Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

daktari

Veldig lurt av Motor og NAF. Endelig, får man si.

Den litt mer skjulte nyheten er at de avslutter når bilen ikke lenger kan holde normal fartsgrense (80 vil jeg tro). Det er også et viktig fremskritt.

Så da gjenstår egentlig bare å starte testen på Hamar, slik at alle biler kommer opp på fjellet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

#106
Ok, jeg innrømmer at jeg kan være i overkant kritisk og mistenksom. Men her er det mye som skurrer.
https://www.motor.no/aktuelt/dette-er-arsaken-til-at-renault-ikke-er-med/302219
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

elektro

Sitat fra: edyrli på mandag 13. januar 2025, klokken 08:46
Sitat fra: RJK på mandag 13. januar 2025, klokken 08:40Kan jo bli mye sørpe de må dra seg gjennom, og garantert vått føre!
Dette er jo litt det som gjør denne testen så spennende. Her kan ingen av produsentene forberede seg i stor grad. Bilene må bare takle det de som møter dem.

Det pussige er at de færreste later til å forberede seg. Veldig mange sender biler med større hjul enn standardmodellen - og diverse annet utstyr som både trekker ekstra strøm og øker vekten.

Håper det kommer bilder av de faktiske bilene etterhvert, med synlige skilter og hjul.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: elektro på tirsdag 14. januar 2025, klokken 00:11
Sitat fra: edyrli på mandag 13. januar 2025, klokken 08:46
Sitat fra: RJK på mandag 13. januar 2025, klokken 08:40Kan jo bli mye sørpe de må dra seg gjennom, og garantert vått føre!
Dette er jo litt det som gjør denne testen så spennende. Her kan ingen av produsentene forberede seg i stor grad. Bilene må bare takle det de som møter dem.

Det pussige er at de færreste later til å forberede seg. Veldig mange sender biler med større hjul enn standardmodellen - og diverse annet utstyr som både trekker ekstra strøm og øker vekten.

Håper det kommer bilder av de faktiske bilene etterhvert, med synlige skilter og hjul.

De færreste vil gjøre sitt bilvalg etter denne testen. Folk flest prøvekjører og ser på WLTP tallene.
Dette vil ende med nok en idiotisk og meningsløs test som kun vil oppta menigheten å diskutere. Forstår godt produsentene om de vil legge vekt på å presentere bilen med flotte felger og annet som løfter utseende og blikkfang. Alle tester av denne typen vil,om noe,bare forsøke gi ett bidrag på å undergrave WLTP tallene. Før man vet ordet av det vil det dukke opp andre tester som gir er helt annet inntrykk. Kanskje noen initiert av medlemmer her inne også slik vi har sett før..

Electric cars in Norway

SitatDe færreste vil gjøre sitt bilvalg etter denne testen. Folk flest prøvekjører og ser på WLTP tallene
hEL....Ja det er jo bare en påstand dette her da. Ingen dokumentasjon er fremlagt.

Jeg vet ikke jeg heller...

edyrli

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. januar 2025, klokken 06:56
SitatDe færreste vil gjøre sitt bilvalg etter denne testen. Folk flest prøvekjører og ser på WLTP tallene
hEL....Ja det er jo bare en påstand dette her da. Ingen dokumentasjon er fremlagt.

Jeg vet ikke jeg heller...
Nei ikke godt å si. For meg er testen ren underholdning.
Men tenkt at en person vurderer mellom 2 biler. La oss si Xpeng G9 og ID.7. Han ender opp med ID.7 siden denne har 68 km lenger rekkevidde. Da er det interessant og se at han har valgt en bil som i fjorårets test gikk 38 km kortere.

At ingen klarer oppgitte wltp tall på vinteren tror jeg alle er inneforstått med, men jeg tror det fleste forventer at en bil med langt høyere wltp tall går lengre enn en bil med lavere wltp tall.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. januar 2025, klokken 06:16
Sitat fra: elektro på tirsdag 14. januar 2025, klokken 00:11
Sitat fra: edyrli på mandag 13. januar 2025, klokken 08:46
Sitat fra: RJK på mandag 13. januar 2025, klokken 08:40Kan jo bli mye sørpe de må dra seg gjennom, og garantert vått føre!
Dette er jo litt det som gjør denne testen så spennende. Her kan ingen av produsentene forberede seg i stor grad. Bilene må bare takle det de som møter dem.

Det pussige er at de færreste later til å forberede seg. Veldig mange sender biler med større hjul enn standardmodellen - og diverse annet utstyr som både trekker ekstra strøm og øker vekten.

Håper det kommer bilder av de faktiske bilene etterhvert, med synlige skilter og hjul.

De færreste vil gjøre sitt bilvalg etter denne testen. Folk flest prøvekjører og ser på WLTP tallene.
Dette vil ende med nok en idiotisk og meningsløs test som kun vil oppta menigheten å diskutere. Forstår godt produsentene om de vil legge vekt på å presentere bilen med flotte felger og annet som løfter utseende og blikkfang. Alle tester av denne typen vil,om noe,bare forsøke gi ett bidrag på å undergrave WLTP tallene. Før man vet ordet av det vil det dukke opp andre tester som gir er helt annet inntrykk. Kanskje noen initiert av medlemmer her inne også slik vi har sett før..


EU er heller ikke helt trygge på at dagens WLTP-tall gir riktig inntrykk om vinteren. For noen er vinter-rekkevidde viktig.
https://bil24.no/eu-vurderer-vinter-wltp-for-elbilene

Når så mange biler testes samtidig så synes jeg det er en nyttig øvelse. Hadde de hevet inn "topp 3" fra salgslisten siste år så hadde det vært enda bedre, så en fikk sammenlignet under like forhold. Men allerede med så mange biler så får en jo et godt inntrykk.

Ser forresten ut som det blir litt frost rundt Lillehammer, så det blir jo litt vinter-aktig deler av turen.
Tesla Model Y                         2021-

Kjell Salvigsen

Motor kommer her (i kronikk) med krass kritikk av Renault importøren som ikke vil stille med bil. Kritikken er langt på vei berettiget, men de burde også ta selvkritikk. Det blir for enkelt å bare legge ansvaret på importør. Grunnen til at Renault kommer i en real klemme, er at de fikk et resultat som var for godt til å være sant i sommertesten. Dette skyldes nok en gang løypeprofilen. Scenic avsluttet med over 11 mil i nedoverbakker fra 1000 MOH og endte på sletta nede i dalen på 2-300 MOH i lave hastigheter. Å oppnå over 10 mil på ca 10% under de forholdene som var, er helt urealistisk under vanlige forhold.

Det stemmer heller ikke at MOTOR/NAF ikke har bil til rådighet. Jeg har hatt dialog med dem og fortalt at jeg stiller med bil uten å kreve lønn/honorar. De vil likevel ikke til bunns i dette - det er ikke bare importøren som stikker kjepper i hjulene. Både NAF / MOTOR og importør kan få dette til om de vil. Så her kommer de alle dårlig ut mener jeg. Det lønner seg som regel å være åpen og sannhetssøkende, særlig for journalister som jobber etter presseetiske normer!

https://www.motor.no/bil/kommentar-bilen-som-forsvant-darlig-forklaring-renault/302271

2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

elektro

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. januar 2025, klokken 08:59EU er heller ikke helt trygge på at dagens WLTP-tall gir riktig inntrykk om vinteren. For noen er vinter-rekkevidde viktig.
https://bil24.no/eu-vurderer-vinter-wltp-for-elbilene

Når så mange biler testes samtidig så synes jeg det er en nyttig øvelse. Hadde de hevet inn "topp 3" fra salgslisten siste år så hadde det vært enda bedre, så en fikk sammenlignet under like forhold. Men allerede med så mange biler så får en jo et godt inntrykk.

Ser forresten ut som det blir litt frost rundt Lillehammer, så det blir jo litt vinter-aktig deler av turen.

Vinter WLTP er nok en god idé, men for egen del kommer jeg langt med vanlig WLTP. Samt en kikk på karrosseriform, vekt, batteristørrelse, hvorvidt bilen har varmepumpe, permanent firehjulstrekk og på dekkdimensjoner osv, for å få en idé om rekkevidden. Personlig synes jeg ikke rekkevidden er avgjørende for valg av bil. Ei heller ladehastighet. Ting som utseende, plass, betjening, fremkommelighet og komfort er viktigere for meg. De fleste elbiler i dag går lenger enn blæra holder og det tar lenger tid å spise, handle eller hva man nå velger å gjøre når man stopper, enn det tar å lade.

Men i den grad rekkevidde er interessant, er det som gjør NAF testen unik at de samler så mange biler under samme kjøreforhold. Det er noe de fleste YouTubere sliter med å få til. Dog burde NAF hatt en referansebil eller to som var med hvert år. Da kunne man lettere sammenlignet år for år.

Når det gjelder endringen av løypa og testprosedyren, så er det en god idé. Men det gjøre det jo enda vanskeligere å sammenligne med tidligere år. Og de burde kanskje snudd på Hjerkinn? Eller egentlig Dombås. Jeg har tidligere foreslått å kjøre via E6 (Motorvei 110 km/t) til Sjusjøen som er ca. 900 moh. Deretter landevei til Elverum og frem og tilbake mellom Elverum og Kongsvinger hvor det er nesten helt flatt og rett vei, til batteriet er tomt. Nåvel.. God underholdning er det likevel! Det tyder engasjementet i denne tråden også på. Hvert år. ;D

Angående været blir det ikke de aller beste kjøreforholdene. Bare et par varmegrader første del av turen, mulig noe nedbør, i alle fall våt veibane, og relativt kraftig vind på Lygnasæter. Dog fra Sør-Vest, som ikke nødvendigvis er noen ulempe. Vi får se. Som nevnt er det meldt et par minus i Gudbrandsdalen midt på dagen. På Hjerkinn blir det noen varmegrader, men ganske sikkert nedbør og ikke minst vind opp til stiv kuling (21 m/s) fra kl. 17. De er kanskje der litt før, og i Folldal/Venabygdsfjellet er det meldt mindre find, men fremdeles friskt. Eller drittvær om du vil. 1-2 varmegrader og vått. Muligens glatt. Bare å finne frem popcornet!

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 14. januar 2025, klokken 10:26Motor kommer her (i kronikk) med krass kritikk av Renault importøren som ikke vil stille med bil. Kritikken er langt på vei berettiget, men de burde også ta selvkritikk. Det blir for enkelt å bare legge ansvaret på importør. Grunnen til at Renault kommer i en real klemme, er at de fikk et resultat som var for godt til å være sant i sommertesten. Dette skyldes nok en gang løypeprofilen. Scenic avsluttet med over 11 mil i nedoverbakker fra 1000 MOH og endte på sletta nede i dalen på 2-300 MOH i lave hastigheter. Å oppnå over 10 mil på ca 10% under de forholdene som var, er helt urealistisk under vanlige forhold.

Det stemmer heller ikke at MOTOR/NAF ikke har bil til rådighet. Jeg har hatt dialog med dem og fortalt at jeg stiller med bil uten å kreve lønn/honorar. De vil likevel ikke til bunns i dette - det er ikke bare importøren som stikker kjepper i hjulene. Både NAF / MOTOR og importør kan få dette til om de vil. Så her kommer de alle dårlig ut mener jeg. Det lønner seg som regel å være åpen og sannhetssøkende, særlig for journalister som jobber etter presseetiske normer!

https://www.motor.no/bil/kommentar-bilen-som-forsvant-darlig-forklaring-renault/302271



Wow! Det er ganske utrolig at de ikke vil benytte seg av tilbudet ditt. Eller leid en sånn på selv Getaround. Veldig fishy!
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: elektro på tirsdag 14. januar 2025, klokken 11:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. januar 2025, klokken 08:59EU er heller ikke helt trygge på at dagens WLTP-tall gir riktig inntrykk om vinteren. For noen er vinter-rekkevidde viktig.
https://bil24.no/eu-vurderer-vinter-wltp-for-elbilene

Når så mange biler testes samtidig så synes jeg det er en nyttig øvelse. Hadde de hevet inn "topp 3" fra salgslisten siste år så hadde det vært enda bedre, så en fikk sammenlignet under like forhold. Men allerede med så mange biler så får en jo et godt inntrykk.

Ser forresten ut som det blir litt frost rundt Lillehammer, så det blir jo litt vinter-aktig deler av turen.

Vinter WLTP er nok en god idé, men for egen del kommer jeg langt med vanlig WLTP.[...]

Enig. Med en gang man klarer å se rekkeviddetallet som noe annet enn faktisk kjørbar rekkevidde så hjelper det. Det blir omtrent som å se motorvolum på bagasjelokket på gamle biler. Altså "2.0" betyr jo ingen verdens ting, men man visste sånn ca. hvor mye krefter og ytelse man kunne forvente fra en bil med motor på den størrelsen.

Og det de har begynt med senere, at de ikke oppgir motorvolum, men et teoretisk motorvolum som du kan sammenligne ytelsene med, f.eks. Mercedes 63, som ikke har 6,3 liters motor, men heller en turbomotor som har ytelser som visstnok skal kunne sammenlignes med en 6,3 liters motor uten turbo.

Nei, da er WLTP et mye bedre tall å forholde seg til. Altså står det 700 km så forventer man ikke at man skal kunne kjøre 700 km, men man har et visst forhold til dette tallet i hodet og visse forventinger til hvor langt man kommer seg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Kjell Salvigsen

#116
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. januar 2025, klokken 11:54
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 14. januar 2025, klokken 10:26Motor kommer her (i kronikk) med krass kritikk av Renault importøren som ikke vil stille med bil. Kritikken er langt på vei berettiget, men de burde også ta selvkritikk. Det blir for enkelt å bare legge ansvaret på importør. Grunnen til at Renault kommer i en real klemme, er at de fikk et resultat som var for godt til å være sant i sommertesten. Dette skyldes nok en gang løypeprofilen. Scenic avsluttet med over 11 mil i nedoverbakker fra 1000 MOH og endte på sletta nede i dalen på 2-300 MOH i lave hastigheter. Å oppnå over 10 mil på ca 10% under de forholdene som var, er helt urealistisk under vanlige forhold.

Det stemmer heller ikke at MOTOR/NAF ikke har bil til rådighet. Jeg har hatt dialog med dem og fortalt at jeg stiller med bil uten å kreve lønn/honorar. De vil likevel ikke til bunns i dette - det er ikke bare importøren som stikker kjepper i hjulene. Både NAF / MOTOR og importør kan få dette til om de vil. Så her kommer de alle dårlig ut mener jeg. Det lønner seg som regel å være åpen og sannhetssøkende, særlig for journalister som jobber etter presseetiske normer!

https://www.motor.no/bil/kommentar-bilen-som-forsvant-darlig-forklaring-renault/302271



Wow! Det er ganske utrolig at de ikke vil benytte seg av tilbudet ditt. Eller leid en sånn på selv Getaround. Veldig fishy!

Helt enig, dette er rart. De kunne lånt bil via meg eller leid der du viser til (Get Around). Jeg har sendt dem lenke til Get Around tidligere og står fremdeles ved mitt tilbud om å stille gratis dersom de mangler sjåfører. Dette kan de få til dersom de vil, det er merkelig at de ikke ønsker å gjøre dette på en mer verdig måte slik at de kan avslutte dette på en fair måte.

Jeg forventer mer av store og mektige aktører som NAF og MOTOR. Her kan det se ut som at de ønsker å holde tilbake vesentlig informasjon som kan opplyse leserne og saken i seg selv- det er å synde mot helt grunnleggende journalistiske prinsipp.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 14. januar 2025, klokken 12:28
Sitat fra: elektro på tirsdag 14. januar 2025, klokken 11:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. januar 2025, klokken 08:59EU er heller ikke helt trygge på at dagens WLTP-tall gir riktig inntrykk om vinteren. For noen er vinter-rekkevidde viktig.
https://bil24.no/eu-vurderer-vinter-wltp-for-elbilene

Når så mange biler testes samtidig så synes jeg det er en nyttig øvelse. Hadde de hevet inn "topp 3" fra salgslisten siste år så hadde det vært enda bedre, så en fikk sammenlignet under like forhold. Men allerede med så mange biler så får en jo et godt inntrykk.

Ser forresten ut som det blir litt frost rundt Lillehammer, så det blir jo litt vinter-aktig deler av turen.

Vinter WLTP er nok en god idé, men for egen del kommer jeg langt med vanlig WLTP.[...]

Enig. Med en gang man klarer å se rekkeviddetallet som noe annet enn faktisk kjørbar rekkevidde så hjelper det. Det blir omtrent som å se motorvolum på bagasjelokket på gamle biler. Altså "2.0" betyr jo ingen verdens ting, men man visste sånn ca. hvor mye krefter og ytelse man kunne forvente fra en bil med motor på den størrelsen.

Og det de har begynt med senere, at de ikke oppgir motorvolum, men et teoretisk motorvolum som du kan sammenligne ytelsene med, f.eks. Mercedes 63, som ikke har 6,3 liters motor, men heller en turbomotor som har ytelser som visstnok skal kunne sammenlignes med en 6,3 liters motor uten turbo.

Nei, da er WLTP et mye bedre tall å forholde seg til. Altså står det 700 km så forventer man ikke at man skal kunne kjøre 700 km, men man har et visst forhold til dette tallet i hodet og visse forventinger til hvor langt man kommer seg.

Det er jo en del forskjeller på vinteren enn sommeren, som kan være verdt å vite når en kjøper ny bil (som BZ4X som ikke nådde frem til fjellet). Særlig hvis en bor i Oslo, har hytte på Geilo, og må kjøre litt rundt uten å ha lading ved hytta. Men klart, en klarer seg jo uansett greit i Norge, men litt kan en spare på å lade på strømstøtte-strøm i stedet for Hurtiglader/hytte-avgiftsstrøm.

Da er det jo greit å ha i mente at biler som er supereffektive om sommeren, med relativt lite batteri, som Model 3, ikke nødvendigvis kommer seg enormt langt med kuling i mot og 10 kuldegrader. Mens hvis bilen på WLTP bruker 2,5 kWh per mil, så trenger nødvendigvis ikke forbruket øke så enormt med litt vann i veien, siden den sløser så mye uansett, ref HiPhi. Men klart, enda mer gyldig resultat ville en nok fått om en kjørte siste 20 milene ved samme høyde over havet som ved startpunktet. Da ville slike tester gitt enda mer mening, selv om det ble litt bedre nå for sammenligningens skyld, men ikke reell rekkevidde, siden en nå skal sirkle rundt i høyden.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. januar 2025, klokken 13:05Det er jo en del forskjeller på vinteren enn sommeren, som kan være verdt å vite når en kjøper ny bil (som BZ4X som ikke nådde frem til fjellet). Særlig hvis en bor i Oslo, har hytte på Geilo, og må kjøre litt rundt uten å ha lading ved hytta. Men klart, en klarer seg jo uansett greit i Norge, men litt kan en spare på å lade på strømstøtte-strøm i stedet for Hurtiglader/hytte-avgiftsstrøm.

Da er det jo greit å ha i mente at biler som er supereffektive om sommeren, med relativt lite batteri, som Model 3, ikke nødvendigvis kommer seg enormt langt med kuling i mot og 10 kuldegrader. Mens hvis bilen på WLTP bruker 2,5 kWh per mil, så trenger nødvendigvis ikke forbruket øke så enormt med litt vann i veien, siden den sløser så mye uansett, ref HiPhi. Men klart, enda mer gyldig resultat ville en nok fått om en kjørte siste 20 milene ved samme høyde over havet som ved startpunktet. Da ville slike tester gitt enda mer mening, selv om det ble litt bedre nå for sammenligningens skyld, men ikke reell rekkevidde, siden en nå skal sirkle rundt i høyden.

Ja du har selvfølgelig helt rett, men jeg mener dette ikke er informasjon som er livsviktig for alle å vite. Altså hvis man ser på en bil med 70 mil rekkevidde kan man kanskje tenke at da kommer man 60 mil på sommeren og kanskje 40 på vinteren. Og så kan man slenge på "husk å lade tidligere på sommeren enn på vinteren" avhengig av hvor stor tro man har på mottakeren av budskapet. Mer informasjon enn det trenger ikke folk flest.

Med mindre man har veldig spesifikke strekninger som man absolutt må klare uten å lade på vinteren så er det ikke så veldig viktig om bilen klarer 40 eller 45 mil fra 100 til 0 er min påstand. Jeg liker å lese disse testene, men jeg har ikke merket meg hvor mine biler har havnet på lista.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Electric cars in Norway

#119
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 14. januar 2025, klokken 12:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. januar 2025, klokken 11:54
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 14. januar 2025, klokken 10:26Motor kommer her (i kronikk) med krass kritikk av Renault importøren som ikke vil stille med bil. Kritikken er langt på vei berettiget, men de burde også ta selvkritikk. Det blir for enkelt å bare legge ansvaret på importør. Grunnen til at Renault kommer i en real klemme, er at de fikk et resultat som var for godt til å være sant i sommertesten. Dette skyldes nok en gang løypeprofilen. Scenic avsluttet med over 11 mil i nedoverbakker fra 1000 MOH og endte på sletta nede i dalen på 2-300 MOH i lave hastigheter. Å oppnå over 10 mil på ca 10% under de forholdene som var, er helt urealistisk under vanlige forhold.

Det stemmer heller ikke at MOTOR/NAF ikke har bil til rådighet. Jeg har hatt dialog med dem og fortalt at jeg stiller med bil uten å kreve lønn/honorar. De vil likevel ikke til bunns i dette - det er ikke bare importøren som stikker kjepper i hjulene. Både NAF / MOTOR og importør kan få dette til om de vil. Så her kommer de alle dårlig ut mener jeg. Det lønner seg som regel å være åpen og sannhetssøkende, særlig for journalister som jobber etter presseetiske normer!

https://www.motor.no/bil/kommentar-bilen-som-forsvant-darlig-forklaring-renault/302271



Wow! Det er ganske utrolig at de ikke vil benytte seg av tilbudet ditt. Eller leid en sånn på selv Getaround. Veldig fishy!

Helt enig, dette er rart. De kunne lånt bil via meg eller leid der du viser til (Get Around). Jeg har sendt dem lenke til Get Around tidligere og står fremdeles ved mitt tilbud om å stille gratis dersom de mangler sjåfører. Dette kan de få til dersom de vil, det er merkelig at de ikke ønsker å gjøre dette på en mer verdig måte slik at de kan avslutte dette på en fair måte.

Jeg forventer mer av store og mektige aktører som NAF og MOTOR. Her kan det se ut som at de ønsker å holde tilbake vesentlig informasjon som kan opplyse leserne og saken i seg selv- det er å synde mot helt grunnleggende journalistiske prinsipp.
Det er muligens litt juss mat dette her. Så for å slippe støy så dropper de å ordne seg med en Renault til testen. Jeg ser den. 

Jeg tenker «samma det vel» for det er jo mange andre kule biler med i «Testen».

Tror det vil bli flere slike «drop out» i årene fremover. Av taktiske årsaker. Helt greit det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA