Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffende test

Startet av Trøndertesla, onsdag 27. november 2013, klokken 16:32

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: fredag på onsdag 20. november 2013, klokken 12:02
Jeg har problemer med bunnfrossen spyleledninger hver vinter med min andre elbil, en i-Miev. Husk at i fossilbiler så brukes mesteparten av energien til å utvikle varme istedet for å drive bilen fremover. Denne bortkastede energien brukes til å varme opp spylevæsketanken og en del av ledningene på fossilbiler.

Appen er ikke alltid til å stole på. Det hender man ikke får kontakt med bilen, og dermed ikke får skrudd på forvarming.

Hva slags spylevæske bruker du? Husk at det ikke er spylevæske-ledninger som varmes i Model S, kun selve dysen. Merk også at en fossilmotor ikke er varm før du har kjørt en stund. Å spyle rutene i en fossilbil vil dermed ikke være annerledes enn å spyle i en elbil de første kilometerne. Ledninger og tank vil være like bunnfrossen i en fossilbil som i en elbil om spylevæsken ikke er tilpasset temp. Kanskje det er plassering/konstruksjon som gjør at du får frosne ledninger i iMiev``en? Har aldri vært borti det annet enn på en bil som hadde uttynnet spylevæske (A6 jeg leide hos Avis).

Kontakten min med appen har for øvrig bare blitt bedre og bedre. Nå er den lynkjapp (dvs alltid under 10 sek før jeg får svar, oftest bare få sekunder). Men klart, ved feil hos Tesla eller i telenettet vil det teoretisk være noen få situasjoner de neste årene hvor jeg kanskje ikke får forvarmet. Om jeg i disse situasjonene også skal ha passasjerer i baksetet finnes en teoretisk mulighet for at vinterpakken hadde vært en fordel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gambo Turbo

Jeg vil oppsummere Model S på vestlandske vinterveier med ett ord: udramatisk.
Mvh Turbo

jkirkebo

Sitat fra: Real EoN på onsdag 20. november 2013, klokken 11:56
Har nå testa under alle tenkelige vinterforhold med hakka 7 piggdekk, og konklusjonen er at ved mye sørpe/slush vil jeg unngå cruise Control og standard regen.
Ellers er bilen mye bedre enn de BMW'er jeg har hatt.

Tror de fleste med tidligere bakhjulsdrevne biler vil vare meget fornøyd, mens jeg kan tenke meg de som har kjørt andre merker med fremhjulstrekk vil vare litt skuffet

Nå har jeg kjørt TMS et par ganger til hytta på vinterføre og mitt foreløpige inntrykk er at TMS med R2-dekk har bedre fremkommelighet enn vår gamle VW Touran med Hakkapeliitta 5 piggdekk. Den virker også enklere å kontrollere på glatt føre. Både antispinn og ESP-system fungerer langt bedre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sebbamok


  • Opplevd at bakhjul har låst seg rett før en bratt sving pga regen braking. Ubehagelig å miste kontrollen i et par tidels sekunder. Ved glatt føre bytter jeg til low regen.

  • Åpnet høyre bakdør forsiktig i dag morges og oppdaget at den var så frosset at vinduet ikke gikk langt nok ned og klar av listen. Fikk ikke lukket døren uten å forsiktig bøye glasset tilbake. Fra nå av kommer jeg til å tilstrebe oppvarmet bil før bakdørene åpnes.

  • Ellers veldig fornøyd med hvordan bilen klarer seg på vinterføre.


Oreo

Sitat fra: prophan på onsdag 20. november 2013, klokken 10:19
Jeg er nysgjerrig på vinterpakka vs ikke vinterpakke. Noen som har merket store fordeler med vinterpakka (utenom varmen på baksetene, som er da en gitt fordel for de som faktisk bruker dem).
Jeg brukte for første gang vindusviskervarmetrådene (ellerhvadetnåheter?) da jeg kjørte i snøvær i går. Bortsett fra at alt fungerte som normalt merket jeg ingenting. Dvs. at jeg ikke opplevde viskere som var fullpakket av snø og is. Da jeg senere på kvelden brukte fossilen (hadde behov for takgrind) fikk jeg oppleve hva det ville si å ikke ha oppvarmede vindusviskere. De frøs fast i en bøyd stilling som ikke tok bort spylervæsken midt i synsfeltet. Meget irriterende.

Prøvde forøvrig å gi full gass (pedal to the metal) på glatta, som resulterte i en moderat og kontrollert beskjeden fartsøkning. Wattmeteret gikk ikke benevnelig oppover (som på tørr asfalt), men så mer eller mindre "låst" ut på ca 60-80kW.
Etter en stund virket det som TC ga litt etter og provoserte frem litt spinn på bakhjulene, men fremdeles ganske kontrollert.
Min konklusjon er at så lenge TC er aktivert trenger en ikke være bekymret for å få sleng eller miste veigrepet som følge av for tung høyrefot. Så lenge en kjører normalt vel og merke.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

teslaslaven

Tips:

Slå av traction control og gi gass på en tom parkeringsplass mens du svinger frem og tilbake.

Hysterisk morsomt  ;D

Havebigfun

Har dere sjekket frysepunktet til vidusspylervæsken. Mitt refraktiometer er relativ upresis i aktuellt område- jeg estimerer ca -7 :o
Da blir det å fylle på  konsentrat for å titrere seg nedover til -18 ca 8)
Håper det er nok plass i beholderen.

Chlangum

Sitat fra: teslaslaven på onsdag 20. november 2013, klokken 15:39
Tips:

Slå av traction control og gi gass på en tom parkeringsplass mens du svinger frem og tilbake.

Hysterisk morsomt  ;D

Ja, og det med politiets velsignelse :-)
http://www.tv2.no/underholdning/broom/upsjefen-helt-greit-aa-sladde-litt-4005382.html

Har du prøvd dette med din egen TMS, teslaslaven?
Hvordan reagerte ESP'en på denne lekingen?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

janmb

Har faktisk en kopi av UP-sjefens uttalelser om dette liggende i bilen  ;)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

eledille

#24
Sitat fra: Chlangum på onsdag 20. november 2013, klokken 23:01
Sitat fra: teslaslaven på onsdag 20. november 2013, klokken 15:39
Tips:

Slå av traction control og gi gass på en tom parkeringsplass mens du svinger frem og tilbake.

Hysterisk morsomt  ;D

Ja, og det med politiets velsignelse :-)
http://www.tv2.no/underholdning/broom/upsjefen-helt-greit-aa-sladde-litt-4005382.html

Aiai, skal visst ikke undervurdere politiets evne til å tenke selv :)

SitatHar du prøvd dette med din egen TMS, teslaslaven?
Hvordan reagerte ESP'en på denne lekingen?

Den spinner som bare rakker'n, men den gjør så godt den kan for å ødelegge enhver sladd, og den er ganske god til det også.

Skulle ønske at det var en mer sportslig innstilling for ESP'en, som tillater drifting men henter deg inn hvis du får kontra.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

teslaslaven

Sitat fra: Chlangum link=topic=10615.msg145645#msg145645 date=1384984906
Ja, og det med politiets velsignelse :-)
url="http://www.tv2.no/underholdning/broom/upsjefen-helt-greit-aa-sladde-litt-4005382.html"]http://www.tv2.no/underholdning/broom/upsjefen-helt-greit-aa-sladde-litt-4005382.html[/url]

Har du prøvd dette med din egen TMS, teslaslaven?
Hvordan reagerte ESP'en på denne lekingen?

Takk for den, veldig kjekt å vite. ESP slår inn når du kommer over en viss vinkel, så full breisladd ala gammel BMW og Volvo 240 (der du føler du sitter baklengs) går ikke, men jeg kunne fint kjøre slalom med fine, moderate sladder uten særlig ESP-inngrep.

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Trøndertesla

I går kom jeg hjem til en ubrøytet gårdsplass med 30cm kram snø, og kona hadde kjørt fast Golfen midt på gårdsplassen. Jeg parkerte Teslaen midlertidig bak Golfen. Etter å ha gravd frem Golfen og fått den i garasjen så hadde Teslaen hengt seg og det var null respons hverken fremover eller bakover. MEN - det er forskjell på tyske og moderne amerikanske biler! "Kontrollpanel - driving - very high" - bilen løftet seg og jeg kunne kjøre elegant videre i dypsnøen. I like! :-)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Mr.G

Har lest noen sporadiske rapporter om Tesla på vinterføre.
-Hvordan fungerer bilen egentlig på snø,is,slaps?
-Kjekt om fossilbilen du hadde var 4wd, hvordan er Teslaen i forhold?
-Hva med bakkekjøring?
-Hvilke vinterdekk har du?

Mr.G


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA