Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffende test

Startet av Trøndertesla, onsdag 27. november 2013, klokken 16:32

« forrige - neste »

elpedros

Sitat fra: teslaslaven på søndag 08. desember 2013, klokken 17:37
Sitat fra: Mons på søndag 08. desember 2013, klokken 14:20
Ringte Tesla, og de sender noen for å hente bilen med på verksted (!?!). Dette var litt overraskende. Trodde dette kanskje var en software-feil. Så da er det ble dessverre ikke ståkarakter for Tesla i dag. Styrk etter første reale vinterdag? Det var skuffende.  :(

"Ikke ståkarakter for Tesla idag"?

Virkelighetens hårde realiteter er vel at elektronikken kan svikte på selv helt nye biler, sist jeg opplevde dette var når jeg leide en flunka ny Toyota Yaris på Gardermoen i fjor vinter for å prøvekjøre Model S (!).

Bilen hadde gått hele 12km når jeg satt meg bak rattet, fikk feilmelding om at ESP og ABS var utkoblet på vei tilbake til flyplassen.

Er vel strengt tatt svært imponerende service at Tesla responderer i helgen og sier at de vil ha bilen inn på verksted - slik rutinene er får du nok låne en Model S i mellomtiden, eller i verstefall en leiebil.
Litt småtteri bør man tåle, selv om det selvsagt er ergelig.


Hva er egentlig imponerende med det, dette er vel service slik man bør forvente med en ny bil?
Hadde dette skjedd med med min relativt nye "preussenwagen" hadde jeg også gitt den strykkarakter.

havard

Endelig kom snøen til østlandet og den første virkelige kjøreturen med Model S på vinterføre er unnagjort.

Piggfrie dekk og bakhjulstrekk er en ganske annen konfigurasjon enn A6 Allroad'en med pigg som den erstatter. Førsteinntrykket er likevel veldig  sympatisk

Firehjulstrekk er det definitivt ikke. Det var naturligvis ikke mulig å starte midt i en glatt ubrøytet bakke etter å ha ventet på at en treg fastkjørt BMW-sjåfør skulle komme seg ut av veien, men hadde han ikke stått der ville det vært uproblematisk.

Under kjøring merker man at det er glatt på en helt annen måte enn med firehjulstrekk. Likevel tar bilen seg inn igjen hele tiden på en svært tillitsvekkende måte. Jeg tror dette kan være en fordel i forhold til firehjulstrekk hvor man ikke merker noe til dårlig føre før det er for sent (har snurret med quattro på veldig glatt vei uten forvarsel, og det var ikke moro).

Første snøfall var en veldig hyggelig opplevelse med Tesla. Eneste ønske er at luftfjæringen kunne holdt seg i høy posisjon ved høyere hastigheter.

toppi

Gledelig opplevelse i dag på snøføre!
Pepperkakebaking sto på agendaen, og en veldig bratt bakke måtte forseres for å komme opp til rett hus.
TMS var den eneste med trekk på kun to hjul som kom opp bakken  ;D
Hakka R
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Mons

Sitat fra: Mons på søndag 08. desember 2013, klokken 14:20
Ja, da var vinteren på plass for fullt. Ca -12 grader i natt, og nysnø og rundt -7 nå. Kjørte bilen noen turer i dag morges, hvor alt virket veldig fint. Varm og god inni, og godt veggrep tross 10cm nysnø. Da vi skulle kjøre hjem igjen nå ved middagstider fikk vi opp feil på abs, traction control og servostyringen. Det passet jo litt dårlig i dette vinterværet... Kom meg hjem uten noen problemer, men bilen føltes plutselig litt mer som den gamle 1981 Opel Rekorden jeg startet kjørekarrieren i.

Ringte Tesla, og de sender noen for å hente bilen med på verksted (!?!). Dette var litt overraskende. Trodde dette kanskje var en software-feil. Så da er det ble dessverre ikke ståkarakter for Tesla i dag. Styrk etter første reale vinterdag? Det var skuffende.  :(

Væpnet med litt gode tips forsøkte jeg meg på ny med bilen i kveld. Tidligere har jeg opplevd at batteriet ikke lar seg lade fra kald tilstand, men måtte varmes opp før lading kunne starte. Tenkte det kunne være noe av det samme. Ladet og forvarmet derfor bilen godt, og gikk ut for å teste litt mer. Feilmeldingene var som før. Forsøkte på ny med restart av bilen, men ingen endring. Først da jeg rullet bilen ut på vegen bedret det seg, og brått forsvant alle feilmeldingene. Nå virker alt som før igjen.    ??? :)

Ikke vet jeg hva dette er, men det kan virke som om bilen blir mer følsom for diverse feil når batteriet er kaldt. Om det er software eller annet er ikke godt å si.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

heimabrygg

Kjørte Bergen-Voss t/r i dag. Regnvått og slapseføre i Bergen, mer og mer snø mot Voss, og hos besøket på Voss var det skikkelig vinterføre uten salt. 0 til -4, så aldri veldig kaldt.

Føltes trygt og greitt, ikke fantastisk følelse med underlaget, men mer enn godkjent. To tilfeller av hjulspinn ved igangsettelse som jeg måtte starte på nytt fra, men kom i gang på andre forsøk i begge tilfeller. TC er suverent kjapp og det er som andre har oppsummert tidligere en udramatisk bil på vinterføre.

Standard regen og ca 1000 km på Pirelli-dekkene. Har i bakhodet "italienske akebrett" og kjører deretter :)

Har forøvrig *ikke* vinterpakken og fikk litt ising på frontruten/viskerene og dertil støy ved viskerbruk. Aner ikke om vinterpakken ville gjort noe fra eller til, men med "maintenance mode" på viskerene er det helt greitt å stoppe en gang i blant for å ta bort is - akkurat slik jeg har måttet gjøre på andre biler.

Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Cirion

Sitat fra: heimabrygg på søndag 08. desember 2013, klokken 21:43
Kjørte Bergen-Voss t/r i dag. Regnvått og slapseføre i Bergen, mer og mer snø mot Voss, og hos besøket på Voss var det skikkelig vinterføre uten salt. 0 til -4, så aldri veldig kaldt.

Føltes trygt og greitt, ikke fantastisk følelse med underlaget, men mer enn godkjent. To tilfeller av hjulspinn ved igangsettelse som jeg måtte starte på nytt fra, men kom i gang på andre forsøk i begge tilfeller. TC er suverent kjapp og det er som andre har oppsummert tidligere en udramatisk bil på vinterføre.

Standard regen og ca 1000 km på Pirelli-dekkene. Har i bakhodet "italienske akebrett" og kjører deretter :)

Har forøvrig *ikke* vinterpakken og fikk litt ising på frontruten/viskerene og dertil støy ved viskerbruk. Aner ikke om vinterpakken ville gjort noe fra eller til, men med "maintenance mode" på viskerene er det helt greitt å stoppe en gang i blant for å ta bort is - akkurat slik jeg har måttet gjøre på andre biler.
Italienske akebrett på min også, og de imponerer så til de grader! Bakkestart er lekende lett med Model S... Selv med gassen i bånn, så starter den forsiktig, og karrer seg fram til det blir grep, og øker hastigheten saaakte... Så fort det er fart, øker grepet og hastigheten øker (fortsatt med gassen i bånn). Null problem på ubrøytede veier med isete underlag og 30cm nysnø. Jeg er sjokkert  :o

Når det gjelder vinterpakken, er jeg strålende fornøyd, et trykk på viskervarmer og iskladdene på bladene forsvinner. Selv i fart. 110km/t på motorvei...

Det som jeg stusser over med vinterpakken er at den kommer på når jeg setter meg inn i kald bil. Ingen ting startes, men jeg får opp vinterpakke skjermen med de valgene som er der i det jeg setter meg inn. Går over til normal modus når jeg tråkker på bremsen hvis jeg ikke har valgt noe. Praktisk.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Sitat fra: VigdisA på søndag 08. desember 2013, klokken 20:27


10-15cm nysnø
Ikke verdens lengste stykke opp til veien fra parkeringen, men med bare stor snøskuffe tilgjengelig, kunne jeg ikke måke helt inntil bilen.
Første forsøk på oppstart, bilen leet seg ikke. Rygget litt bak for å få tørr asfalt under hjulene før forsøk nummer to..satte bilen i "high" Litt fram gikk det, men så  leet den seg ikke videre.
Forsøk tre- fikk grabbet tak i en rive og dro vekk det som lå foran bakhjulene - nå gikk bilen elegant opp bakken.. Tenker jeg skal forsøke å slå av ESP neste gang da går den kanskje opp på første forsøk.
Har du forsøkt å la elektronikken gjøre jobben og bare holde "bånn gass"? Den karrer seg forsiktig framover. 0-1km/t fram til det er grep som gir den mer fart.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

teslaslaven

Har kjørt en del med traction control av nå, mer moro men noe farligere kan en vel si :-)

Går bedre opp bakker etc.

Øyvind.h

#113
Sitat fra: teslaslaven på mandag 09. desember 2013, klokken 13:25
Har kjørt en del med traction control av nå, mer moro men noe farligere kan en vel si :-)

Går bedre opp bakker etc.
Ja akselerasjonen er merkbart kraftigere med TC av under en del forhold, men da logrer bilen også :)
ESP tillater litt sleng før den korrigerer, men ikke så veldig mye når du kjører rett frem. I brå svinger går det faktisk an å ha det litt gøy, og jeg har ikke problemer med å slenge bilen 90 garder om jeg skal ta av fra en vei, men driften gir seg raskt pga elektronikken.
Å kjøre med all elektronikk på er som å kjøre en bil på skinner, noe kona setter pris på mtp fremkommelighet og sikkerhet. Men det går fint å kose seg bittelitt for oss med andre interesser :)

Når jeg skulle kjøre avgårde fra foreldrene mine i går stod faren min ute for å observere bakkestart med bakhjulsdreven bil. Tror han fikk bakoversveis når han så bilen fly ut av startgropa og opp bakken uten problemer :) Ga på litt ekstra for moroskyld, bare for å demonstrere solid aks ved bakkestart på snø  8)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

teslaslaven

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. desember 2013, klokken 13:36
Ja akselerasjonen er merkbart kraftigere med TC av under en del forhold, men da logrer bilen også :)
ESP tillater litt sleng før den korrigerer, men ikke så veldig mye når du kjører rett frem. I brå svinger går det faktisk an å ha det litt gøy, og jeg har ikke problemer med å slenge bilen 90 garder om jeg skal ta av fra en vei, men driften gir seg raskt pga elektronikken.
Å kjøre med all elektronikk på er som å kjøre en bil på skinner, noe kona setter pris på mtp fremkommelighet og sikkerhet. Men det går fint å kose seg bittelitt for oss med andre interesser :)

Men pass på i forhold til (kantsteiner)! Kan bli dyrt.

En annen sak er jo at slagg over på asfalt etc. som vil gi veldig store belastninger sideveis på hjuloppheng ikke er bra. Men så lenge det er is/snø og lav friksjon har det lite å si.

Øyvind.h

#115
Sitat fra: teslaslaven på mandag 09. desember 2013, klokken 13:40
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. desember 2013, klokken 13:36
Ja akselerasjonen er merkbart kraftigere med TC av under en del forhold, men da logrer bilen også :)
ESP tillater litt sleng før den korrigerer, men ikke så veldig mye når du kjører rett frem. I brå svinger går det faktisk an å ha det litt gøy, og jeg har ikke problemer med å slenge bilen 90 garder om jeg skal ta av fra en vei, men driften gir seg raskt pga elektronikken.
Å kjøre med all elektronikk på er som å kjøre en bil på skinner, noe kona setter pris på mtp fremkommelighet og sikkerhet. Men det går fint å kose seg bittelitt for oss med andre interesser :)

Men pass på i forhold til (kantsteiner)! Kan bli dyrt.

En annen sak er jo at slagg over på asfalt etc. som vil gi veldig store belastninger sideveis på hjuloppheng ikke er bra. Men så lenge det er is/snø og lav friksjon har det lite å si.
Hehe. Har kjørt mye sideveis de siste 12 årene, og gjerrig som jeg er styrer jeg unna fortauskanter :)
Ellers sladder jeg primært der det er jevn overflate, dvs. jeg sladder ikke i nærheten av kjørespor i veibanen såfremt jeg ikke vet at kjøresporene er veldig glatte.

Mtp. hva dette understellet utsettes for på tørr asfalt er jeg ikke så bekymret for påvirkning fra litt drifting på vinteren.

(PS: Ser at formuleringen i forrige innlegg ble litt uheldig. Jeg er selvfølgelig også opptatt av sikkerhet. Men jeg er også opptatt av at man skal vite nøyaktig hvordan kjøretøyet vil oppføre seg i krisesituasjoner, og det lærer du vet å tøye grenser og leke!).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

teslaslaven

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. desember 2013, klokken 13:43
Mtp. hva dette understellet utsettes for på tørr asfalt er jeg ikke så bekymret for påvirkning fra litt drifting på vinteren.

(PS: Ser at formuleringen i forrige innlegg ble litt uheldig. Jeg er selvfølgelig også opptatt av sikkerhet. Men jeg er også opptatt av at man skal vite nøyaktig hvordan kjøretøyet vil oppføre seg i krisesituasjoner, og det lærer du vet å tøye grenser og leke!).

Å? Jeg tror faktisk slitasjen er betraktelig større på vinteren. Kjører på så mye klank innimellom at det er som å kjøre kontinuerlig ned i store hull i asfalten.

Øyvind.h

Sitat fra: teslaslaven på mandag 09. desember 2013, klokken 13:50
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. desember 2013, klokken 13:43
Mtp. hva dette understellet utsettes for på tørr asfalt er jeg ikke så bekymret for påvirkning fra litt drifting på vinteren.

(PS: Ser at formuleringen i forrige innlegg ble litt uheldig. Jeg er selvfølgelig også opptatt av sikkerhet. Men jeg er også opptatt av at man skal vite nøyaktig hvordan kjøretøyet vil oppføre seg i krisesituasjoner, og det lærer du vet å tøye grenser og leke!).

Å? Jeg tror faktisk slitasjen er betraktelig større på vinteren. Kjører på så mye klank innimellom at det er som å kjøre kontinuerlig ned i store hull i asfalten.
Tenker mer på sideveis slitasje ved sladding på vinteren kontra utfordring av sideveis grep på tørt sommerføre.

Mtp. de kreftene som bor i Model S kan understellet få kjørt seg når forholdene ligger til rette for det. Hull, isklumper etc. er det svært sjeldent jeg opplever å måtte utsette bilen for.

Men skikkelig vaskebrett-vei på vinteren er selvfølgelig en mye større påkjenning enn å kjøre rolig på tørr asfalt på sommeren :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

VigdisA


Sitat fra: Cirion på mandag 09. desember 2013, klokken 12:53
Sitat fra: VigdisA på søndag 08. desember 2013, klokken 20:27


10-15cm nysnø
Ikke verdens lengste stykke opp til veien fra parkeringen, men med bare stor snøskuffe tilgjengelig, kunne jeg ikke måke helt inntil bilen.
Første forsøk på oppstart, bilen leet seg ikke. Rygget litt bak for å få tørr asfalt under hjulene før forsøk nummer to..satte bilen i "high" Litt fram gikk det, men så  leet den seg ikke videre.
Forsøk tre- fikk grabbet tak i en rive og dro vekk det som lå foran bakhjulene - nå gikk bilen elegant opp bakken.. Tenker jeg skal forsøke å slå av ESP neste gang da går den kanskje opp på første forsøk.
Har du forsøkt å la elektronikken gjøre jobben og bare holde "bånn gass"? Den karrer seg forsiktig framover. 0-1km/t fram til det er grep som gir den mer fart.
Så det du skrev nettopp. Hørtes bra ut, Skal forsøke det neste gang, mulig "bånning" hadde fungert fint, er bare så mot det man er vant til fra andre biler..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

stor66

Tur ut i skogen på lørdag med delvis is- og snøføre på grusvei. De bratteste bakkene er på ca 10% stigning. Hakka 7 pigg er skostørrelsen jeg går for.

Rett etter å ha tatt av fra riksveien kom jeg til et felt med blank is. Tesla'en hadde et lite utslag med baken, akkurat nok til at jeg kjente det, men tok seg fint inn igjen. Jeg var litt urolig for hva dette kunne ha å bety for resten av turen på en smal og svingete grusvei.

Det var ingen grunn til bekymring. Kjørte greit og enkelt helt fram, hele tiden mellom 40 og 60 km/t, uten flere haleslenger og ingen bakkestopper. Tesla'en føltes hele tiden trygt og godt festet til underlaget. Parkerte og gikk en flott tur i solskinnet, deretter retur.

På vei hjem dukket et varsel om "Tire pressure too low" opp. Under en stopp for å handle, sjekket jeg dekkene men kunne ikke se noe så jeg avskrev det som kald luft i dekkene, kjørte hjem og parkerte i garasjen.

Vel, dagen etter skulle jeg en kjapp tur ut for å supplere julebakstingrediensene. Jeg legger merke til advarselen om "tire pressure" igjen, men tar det ikke så tungt - ikke før jeg litt lenger nede i gata ser nøyere etter og ser at nå står det: "Tire pressure critically low! Pull over safely." Heldigvis var jeg ikke kommet mer enn 200 meter fra garasjen. Jeg stopper bilen og sjekker dekkene igjen. Nå er høyre bakhjul flatt! Jeg kommer meg tilbake til garasjen og ringer Tesla Road Assitance. Avtaler henting mandag morgen og transport til nærmeste Vianor dekkverksted. Der får jeg se at en bit grus har klart å punktere dekket. De plugger igjen lekkasjen og legger på dekket igjen.

Det er min første punktering siden lenge før årtusenskiftet!

Unnskyld Tesla! Jeg skal ta advarslene dine på alvor fra nå av og ikke dra avgårde før jeg vet hva du forsøker å fortelle meg.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA