Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

plvr

Sitat fra: Muffinman på torsdag 14. april 2016, klokken 09:36
Nå har P85``en begynt å knirke ved kjøring over fartsdumper. Har hatt knirk før, og da ble en bærearm i forstillingen byttet. Visstnok en vanlig feil i en periode, men er det noen som har fått byttet mer enn denne ene bærearmen? Jeg heller mot at lyden også denne gangen kommer fra hjuloppheng.

Dette har jeg hatt siden den var "ny". Foreslo bærearm selv, svaret var at det var bremsene  ::). Lyden er der selvsagt fortsatt. Gyngestol, ikke sant?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Muffinman

Kan faktisk minne om det ja. Før bærearmen ble skiftet var knirkingen annerledes, og stort sett hele tiden, selv ved relativt små utslag på fjæringen.

plvr

Når jeg tenker meg om, kanskje mer som en gammel springfjærmadrass  8)
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

hgs

Etter bare å ha hatt kosmetiske problemer mellom 40 og 80 tusen km har de siste ukene skapt mer trøbbel til sammen enn de snart to årene vi har hatt bilen.
Det startet med sporadiske meldinger om "Parking brake needs service (car may be free rolling)". Dette hadde ingen praktisk effekt,
og meldingen forsvant ved å sette bilen i N og tilbake i D. Meldinga fortsatte derimot å komme stadig hyppigere de neste dagene,
og ved et tilfelle gikk den faktisk ikke i P heller. Da ringte jeg servicetelefonen, og de ville ha inn bilen med en gang.
En kjapp test på Rud med en tekniker gjorde at bilen ble tatt inn umiddelbart, og etter noen småkjipe dager i en Ocatvia loaner ble jeg minnet på hvor digg denne bilen er å kjøre.

Da jeg skulle hente ut bilen inne i servicehallen dukket imidlertid en ny melding opp: «Parking brake did not release. Contact Tesla service» (Husker ikke helt ordlyden).
Tesla service var heldigvis bare et par skrivebordslengder unna, og problemet skyldtes denne gang fastrustede bremser. Men de satt mye hardere denne gangen enn hva vi har vært borti før.

Problemet viste seg å være elektronisk, men hele motoren måtte tas ut for å få det fikset. Siden DU nr 2 hadde begynt å knurre spurte jeg om å få denne byttet da vi leverte inn bilen.
Siden dette var en nødreparasjon gikk ikke det, men da jeg leste repair order viste det seg at DU var byttet likevel    :) Følgende kommentar i repair order viser vel at det var hell i uhell for begge parter:

Upon removal of the motor and subframe for replacement of harness.
One small M6 bolt broke and we had to remove the drive unit.


3 Problemfrie uker gikk, mens så dukka plutselig melding opp igjen:  "Parking brake needs service (car may be free rolling)".
Denne gangen var det ikke falsk alarm, og bilen var ikke mulig å få i D uten at den vekslet konstant mellom denne og
«Parking brake did not release. Contact Tesla service». Vi ble stående fast i en busslomme med opphengt parkbrems,
men etter en restart og en rekke forsøk slapp den endelig, og vi fikk kjørt bilen hjem. Der ble den henta med bergingsbil noen timer etter.
Godt ingen naboer var hjemme og hørte lyden da den ble kjørt opp på bergingsbilen.....
Etter en uke i Drammen kunne jeg endelig hente den ut igjen i dag. Da vi leverte den så den ut som et grisehus. Nå var den nyvasket og strøken både inni og utenpå,
så det er bare å gi all honnør til både Drammen og Rud for super service i begge tilfeller. Er rett og slette kjempefornøyd med behandlingen man får som kunde.
Tesla har vært på ballen hele tiden, og ringt eller skrevet mail og informert om framdrift uoppfordret.

Likevel blir man jo en smule betenkt. Etter 80000 km, der de fleste feilene har vært av typen 'litt irriterende, men kan fint vente til neste service',
blir bilen plutselig ukjørbar 2 ganger i løpet av en måned. Og attpåtil med det som tilsynelatende er samme feil.
Likevel ligger vår bil et godt stykke ned på lista i forhold til de her inne som har hatt flest feil. Håper virkelig de klarer å gjøre Model 3 enklere og mer robust.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Cato76

Jeg hadde bilen min (P85D -15) inne i Drammen for å fikse noen småting i forrige uke. En en av fiksene var at cruise-control/autopilot ikke virker lengre. Bilen "ser" veien i displayet, men CC/AP vil ikke aktiveres. Det skal sies at denne virket de første 30 min etter at jeg hentet bilen på tirsdag, og i går men kun i kortere perioder på 1-2 min. På service invoice sto det at de hadde kalibrert CC/AP. Jeg forstår da ikke hva som kan være galt, men mistenker at det kan være en dårlig kontakt eller fukt som gjøre dette. Skal inn igjen med bilen i løpet av kort tid.

Noen andre som har opplevd det samme, og vet om TM har en god fiks på dette?
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

TeslaSvein63

Sitat fra: hgs på fredag 15. april 2016, klokken 00:51
Etter bare å ha hatt kosmetiske problemer mellom 40 og 80 tusen km har de siste ukene skapt mer trøbbel til sammen enn de snart to årene vi har hatt bilen.
Det startet med sporadiske meldinger om "Parking brake needs service (car may be free rolling)". Dette hadde ingen praktisk effekt,
og meldingen forsvant ved å sette bilen i N og tilbake i D. Meldinga fortsatte derimot å komme stadig hyppigere de neste dagene,
og ved et tilfelle gikk den faktisk ikke i P heller. Da ringte jeg servicetelefonen, og de ville ha inn bilen med en gang.
En kjapp test på Rud med en tekniker gjorde at bilen ble tatt inn umiddelbart, og etter noen småkjipe dager i en Ocatvia loaner ble jeg minnet på hvor digg denne bilen er å kjøre.

Da jeg skulle hente ut bilen inne i servicehallen dukket imidlertid en ny melding opp: «Parking brake did not release. Contact Tesla service» (Husker ikke helt ordlyden).
Tesla service var heldigvis bare et par skrivebordslengder unna, og problemet skyldtes denne gang fastrustede bremser. Men de satt mye hardere denne gangen enn hva vi har vært borti før.

Problemet viste seg å være elektronisk, men hele motoren måtte tas ut for å få det fikset. Siden DU nr 2 hadde begynt å knurre spurte jeg om å få denne byttet da vi leverte inn bilen.
Siden dette var en nødreparasjon gikk ikke det, men da jeg leste repair order viste det seg at DU var byttet likevel    :) Følgende kommentar i repair order viser vel at det var hell i uhell for begge parter:

Upon removal of the motor and subframe for replacement of harness.
One small M6 bolt broke and we had to remove the drive unit.


3 Problemfrie uker gikk, mens så dukka plutselig melding opp igjen:  "Parking brake needs service (car may be free rolling)".
Denne gangen var det ikke falsk alarm, og bilen var ikke mulig å få i D uten at den vekslet konstant mellom denne og
«Parking brake did not release. Contact Tesla service». Vi ble stående fast i en busslomme med opphengt parkbrems,
men etter en restart og en rekke forsøk slapp den endelig, og vi fikk kjørt bilen hjem. Der ble den henta med bergingsbil noen timer etter.
Godt ingen naboer var hjemme og hørte lyden da den ble kjørt opp på bergingsbilen.....
Etter en uke i Drammen kunne jeg endelig hente den ut igjen i dag. Da vi leverte den så den ut som et grisehus. Nå var den nyvasket og strøken både inni og utenpå,
så det er bare å gi all honnør til både Drammen og Rud for super service i begge tilfeller. Er rett og slette kjempefornøyd med behandlingen man får som kunde.
Tesla har vært på ballen hele tiden, og ringt eller skrevet mail og informert om framdrift uoppfordret.

Likevel blir man jo en smule betenkt. Etter 80000 km, der de fleste feilene har vært av typen 'litt irriterende, men kan fint vente til neste service',
blir bilen plutselig ukjørbar 2 ganger i løpet av en måned. Og attpåtil med det som tilsynelatende er samme feil.
Likevel ligger vår bil et godt stykke ned på lista i forhold til de her inne som har hatt flest feil. Håper virkelig de klarer å gjøre Model 3 enklere og mer robust.                                                                           

Fy faen. Dette er ting som man kan forespeile seg etter at garantien har løpt ut. Det er det samme som å bli ruinert.

o.b.lix

Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 15. april 2016, klokken 12:43
Fy faen. Dette er ting som man kan forespeile seg etter at garantien har løpt ut. Det er det samme som å bli ruinert.

Har hatt mange biler med kluss på bremsene, senest nå en chervrolet silverado, ut å gå konkurs. Ingen blir ruinert av bremsefeil...


Sitat fra: Cato76 på fredag 15. april 2016, klokken 11:55
Noen andre som har opplevd det samme, og vet om TM har en god fiks på dette?
Min skal sjekkes på dette på mandag i forbindelse med ordinær service. Men hos min kom den mirakuløst tilbake etter første frosten kom. Tror det må være fukt en eller annen plass. Virker for øyeblikket.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. april 2016, klokken 14:12
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 15. april 2016, klokken 12:43
Fy faen. Dette er ting som man kan forespeile seg etter at garantien har løpt ut. Det er det samme som å bli ruinert.

Har hatt mange biler med kluss på bremsene, senest nå en chervrolet silverado, ut å gå konkurs. Ingen blir ruinert av bremsefeil...
Men da var det kanskje ikke nødvendig med bergingsbil? Eller noe tilsvarende at driveunit måtte ut pga en knekt bolt? Eller at feilen(e) synes vanskelig å finne og dermed rette?

Synes kanskje ikke sammenligningen er helt eple-eple her.


o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på fredag 15. april 2016, klokken 14:19
Men da var det kanskje ikke nødvendig med bergingsbil?

Jo. Men NAF-medlemskap koster ca 1000,- og da får du 2 berginger inkludert, så det burde ikke ruinere noen?

Sitat fra: Muffinman på fredag 15. april 2016, klokken 14:19
Eller noe tilsvarende at driveunit måtte ut pga en knekt bolt? Eller at feilen(e) synes vanskelig å finne og dermed rette?

Synes kanskje ikke sammenligningen er helt eple-eple her.

Nei på chevroleten fant man feilen - rust på kalipter. Som også var en del av problemet på Teslaen i eksempelet?

Har en Cr-v som ikke gikk i revers - her måtte gearkassen skrues til "atomer" og det viste seg at det var synkroniseringen som var defekt, virker fint etter dette.

Hvor mye arbeid er det å ta ned en gearkasse på en 4-hjulstrekker kontra en driveunit på en Tesla? Ikke mindre tror jeg nok, men jeg ble da ikke ruinert da heller, sel om jeg leide inn folk til å gjøre begge jobbene.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Basse

Forrige fredag rygget jeg ned innkjørselen og hørte en litt klunk lyd. Da bilen ble satt i drive kom meldingen "front motor disablet" ringte til Tesla og de skulle sjekke opp og komme straks tilbake til meg. Jeg fikk kjørt på jobb men merket at kraften i motoren var begrenset. Etter 5 timer hvor jeg ikke hørte noen ting fra Tesla så ringte jeg inn igjen, med beskjed om at jeg var lagt i servicekø hos Tesla Nord. Vi ble enige da om at kjører dit slik at de fikk sett på den.

Kommer dit og de lover at dette skal de prioritere! Over en uke senere har jeg ingen ny status. Har ringt de 3-4 ganger og bedt om status, men det eneste oppdateringen jeg har fått var på torsdag hvor de på SMS påstår at de venter på beskjed fra USA angående hva som må utbedres på bilen min.

Synes at tilbakemeldinger til kunde er under enhver kritikk!

Bilen det gjelder er min 3dje Model S, og hele 3 uker gammel.

Er det andre som har hatt lignende feil med front motor?

lunitiks

På den ene frontlykta mi har deler av LED-slynga en annen fargetone enn resten (resten er hvit/blå'ish, dette ene partiet er mer gulbrunt). Noen som har opplevd samme? Ser merkelig ut
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nie

@ Basse
Høres kjent ut men jeg fikk "rear motor disabled". Kunne kjøre videre men merket godt at jeg hadde kun en motor som virket.
Byttet Drive-unit bak.
Var visstnok en elektrisk feil i motoren, ikke mekanisk slitasje slik som for RWD DU-ene.
Bilen har fungert strøkent etter dette.

Tuxedo

Min bil fra november 2013 har stort sett gått som et sveitserur.  Unntaket har vært lekkasje i A/C kjølemedium som først ble forsøkt fikset ved å fylle opp med nytt.  Siden dette kun fungerte i et par måneder sist sommer før det lakk ut igjen så ble A/C-enhet byttet forrige måned.  Satser på at dette nå løser problemet på permanent basis.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Nesten ny bil, riper i karbondekoren etter armlenene. Flere som har dette? 2013-modellen vår er helt fin her.

Cookie Monster

Er nok feiljustert. Ikke slik på min, men bruker de nesten aldri, siden alt som er bevegelig på bilen er jeg redd for å bruke så det ikke faller av ;D

Får ikke polert det bort heller siden da blir det blankt. Men får i det minste bort ripene da.
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA