Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

Jærbuen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. september 2013, klokken 13:05
Sitat fra: kjølholdt på søndag 29. september 2013, klokken 12:16
Hvordan sjekker vi 12 volts spenningen. Må nosecone taes av eller kan dette leses via skjermen i bilen?

Du får enkle voltmeter til å plugge i sigarettenneruttaket.

Noen som har sjekket spenningen på 12V når bilen lades? Bør jo absolutt være opp mot eller over 14V. Det bør det også være når bilen "går"
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Jærbuen

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 29. september 2013, klokken 11:52
Sitat fra: Jærbuen på søndag 29. september 2013, klokken 11:21
Er dette et vanlig 12V batteri som i en fossilbil, eller bare et lite pingle-batteri på få Ah?
Viktig at disse er i topp tilstand når bilen leveres, ellers så holder de ikke mye mellom ladingene. Det har jeg selv erfart på min Leaf. Der måtte nytt batteri installeres.

Hvi i TMS'en er det som trekker strøm fra 12V?

Spesifikasjonen på 12V batteriet ligger forøvri på side 8.7 i maualen.

Type EXIDE U1R370XPW
Vedlikeholdsfri, livstidsforseglet
Ytelse 35 ampere-timer
Ampere ved kaldstart (CCA): 320 A
Spenning og polaritet 12 V minus (–)

Burde vært kraftigere på en slik bil. Men det er helt klart ikke tilfredstillende ladeopplegg på denne
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

valvolainen

Sitat fra: Jærbuen på søndag 29. september 2013, klokken 11:21
Er dette et vanlig 12V batteri som i en fossilbil, eller bare et lite pingle-batteri på få Ah?
Viktig at disse er i topp tilstand når bilen leveres, ellers så holder de ikke mye mellom ladingene. Det har jeg selv erfart på min Leaf. Der måtte nytt batteri installeres.

Hvi i TMS'en er det som trekker strøm fra 12V?

Alt untatt fremdriften.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på søndag 29. september 2013, klokken 18:22
Sitat fra: Jærbuen på søndag 29. september 2013, klokken 11:21
Hva i TMS'en er det som trekker strøm fra 12V?

Alt untatt fremdriften.

Niks. Varme og AC går garantert på batterispenning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlaSpakmo

Holdt på å skulle lade. Fikk ikke UMcen ordentlig inn i ladesloten.
Prøvde igjen, og feilmeldingene kom opp:

  • Car needs service. Pull over safely.
    12 V battery power low. Car may shut down unexpectedly.
    Car needs service. Unable to charge.[/i]


Restartet skjermen, ingen forskjell.
Slått bilen av og på igjen via Controls - ingenting skjer.
Tatt ladekabel inn og ut, ingen reaksjon.
Bilen går ikke an å flytte.
Får bare en telefonsvarer på 21061921.

Bor i Askim og er i KRS. Tips, anyone? Vet jeg at jeg ikke gjør noe alvorlig galt om jeg tar av nosecone og forsøker å lade 12V batteriet?
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

Havebigfun

Jeg fikk slike feilmeldinger da jeg prøvde å flyte bilen noen cm med ladeporten åpen :o
Jeg ville prøvd å åpne og lukke alt, koble til og fra Umc, osv...

Kallagtunet

Det kommer vel an på hvor akutt behovet for bilen er. Jeg ville i alle fall dratt frem laderen og fått liv i den hvis det var min (får virkelig håpet det har fikset det på fabrikken per nå for nå er den i produksjon der borte..)...

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

roaaad

Det blir for dumt om man må til med regndans og heksekunster for å få bilen til å lade, starte etc og drasse rundt med 12V lader for å komme seg hjem.  Dette må Tesla ordne opp i litt kvikt!

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OlaSpakmo

Haveitfun, tipsene dine er utprøvd men fungerte ikke.
Kallagtunet, behovet er ganske presserende, skulle gjerne hatt med meg bilen hjem så jeg kan hente barn og starte høstferien... :-/ Og å få inn NAF er vel lite vits i - tror det er forumet her som kan hjelpe.
Som sagt ingens om svarer på norsk roadside assistanse, får vekselvis en telefonsvarer eller blir brutt.
Prøvde den europeiske også, der settes jeg over til et nummer som ikke er i bruk...

Spørsmål til dere:
Om jeg får tak i en 12V batterilader, hvor skal den tilkobles bak nosecone?
Kobler av UMCen for at det ikke skal bli eventuell ladekonflikt.
Hvor lenge skal jeg la den stå?
Spesielle prosedyrer ved ny oppstart for å nulle feilloggen?
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

Hyperstress

Sitat fra: Olaspa på søndag 29. september 2013, klokken 20:04
Haveitfun, tipsene dine er utprøvd men fungerte ikke.
Kallagtunet, behovet er ganske presserende, skulle gjerne hatt med meg bilen hjem så jeg kan hente barn og starte høstferien... :-/ Og å få inn NAF er vel lite vits i - tror det er forumet her som kan hjelpe.
Som sagt ingens om svarer på norsk roadside assistanse, får vekselvis en telefonsvarer eller blir brutt.
Prøvde den europeiske også, der settes jeg over til et nummer som ikke er i bruk...

Spørsmål til dere:
Om jeg får tak i en 12V batterilader, hvor skal den tilkobles bak nosecone?
Kobler av UMCen for at det ikke skal bli eventuell ladekonflikt.
Hvor lenge skal jeg la den stå?
Spesielle prosedyrer ved ny oppstart for å nulle feilloggen?

Jeg har ikke inngående kjennskap til akkurat dette, men som nevnt tidligere så kan du sikkert benytte en annen bil med startkabler istedet for å oppdrive en lader.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

el-fanboy

Se post nummer fire i denne tråden for youtube-video på det du spør om.
Lykke til!
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Hyperstress

Sitat fra: PAS på søndag 29. september 2013, klokken 12:03
NAF bil mom fra Neasbyen. Han hadde ingen erfaring med Tesla. Ved hjelp av linken tidligere i denne gtrådene fikk jeg opp på ipaden min videoen med hvordan nose cone tas av og man kommer til  12V terminalen. Der var det 11.8 V til tross for bilen hadde vært tilkoblet strøm hele tiden (dog kun 9A) i 1,5 døgn. NAF mannen snakket med Tesla Motors og fikk beskjed om at dersom spenningen var under 12V skulle bilen på planet og fraktes til Oslo. Ikke lett når den sår parkert på en liten p plass med nesen inn og tauekroken skal festes foran. Ikke mulig å sette en "død" bil i jack ell tow mode.  Så jeg insisterte på å prøve med startkabelen hans . Etter 1 min med spenning på 12V terminalen våknet bilen opp og advarte om lav 12V spenning og etter en studne slukket denne advarselen også. Kjører nå hjem som normalt
Moral: sjekk 12V spenningen om bilen skal "overnatte" i kaldt vær. Ha evt med batterilader.

Olaspa, se sitat over: PAS hadde samme problem. Han koblet til bare et øyeblikk. Lykke til! og si hvordan det gikk.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

hma

@Olaspa: Høstferien din starter med å pille av frontdekslet, f.eks ved bruk av kredittkort.

Om du bruker starthjelp fra en fossilbil, slå av fossilmotoren først.
Koble rød på rød, deretter sort på sort.
Sett deg i Teslaen og fyr opp. Pass på at førerdøra ikke går i lås når du står utenfor bilen.

Tull med 12V batteri tror jeg omtrent alle elbiler har opplevd, veldig greit å bli kjent med prosedyren for å hjelpe selg selv ut av knipa.
36Ah er vel lite til en bil som Tesla som har en del elektronikk.

Lykke til, dette fikser du lett, og god høstferie :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA