D
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RoadRunner

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 10. desember 2013, klokken 00:27
Men, jeg har nå fått et par uker til med vinterføre og begynner å bli veldig fornøyd med hvordan Teslaen oppfører seg.
God beskrivelse ovenfor, Trøndertesla!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Havebigfun

Vinterdekkegenskaper er den viktigste faktoren når det gjelder forskjeller i erfaring- mange er fortsatt på jakt etter det optimale produktet.
Kan dere som skriver og mener noe om dekkene gjenta hvilke dekk dere har- det er viktigere for de andre enn om vi har pano eller mulitcoatlakk ;)

Trøndertesla

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 10. desember 2013, klokken 08:54
Vinterdekkegenskaper er den viktigste faktoren når det gjelder forskjeller i erfaring- mange er fortsatt på jakt etter det optimale produktet.
Kan dere som skriver og mener noe om dekkene gjenta hvilke dekk dere har- det er viktigere for de andre enn om vi har pano eller mulitcoatlakk ;)

Beklager... Jeg har 19" Nokian R2 piggfritt med 48 psi
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

FThorsen

Jeg har testet litt bakkestarter og litt doughnuts for å se hvordan bilen oppfører seg og jeg er meget imponert - mye bedre en 2007 BMW 3 serien!

Den største utfordringen jeg har møtt på hittil var i går da jeg kjørte inn i et oppvarmet parkeringshus. Da dugga det på samtlige vinduer selv om jeg skrudde på alle varmetråder og defrosting (maks styrke på A/C'en). Jeg har opplevd dette før på andre biler, men da har det gått maks ett minutt så begynte duggen å forsvinne. Det samme kan jeg ikke si om Tesla'en i går. Det tok veldig lang tid før noe av duggen begynte å forsvinne. Varmetrådene i bakruta var kanskje mest effektiv, med unntak av vindusviskerne. Har vinterpakke. Noen andre som har opplevd tilsvarende?

Mtp hvor bred denne bilen er så er jeg ikke superkomfertabel med å kjøre rundt i trange parkeringshus uten fult utsyn...
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Sisyfos

Har Pirelliene og i løpet av den måneden vi har hatt bilen har vi kjørt 1000 kilometer på trønderveger på tildels svært dårlig føre. Vi kan vel ikke si at bilen sitter som støpt på vegen under alle forhold, den slenger litt med rumpa og bruker litt tid på å stoppe ved nødbremsing. Spesielt gjelder dette i slush og blankpolert is. Likevel - den forrige bilen var en 2003-modell Subaru Forester med piggfrie Nokian R-dekk, og jeg synes faktisk at Teslaen med Pirellidekk tar seg like bra fram som den. Alle hjelpemidlene - og litt fornuftig kjøring uten overdreven tung gassfot - har fått oss trygt fram.

Piggdekk er nok sannsynligvis et tryggere valg, men jeg jobber med byplanlegging og vet hvor kostbart det er for samfunnet med piggdekkbruk i by i forhold til støy- og støvplager og slitasje av gatene. Vi får heller kjøre litt mer fornuftig og ha litt bedre tid når forholdene er kjipe.
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA