Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. august 2015, klokken 12:34
Har fått en knekking/slag ved kjøring over moderate ujevnheter siden i går som later til å komme fra høyre foran. Tenker å ta av hjulet for å se om jeg kan bli noe klokere - noen tips på hva jeg kan se etter?


"En knekking/slag ved kjøring over moderate ujevnheter"... Du må nok utdype dette litt mer
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#1696
Bilen har nå gått nærmere 85.000km. Ved ca. 38.000km ble venstre nedre bærearm byttet på grunn av knirking (men ikke før det hadde gått i vei betydelige mengder 21" gummi). Første bilde er av innerste foring på denne nå. På høyre side hvor jeg har ulyd står det original arm, men utseende på foringen avviker noe. Det er en sprekk i selve foringen, uten at det i seg selv trenger å bety noe. Men det kan kanskje se ut som det er noe slags smøremiddel på overflaten? Andre og tredje bilde er av høyre side, samme foring.


Ljosdal

Noen som opplever veldig høy dur fra AC? At den sliter, men ikke kjøler noe særlig. Merker faktisk ikkje temeraturforandring hvis jeg kjører AC på low og slår av AC.. Samme luft temp som kommer ut...

Alt om vedlikehold og etterfylling av gass osv er gjort, ettersom jeg fikk samme problem i mai. Hadde bilen inne til full AC service (kompressor ble byttet) på Tesla Stavanger ifb. med bilferie til Frankriket. AC fikk virkelig kjørt seg nedover Europa, men det skal vel tåle såpass?? Men nå må jeg inn med den igjen, for lyden er fæl..
Blir mindre behov for ekstrem kjøling her på vestlandet fremover, men vil ha det i orden selvfølgelig.

Setter pris på svar.. Altså lyden er IKKE som et vanlig AC som går for full maskin, men kanskje dobbelt så intens!
Svart P85 Signature #88

petersv

Lekkasje vil jeg tro, og nå sposer vel kompressoren seg selv opp ved å kjøre uten kjølemedium.

cairnz

Sitat fra: Ljosdal på søndag 30. august 2015, klokken 22:58
Noen som opplever veldig høy dur fra AC? At den sliter, men ikke kjøler noe særlig. Merker faktisk ikkje temeraturforandring hvis jeg kjører AC på low og slår av AC.. Samme luft temp som kommer ut...

Alt om vedlikehold og etterfylling av gass osv er gjort, ettersom jeg fikk samme problem i mai. Hadde bilen inne til full AC service (kompressor ble byttet) på Tesla Stavanger ifb. med bilferie til Frankriket. AC fikk virkelig kjørt seg nedover Europa, men det skal vel tåle såpass?? Men nå må jeg inn med den igjen, for lyden er fæl..
Blir mindre behov for ekstrem kjøling her på vestlandet fremover, men vil ha det i orden selvfølgelig.

Setter pris på svar.. Altså lyden er IKKE som et vanlig AC som går for full maskin, men kanskje dobbelt så intens!
Skru av AC, dra rett til Tesla og be de sjekke opp. Du vil i alle fall ikke la den gå "på tomgang".
Elbilist

E_S

AC-systemer i bil har vært utstyrt med lavtrykksbryter som kutter kompressoren når det blir for lite gass i flere tiår, så det vil jo være veldig merkelig om ikke Tesla-løsningen også har en slik sensor..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Muffinman

Og likevel havarerte kompressoren på min fars MB varebil i Spania på grunn av for lite gass. Har alle en slik bryter?

Ljosdal

Rart hvis det skulle vise seg å være et slags spjæll som ikke åpner/lukker. Hadde jo nettopp full service på AC.
Fikk booket time til 40K service 2. desember, så dem skulle se på det igjen da..

Kjører nå bare med vifta på uten kompressoren for å unngå lyden. Sommeren er jo dratt alikevel..
Svart P85 Signature #88

Tuxedo

Sitat fra: Ljosdal på mandag 31. august 2015, klokken 21:51
Rart hvis det skulle vise seg å være et slags spjæll som ikke åpner/lukker. Hadde jo nettopp full service på AC.
Det er nok strupeventilen som det siktes til, og ikke noe spjeld.  Det er vanskelig å oppdage på forhånd at strupeventilen kommer til å gå tett.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Har bestilt etterfylling av gass for egen regning når bilen skal inn i januar pga. at jeg har hatt dårligere effekt på ac denne sommeren enn forrige. Men da skjønner jeg at årsaken kan være noe annet enn lite gass.

E_S

Sitat fra: Muffinman på mandag 31. august 2015, klokken 10:27
Og likevel havarerte kompressoren på min fars MB varebil i Spania på grunn av for lite gass. Har alle en slik bryter?

Var det noe bekreftet eller noe verkstedet sa?

Greia er at oljen i AC-systemet fraktes rundt av gassen, så om gassen forsvinner sirkulerer heller ikke oljen, og kompressoren havarerer. Derfor er slike systemer utstyrt med lavtrykksbryter som kutter kompressoren om trykket blir for lavt, som for eksempel ved for lite gass. At kompressorer kan havarere av helt andre årsaker er absolutt ikke ukjent..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

twinpeaks

Fikk bekreftet at det skal ikke være slik at bagasjeluke lukker seg selv/klarer ikke å åpne seg når bilen står i motbakke. Har hatt dette hele tiden siden jeg fikk bilen utlevert i juni, men det har blitt verre i det siste, slik at det samme skjer også når bilen er parkert helt horisontalt. Mest kjedelig eller til og med farlig når barn skal inn og ut av bagasjerom siden det kommer plutselig en TUNG bagasjeluke ned (uten å stoppe) når noe kommer i veien. Heldigvis kommer varsellyd at den lukker seg. Meldt inn til Tesla og jeg venter på time.

"Silberstreif", 85D, sølv metallic



twinpeaks

"Silberstreif", 85D, sølv metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA