Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

Jaws

Kantkjøringen bestod av unnamanøver (60 km/t) fra lastebil som av en eller annen grunn ville over i mitt kjørefelt. Stod på hornet og valgte fortausstein fremfor nærkontakt av typen MAN.
Dette resulterte I at begge felgene på venstre side fikk seg en god del skraper. Jeg vil ikke karakterisere sammenstøtet som en kollisjon, men det gikk litt aluminium rundt kantene.
Løsningen fra forsikringsselskapet var I utgangspunktet å bytte felger på venstre side, men ny takstmann kom inn fra intet og omgjorde til å sende felgene til reparasjon.
Ifølge Tesla var dette årsaken til skjevslitasjen.
Grå P85D, 21", tech, luft, karbon, ultra hifi, next-gen seter.

lunitiks

Sitat fra: Jaws på torsdag 27. august 2015, klokken 19:43
Løsningen fra forsikringsselskapet var I utgangspunktet å bytte felger på venstre side, men ny takstmann kom inn fra intet og omgjorde til å sende felgene til reparasjon.
Ifølge Tesla var dette årsaken til skjevslitasjen.


Sende felgene til reparasjon?!! Hallo. Og hva skal du kjøre på i mellomtiden? Leiebil? Forsikringsselskaper...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Jaws

Artig nok var det planen. Jeg kjørte to timer til verkstedet for at de skulle legg om dekk på nye felger og dette skulle forhåpentligvis ta en dag eller to. Leiebil stod klar og alt var brillefint. Så får jeg vite at de skal sende felgene fra vestlandet til østlandet for reparasjon. Dette var første gangen jeg hørte om dette. Jeg sa at da kjører jeg heller hjem igjen og ordner dette når det er vinter. Ringte IF og forklarte at dette ville bli _mye_ billigere for dem og mer praktisk for meg. (Forøvrig flette ny 70D leiebil.) Jeg har uansett max 10 dager leiebil, så det ville blitt noe ordentlig kluss på ett tidspunkt, da jeg rett og slett nekter å tro at de hadde klart å sende, reparere og returnere felgene innen 10 dager.
Artig nok var det på returen fra denne opplevelsen jeg punkterte. (Og det var første ledige time tilgjengelig siden skaden inntraff i juni..)
Så jeg har hatt et par artige dager, kan man si.
Grå P85D, 21", tech, luft, karbon, ultra hifi, next-gen seter.


Jaws

Jepp. Regner med de bruker Østfold Felgteknikk, men jeg har 9 tommer bak, så da er jeg nok like langt. Kan like gjerne vente til vinteren nå som det faktisk bare er kosmetiske feil som gjenstår...
Grå P85D, 21", tech, luft, karbon, ultra hifi, next-gen seter.

Undertegnede

#1685
Hva er dette for noe tro? Skulle vaske bilen i dag og får øye på en tøybit med noe lim eller noe guffe på den ene siden hang å slang fra speilet... Trodde først det var en tape bit som hadde kommet seg på bilen.

Noen som vet evt om det må utbedres?

GOS

Sitat fra: Undertegnede på torsdag 27. august 2015, klokken 21:06
Hva er dette for noe tro? Skulle vaske bilen i dag og får øye på en tøybit med noe lim eller noe guffe på den ene siden hang å slang fra speilet... Trodde først det var en tape bit som hadde kommet seg på bilen.

Noen som vet evt om det må utbedres?

Dette er filtstykket som de introduserte på bilene en gang tidlig 2014 for å bøte på noen problemer.

Om du tar det opp med dem så fikser de det på den "elegante" måten at de fjerner den. Er håpløs på vinterstid fordi den da fryser fast og blir med i rotasjonen ut med speilet og så er limen ødelagt og den stikker ut....eller til slutt detter av som hos deg.

Tesla fjernet dem på min i løpet av vinteren som var.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

Sitat fra: GOS på torsdag 27. august 2015, klokken 21:24
Sitat fra: Undertegnede på torsdag 27. august 2015, klokken 21:06
Hva er dette for noe tro? Skulle vaske bilen i dag og får øye på en tøybit med noe lim eller noe guffe på den ene siden hang å slang fra speilet... Trodde først det var en tape bit som hadde kommet seg på bilen.

Noen som vet evt om det må utbedres?

Dette er filtstykket som de introduserte på bilene en gang tidlig 2014 for å bøte på noen problemer.
Vet du hvilke problemer?

Undertegnede


GOS

Sitat fra: Muffinman på torsdag 27. august 2015, klokken 21:37
Vet du hvilke problemer?

Husker ikke, men det var i den tiden det med "aluminiumsrust" som rant ut av speilene samt det med at speilene frøs fast skulle være løst. Tror det muligens var det med at det skulle gi mindre fastfrysing, det med korrosjonen var jo indre brakett og materialvalg.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

Filt bruker ikke være en god hjelp mot fastfrysing. Hadde en Citroen for mange år siden hvor det knirket i dørpakningene når man kjørte over ujevnheter. Leverandøren la på en slags tape med filt på alle pakningsflater, og knirkingen ble borte. Men regnvær med påfølgende minusgrader, noe som skjer rett som det er her i traktene, medførte at det var helt umulig å få opp dørene. Takk og pris for kupevarmer  :P

Muffinman

Da er det vel ikke fastfrysing som er problemet her, men at man har brukt metaller som er plassert slik på spenningsrekka at det oppstår korrosjon ved kontakt. Å slenge mellom et filtstykke er i så fall å behandle symptomet, ikke årsaken.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 28. august 2015, klokken 22:48
Da er det vel ikke fastfrysing som er problemet her, men at man har brukt metaller som er plassert slik på spenningsrekka at det oppstår korrosjon ved kontakt. Å slenge mellom et filtstykke er i så fall å behandle symptomet, ikke årsaken.

Det var en kjent feil på de første bilene at speilfestet korroderte. Jeg fikk byttet mine etter at de korroderte, på slutten før jeg fikk de byttet lot ikke speilene seg svinge inn lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mj

Ikke bare på Tesla det skjer. Hadde samme på den forrige saab95 jeg hadde. Satt bom fast de 2 siste årene jeg hadde den.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

Har fått en knekking/slag ved kjøring over moderate ujevnheter siden i går som later til å komme fra høyre foran. Tenker å ta av hjulet for å se om jeg kan bli noe klokere - noen tips på hva jeg kan se etter?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA