Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. januar 2025, klokken 13:03Så lenge WLTP er oppgitt til tomt batteri så bør vel testen være til tomt batteri. Så holder det jo at de oppgir rekkevidde til 0% (og 10 osv). Folk klarer vel å lese. Personlig er jeg mest interessert i forbruk og netto batterikapasitet.
Spot on

elektro

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. januar 2025, klokken 21:43
Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. januar 2025, klokken 13:03Så lenge WLTP er oppgitt til tomt batteri så bør vel testen være til tomt batteri. Så holder det jo at de oppgir rekkevidde til 0% (og 10 osv). Folk klarer vel å lese. Personlig er jeg mest interessert i forbruk og netto batterikapasitet.
Spot on

Enig. Å avbryte testen når bilen ikke lenger klarer å holde fartsgrensen på landevei, synes jeg er fair nok. Selv om det vil slå litt ulikt ut. EDIT: Problemet er at de fokuserer veldig mye på avvik fra WLTP i denne testen.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Eladdin - Elbilfareren

Problemet er at de fokuserer veldig mye på avvik fra WLTP i denne testen.
[/quote]

Enig. Testruta og de varierende betingelsene for den (vær, føre, hastighet, temperatur osv) år for år er ikke sammenfallende med wltp-betingelsene. Derfor er det meningsløst å sette resultatene opp mot wltp. Like dustete som om de skulle startet på Dombås og kjørt sørover og nesten garantert fått bedre resultater enn wltp.
Men, testen vil jo avsløre hvordan disse bilene presterer innbyrdes under samme forutsetninger.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Electric cars in Norway

elektro

Litt skuffende at Polestar 3 modellen de tester ikke er den på bildet.

EDIT2: På videogjennomgangen av alle bilene ser man at det er en svenskregistrert, sort Polestar 3 med 20-tommers hjul som kjøres. Da får de ha kudos for innsatsen. Selv om det er Performance, det ser man på de oransje setebeltene. Er "key-up" innstillingen på denne kjøreprogram Sport med permanent firehjulsdrift? Kjører de i normalprogrammet har det lite å si..

Innstillinger er jo avgjørende på flere av bilene - og et usikkerhetsmoment ved testen. ID-bilene fra Volkswagen har vel f.eks. et Traction program som kan være fristende å bruke på vinteren, som vel er mer eller mindre permanent firehjulsdrift? Hva blir testerne instruert til å gjøre? Velger de Normal, Standard eller tilsvarende hvis bilen har flere moduser? Altså ikke Eco, men heller ikke Sport?

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. januar 2025, klokken 21:43
Spot on
Bare at wltp ikke er oppgitt til tomt batteri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 08:01Bare at wltp ikke er oppgitt til tomt batteri.
WLTP testen er jo en forbrukstest, ikke en rekkeviddetest. Så finner man rekkevidden ved å dele netto batterikapasitet på forbruk. Er det noen annen definisjon på netto enn fra fullt til BMS nekter å levere mere? Regner selvfølgelig ikke med brick protection.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Da skal jeg tippe de fem beste - vinnerne (minst avvik fra WLTP):

1 - Mercedes-Benz G-klasse
2 - Lotus Emeya
3 - NIO EL8
4 - Voyah Dream
5 - Audi Q6 e-tron

(fant forresten ikke noen live video)
Tesla Model Y                         2021-

edyrli

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 08:40Da skal jeg tippe de fem beste - vinnerne (minst avvik fra WLTP):

2 - Lotus Emeya
3 - NIO EL8
4 - Voyah Dream
5 - Audi Q6 e-tron

Jeg holder en knapp på BYD Tang siden den hadde minst avvik i vintertesten 2022 med kun 10,9% reduksjon. Min erfaring er at den har veldig høyt forbruk hele året så forskjellen mellom sommer og vinter blir da ikke så stor.  ;D
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2025, klokken 08:22
Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 08:01Bare at wltp ikke er oppgitt til tomt batteri.
WLTP testen er jo en forbrukstest, ikke en rekkeviddetest. Så finner man rekkevidden ved å dele netto batterikapasitet på forbruk. Er det noen annen definisjon på netto enn fra fullt til BMS nekter å levere mere? Regner selvfølgelig ikke med brick protection.

Godt poeng. Men det blir spennende om vi ser betraktelig større avvik i år, med denne metoden.

elektro

Sitat fra: edyrli på onsdag 15. januar 2025, klokken 09:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 08:40Da skal jeg tippe de fem beste - vinnerne (minst avvik fra WLTP):

2 - Lotus Emeya
3 - NIO EL8
4 - Voyah Dream
5 - Audi Q6 e-tron

Jeg holder en knapp på BYD Tang siden den hadde minst avvik i vintertesten 2022 med kun 10,9% reduksjon. Min erfaring er at den har veldig høyt forbruk hele året så forskjellen mellom sommer og vinter blir da ikke så stor.  ;D

Enig, jeg setter BYD Tang inn på 2. plass, som dytter Q6 ut av lista.

Men hvem taper? Blir det Model 3 som klarer kunststykket å både kjøre lengst og tape testen? ::)

PS! Digger live-streamen som nå går fra Model 3. Kudos til arrangøren for det.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2025, klokken 09:25
Sitat fra: edyrli på onsdag 15. januar 2025, klokken 09:08

2 - Lotus Emeya
3 - NIO EL8
4 - Voyah Dream
5 - Audi Q6 e-tron

Enig, jeg setter BYD Tang inn på 2. plass, som dytter Q6 ut av lista.

Men hvem taper? Blir det Model 3 som klarer kunststykket å både kjøre lengst og tape testen? ::)

Ja, felles for alle de på vinner-listen min er at de alle sløser ut et hav med strøm, sånn at de nok ikke blir like påvirket av kjølig vær.

Tesla Model 3 har kun 1,25 kWh per mil, så det vil den nok slite med oppover bakkene. Samtidig har den et veldig bra regenereringssystem og effektiv varmepumpe, så ikke sikkert avviket blir helt forferdelig. Tipper midt på treet på listen.

Kjell Salvigsen

Må innrømme at det er moro å følge denne testen, selv for en som er meget kritisk til en del områder. Dekk vil ha mye å si i dag dersom NAF og Motor får rett i at mildværet vil skape mye vann og snøslaps i veibanen store deler av løypa. Da vil smale hjul og dekk som takler vann mest mulig effektivt være en klar fordel. Her har det tidligere variert mye fra produsent til produsent. Noen sender smaleste hjul variant mens andre sender biler med bredere dekk som feks er de mest solgte og dermed mest representativt for bilen. Selv om wlpt blir finregnet ut fra dekk valg, så vil utslaget bli langt større i praksis enn det wltp tallene viser-dersom det blir betydelig med vann og slaps i veibanen.Finnes en tabell med dekkstørrelse på de ulike test bilene,?
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 09:47Må innrømme at det er moro å følge denne testen, selv for en som er meget kritisk til en del områder. Dekk vil ha mye å si i dag dersom NAF og Motor får rett i at mildværet vil skape mye vann og snøslaps i veibanen store deler av løypa. Da vil smale hjul og dekk som takler vann mest mulig effektivt være en klar fordel. Her har det tidligere variert mye fra produsent til produsent. Noen sender smaleste hjul variant mens andre sender biler med bredere dekk som feks er de mest solgte og dermed mest representativt for bilen. Selv om wlpt blir finregnet ut fra dekk valg, så vil utslaget bli langt større i praksis enn det wltp tallene viser-dersom det blir betydelig med vann og slaps i veibanen.Finnes en tabell med dekkstørrelse på de ulike test bilene,?

Apropos slaps og tining. Vil jo anta at det er en ganske betydelig ulempe å kjøre først i stedet for som nummer 24 når en kommer opp i det føret, og der det ikke er så mange andre som kjører. Model 3 er den som kjører først.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA