Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering vs Årsmodell

Startet av Kallagtunet, tirsdag 05. november 2013, klokken 22:40

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Dlikse på mandag 06. april 2015, klokken 10:23
Noen som har hatt problemer med bremsene, tenker da så store problemer at bremseveske feilmeldingen har kommet? Er dette et kjent problem?
For et par dager siden kjente jeg at bremsepedalen begynte å bli litt "rar". Motstand når jeg bremset begynte å avta og det ble verre utover dagen. Igår fikk jeg plutselig "brake fluid low" feilmeldingen, og det er så godt som null motstand i bremsepedalen. Skal ta en telefon til Tesla imorgen når påsken er over, men tenkte jeg skulle spørre her om flere har opplevd samme problem.
Mange har opplevd svak bremseeffekt, men ikke pga lekasje i bremsesystemet som det ser ut som du har. Ville ihvertfall ikke kjørt med bilen din.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

hoffa

Sitat fra: Dlikse på mandag 06. april 2015, klokken 10:23
Noen som har hatt problemer med bremsene, tenker da så store problemer at bremseveske feilmeldingen har kommet? Er dette et kjent problem?
For et par dager siden kjente jeg at bremsepedalen begynte å bli litt "rar". Motstand når jeg bremset begynte å avta og det ble verre utover dagen. Igår fikk jeg plutselig "brake fluid low" feilmeldingen, og det er så godt som null motstand i bremsepedalen. Skal ta en telefon til Tesla imorgen når påsken er over, men tenkte jeg skulle spørre her om flere har opplevd samme problem.
Oops...ikke kjør bilen, Tesla fikser. Kanskje det samme som skjedde meg for noen mnd. siden. Innerskjerm på venstre side bak hadde gnagd hull i bremseslangen. Begge innerskjermer bak ble modifisert og en ny type bremseslanger ble montert. Sjekk under bilen om det lekker bremsevæske.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

model3citizen

#1277
Sitat fra: teslaman på torsdag 19. mars 2015, klokken 15:52
Sitat fra: eldanz på torsdag 19. mars 2015, klokken 07:41
Sitat fra: teslaman på torsdag 19. mars 2015, klokken 01:44
Ja en del å klage på ved bilen men maken til bil finnes ikke. :) :)

Bra du rapporterer!
Hva har du klaget på? Det kan hjelpe andre til å gå frem på en god måte og få muligheter til å rette på feil eventuelt komme med fornuftige forslag til forbedring av bilen.

Vinduer som subber (ikke drar seg fort nok ned) Ikke fikset bra nok!
Bakluke som går nedi støtfanger så lakken slites. Ikke klaring, Ikke justert! Ikke fått time Drammen!
Takluke dro seg skjevt en gang. Ikke fått time Drammen!
Byttet DU en gang! Mener at klunkelyd er på retur på den nye! Ikke meldt fra om det enda!
Ladefeilmeldinger i starten. Fikset!
Mye rust i nav! Men gjelder vel andre biler og!
Diverse feilmeldinger sensorer men ok lufttrykk!
Dette er jo kjente saker da!
Litt dårlig lakk på svart. Steinsprut lager hvite prikker! Ulempe og irriterende! Men gjelder kanskje alle svarte biler!

Bortsett fra dette er jeg superfornøyd med en strålende bil som jeg har vært så heldig å få lov til å eie i 1,5 år!

Du er helt klart en drømmekunde, jeg har hatt feil på dørlåsen på min Kia Soul Ev, som igjen førte til at 12V-batteriet ble tappet. Skapte endel krøll for meg den første måneden hvor jeg måtte holde det lille batteriet ladet gjennom helgene med en egen lader.

Holdt fatningen, men var tydelig på at dette må ikke ta for mye tid, er helt avhengig av bilen til pendling. Byttet ble gjort fort når den nye låsen først var kommet.

Din liste; jeg hadde hevet kjøpet for lenge siden. Det er ikke du som er "heldig som har fått lov å eie bilen", Tesla er heldig for å ennå ha deg som kunde.

EDIT: Men lakken, det er din egen "feil", sorte biler tåler lite.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Muffinman

Dette var da ikke rare lista ;) Hva med denne:
Sitat•   Riper i sidevinduer etter ei uke. Byttet begge foran. Venstre side to ganger. Bakvinduene ville de ikke gjøre noe med. Spesielt de to nederste cm ble fort veldig stygge på grunn av at vinduet går ned når døra åpnes. Dype riper etter et par måneder.

•     Passasjervinduet rev hull i dørpakningen slik at vinduet hektet seg på tur oppover og snudde ned igjen. Måtte åpne døra for å lukke vinduet. Byttet pakning  (og se neste punkt).

•    Man har justert vinduene utover slik at de ikke lenger flukter slik de gjorde når bilen var ny. Sikkert fordi man oppdaget at opprinnelig konstruksjon slet hardt på pakningene.

• Byttet FOB pga at knappene løsnet.

•   Byttet ratt (feil i skinn/søm)

•   Begge lykter i bakluka byttet på grunn av vann og lekkasje inn i bilen

•   Dugg/møkk i rygge- og tåkebaklys forsøkt utbedret 4 ganger. Byttet kromlista to ganger. Alle gangene var duggen tilbake allerede ved avhenting av bilen

•   Har hatt knirking i dørhåndtakene, men det forsvant av seg selv  før jeg rakk å vise det fram for Tesla

•   Knekk fremst på panseret. Det ble forevist en person på sc, men på arbeidsordren hadde de skrevet en annen plassering på panseret og at de ikke fant skaden...

•   Hjulstillingstull/elendige 21" dekk levert med bilen. Medførte at jeg måtte koste hulstilling for egen regning, og kjøpe nye dekk etter 10 uker i fjor sommer (bilen ble levert på vinterdekkhøsten 2013). Bilen sporet så ille at den grenset til farlig å kjøre, og samboeren min nektet å kjøre den. Jeg så hva som var i ferd med å skje tidlig, men det ble normalforklart av Tesla. I ettertid har jeg utfordret dem pr. mail om de vil være bekjent av dette. Den delen av mailen står ubesvart  i dag, 8 måneder senere. Man utførte vel hjulinnstilling av alle biler før utlevering, men fram til i fjor sommer ble det feil på alle justerte biler på grunn av et problem med å forstå noe som kalles desimalgrader...

•   Måtte kjøpe nye hjulmutre og betale arbeidstid til Tesla for å få av hjulene v/reklamasjonsarbeid siden mutrene (av elendig kvalitet – blikk!) hadde blitt skadet ved rotasjon av hjulene/hjulinnstilling hos diverse verksteder som følge av armoden med dekkslitasje og hjulstilling.

•     Ubalanse i vinterhjulene. Balansert på nytt hos Tesla, ble bedre men ikke bra. Forverret seg. Fikk gjort dette selv, og da ble det ok. Største avvik funnet var 15 gram. Ved bytte til to nye R2 for bakhjulene i høst oppdaget jeg at den ene felgen har kast på indre kant.

•   Diverse knirk i dash/interiør. Det finner de ikke ut av siden det er periodisk. Jeg har imidlertid fikset noe selv med tyggegummipapir. De har dog fikset ulyder jeg ikke visste jeg hadde. Knirking i bakluka over ujevnheter som Tesla selv oppdaget og som en pratsom amerikaner ved navn Casey sa de skulle se på senere er ikke tatt tak i, 1 år senere

•   Kast i bremseskivene foran. Ble byttet vår 2014 sammen med klosser. Måtte tas på nytt da klossene lå innpå under kjøring i perioder, og en hel dag på ferien i sommer.  Ny runde på bremser i forbindelse med dårlig effekt på vintreren forestående.

•   Byttet bærearm i forstillingen. Sammenheng med dårlig styrefølelse som man ikke fant ut av og ekstra slitasje på innsiden av respektive dekk?

•   Trekk/lekkasje fra trekantvinduer. Justert fram og tilbake. Første gangen ble det verre. Nå skal det visstnok være laget deler, og man skal fikse det i vår.

•   2 driveunitbytter. Det er fremdeles ikke bra – mye slakk i drivverket, klakk og ulyd fremdeles.

•   Diverse nye feil tilført via softwareoppdateringer. Noen er ikke rettet.

•   Lekkasjer i frunk. Enten blir det så stramt at panseret gir etter ved lukking, eller passe å lukke men dessverre lekkasje ved kjøring i regnvær.  Her har man justert flere ganger.

•   Vindusspylerdyser traff veldig langt ned på ruta når bilen var ny. Nestenulykke når jeg oppdaget det på vei hjem.

•   Mobilstøy slår inn på anlegget. Kan ikke ha mobilen i midkonsollen eller fremst på passasjersetet. Når samboeren min har sin mobil i veska og setter den på gulvet på passasjersiden slår det også inn. Påklaget, men intet tegn til at man har tenkt å utbedre. Nye biler i høst ble fremdeles levert med denne feilen.

•   Pakninger som skal dekke alcantara taktrekket kryper tilbake når dørene brukes, og blottlegger kanten på taket. Tilbakemelding fra Tesla :"Det er ikke bedre pakninger på bilen." Jeg har observert dette på biler levert så sent som i høst. Vet ikke hvordan støa er nå.

•   Måtte bytte vindussviskere for egen regning da de orignale ikke virket godt nok  på vinteren. Det ble Biltema, ikke rare utgiften, men dette skal jo være en premiumbil...

•   Korroderende speilbraketter. Hadde striper i fjor vinter, og så bak pakningene at korrosjonen var et faktum. Ikke hatt problemer i vinter så jeg er ikke sikker på om de er byttet. Det er ikke Tesla heller...

•   Klips som holder interiøret på plass i bagasjerommet helt inn mot bakseteryggene løsnet og ble liggende i skvis når setene ble lagt ned. Laget riper i skinnet, men oppdaget det heldigvis før det ble for ille. Bb her på forumet har oppevd det samme

•   Pakninger på denne bilen er ikke spesielt tette. I saltsuppa på vinteren kryper dritt sakte men sikkert forbi på visse punkter. Ikke noe problem så lenge man vasker av og til, men  jeg ble skuffet når jeg så at dritten kommer inn på samme punkt på bakluka som jeg påklagde for et år siden, og skulle være fikset.

•   Parksensorerer slår seg vrange når bilen kjøres fra 15-20 minus og inn i varmt parkeringshus. Da varsles "stop" uansett om sensorene vaskes på stedet. I orden igjen etter temperering av bilen. Tesla fant ingen feil, men vil se på det på nytt. Rygget for øvrig på en annen bil når bilen var ny; de elektrokromatiske speilene var mørke selv om bilen stod i revers (det var mørkt og jeg så ikke bilen bak i speilene og trodde dermed at det var litt å gå på), bakruta dugget og ryggekameraet tilsmusset. Sensoren varslet etter at sammenstøtet var et faktum.

•    Rustne bremserotorer

•    Slakk innfesting på føreresete. Ikke noe å gjøre med visstnok. Passasjersetet er tight.

•    Ladeluke løsnet. Fikset selv.

•    Cabin boom. Justert bakluka.

•    Mekanismen i hanskeromsluka hang seg opp så den ikke lot seg lukke. Fikset, men henger seg fortsatt opp hvis man lukker luka for raskt.

•   Ladeluka åpner seg ikke med UMC (har to stk) eller superlader. Fungerer på tredjeparts åpner, og Tesla finner ikke noe feil.

• En lysdiode i bremselyset som er mye svakere enn de andre.

Legg til en defekt UMC og feilmeldinger om at dekktrykkssystemet trenger service, så er den vel komplett for min bil.

model3citizen

Sitat fra: Muffinman på mandag 06. april 2015, klokken 16:15
Dette var da ikke rare lista ;) Hva med denne:

*LANG LISTE*

Legg til en defekt UMC og feilmeldinger om at dekktrykkssystemet trenger service, så er den vel komplett for min bil.

Ok, det skal du ha, det var en lengre liste. Bare ripene i sidevinduene hadde gitt meg dårlig nattesøvn :(
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

timingbeltkiller

http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

TEORI:
Elbil den enkleste og derfor den mest driftsikre og med ferrest feil.
Hybrid den mest kompliserte og derfor den minst driftsikre og med flest feil.

PRAKSIS:
Stikk motsatt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Sulle

TEORI: Nytt bilmerke fra ny fabrikant vil ha flere feil enn ny modell fra etablert produsent.
PRAKSIS: Det stemmer forbløffende... Se på Nissan for eksempel. De rapportererom usedvanlig god driftsikkerhet på Leaf.
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

Lynet

Sitat fra: Sulle på mandag 06. april 2015, klokken 20:45
TEORI: Nytt bilmerke fra ny fabrikant vil ha flere feil enn ny modell fra etablert produsent.
PRAKSIS: Det stemmer forbløffende... Se på Nissan for eksempel. De rapportererom usedvanlig god driftsikkerhet på Leaf.
Det Nissan sier må nok taes med en kjempestor klype salt! Bare les på Leaf-tråden. Det eneste som har fungert bra der i gården er faktisk batteriet. Men det verste er at Nissan har forhandler-importør-fabrikk som ikke hører på kundene. Ut i fra det jeg leser på forumet er Tesla i en helt annen divisjon her  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på mandag 06. april 2015, klokken 20:49
Sitat fra: Sulle på mandag 06. april 2015, klokken 20:45
TEORI: Nytt bilmerke fra ny fabrikant vil ha flere feil enn ny modell fra etablert produsent.
PRAKSIS: Det stemmer forbløffende... Se på Nissan for eksempel. De rapportererom usedvanlig god driftsikkerhet på Leaf.
Det Nissan sier må nok taes med en kjempestor klype salt! Bare les på Leaf-tråden. Det eneste som har fungert bra der i gården er faktisk batteriet. Men det verste er at Nissan har forhandler-importør-fabrikk som ikke hører på kundene. Ut i fra det jeg leser på forumet er Tesla i en helt annen divisjon her  ;D
Hvor tar du det fra ? Leaf har mye mindre feil en Tesla, og min Nissan forhandler i Haugesund er jeg veldig fornøyd med, det er flere andre også som skryter av dem. Det er for det meste samme forhandleren det klages på hele tiden på Nissan forumet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 06. april 2015, klokken 20:31
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

TEORI:
Elbil den enkleste og derfor den mest driftsikre og med ferrest feil.
Hybrid den mest kompliserte og derfor den minst driftsikre og med flest feil.

PRAKSIS:
Stikk motsatt.

Driftssikkerheten på både Auris og Prius beviser vel bare at det er viljen det står på, lite annet?
Min teori er at Toyota må bevise at hybrider har livets rett...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 06. april 2015, klokken 21:31
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 06. april 2015, klokken 20:31
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

TEORI:
Elbil den enkleste og derfor den mest driftsikre og med ferrest feil.
Hybrid den mest kompliserte og derfor den minst driftsikre og med flest feil.

PRAKSIS:
Stikk motsatt.

Driftssikkerheten på både Auris og Prius beviser vel bare at det er viljen det står på, lite annet?
Min teori er at Toyota må bevise at hybrider har livets rett...

Thomas

I den virkelige verden er Leaf og Tesla to bra biler og som alt annet som ruller er det noen småfeil på alt - men å stille den ene opp mot den andre er vel ikke helt riktig. tesla har feil som tesla retter på og Nissan har få feil men er ikke like bra som tesla å fikse opp i dette problemet. Toyota er verdensmester i å ta feilene før kunden har fått smaken på problemet. Noe som gjør at Toyota kunder er svært fornøyde men betyr ikke at bilene er feilfrie.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Sitat fra: Brede på fredag 03. april 2015, klokken 13:04
Den fusket et par dager, så var den helt død en kveld..
...og min døde i går kveld. Nøyaktig likt forløpet du beskriver.

Muffinman

Sitat fra: OleJA på søndag 05. april 2015, klokken 11:55
Sitat fra: Muffinman på fredag 03. april 2015, klokken 21:07
Prøvde en rekalibrering, men fikk meldingen flere ganger etterpå. Har for øvrig ikke byttet dekk.
Hadde samme problem for et par måneder siden. Måtte rekalibrere sensorene flere ganger i uka, og etter noen dager så feilet også rekalibrering. Hadde servicetime et par uker seinere, de kunne da se fra loggen at bilen mistet kontakt med alle hjula samtidig og konkluderte med at det var kontrolleren i bilen som fjusket. Denne ble byttet og alt ok siden.
Muffinmann: vi har vel bil fra mer eller mindre samme 'batchen', så kanskje samme feilen du har?.
30 mil i dag også, de første på tørr vei. Etterhvert begynte det å regne kraftig, og da fikk jeg feilmeldingen noen ganger. Har mailet Tesla om feilen, og lagt ved bilder som inneholder dato/tid. Regner med at de kan sjekke loggen rimelig treffsikkert da.

Muffinman

#1289
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 06. april 2015, klokken 21:31
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 06. april 2015, klokken 20:31
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

TEORI:
Elbil den enkleste og derfor den mest driftsikre og med ferrest feil.
Hybrid den mest kompliserte og derfor den minst driftsikre og med flest feil.

PRAKSIS:
Stikk motsatt.
Min teori er at Toyota må bevise at hybrider har livets rett...
Og Tesla må bevise at elbiler har livets rett, så ingen forskjell her. Dette handler om kvalitetsstyring, og Toyota fant vel nærmest opp den moderne versjonen: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Toyota_Way
http://en.wikipedia.org/wiki/Kaizen
http://no.wikipedia.org/wiki/W._Edwards_Deming

Tesla bærer preg av å ikke ha klart å implementere gode systemer, dårlig informasjonsflyt og tilsynelatende mangelfull evne til å lære som organisasjon. En flat struktur er muligens medvirkende.

Men det er ikke topic i denne tråden; hvilke feil opplever DU på din TMS?  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA