Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Om dere går inn på NRK TV-appen nå, så sendes El-Prix live der.
Sjakk-kommentator Torstein Bae kommenterer live-sendingen.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

elektro

#136
Det jeg la merke til allerede på RV4 før Grua, er hvor dårlig viskerne på Model 3 fungerte. Da hjelper det lite med lang rekkevidde..

EDIT: Apropos, en rekke biler har mer batteriprosent igjen enn Model 3 etter 50 km, men ingen ligger bedre an så langt. Vi får se om forbruket er lineært og hvordan høydemeterne, vær og føre spiller inn etterhvert.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

#137
Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2025, klokken 08:22
Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 08:01Bare at wltp ikke er oppgitt til tomt batteri.
WLTP testen er jo en forbrukstest, ikke en rekkeviddetest. Så finner man rekkevidden ved å dele netto batterikapasitet på forbruk. Er det noen annen definisjon på netto enn fra fullt til BMS nekter å levere mere? Regner selvfølgelig ikke med brick protection.
Det er jo opp til hver enkelt produsent å oppgi hva som de mener er netto. Eneste rimelige fra produsent er å oppgi netto som det som finnes mellom 100 og 0. Det som er i krabbemodus bør ikke regnes, da det er direkte trafikkfarlig.

Så inntil noen kommer opp med en kilde til en entydig definisjon så er wltp ikke en 100->stopp-test, men et estimat basert på kjøreforbruk uyen klima/radio/lys men inkl. ladetap.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Fønny. Full stopp på veien - såpeglatt - parkert.... venter på at bergingsbiler skal "rydde".
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

En kan sikkert ikke legge for mye inn i disse "guessometerne", men Teslaen ser ut til å ha brukt mye. Men kan være for å varme opp batteriet, og at det går bedre senere....men nå som alle er parkert så hjelper ikke det på rekkevidden...
Tesla Model Y                         2021-

elektro

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 11:54Fønny. Full stopp på veien - såpeglatt - parkert.... venter på at bergingsbiler skal "rydde".

Teslaen på bildet der, som er først, står vel ved avkjøringa til Kiwi Reinsvoll.. Så kunne de kjørt gamleveien forbi stedet, men det er ikke sikkert alle kommer seg av. Så antakelig fornuftig å holde seg til planen. Nå som alle står stille, er det jo uansett likt. Kun marginale forskjeller på de som kom først og har stått stille litt lenger. Om noen skrur av tenningen, er det vel ikke mye å hente på det heller. Da de må bruke ekstra effekt på å varme opp bilen og fjerne dugg etc. etterpå.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 11:32Det er jo opp til hver enkelt produsent å oppgi hva som de mener er netto. Eneste rimelige fra produsent er å oppgi netto som det som finnes mellom 100 og 0. Det som er i krabbemodus bør ikke regnes, da det er direkte trafikkfarlig.

Så inntil noen kommer opp med en kilde til en entydig definisjon så er wltp ikke en 100->stopp-test, men et estimat basert på kjøreforbruk uyen klima/radio/lys men inkl. ladetap.
Ikke enig i at 100-0 er rimelig som netto definisjon. Eneste fornuftige må være det man faktisk kan tappe ut av batteriet ved kjøring.

Så det eneste fornuftige å gjøre da er vel til man har tappet like mange kWh fra batteriet som oppgitt netto (hvis bilen ikke stopper først da).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 09:47Må innrømme at det er moro å følge denne testen, selv for en som er meget kritisk til en del områder. Dekk vil ha mye å si i dag dersom NAF og Motor får rett i at mildværet vil skape mye vann og snøslaps i veibanen store deler av løypa. Da vil smale hjul og dekk som takler vann mest mulig effektivt være en klar fordel. Her har det tidligere variert mye fra produsent til produsent. Noen sender smaleste hjul variant mens andre sender biler med bredere dekk som feks er de mest solgte og dermed mest representativt for bilen. Selv om wlpt blir finregnet ut fra dekk valg, så vil utslaget bli langt større i praksis enn det wltp tallene viser-dersom det blir betydelig med vann og slaps i veibanen.Finnes en tabell med dekkstørrelse på de ulike test bilene,?
Det er jo oppgitt spesifikasjoner, men står ikke om det er for testbilene spesifikt. Blir interessant å følge Macan og Q6 som i praksis er samme bil men med stor forskjell i dekkdimensjon. Ellers er det jo noen som kjører med kontinentale vinterdekk, det kan jo og gi utslag. Vet ikke om jeg ville kjørt med det selv på slikt føre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2025, klokken 12:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 11:54Fønny. Full stopp på veien - såpeglatt - parkert.... venter på at bergingsbiler skal "rydde".

Teslaen på bildet der, som er først, står vel ved avkjøringa til Kiwi Reinsvoll.. Så kunne de kjørt gamleveien forbi stedet, men det er ikke sikkert alle kommer seg av. Så antakelig fornuftig å holde seg til planen. Nå som alle står stille, er det jo uansett likt. Kun marginale forskjeller på de som kom først og har stått stille litt lenger. Om noen skrur av tenningen, er det vel ikke mye å hente på det heller. Da de må bruke ekstra effekt på å varme opp bilen og fjerne dugg etc. etterpå.

Nå er de i hvert fall i gang igjen. Ser at Teslaen har fått en trailer foran seg til å dytte vekk sørpe, så ingen ulemper for Teslaen akkurat nå. Ser forresten at dere har rett i at BYD Tang kommer til å gjøre det bra. Svært bra, faktisk. Kan nesten virke som at den i tillegg til å komme nærmest WLTP også kjemper om 1. plassen på å kjøre flest kilometer totalt.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2025, klokken 10:45Det jeg la merke til allerede på RV4 før Grua, er hvor dårlig viskerne på Model 3 fungerte. Da hjelper det lite med lang rekkevidde..

EDIT: Apropos, en rekke biler har mer batteriprosent igjen enn Model 3 etter 50 km, men ingen ligger bedre an så langt. Vi får se om forbruket er lineært og hvordan høydemeterne, vær og føre spiller inn etterhvert.

Dersom Model 3 har like viskere som Model Y fra 2021 så synes jeg det funker bra. Men kan jo være endret siden da. En må imidlertid holde tuppen på spaken inne en stund for å få ut nok spylervæske. Ofte ligger det igjen litt dritt på høyre side av vinduet når venstresiden er rent, men det er ikke alltid en sjåfør legger merke til. Da jeg hadde Model S fra 2014 var det en helt annen historie. Der var spylerne så dårlige at jeg ikke forsto det kunne være mulig.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

#145
Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2025, klokken 12:08å som alle står stille, er det jo uansett likt. Kun marginale forskjeller på de som kom først og har stått stille litt lenger. Om noen skrur av tenningen, er det vel ikke mye å hente på det heller. Da de må bruke ekstra effekt på å varme opp bilen og fjerne dugg etc. etterpå.
Tja, de som kom først til hindringen har vel blitt stående mye lengre. Det utgjør jo fort en god del.

Edit: Den første ventet i en time, hvor lenge var det mellom første og siste bil fra start? En time ekstra stillstand ødelegger jo for testen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Kan virke som vi nok en gang får en vintertest som ikke er helt representativ. Ser at køen nå går litt over 30 km/t i minutt etter minutt...bak en livredd trailer på isete vei.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 15. januar 2025, klokken 10:30Om dere går inn på NRK TV-appen nå, så sendes El-Prix live der.
Sjakk-kommentator Torstein Bae kommenterer live-sendingen.
Mulig det er forskjell på Android og Apple-versjonen, for jeg gikk inn nå for å se, og får ikke den live-sendingen opp. Søkt på naf, motor, el-prix, rekkevidde og vintertest uten å få noen resultater!

Har Google Pixel-telefon, og oppdaterte til og med appen. Sjekket og den rene NRK-appen, og heller ikke der kom det opp noe som tilsa at man kunne følge dette live!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 12:44
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 15. januar 2025, klokken 10:30Om dere går inn på NRK TV-appen nå, så sendes El-Prix live der.
Sjakk-kommentator Torstein Bae kommenterer live-sendingen.
Mulig det er forskjell på Android og Apple-versjonen, for jeg gikk inn nå for å se, og får ikke den live-sendingen opp. Søkt på naf, motor, el-prix, rekkevidde og vintertest uten å få noen resultater!

Har Google Pixel-telefon, og oppdaterte til og med appen. Sjekket og den rene NRK-appen, og heller ikke der kom det opp noe som tilsa at man kunne følge dette live!

Jeg tipper dette var et satirisk forsøk fra elbilhateren Eladdin på å si at vi er skruller som sitter og ser på dette  :D  Får litt "guilty pleasure"-følelse av å se på dette. Vises på Youtube, om du har smart-tv / chrome-cast.
https://youtu.be/cpvLm9Q2-2o

En ting som også gjør at testen målt opp mot WLTP er litt misvisende er at batteriet kjøles ned på alle de 3 pausene de tar.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 12:50
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 12:44
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 15. januar 2025, klokken 10:30Om dere går inn på NRK TV-appen nå, så sendes El-Prix live der.
Sjakk-kommentator Torstein Bae kommenterer live-sendingen.
Mulig det er forskjell på Android og Apple-versjonen, for jeg gikk inn nå for å se, og får ikke den live-sendingen opp. Søkt på naf, motor, el-prix, rekkevidde og vintertest uten å få noen resultater!

Har Google Pixel-telefon, og oppdaterte til og med appen. Sjekket og den rene NRK-appen, og heller ikke der kom det opp noe som tilsa at man kunne følge dette live!

Jeg tipper dette var et satirisk forsøk fra elbilhateren Eladdin på å si at vi er skruller som sitter og ser på dette  :D  Får litt "guilty pleasure"-følelse av å se på dette.

En ting som også gjør at testen målt opp mot WLTP er litt misvisende er at batteriet kjøles ned på alle de 3 pausene de tar.
Mulig det!

Men nå har jeg tilfeldigvis turnusfri i dag, og satt og leste meg opp. Satte på den streamen fra motor, men den var relativt kjedelig med bare "heismusikk" av den intetsigende varianten. Eneste lyden ellers var litt kommentar nå når de var stoppet ved Circle K Kallerud(etfornoe, hva?)... ;)

OK, litt mere kommentarer nå fra han som kjører Taycan!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA