Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffende test

Startet av Trøndertesla, onsdag 27. november 2013, klokken 16:32

« forrige - neste »

ebbrey

#30
Spørr noen av eierne av bilene som står på drammen karosseri og mangler front. Greit å ta det med ro hvertfall.

Selv kjenner jeg at bilen er MEGET tung på glatta. Men overrasket hvor godt Xi3 biter på speilblank is. Men vekt + fart vinner hver gang uansett.

Hadde ikke dagbladet en terningkast 6 test akkurat?

Edit: http://www.dagbladet.no/2013/11/26/tema/bil/aaretsbil/tesla/elbil/30519500/ testen er ett år gammel men grei å få med seg.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Mr.G

Kjekt lesestoff :) er det noen andre erfaringer med denne sleden på glatta?

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Trøndertesla

Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

FThorsen

Kan nevne at jeg var ute å kjørte her forleden da det var litt svartis på veien noen steder. Kom inn i en venstresving med en midtrabatt hvor det inn i svingen smalt og hoppa noe j***i. Shit tenkte jeg, nå tok jeg felgen på midtrabatten. Men nei, det var traction controllen som kicka inn da rumpa tydeligvis hadde begynt å skli litt.
Ellers syns jeg TC'en er fantastisk - merker den sjeldent. Ser bare at den lyser når jeg gir mer "gass" enn hva dekkene klarer å håndtere
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

snoopy2005

Har ikke prøvd bilen på skikkelig vinterføre, men litt på glattkjøringsbanen. Et lite triks er nokk å sette regennerering på low når det er glatt. Går man plutselig av gassen i en sving blir det litt som å nappe i håndbrekket.

Ellers er jeg mest skuffet over hvor utrolig mye dårligere og kjedeligere bilen blir på hakka 5 i forhold til sommerdekkene. :(
P85D og en KIA SOUL EV

Øyvind.h

Var ute i Vestby for å hente takstativ til bilen i går ettermiddag, og da var det tydeligvis akkurat så kaldt at fuktigheten på bakken hadde blitt til is. Åpenbart veldig glatt flere steder, men Teslaen imponerte!

Om jeg gir på litt i svinger for å provosere ut baken gjør ESP``en ett eller annet som sørger for at fronten fortsetter å svinge akkurat som forventet, og bakhjulene holder seg pent i linje. Får nesten følelse av at den går på skinner, noe som er bra for sikkerheten, men dårlig for de som vil leke :)'

I rundkjøringen klarte jeg å få rompa bittelitt ut pga brå sving, men selv der gikk den veldig kontrollert. Foreløpig er mitt inntrykk av vinter-egenskapene svært positive! Passaten med forhjulstrekk var mer utsatt for understyring. Mulig Passaten er bedre til å karre seg opp bakker (det gjenstår å se), men bakhjulstrekk på Model S er i hvert fall ikke noe problem :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

scoot

2009 Revai

Chlangum

Sitat fra: scoot på tirsdag 03. desember 2013, klokken 14:34
For de lekene er det vel mulig å slå av ESP, håper jeg?

Desverre ikke mulig uten å begynne å rote med sikringer.
Antispinn derimot kan du slå av.

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Muffinman

Mon tro om esp blir litt mer liberalt når antispinn er avslått? Har inntrykk av at den tillater litt mer skrens før den griper inn da.

scoot

2009 Revai

valvolainen

Det er vel slik vikeligheten er i mange av dagens biler.
Som nevnt over et sted, det finnes alltid sikringer.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

eledille

Jo, men om du tar den sikringen så mister du også servostyring og ABS. Det er jo litt dumt, da...

Jeg mistenker også at ESP'en blir litt mindre prippen når man slår av TC. Det går i hvert fall an å trasse seg til å sladde, men ESP'en begynner å grynte og prøver å ødelegge ganske snart. Synes de kunne latt ESP'en bli adskillig mer sportslig når man slår av TC.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Chlangum

Gjør den virkelig det?
Ut i fra det jeg forstår fra sikringsboksen nr 3 så har ABS, servo og stabilitetskontroll egne sikringer.
Servostyring sikring 75 (5 amp)
ABS sikring 76 (5 amp)
og
Stabillitetskontroll sikring 77 (25 amp)

Er det noe jeg ikke får med meg her?

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA