Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffende test

Startet av Trøndertesla, onsdag 27. november 2013, klokken 16:32

« forrige - neste »

Trøndertesla

Vi fikk 10 cm nysnø i Trondheim i dag og jeg har akkurat tatt en test-runde for å sjekke ut vinteregenskapene. Jeg har 19' Nokian R2 piggfritt, 48 psi. Føret var ca. 2-3 minus i hardpakket snø, litt isete innimellom, og litt slushy andre steder. Kjørte på veier uten trafikk.

På hard snø/tendens til isete vei: Testet relativt raske rattutslag i 50-80 km/t - benyttet hele veibredden - og bilen responderer veldig bra uten å skli ut. Om du slenger rattet ekstra raskt over så "løsner baken", men traction controllen slår inn umiddelbart - og den hører man som en "mekanisk dunk" på en ellers stille ferd. Nedbremsing fungerer utmerket. Regen ikke noe problem - ingen blokkering av bakhjul samme hvor hardt jeg prøvde. Testet også å stoppe i de bratteste oppoverbakkene jeg fant for å prøve å ta løs. Om jeg var veldig forsiktig på "gassen" så gikk det langt bedre enn jeg fryktet. Jeg trodde ikke jeg hadde noen sjanse til å klare å ta løs, men det gikk uten at traction controllen slo inn. Jeg forsøkte også med mer "gass" på - og da gikk det dårligere. Traction controllen slo da inn med en gang og jeg kom meg opp, men det tok mye lenger tid.

På litt slushy føre så sitter den betydelig dårligere i svingene. Jeg tok litt ekstra fart inn mot en rundkjøring og da gikk bilen rett frem. Tror ikke jeg fikk tak før jeg var nede i 15-20 km/t.

Overall conclusion: Bedre enn jeg fryktet/forventet på "normalt vinterføre" - kan kjøre normalt uten å være redd for at den skal skli ut i svingene. Fungerer minst like bra som de andre bilene jeg har hatt tidligere. Er det litt slushy føre - vær forsiktig da det gir betydelig dårligere grep. Merker da at man kommer med over 2 tonn...

Andre erfaringer?
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

drFloyd

Har selv de samme erfaringene. Kjører på 19" Hakka 7 med pigg og er meget positivt overrasket over hvor lett den tar seg fram. TC'en fungere meget godt og bila tar seg lett fram i mye brattere bakker enn hva jeg fryktet. Føler at man har full kontroll.

Opplevde for et par uker siden (med de samme piggdekkene) at regen, satt til standard, medførte at bakhjulene mistet grepet og bakenden begynte å skli ut to ganger midt i en slak sving i en ganske bratt og isete (underkjølt regn) nedoverbakke til tross for at farten bare lå mellom 28 og 30 km/t. Fikk tatt den inn igjen, men dersom dette skjer får man liten (les: ingen) hjelp av noen elektronikk. Her kan faktisk regen i verste fall være en sterkt medvirkende årsak til ulykker. Jeg møtte bussen i et kryss på veg oppover den samme bakken/svingen noe lenger ned... Vil derfor anbefale at man vurderer å sette regen til "Low" dersom man må kjøre ned bratte, svingete og isete bakker.

Tesla85

Jeg har ikke fått min bil enda, men jeg har kjørt AWD de siste årene. Jeg har en ganske bratt bakke hjemme, så jeg er veldig spent på hvordan dette virker. Har kjørt med piggfritt i mange år, og har også bestillt dette til min Tesla. 95 % av det jeg kjører er imidlertid på bare veier (Bor i Oslo) så jeg tror ikke dette blir noe problem.
Jeg kjører imidlertid 40-60' km i året så overgang til El-bil blir spennende!  :).

Forøvrig vil alle biler miste grepet før eller senere. Min erfaring er også at "slushy" føre er der de fleste dekk/biler mister grepet.

Når jeg får bilen min skal jeg teste denne litt, og poste min erfaring her.
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Dr.Ling

Vi har nok samme erfaringer alle sammen, så også jeg! Kjører på Michelin X-Ice3 piggfritt. Bilen oppfører seg vel så bra som en 2,1 tonns bil på 245 dekk og relativ lite vekt foran kan gjøre. Jeg har opplevd det samme som andre på sørpeføre ("slush" på nynorsk) og føler jeg må være forsiktig inn i skarpe svinger, nesten som en midtmotors sportsbil, ellers så understyrer man kraftig. Er litt redd for at denne elefanten skal begynne å skli ut i svingene ved for stor fart.

Men TC og stabilitetskontroll er veldig effektiv og henter inn hver minste tegn til mistet veigrep. Jeg skulle ønske en kunne skru av stabilitetskontrollen uten å måtte dra ut ei sikring, for å la bilen slippe halen ut litt mer om en ønsker. Regen har enda ikke laget noen problemer selv på glatta i normal modus.

Alt i alt føler jeg meg veldig beskyttet i denne bilen, og en lærer seg veldig fort hva grensene er mtp veigrep og kjører deretter.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

OleJA

Kjørte fra Byåsen (Trondheim), forbi Granåsen til Tiller igår ettermiddag i 6-tiden - Vanvittig glatt i Granåsen området med hardkjørt våt snø / is. Har en Tesla loaner for tiden med Pirelli dekk og disse kom til kort på dette føret. Føltes som bilen holdt på å skli sideveis av veien et par ganger, mistet litt kontroll når regen brukte opp all friksjon på bakhjula (i low regen) - Ikke behagelig.
Andre dekk hadde nok klart seg bedre på dette føret.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Muffinman

Hadde slapseføre med en del cm sørpe/våt snø på veiene i går. Her imponerte ikke bilen, den fløt oppå ved uventet lav hastighet. Alle mine tidligere biler har gjort dette bedre. Når det er sagt, så snart vinterføret får satt seg og det er enten is eller snø å kjøre på oppfører bilen seg bra. Har R2.

Ellers ser jeg at det er svært liten klaring mellom hjul og hjulbuer, og jeg frykter at det kan bli skader om det pakker seg sørpe/snø som fryser til hard is der. Engstelig for at slike biter kan få "pole vault" effekt mellom innerskjer/hjulbuer og dekk.  Har akkurat vært ute en tur, og når jeg svingte inn i oppkjørselen hørtes et tydelig smell fra bakenden. Så ikke noe i mørket, men må sjekke nærmere nå det blir lyst.

RoadRunner

Byttet til vinterdekkene (ikke pigg nei, men hakka tror jeg) i forrige uke, og har ikke prøvekjørt noe spesielt. Men hadde en interessant opplevelse i rundkjøringa mellom City Syd og Bjørndalen (nedenfor 3T - i Trondheim ja  :D).

Et par dager etterpå kom jeg nedover bakken og hadde normalt sig inn mot denne rundkjøringa, og sakket litt av på gassen inn mot midten av rundkjøringen for å ta ned farten litt - tipper at jeg hadde ca 30-40.
Bakenden begynte plutselig å slippe, det hadde selvfølgelig frosset på akkurat her. Jeg fulgte intuitiv oppførsel med å slippe gassen og "trille" (hvilket jo er vanskelig med regen på... )
Imidlertid rettet bilen seg opp omtrent umiddelbart, jeg rakk nesten ikke å svinge på rattet for å ta inn skrensen. Jeg hørte ikke noe pga lyden på stereoen (oftest på 7-8) men kjente litt rykking i bilen på høyre side.

Jeg har vært meget skeptisk til regen og vinterføre, da jeg har hatt flere uheldige episoder med Buddy (hvor regen slår inn når man trykker bremsepedalen lett ned). Etter denne hendelsen så er jeg litt mer positiv og avventende, og har valgt å kjøre med normal regen for å se hvordan bilen oppfører seg når vinterføret har etablert seg litt mer.
Blir spennende å se hvordan denne skuta oppfører seg på vestlandsføre med regnvåt is... Jeg har mest tro på at man bør kunne slå helt av regen på slike veier, men hvem vet - det er jo flinke folk på Tesla så vi får se hvordan det går i praksis.
Ellers er erfaringen at akselrasjon fungerer fint - kreftene doseres meget pent selv om det er glatt  :).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

prophan

Jeg er nysgjerrig på vinterpakka vs ikke vinterpakke. Noen som har merket store fordeler med vinterpakka (utenom varmen på baksetene, som er da en gitt fordel for de som faktisk bruker dem).
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Talvern

Hei.

Jeg har på Michelin X-Ice3 piggfritt er til nå meget positivt overrasket!

Testet den på is/litt snø i går fungerte perfekt!

Tipper at dette har med 2.2 tonn m.h.t fremkommelighet.

NB: Husk at Teslaen er ca 30 tyngre enn en vanlig Mondeo, så husk bremselengden!

Tommy
Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

fonberg

Sitat fra: Dr.Ling på onsdag 20. november 2013, klokken 07:59
Jeg har opplevd det samme som andre på sørpeføre ("slush" på nynorsk) og føler jeg må være forsiktig inn i skarpe svinger, nesten som en midtmotors sportsbil, ellers så understyrer man kraftig.

Ikke så rart - det ER jo en midtmotors sportsbil ;)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: prophan på onsdag 20. november 2013, klokken 10:19
Jeg er nysgjerrig på vinterpakka vs ikke vinterpakke. Noen som har merket store fordeler med vinterpakka (utenom varmen på baksetene, som er da en gitt fordel for de som faktisk bruker dem).

Legitimt spørsmål, men tror ikke du vil oppleve noe magisk ved denne pakken annet enn litt bedre komfort. Det skorter ikke på egenkonstruerte argumenter for å bestille pakken, men fellesnevneren er som oftest at de ikke har rot i virkeligheten. Her kunne jeg skrevet en lang avhandling som i detalj analyserer de forskjellige påstandene for hvorfor man bør kjøpe pakken, men jeg oppfordrer heller folk til å bruke egen erfaring. Var ofte bunnfrosne spylevæsketanker og frosne dyser et problem for 4-5 år siden når varme dyser var mindre vanlig? Vil du bruke tynn sommerspylevæske, eller fyller du normal spylevæske av god kvalitet? Har du ofte hatt problemer med at du ikke får spylt vinduet rett etter at du startet fossilmotoren? Vil du ikke utnytte en av de viktigste fordelene ved elbilen – dvs. at du kan forvarme hvor som helst når som helst og dermed komme til varm og isfri bil hele året?

Når det er sagt ville jeg kanskje vurdert å kjøpe pakken til dagens pris, men det ville i hovedsak vært for en salgssituasjon fordi en del kjøpere ikke har peiling i det hele tatt og sikkert vil stirre seg blinde på betegnelsen «vinterpakke». Ser blant annet på finn.no at det hevdes at innholdet i vinterpakken er enda mer enn det Tesla beskriver, noen påstår til og med at varmepumpe ligger i vinterpakken. Ikke helt heldig.
Det viktigste er at du kan gi baksetepassasjerer rumpevarme-komfort i tillegg til kupevarme, ikke som et substitutt, dersom du har glemt å forvarme. Varme i ruten under viskerne kan også forebygge skader som følge av forsøk på å kjøre fastfrosne viskere, men det kan også slå andre veien ved at det området varmes opp og sånn sett er mer utsatt for fukt som fryser når bilen har stått stille. Og dytter du på viskerarmen da uten at avrimeren har fått gjøre jobben tenker jeg sannsynligheten for at de er frosset fast nesten er større med den funksjonen. Men forvarming programmeres sikkert smart etter hvert slik at viskere, dyser, sete, bakrute og speil kan varmes samtidig som kupeluften!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dr.Ling

Jeg hadde nok klart meg uten vinterpakken. Jeg bruker mobilappen til å starte kupevarming ca 15 minutt før jeg skal av gårde, og selv med nedsnødd bil som idag er det nok til å smelte isen på rutene og rundt håndtakene (må fortsatt børste bort snøen, men ingen skraping!). Bruker gjerne 10 rated km på oppvarmingen, men er vel verdt det. Således har jeg tenkt at vindusviskervarmen er bare tull, men viskerne ligger såpass nedunder panseret at å børste bort is fra dem kan være vanskelig, så kanskje jeg får bruk for den varmen alikevel. Og jeg har allerede hatt passasjerer på langtur i vintervær som var svært så begeistret for varmen i baksetene :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

FThorsen

Jeg må bare si meg meget imponert over hvordan TMS takler glatt føre. Jeg legger om til Hakka R2 i dag, men i går kveld var det isete flere steder på veien. Allikevel opplevdes ingen dramatikk når ESP'en kicka inn noen få ganger. Det virket faktisk som TMS'en lå bedre på veien med sommerdekk, enn min gamle BMW med Hakka R vinterdekk når det var litt isete/frost!
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Real EoN

Har nå testa under alle tenkelige vinterforhold med hakka 7 piggdekk, og konklusjonen er at ved mye sørpe/slush vil jeg unngå cruise Control og standard regen.
Ellers er bilen mye bedre enn de BMW'er jeg har hatt.

Tror de fleste med tidligere bakhjulsdrevne biler vil vare meget fornøyd, mens jeg kan tenke meg de som har kjørt andre merker med fremhjulstrekk vil vare litt skuffet

Antispinn fungerer utmerket, stabilitetskontrollen også... nesten umulig å provosere den så mye at man mister kontroll. Sørpe/slush med for mye fart må vare unntaket !!

Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2013, klokken 10:59
Legitimt spørsmål, men tror ikke du vil oppleve noe magisk ved denne pakken annet enn litt bedre komfort. Det skorter ikke på egenkonstruerte argumenter for å bestille pakken, men fellesnevneren er som oftest at de ikke har rot i virkeligheten. Her kunne jeg skrevet en lang avhandling som i detalj analyserer de forskjellige påstandene for hvorfor man bør kjøpe pakken, men jeg oppfordrer heller folk til å bruke egen erfaring. Var ofte bunnfrosne spylevæsketanker og frosne dyser et problem for 4-5 år siden når varme dyser var mindre vanlig? Vil du bruke tynn sommerspylevæske, eller fyller du normal spylevæske av god kvalitet? Har du ofte hatt problemer med at du ikke får spylt vinduet rett etter at du startet fossilmotoren? Vil du ikke utnytte en av de viktigste fordelene ved elbilen – dvs. at du kan forvarme hvor som helst når som helst og dermed komme til varm og isfri bil hele året?

Jeg har problemer med bunnfrossen spyleledninger hver vinter med min andre elbil, en i-Miev. Husk at i fossilbiler så brukes mesteparten av energien til å utvikle varme istedet for å drive bilen fremover. Denne bortkastede energien brukes til å varme opp spylevæsketanken og en del av ledningene på fossilbiler.

Appen er ikke alltid til å stole på. Det hender man ikke får kontakt med bilen, og dermed ikke får skrudd på forvarming.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA