Vinteren har kommet - hvordan er de første erfaringene på snø?

Startet av Trøndertesla, onsdag 20. november 2013, klokken 00:14

« forrige - neste »

laumb

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 07. desember 2013, klokken 19:44
Sitat fra: laumb på lørdag 07. desember 2013, klokken 19:13
Antar grader av 360 i min beregning - hva antar dere?
10% for meg er 36 grader.
Får ta med meg vinkelen ut en dag og gjøre litt mål. :P

Det er ikke fullt så enkelt forhold mellom grader og % stigning. Må nok inn med en tangensformel  ;)

Men denne er enkel å huske: 100m frem og 100m opp er 100% stigning = og 45 grader stigning.   :)

Glimrende forklart.

MrDriveby

For dere som skal kjøre pigg ønsker jeg bare å anbefale å kjøre disse dekkene i høyere hastighet på bar asfalt rett etter montering.  Ta en god tur slik at du får skikkelig varme i pigger og dekk. Dette gjør at piggene smelter/fester seg bedre i dekkene og du unngår å miste mer pigger enn nødvendig :)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Griffel

Har du ikke et kotekart for veien? Det finner du sikkert på kommunens hjemmeside. Mål avstanden mellom mellom kotelinjene så tar du høydeforskjellen i % av den horisontale avstanden. 10 m mellom 1-meter linjene er 10% stigning 7,5 m blir ca 13%.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Sitat fra: Alfa Bergen på lørdag 07. desember 2013, klokken 15:10
Jeg har i de siste dagene fått testet Pirellidekkene på skikkelig snøføre. Ikke så veldig imponert. Blandede erfaringer. Har stått fast to ganger, men kommet meg løs med litt jokking frem og tilbake.

Når bilen først er i fart, mener jeg den sitter vel så bra som A6-en med Hakkapelitta dekk.

På våt asfalt er Pirellidekkene utrolig mye bedre enn de Nokian dekkene som sto på en P85 jeg lånte i forrige uke.

Hentet Model S med Pirelli på i Bergen i går, og kjørte Bergen - Aurland - Hemsedal - Gol - Åsgårdstrand. Fikk testet bilen på mye forskjellig underlag, alt fra våt snø og slaps, våt is, hardkjørt snø og tørre vinterveier. Som sagt over her, veldig bra dekk på bar asfalt, men faller igjennom når det er virkelig glatt (våt blank is, og hardkjørte snøveier som har smeltet litt). Helt klart ikke dekk beregnet for norsk vinter.

Bilen ellers oppførte seg eksemplarisk, gode kjøreegenskaper generelt gjør og at bilen blir lett å håndtere på vinterføre, og ESP / antispinn var velfungerende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

laumb

Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 00:53
Har du ikke et kotekart for veien? Det finner du sikkert på kommunens hjemmeside. Mål avstanden mellom mellom kotelinjene så tar du høydeforskjellen i % av den horisontale avstanden. 10 m mellom 1-meter linjene er 10% stigning 7,5 m blir ca 13%.

Ca. 5-6m mellom linjene. ;)
Brukte kart.finn.no sine og måleverktøyet dems.

larsleik

Sitat fra: Brede på lørdag 07. desember 2013, klokken 15:07
Land Rover Experience sentrene kjører vel på med bakker på rundt 30 grader, så det er fullt mulig!  ;D

Vær også forsiktig om veien ikke er skikkelig brøytet, skredfaren kan være stor ved 30 grader!

Brattbakken på LRE er 40. Og det er sykt bratt.
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

Øyvind.h

Da kom plutselig vinteren til Oslo, og det var mulig å teste bilen i bakker hvor jeg er godt kjent og har mye sammenligningsgrunnlag.

For å si det sånn - fremkommeligheten er ypperlig! Snødekte og bratte bakker? Intet problem! Bilen drar seg opp helt uanstrengt og bekymringsløst. Selv den bratte og ubrøytede stikkveien ved foreldrene mine var problemfri, selv om jeg ikke får tatt særlig fart og må starte akselerasjonen i helling. Bakkestart var helt problemfritt. Bare å gi gass!

Jeg valgte dekk som passer mitt behov (bydel med mange bratte bakker, hytteturer på fjellet etc). I dag fikk jeg bekreftet at jeg har valgt rett for meg og mine behov, og når jeg i tillegg opplever dem som mer enn gode nok på asfalt blir det R2 igjen når disse er utslitt :) (De som mener bilen er luftputebåt/livsfarlig med R2 bør virkelig få sjekket bilen sin, eller revurdere vanvittig kjørestil.....)

Neste utfordring blir blandingen av is og snø som jeg vet kommer etter hvert. -3 og ubrøytet vei er jo strengt talt langt fra worst case :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mons

Ja, da var vinteren på plass for fullt. Ca -12 grader i natt, og nysnø og rundt -7 nå. Kjørte bilen noen turer i dag morges, hvor alt virket veldig fint. Varm og god inni, og godt veggrep tross 10cm nysnø. Da vi skulle kjøre hjem igjen nå ved middagstider fikk vi opp feil på abs, traction control og servostyringen. Det passet jo litt dårlig i dette vinterværet... Kom meg hjem uten noen problemer, men bilen føltes plutselig litt mer som den gamle 1981 Opel Rekorden jeg startet kjørekarrieren i.

Ringte Tesla, og de sender noen for å hente bilen med på verksted (!?!). Dette var litt overraskende. Trodde dette kanskje var en software-feil. Så da er det ble dessverre ikke ståkarakter for Tesla i dag. Styrk etter første reale vinterdag? Det var skuffende.  :(
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Gæsjan

TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cairnz

Sitat fra: Mons på søndag 08. desember 2013, klokken 14:20
Ja, da var vinteren på plass for fullt. Ca -12 grader i natt, og nysnø og rundt -7 nå. Kjørte bilen noen turer i dag morges, hvor alt virket veldig fint. Varm og god inni, og godt veggrep tross 10cm nysnø. Da vi skulle kjøre hjem igjen nå ved middagstider fikk vi opp feil på abs, traction control og servostyringen. Det passet jo litt dårlig i dette vinterværet... Kom meg hjem uten noen problemer, men bilen føltes plutselig litt mer som den gamle 1981 Opel Rekorden jeg startet kjørekarrieren i.

Ringte Tesla, og de sender noen for å hente bilen med på verksted (!?!). Dette var litt overraskende. Trodde dette kanskje var en software-feil. Så da er det ble dessverre ikke ståkarakter for Tesla i dag. Styrk etter første reale vinterdag? Det var skuffende.  :(
Det kan tyde på at en sikring har gått. det er en sikring som styrer disse tre funksjonene. Fins en annen tråd som beskriver hvor denne er og spesifikasjon hvis dere vil sjekke dette selv.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

Cobos

Da har jeg også fått testet min på ordentlig snødekte veier i Oslo. Det er med 19' Pirelli og jeg er strålende fornøyd. Disse er ikke fantastiske på snø, men det var det jeg forventet og på tross av det synes jeg de trekker helt fint selv på dette føret. Sammenlignet med bilene rundt meg virker det som jeg har mer mulighet til å gi på og ESP hopper inn og stopper meg fra å spinne. Det eneste jeg har merket meg er at ved bakkestart er det lurt å la creep eller veldig rolig gass la deg komme igang og idet jeg runder 10km/t omtrent kan jeg tillogmed gi på litt.. Trekker elegant opp til rundt 30-40km/t som er grei maksfart inne i bygatene. Ikke sikker på at det blir Sottozero neste gang jeg bytter men ser ikke at dette er et dårlig valg og tipper jeg har slitt disse godt ut før jeg bytter.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

janmb

Haha det forklarer jo litt :D

Når man snakker om stigning er 100% = du klatrer like mye som du beveger deg horisontalt, ergo 45 grader over horisontalt plan.

En stigning på 20-30 grader forekommer nok, spesielt på private veier - men dette vil oppleves som ekstremt bratt, nærmest "vertikal" følelse.

Bottom line er at det vi mennesker oppfatter som ekstremt bratt er egentlig langt mindre bratt enn vi tror - det gjelder i alpint også - der mange tror de kjører tilnærmet vertikalt i de bratteste hengene, mens fasiten er at slike heng sjelden er over 30 grader de heller.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

teslaslaven

Sitat fra: Mons på søndag 08. desember 2013, klokken 14:20

"Ikke ståkarakter for Tesla idag"?

Virkelighetens hårde realiteter er vel at elektronikken kan svikte på selv helt nye biler, sist jeg opplevde dette var når jeg leide en flunka ny Toyota Yaris på Gardermoen i fjor vinter for å prøvekjøre Model S (!).

Bilen hadde gått hele 12km når jeg satt meg bak rattet, fikk feilmelding om at ESP og ABS var utkoblet på vei tilbake til flyplassen.

Er vel strengt tatt svært imponerende service at Tesla responderer i helgen og sier at de vil ha bilen inn på verksted - slik rutinene er får du nok låne en Model S i mellomtiden, eller i verstefall en leiebil.
Litt småtteri bør man tåle, selv om det selvsagt er ergelig.

VigdisA

10-15cm nysnø
Ikke verdens lengste stykke opp til veien fra parkeringen, men med bare stor snøskuffe tilgjengelig, kunne jeg ikke måke helt inntil bilen.
Første forsøk på oppstart, bilen leet seg ikke. Rygget litt bak for å få tørr asfalt under hjulene før forsøk nummer to..satte bilen i "high" Litt fram gikk det, men så  leet den seg ikke videre.
Forsøk tre- fikk grabbet tak i en rive og dro vekk det som lå foran bakhjulene - nå gikk bilen elegant opp bakken.. Tenker jeg skal forsøke å slå av ESP neste gang da går den kanskje opp på første forsøk.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA