Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

Bonefish

Skal nok ikke mange slike opplevelser til før Tesla karamellen begynner å smake bittert. Jeg håper at dette er lett og fikse slik at vi har en bil vi kan stole på.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

jkirkebo

Sitat fra: Jærbuen på søndag 29. september 2013, klokken 21:34
Leaf hadde tidligere problem med at 12V-batteriet ikke ble vedlikeholdsladet når hovedbatteriet var oppladet. Det kunne skape problem med 12V startspenning i kalde perioder, selv om ladekabelen var tilkoblet. F.eks om man var 2 uker på ferie og bilen ikke var i bruk

Problemet kom ikke selv om ladekabelen var tilkoblet. Det kom BARE når ladekabelen var tilkoblet. Trikset var altså å ta ut ladekabelen før man dro på ferie. Da kunne Leafen stå i måneder uten problemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: D.O på søndag 29. september 2013, klokken 21:28
Sitat fra: Capriso på søndag 29. september 2013, klokken 12:55
Det er da kjent at visst bilen får en feilmld. når den lader, tappes 12V batteriet på noen timer.
Man må jo da finne ut hva som forårsaker feilmeldingen og som nevt tidligere er det bare å gå ut etter en time og se om ladingen har startet.

Lader bilen hjemme og ikke på hytta burde man kontrollere strømkursen på hytta.
For er det noe alle S eiere burde vite er at det spiller faktiskt en rimelig stor rolle hvilken vei man setter in ladekabelen inn i stikkontakten.
Dette er bullshit! Jeg liker Tesla, Elon og hele visjonen til dette firmaet. Men hvis jeg i en bil til 700 000,- må ut å sjekke om den lader etter en time, og sjekke installasjonen til hver stikkontakt jeg ønsker å benytte, passe på hvilken vei jeg plugger inn støpselet, og montere ett eget voltmeter for å overvåke 12V spenningen for å vurdere om jeg kan dra på langtur... Og på toppen av det hele risikere å komme til en bil fullpakket av sne når jeg er på hytta, ja da har noen bommet noe jevlig på hva jeg er villig til å aksepeterer av ett ferdig produkt. Og ja, er det i salg, er det ett ferdig produkt, selv om det kan oppgraderes.  Hadde dette vært ett annet el produkt, så hadde det vært på grensen til å havne i kategorien ,uegnet for sitt bruk.  Skulle sett at noen hadde akseptert å måtte gjøre lignende regndanser med sin nyinnkjøpte flatskjerm eller brødrister...? Her må Tesla ordne opp og det fort. Blir neppe billig å hente dem som er nord for Tromsø i vinter, for å få dem til verksted som er i Trondheim. En bil full av sne evt sjøsprøyt er vel nesten kondemnerings grunn?

+1
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Kallagtunet

Godt det er flere her som begynner å se at dette er bare en bil, Tesla er bare ett selskap som produserer biler og hvis de skal få fornøyde kunder over tid så må de som alle bilprodusenter levere kvalitet!

Hyperstress

Veldig enig med D.O!

Det er bra med mye dektiktivarbeid og mer eller mindre vellykkede forsøk på å få igang bilen når den er død, men det er viktig at en også setter Tesla på saken når problemet oppstår. Da forstår de raskere at de har et problem som er kostbart og som gir dårlig PR om de ikke ordner opp raskt. Om vi fiker problemene selv med medbrakt (lader), så gjør vi oss selv en bjørnetjeneste.

Guys! Sørg for at Tesla blir smertelig klar over problemet, slik at dette er fikset før jeg får bilen min! :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OlaSpakmo

... søndag senkveld med en bil som står i sju stein.
Skulle vært på vei hjem til Askim. Nå blir det å skaffe overnatting i Kristiansand.
Det er ikke I å vits i å ringe NAF, de vet nada (har forsøkt).
Tesla Road Assistance er like tilstedeværende som den hellige Ånd for en humanetiker: Norsk tlf blir jeg enten avvist på eller får lov å legge igjen beskjed, europeisk settes jeg over til et nummer som ikke er i bruk, amerikansk venter jeg leeenge fordi de skal sette meg videre - de lover å ta kontakt, mens et skjer ikke...

Er det noen på forumet som kan gi gode råd?
Jeg må - eller rettere sagt burde vært på vei - hjem!
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

OlaSpakmo

Hyperstress: Min forventning om kundestøtte er skapt av Tesla. De har gitt meg telefonnummer hitogdit for 24timers road assistanse. Men det fungerer 
o v e r h o d e t ikke. 

Hadde Tesla styrt forventningene mine til et annet nivå, hadde jeg ikke blitt så irritert som jeg er nå.
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

Kallagtunet

Sitat fra: Olaspa på søndag 29. september 2013, klokken 23:40
... søndag senkveld med en bil som står i sju stein.
Skulle vært på vei hjem til Askim. Nå blir det å skaffe overnatting i Kristiansand.
Det er ikke I å vits i å ringe NAF, de vet nada (har forsøkt).
Tesla Road Assistance er like tilstedeværende som den hellige Ånd for en humanetiker: Norsk tlf blir jeg enten avvist på eller får lov å legge igjen beskjed, europeisk settes jeg over til et nummer som ikke er i bruk, amerikansk venter jeg leeenge fordi de skal sette meg videre - de lover å ta kontakt, mens et skjer ikke...

Er det noen på forumet som kan gi gode råd?
Jeg må - eller rettere sagt burde vært på vei - hjem!

Har du prøvd å lade 12V batteriet? Hvis ikke så skal NAF biler ha booster for å kunne gjøre det i en fei. Se om det får liv i bilen, kjør ett stykke sammen med naf bilen for å se om 12V feilen kommer tilbake...

Hvis du har prøvd å lade og ikke fått liv så anbefaler jeg hotell Ernst, ta vare på kvittering og send til Tesla...

BlueS

Leit å høre om alle problemene. Skønner frustrasjonen godt!  Poster en link til en link til en video om hvordan komme
til 12V batteriets poler. 

https://www.youtube.com/watch?v=FDP58RM9shI&feature=youtube_gdata_player

Håper det kan være til hjelp.
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

Wenche

Har ikke erfart problemet med dødt 12V batteri, men så vidt jeg kan forstå, oppstår problemet hvis man forlater bilen med feilmelding.
Da kobler 12v batteriet seg fra hovedbatteriet, og for å kunne sende meldinger til Tesla, er det aktivt og strøm brukes. Når 12V batteriet så er standby for å sende meldinger til Tesla over lang tid, tappes det og utlades.
I mine øyne trenger man ikke sjekke batteriladning etter lang tid.

Får man feilmelding, slår man bilen av og på, og feilmelding forsvinner. Sett deretter i lading før bilen sovner! Og kaster deretter et blikk inn gjennom vinduet for å se hvor mange amper den lader, stiger raskt fra 0 til 13 i løpet av 3 sek.
Lader den ikke, viser 0 eller "prepare to charge" noe som jeg opplevde en gang etter å ha somlet med andre ting, så må du vekke den på ny før du setter i ladekabel. Sørg alltid for å ha hvitt lys ved ladeluken, før du setter inn UMC.
Så mitt råd er å bruke 3 sekunder etter at du har satt inn ladekabel, på å sjekke at bilen tar lading, så unngår du problemer.
Dette er i hvert fall min erfaring  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

drFloyd

Sitat fra: D.O på søndag 29. september 2013, klokken 21:28
Sitat fra: Capriso på søndag 29. september 2013, klokken 12:55
Det er da kjent at visst bilen får en feilmld. når den lader, tappes 12V batteriet på noen timer.
Man må jo da finne ut hva som forårsaker feilmeldingen og som nevt tidligere er det bare å gå ut etter en time og se om ladingen har startet.

Lader bilen hjemme og ikke på hytta burde man kontrollere strømkursen på hytta.
For er det noe alle S eiere burde vite er at det spiller faktiskt en rimelig stor rolle hvilken vei man setter in ladekabelen inn i stikkontakten.
Dette er bullshit! Jeg liker Tesla, Elon og hele visjonen til dette firmaet. Men hvis jeg i en bil til 700 000,- må ut å sjekke om den lader etter en time, og sjekke installasjonen til hver stikkontakt jeg ønsker å benytte, passe på hvilken vei jeg plugger inn støpselet, og montere ett eget voltmeter for å overvåke 12V spenningen for å vurdere om jeg kan dra på langtur... Og på toppen av det hele risikere å komme til en bil fullpakket av sne når jeg er på hytta, ja da har noen bommet noe jevlig på hva jeg er villig til å aksepeterer av ett ferdig produkt. Og ja, er det i salg, er det ett ferdig produkt, selv om det kan oppgraderes.  Hadde dette vært ett annet el produkt, så hadde det vært på grensen til å havne i kategorien ,uegnet for sitt bruk.  Skulle sett at noen hadde akseptert å måtte gjøre lignende regndanser med sin nyinnkjøpte flatskjerm eller brødrister...? Her må Tesla ordne opp og det fort. Blir neppe billig å hente dem som er nord for Tromsø i vinter, for å få dem til verksted som er i Trondheim. En bil full av sne evt sjøsprøyt er vel nesten kondemnerings grunn?
+1

AttackOfTheMac

 Vil dette "hjelpe" på problemet å ha sikkerhetspakken ? Har man ikke 2x 12V da ?

valvolainen

Ikke vet man om det ligger skillerelè imellom slik at hvis 12V er tomt så er det fortsatt strøm til alarmen.
Bare synsing.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

kjølholdt

Dette er så enkelt som at en gjenstand til 700 tusen spenn bør virke. Ja beta testere, men hvorfor har ikke tesla tatt tak i problemet. Hvis dette er et utbredt problem, vel da må man i det minste instruere DS til å legge vekt på laderegime ved overtakelse, og evt konsekvenser ved å ikke følge protokollen. Men dette passer kanskje ikke tesla imaget om at denne bilen er enklere enn fossilbil.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cirion

Sitat fra: kjølholdt på mandag 30. september 2013, klokken 08:58
Dette er så enkelt som at en gjenstand til 700 tusen spenn bør virke. Ja beta testere, men hvorfor har ikke tesla tatt tak i problemet. Hvis dette er et utbredt problem, vel da må man i det minste instruere DS til å legge vekt på laderegime ved overtakelse, og evt konsekvenser ved å ikke følge protokollen. Men dette passer kanskje ikke tesla imaget om at denne bilen er enklere enn fossilbil.
Bilen virker da fint. 12v er 12v, og like dritt å gå tom for 12v om det er elbil, bil, mc, snøfreser, gressklipper eller båt...

En ganske enkel løsning som fantes på biler før, var et håndtak som du satte inn i fronten og sveivet i gang maskineriet.
Så kom det store vidunderet... ELSTART! Siden den tid har vi hatt problemer med djevelskapen!

+1 til å instruere DS til å legge vekt på laderegime ved overtakelse. Desverre frykter jeg at de lar være for å unngå å "skremme" brukeren. Normalt går dette helt fint og bilene får seg en god dose lading etter at eieren er ferdig med å lekekjøre.

Men for de som drar på en hytte langt borti gokk og skal hjem søndag kveld for å rekke jobb neste dag. Sjekk i det minste at lading starter uten feil, og gjerne at alt er som det skal etter en time eller mer når det har gått varmgang i systemet, slik at det ikke er en sikring som har gått. Surt å måtte miste en dag på jobb fordi ting ikke var som det skulle.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA