Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffende test

Startet av Trøndertesla, onsdag 27. november 2013, klokken 16:32

« forrige - neste »

Emilsen

Hadde en fin opplevelse igår. Har en veldig bratt bakke som må forseres og denne er ikke noe særlig når det er ubrøytet. På vei ned ble Teslaen ett akebrett, hadde null kontroll med hjerte i halsen i ett par sekunder. Tenkte at jeg aldri i verden kom til å komme meg helt hjem igjen på returen. Men, prøve, det måtte jeg, og jaggu, den dro seg rett opp! Følte nesten at bilen opphevet fysikkens lover! Dæven. En av 4 ganger på en sesong man trenger firehjulstrekk. Men bilen fiksa det. Btw Jeg hadde Pajero før. Forøvrig, Hakka 8 m/pigg (uten att pigg spiller noen rolle under slike forhold) :D
Hadeland
P3454 Fakturanr 667
Reservert April, finalize Mai, Utlevert 21. November
Standard 85kWh, hvit, alt utstyr minus sikkerhetspakke

Lokführer

Flott tilbakemelding Emilsen, det er dette jeg håper på, at den kommer opp bratte bakker. Litt skummelt at den blir såpass akebrett nedover, men men.
Tesla bør virkelig gi oss en vintermodus, da blir dette en super vinterbil.
Very high opp til 30 og high opp til 60 høres flott ut. Jeg kunne forøvrig også tenkt meg en mulighet for motorkraft-reduksjon i gitte situasjoner.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

cairnz

Sitat fra: Lokführer på fredag 06. desember 2013, klokken 12:02
Flott tilbakemelding Emilsen, det er dette jeg håper på, at den kommer opp bratte bakker. Litt skummelt at den blir såpass akebrett nedover, men men.
Tesla bør virkelig gi oss en vintermodus, da blir dette en super vinterbil.
Very high opp til 30 og high opp til 60 høres flott ut. Jeg kunne forøvrig også tenkt meg en mulighet for motorkraft-reduksjon i gitte situasjoner.
Nå har jeg ikke prøvd selv i Model S, men ut fra endel erfaringer med vinterføre, så er det vel ikke særlig smart å holde for stor fart når det er såpass dypt med snø at du må ha bilen i very high.. har man det så travelt? Når det gjelder motorkraft, er det ikke bare å være litt lettere på pedalen? :)
Elbilist

Emilsen

Sitat fra: Lokführer på fredag 06. desember 2013, klokken 12:02
Flott tilbakemelding Emilsen, det er dette jeg håper på, at den kommer opp bratte bakker. Litt skummelt at den blir såpass akebrett nedover, men men.
Tesla bør virkelig gi oss en vintermodus, da blir dette en super vinterbil.
Very high opp til 30 og high opp til 60 høres flott ut. Jeg kunne forøvrig også tenkt meg en mulighet for motorkraft-reduksjon i gitte situasjoner.
Ja, det er en tung bil, så når man skal ned en bakke kunne jeg godt ha tenkt meg en skikkelig "Downhill assist" funksjon. Altså at du har mulighet til å også bruke regen nedover i svært lave hastigheter i tillegg til å balansere med bremsen. I Pajeroen var det bare å sette på lavgiret å la motoren bremse på vei ned. Burde ikke være noe problem for Tesla å fikse sånt? Utover det ønskes manuell kontroll av luftfjæring. Ellers er alt suuupert  :)
Hadeland
P3454 Fakturanr 667
Reservert April, finalize Mai, Utlevert 21. November
Standard 85kWh, hvit, alt utstyr minus sikkerhetspakke

sax

Sitat fra: cairnz på fredag 06. desember 2013, klokken 12:28
Nå har jeg ikke prøvd selv i Model S, men ut fra endel erfaringer med vinterføre, så er det vel ikke særlig smart å holde for stor fart når det er såpass dypt med snø at du må ha bilen i very high.. har man det så travelt? Når det gjelder motorkraft, er det ikke bare å være litt lettere på pedalen? :)
[/quote]

Man må kjøre etter forholdene, men det kan ofte være stor forskjell på føret i hjulbanene og mellom hjulbanene og da er det ikke særlig å måtte ligge under 15km/t for å komme 18,5cm opp på midten. Prøv litt selv når du kjører bil senere, se hvor praktisk det er å ligge og passe på at man ikke toucher over 15km/t. Å ha et vintermodus hvor grensene for very high og high er flyttet opp til 30 og 60km/t tror jeg vil passe kjørestilen til de aller fleste på norsk vinterføre om man absolutt må ha grenser.

Klart man kan klare seg med en mykere fot for kraften etc, men det er disse tingene som utgjør forskjellen på en god og en fantastisk bil på vinterføre. I dag vil jeg si den ligger på en sterk terningkast 4 (Hakka 7), men med mye mye potensiale med bedre tilpassing av power, regen, ESP, luftdempere osv. 

Lokführer

Sitat fra: cairnz på fredag 06. desember 2013, klokken 12:28
Sitat fra: Lokführer på fredag 06. desember 2013, klokken 12:02
Flott tilbakemelding Emilsen, det er dette jeg håper på, at den kommer opp bratte bakker. Litt skummelt at den blir såpass akebrett nedover, men men.
Tesla bør virkelig gi oss en vintermodus, da blir dette en super vinterbil.
Very high opp til 30 og high opp til 60 høres flott ut. Jeg kunne forøvrig også tenkt meg en mulighet for motorkraft-reduksjon i gitte situasjoner.
Nå har jeg ikke prøvd selv i Model S, men ut fra endel erfaringer med vinterføre, så er det vel ikke særlig smart å holde for stor fart når det er såpass dypt med snø at du må ha bilen i very high.. har man det så travelt? Når det gjelder motorkraft, er det ikke bare å være litt lettere på pedalen? :)
Joda, jeg klarer fint å modulere pådraget, men kjærringa kjører mest, og t o trenger alle hjelpemidler som finnes.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

OleT

Sitat fra: Lokführer på fredag 06. desember 2013, klokken 12:02
.... Jeg kunne forøvrig også tenkt meg en mulighet for motorkraft-reduksjon i gitte situasjoner.
Har du fulgt med på wattmeteret når antispinn jobber for fullt? Det gjorde jeg i morges. Opp en bratt bakke på skikkelig sleipt føre. Uansett hvor hardt jeg trampet på pedalen, var effekten aldri over 30 kW.

Bilen HAR dette allerede...
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Lokführer

Sitat fra: OleT på fredag 06. desember 2013, klokken 14:43
Sitat fra: Lokführer på fredag 06. desember 2013, klokken 12:02
.... Jeg kunne forøvrig også tenkt meg en mulighet for motorkraft-reduksjon i gitte situasjoner.
Har du fulgt med på wattmeteret når antispinn jobber for fullt? Det gjorde jeg i morges. Opp en bratt bakke på skikkelig sleipt føre. Uansett hvor hardt jeg trampet på pedalen, var effekten aldri over 30 kW.

Bilen HAR dette allerede...

Jeg skal slutte å undervurdere Tesla ;-)....
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

EvenSteven

Min bil fikk testet seg skikkelig i går, når snøen føyket og det var helt såpeglatt enkelte steder.
Jeg forsøkte også å gi litt ekstra gass for å se om jeg fikk rumpa til å slippe... Men nei du.. Den logret bare litt for så å rette seg perfekt inn igjen.

Kjøring på småveier i dag på blank is enkelte steder. Sitter som støpt.
Merker vekten ved oppbremsing, så greit å tilpasse farten noe mht. dette.
Ellers meget godt fornøyd med veigrepet.

Kjører med Nokian Hakka 8 PIGG  :o
Tesla S P85+ sølv

Chlangum

Første dagen med bilen og jeg har allerede fått prøve meg på skikkelig vestlansdvinter. I går gikk det helt fint. Tør nysnø var bare gull. Men i vanlig vestlandstrend så ble veien saltet før det begynte å snø. I dag morges var det skikkelig slush og ingen brøytebil I sikte. Som mange allerede har bemerket har bilen meget lett for å understyre. Tipper det kommer av brede dekk og relativt lite vekt på forakselen. En annen ting jeg merket var at bilen tok nedi på midten hele veien siden snøen var ganske høy mellom hjulsporene.

I den situasjonen kunne det vært praktisk å kunne hatt bilen i høy posisjon også i høyere fart siden det mer eller mindre var bart i hjulsporene
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

janmb

Sitat fra: Chlangum på fredag 06. desember 2013, klokken 16:25
Som mange allerede har bemerket har bilen meget lett for å understyre.

Lykke til med å finne en eneste moderne bil som ikke har understyringsbias. Spesielt i det føret du beskriver. Alle biler vil ha en eller annen grad av understyring på inngang, mens transisjonen til overstyring (som du heldigvis får i en bakhjulstrekk) varierer noe både i hastighet og mengde.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Chlangum

#71
Sitat fra: janmb på fredag 06. desember 2013, klokken 16:34
Sitat fra: Chlangum på fredag 06. desember 2013, klokken 16:25
Som mange allerede har bemerket har bilen meget lett for å understyre.

Lykke til med å finne en eneste moderne bil som ikke har understyringsbias. Spesielt i det føret du beskriver. Alle biler vil ha en eller annen grad av understyring på inngang, mens transisjonen til overstyring (som du heldigvis får i en bakhjulstrekk) varierer noe både i hastighet og mengde.

Nå har jeg ikke sammenligningsgrunnlag mot moderne biler siden jeg aldri har eid en før nå.
Men min gamle Chevrolet på 265 helårsdekk understyrte mindre enn dette. Har nok noe med at det er over 1200 kg på forakslingen der. Samme dagen bare noen timer før kjørte jeg er Baleno 4x4 med 190 dekk (piggfri). Selv den understyrte mindre i slush´en. Men utenom det så synes jeg Teslaen er en meget god vinterbil. Opp bakken til huset klarte den seg nesten like bra som balenoen. Prøvde med begge to å stoppe midt i bakken og ta av igjen. Forøvrigt så er jeg sjeleglad for at teslaen har bakhjulsdrift. Det er slik det skal være. Fordekkene har mer en nok med å styre ;D
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

MrDriveby

Er det noen som har prøvd TMS md Xi3 dekkene? Har bestilt disse ettersom jeg tok en prøvetur i en av prøvebilene her i stavanger og fant R2 dekket vinglet endel. På motorveien følte jeg den ble som en luftputebåt.

Snakket md butikkansvarlig ang. dette og han sa også at R2 dekket er et av de mykere dekkene på markedet, og med en bil på 2,1 tonn så ville denne følelsen oppstå.

Hørte også at flere har byttet vekk i fra R2 pga. støy. Fikk forklart av dekkforhandler, at pga bilens vekt fikk dekket større vibrasjoner under kjøring som skapte støy. På testene til NAF scoret dette dekket på lav støy. Mn det var da på en focus.
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Muffinman

Har R2 på gammelbilen som foreløpig ikke kan selges, og det er samme lydbildet der som på Tesla``en. Men jeg opplever støyen som kraftigere i sistnevnte i motorveihastighet.

jkirkebo

Sitat fra: MrDriveby på fredag 06. desember 2013, klokken 22:58
Hørte også at flere har byttet vekk i fra R2 pga. støy. Fikk forklart av dekkforhandler, at pga bilens vekt fikk dekket større vibrasjoner under kjøring som skapte støy. På testene til NAF scoret dette dekket på lav støy. Mn det var da på en focus.

Jøss. På bilen min er R2 svært stillegående. Hører nesten ikke noe dekkstøy i det hele tatt. Det går sikkert an å lage ennå mer stillegående dekk, men jeg ser ikke helt poenget...

Mine er også relativt faste og fine nå. Men da er de ferdig innkjørt, har 48 psi trykk og været har blitt vesnentlig kaldere siden de kom på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA