Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

ELTesla

Sitat fra: Jaws på tirsdag 25. august 2015, klokken 10:28
Lykkelig eier av P85D, har ikke hatt noe trøbbel whatsoever i min tid med bilen. Igår fikk jeg dekktrykksvarsel venstre bak, og stoppet så fort som mulig etter å ha sjekket med speil at det faktisk var en punktering. Hadde nettopp kjørt av en ferge og tenkte at jeg sikkert hadde punktert i den forbindelse. Gikk ut og så på bakdekket og hørte lyden av luft som lakk.. Dekket så helt fint ut, men stakk hånden inn og kjente på dekket. Endte da med en hel hånd full av cordstål. Dekket var rett og slett slitt gjennom corden i en bredde på 2 cm helt innerst. Fikk bange anelser og fant raskt ut at dette var tilfellet på samtlige fire dekk, men ingen punktering så langt på resterende dekk.. På fordekkene var cordstripen ca 1 cm bred innerst på begge sider. Dekkmønsteret er helt normalt utover på dekkene, så dette må være den sykeste hjulstillingsfeilen jeg noen gang har sett.. Bilen har Michelindekk 245/265 21" og har gått ca 6500 km, mesteparten med småbarnsfamiliekjøring.
Er det noen andre som har opplevd noe tilsvarende?

Fikk det samme på min P85D

Jaws

Sitat fra: ELTesla på tirsdag 25. august 2015, klokken 13:39
Sitat fra: Jaws på tirsdag 25. august 2015, klokken 10:28
Lykkelig eier av P85D, har ikke hatt noe trøbbel whatsoever i min tid med bilen. Igår fikk jeg dekktrykksvarsel venstre bak, og stoppet så fort som mulig etter å ha sjekket med speil at det faktisk var en punktering. Hadde nettopp kjørt av en ferge og tenkte at jeg sikkert hadde punktert i den forbindelse. Gikk ut og så på bakdekket og hørte lyden av luft som lakk.. Dekket så helt fint ut, men stakk hånden inn og kjente på dekket. Endte da med en hel hånd full av cordstål. Dekket var rett og slett slitt gjennom corden i en bredde på 2 cm helt innerst. Fikk bange anelser og fant raskt ut at dette var tilfellet på samtlige fire dekk, men ingen punktering så langt på resterende dekk.. På fordekkene var cordstripen ca 1 cm bred innerst på begge sider. Dekkmønsteret er helt normalt utover på dekkene, så dette må være den sykeste hjulstillingsfeilen jeg noen gang har sett.. Bilen har Michelindekk 245/265 21" og har gått ca 6500 km, mesteparten med småbarnsfamiliekjøring.
Er det noen andre som har opplevd noe tilsvarende?

Fikk det samme på min P85D

Jeg har fått beskjed om at Tesla dekker alt på garanti. Hva gjorde de med din bil for å unngå at det skjer igjen?

Edit: Det viser seg at det ikke var så enkelt allikevel, Tesla sier nå at de ikke dekker nye dekk på garanti.. Litt oppgitt og frustrert nå, føler dette var en soleklar sak. Har gitt beskjed og venter på tilbakemelding..
Grå P85D, 21", tech, luft, karbon, ultra hifi, next-gen seter.

E_S

Min sliter dekk noe ujevnt, men ikke på langt nær så ille som mange andre her. Samme skjevslitasje foran og bak, men så kjører jeg ganske pent - det går vel flere uker mellom hver gang jeg har gassen i bånn, og full aks fra stillestående har jeg aldri prøvd engang.. Har time om et par uker for hjulstillingskontroll.

Ellers er det litt dumt at camber ikke er justerbar - om man kunne hatt f.eks. 0,5 grader negativ camber foran og bak fremfor 1,5-2 grader sånn det ofte er, hadde det gjort en del for dekkslitasje. Spissingen kan justeres riktig, men den voldsomme negative camberen noen biler har spesielt bak er ikke helt gunstig for slitasjen.

Hjulopphenget er jo mer eller mindre hentet direkte fra Mercedes - tro om ikke justerbare camberstag herfra kanskje kan brukes?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

AndreS

Er nok ikke camber som er hovedproblemet. Tviler også på at merc delene passer.
I3 i bestilling

Muffinman

Slitasje på indre kant betyr i hovedsak feil spissing. Camber betyr forholdsvis lite, men konsekvensene av feil spissing blir større med økende camber.

Har hatt min bil til hjulstillingskontroll på MB-verksted for litt over et år siden. De var optimistiske før de startet og antydet en time eller to arbeid, men holdt på i nesten 6 og lot ikke til å være veldig kjent med dette. Så om det er hyllevare fra MB vet jeg ikke. Tesla har vel eksperimentert med eksentrisk camberjustering, men delen ble vel trukket da den ikke holdt innstillingen. Usikker på hva status er nå. Min bil har ihvertfall fått camber nøyaktig på spec om man skal tro utskrift fra maskinen.

flux

Min S85D har av og til en slags liten kort risting i drivverk/motor når bilen triller helt sakte feks fra 5 - 0 km/t. det virker som om motorene ikke er helt i synk eller noe, skjer i både revers og forover. Er dette normalt?

snappy

Normalt og normalt fru Blom - men jeg tror jeg har noe tilsvarende på min 85D. I lav hastighet ( 0-5 ) når jeg bremser svakt , kan det av og til virke som motoren bak tar et lite ekstra "dytt" , med litt risting som resultat. Ikke plagsomt og får bare vente til første service om det ikke blir verre.
2014 e-UP
2015 85D

mogu

Sitat fra: snappy på onsdag 26. august 2015, klokken 14:36
Normalt og normalt fru Blom - men jeg tror jeg har noe tilsvarende på min 85D. I lav hastighet ( 0-5 ) når jeg bremser svakt , kan det av og til virke som motoren bak tar et lite ekstra "dytt" , med litt risting som resultat. Ikke plagsomt og får bare vente til første service om det ikke blir verre.

Merket også dette i dag. Det som er rart er at det ikke er hver gang. Jeg ville nesten tro at det hadde noe med software å gjøre. Virker som at en av motorene henger igjen litt, og det resulterer i et lite dunk rett etter jeg stopper.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Tuxedo

Eneste store problemet jeg har hatt med bilen er at A/C tar kvelden.  Det skjedde tidlig i fjor sommer, og etter mye om og men ble det omsider fikset i vår.  I følge Skøyen var det lavt nivå av kjølemedium, men det var ingen lekkasje.  Bilen hadde bare blitt levert slik, sa de.  Så de fyllte på kjølemedium til korrekt nivå.  A/C fungerte da helt fint på sommerens Europatur (gudeskelov, med 35 Celsius ute), men nå begynner det å trøble igjen.  Det er selvsagt en lekkasje som ligger til grunn.  Så i dag ringer jeg Tesla Norge for å bestille ny time, og pleier da å komme rett til Skøyen, eller i det minste bli satt over der.  Ikke denne gangen, nei.  Ble etter litt venting overført til noen i Nederland, som tenkte hun kunne stoppe denne lekkasjen over telefon.  Etter å ha forklart henne at jeg utelukkende var ute etter å bestille en verkstedstime på Skøyen, men likevel måtte igjennom en helvetes mengde irrelevante spørsmål, så lovte hun å sørge for at Skøyen ringte tilbake.  Har selvsagt ikke skjedd.  Service i Oslo-området har utviklet seg til en katastrofe.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

desperado

Noen fler som merket at takluken ikke er tett etter nattens regn i Oslo? :o Kontaktet Tesla og de fortalte meg at Skøyen ville ringe meg opp. Tror jeg drar innom etter jobb da de ikke har hørt fra seg.

Uansett, jeg er fortsatt strålende fornøyd med bilen.

Dennis

Tesla regntøy bør følge med som standard for de som har panotak :P

arv

Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Jaws

Sitat fra: Jaws på tirsdag 25. august 2015, klokken 14:41
Sitat fra: ELTesla på tirsdag 25. august 2015, klokken 13:39
Sitat fra: Jaws på tirsdag 25. august 2015, klokken 10:28
Lykkelig eier av P85D, har ikke hatt noe trøbbel whatsoever i min tid med bilen. Igår fikk jeg dekktrykksvarsel venstre bak, og stoppet så fort som mulig etter å ha sjekket med speil at det faktisk var en punktering. Hadde nettopp kjørt av en ferge og tenkte at jeg sikkert hadde punktert i den forbindelse. Gikk ut og så på bakdekket og hørte lyden av luft som lakk.. Dekket så helt fint ut, men stakk hånden inn og kjente på dekket. Endte da med en hel hånd full av cordstål. Dekket var rett og slett slitt gjennom corden i en bredde på 2 cm helt innerst. Fikk bange anelser og fant raskt ut at dette var tilfellet på samtlige fire dekk, men ingen punktering så langt på resterende dekk.. På fordekkene var cordstripen ca 1 cm bred innerst på begge sider. Dekkmønsteret er helt normalt utover på dekkene, så dette må være den sykeste hjulstillingsfeilen jeg noen gang har sett.. Bilen har Michelindekk 245/265 21" og har gått ca 6500 km, mesteparten med småbarnsfamiliekjøring.
Er det noen andre som har opplevd noe tilsvarende?

Fikk det samme på min P85D

Jeg har fått beskjed om at Tesla dekker alt på garanti. Hva gjorde de med din bil for å unngå at det skjer igjen?

Edit: Det viser seg at det ikke var så enkelt allikevel, Tesla sier nå at de ikke dekker nye dekk på garanti.. Litt oppgitt og frustrert nå, føler dette var en soleklar sak. Har gitt beskjed og venter på tilbakemelding..

Og ny edit:
Har nå vært hos SC nærmest meg og snakket med Tesla. Det viser seg at dekkslitasjen min er en følgeskade av en kantkjøring i juni som jeg ikke har fått fikset enda, grunnet kø hos forsikringsselskapets verksted.
Rett skal være rett; dette er ikke Tesla sin feil, jeg vil heller berømme dem for god service. Det eneste som kan sies er at det kan være vanskelig å få hode og hale på argumenter over telefonen når service specialistene kun forholder seg til beskjeder de har fått og må tolke på egenhånd. Etter en prat med sjefen ble ting klarlagt på en mye bedre måte.
Så får vi se hva IF sier.
En annen lærdom til alle er forøvrig : Hvis du kantkjører felger om enn i liten grad, ta hjulstillingskontroll hos Tesla. Min bil føltes helt fin etterpå, det fantes ingen indikasjoner på at noe var galt, men dekkene mine ble drept på kun kort tid allikevel.

Grå P85D, 21", tech, luft, karbon, ultra hifi, next-gen seter.

Tuxedo

Men siden alle dekken var likt slitt, så gir jo dette bare mening hvis du kantkjørte felgene både foran og bak?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Lynet

Hvis du har kantkjørt felgen så mye at hjulopphenget er ødelagt slik at du får dekkslitasje må ihvertfall felgen skiftes!
Det skal ikke gå an å forskyve et hjuloppheng slik at du får dekkslitasje ved å kjøre litt borti en fortauskant, da må noe være dårlig tiltrekt.
Eneste bil jeg har hørt om var Golf 1, den fikk forskjøvet camber foran hvis den kjørte i et hull. Årsaken var ovale hull til boltene uten noe låsing. Biler som har lignende camberjustering i dag har eksentriske skiver rundt som det vries sammen med bolten.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA