Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: opesas på mandag 30. september 2013, klokken 11:42
Stopp å gråte nå da. Hadde selv dette problemet, men er man i det minste kjent med biler så fikser man dette selv på et par sekunder.. Er det bare vi i den litt eldre garde har erfaring med å starte biler med kabler eller?

Selvfølgelig er det irriterende og et stort problem - men å si at bilen "bricker" fordi 12volts batteriet blir dødt er rett og slett teit. Om du ikke greier å jumpstarte en bil selv, så har du sikkert en nabo, venn eller familiemedlem som har denne kompetansen. (tross alt særdeles lett)

Få bilen igang - deretter kontakter du Tesla som vil fikse selve problemet for deg. (jumpstart er jo ikke en løsning, bare en midlertidig fiks)
Lurer på om det var meg du pekte finger mot :)

Kanskje jeg ordla meg feil, men hvis jeg skal summere: Hvis 12voltsbatteri tappes og gjør at bil ikke kan startes uten ekstern hjelp - UTEN at noen har fiklet med lader/feilmeldinger og/eller tesla-app som gjør at batteriet tappes aktivt, så er det et ganske kritisk punkt. Hvis det viser seg at alle disse hendelsene har vært i relasjon med visibletesla/ladefeiler er det noe helt annet.

Det er ikke meninga at man skal kjøre rundt med en lader/jumpstarter bare fordi man ikke kan vite om bilen vil starte neste gang man setter seg i den.
Elbilist

Cirion

Sitat fra: cairnz på mandag 30. september 2013, klokken 12:06
Det er ikke meninga at man skal kjøre rundt med en lader/jumpstarter bare fordi man ikke kan vite om bilen vil starte neste gang man setter seg i den.
Nei, det er ikke meningen, men alternativet finnes for de som frykter for 12v batteriet.

Edmunds har en Tesla Model S for langtidstest, og er vanligvis meget kritiske til alle mulig rare feil. 12v er ikke nevnt i en eneste sak. Det er ikke akkurat mangel på saker de har lagt ut heller:
http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cairnz

Sitat fra: Cirion på mandag 30. september 2013, klokken 12:08
Sitat fra: cairnz på mandag 30. september 2013, klokken 12:06
Det er ikke meninga at man skal kjøre rundt med en lader/jumpstarter bare fordi man ikke kan vite om bilen vil starte neste gang man setter seg i den.
Nei, det er ikke meningen, men alternativet finnes for de som frykter for 12v batteriet.

Edmunds har en Tesla Model S for langtidstest, og er vanligvis meget kritiske til alle mulig rare feil. 12v er ikke nevnt i en eneste sak. Det er ikke akkurat mangel på saker de har lagt ut heller:
http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/
Og det understøtter vel bare poenget mitt om at det er viktig å skille mellom hvor batteriet tappes uten grunn, og hvor de tappes pga brukerfeil/utstyrsfeil (utenfor bil og lader).
Elbilist

opesas

Sitat fra: cairnz på mandag 30. september 2013, klokken 12:06
Sitat fra: opesas på mandag 30. september 2013, klokken 11:42
Stopp å gråte nå da. Hadde selv dette problemet, men er man i det minste kjent med biler så fikser man dette selv på et par sekunder.. Er det bare vi i den litt eldre garde har erfaring med å starte biler med kabler eller?

Selvfølgelig er det irriterende og et stort problem - men å si at bilen "bricker" fordi 12volts batteriet blir dødt er rett og slett teit. Om du ikke greier å jumpstarte en bil selv, så har du sikkert en nabo, venn eller familiemedlem som har denne kompetansen. (tross alt særdeles lett)

Få bilen igang - deretter kontakter du Tesla som vil fikse selve problemet for deg. (jumpstart er jo ikke en løsning, bare en midlertidig fiks)
Lurer på om det var meg du pekte finger mot :)

Kanskje jeg ordla meg feil, men hvis jeg skal summere: Hvis 12voltsbatteri tappes og gjør at bil ikke kan startes uten ekstern hjelp - UTEN at noen har fiklet med lader/feilmeldinger og/eller tesla-app som gjør at batteriet tappes aktivt, så er det et ganske kritisk punkt. Hvis det viser seg at alle disse hendelsene har vært i relasjon med visibletesla/ladefeiler er det noe helt annet.

Det er ikke meninga at man skal kjøre rundt med en lader/jumpstarter bare fordi man ikke kan vite om bilen vil starte neste gang man setter seg i den.



Mente det ikke til noen veldig spesifikke her, mer generelt :)

Poenget er bare at dette er en liten feil. Men ja det er en feil som ikke er bra og må rettes opp i. Min erfaring er at Tesla faktisk gjør dette. (etter bilen min var på service hos dem så har jeg ikke hatt problemet igjen)

Når problemet er så enkelt at man bare trenger å jumpstarte bilen for å trille videre - deretter får man upåklagelig service av Tesla hvor dem fikser problemet - så er det i det store bildet et svært lite problem. Da blir det feil å si at bilen "bricker". (går hovedbatteriet eller lignende så "bricker" bilen, langt mer alvorlig)


Konklusjonen fra min personlige erfaring er at ingen trenger å bekymre seg vesentlig over dette, da Tesla vet om det, og at i praksis vil ikke bilen være strandet selv om 12V batteriet dør.

Hadde bilen stoppet på motorveien eller lignende så hadde det vært et mer seriøst problem - men slik jeg forstår det fra min egen erfaring og fra alle andre med samme problem sin erfaring - så skjer dette kun når bilen står stille over lang tid, så man risikerer aldri å måtte stoppe mens man faktisk kjører.


For min del så ser jeg langt mer alvorlig på feil som at vinduene åpner seg over natten. (noe som skjedde med bilen min for 2 uker siden, men aldri igjen)

stue

Greit nok at et batteri kan lades ut. Det kan skje med alle biler, men er jo uholdbart at man må sjekke "babyen" hver time for at alt går bra. Kan jo ikke forlate bilen, uten å bekymre seg for om den "virkelig" lader, eller om den står og tømmer 12volts batteri. Jeg sover ikke godt om natten med slike bekymringer ihvertfall. Er ikke hver gang man har mulighet til å gå ut og sjekke etter en times tid heller. Og setter jeg fra meg bilen i Oslo sentrum, og risikerer at vinduene står åpne når jeg kommer tilbake da må jeg i tillegg fjerne absolutt alt som ligger i bilen som har noen som helst verdi. En bil med åpne vinduer risikerer ikke bare snø og regn, men tyveri av alt som ligger løst.

Batteriproblemer er noe av det verste jeg vet, siden man er helt avhengig av det for å starte bilen.


Cirion

Sitat fra: stue på mandag 30. september 2013, klokken 12:21
Greit nok at et batteri kan lades ut. Det kan skje med alle biler, men er jo uholdbart at man må sjekke "babyen" hver time for at alt går bra. Kan jo ikke forlate bilen, uten å bekymre seg for om den "virkelig" lader, eller om den står og tømmer 12volts batteri. Jeg sover ikke godt om natten med slike bekymringer ihvertfall. Er ikke hver gang man har mulighet til å gå ut og sjekke etter en times tid heller. Og setter jeg fra meg bilen i Oslo sentrum, og risikerer at vinduene står åpne når jeg kommer tilbake da må jeg i tillegg fjerne absolutt alt som ligger i bilen som har noen som helst verdi. En bil med åpne vinduer risikerer ikke bare snø og regn, men tyveri av alt som ligger løst.

Batteriproblemer er noe av det verste jeg vet, siden man er helt avhengig av det for å starte bilen.
Snakk om å blåse opp noe som er et ikke problem... Nei du må ikke sjekke babyen hver time, men du SKAL sjekke at lading starter. Så enkelt er det. Ikke plugg inn lukk øya og gå. Plugg inn, titt på skjermen. Tar 10 sekunder ekstra!

Vinduene nede, er i følge Tesla lommering, av typen holde taket inne. Veldig lett å sette en fob i klem i en veske lomme osv... Rekkevidden er jævlig lang. En SW fix som lar oss deaktivere den funksjonen, løser det. Jeg kan fint åpne vinduene fra bilen fra kontoret, uten at vinduet er åpent.

Når det gjelder tyveri, skal du ikke ha løse verdisaker i bilen, nettop på grunn av tyveri. Kiipt med knust rute og bilen full av snø og vann fordi du glemte en verdisak synlig.

Siste punktet som går på det å faktisk sjekke at lading pågår, er ikke noe man må gjøre. Men jævlig greit å gjøre når du er på en hytte i ødemarka og er totalt avhengig at det er nok strøm igjen på bilen for å komme hjem. Er det første gang du er der, og du har rulla ut metervis med skjøteledning osv... Sjekk at lading fortsatt funker etter en time for da bør det  funke fint der fremover. Har du gjort det en gang uten problemer, funker det sannsynligvis alltid.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

daggad

SitatTar 10 sekunder ekstra!
Det er alt for lang tid..og jeg mener det.  :-\
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

fonberg

Sitat fra: Cirion på mandag 30. september 2013, klokken 14:04
...
Vinduene nede, er i følge Tesla lommering, av typen holde taket inne. Veldig lett å sette en fob i klem i en veske lomme osv... Rekkevidden er jævlig lang. En SW fix som lar oss deaktivere den funksjonen, løser det. Jeg kan fint åpne vinduene fra bilen fra kontoret, uten at vinduet er åpent.
...

Jeg synes TMS FOB-en er veldig kul, men dette problemet med "lomme-ringing" som åpner vinduene uten at man ønsker/vet det, poengterer en svakhet i designet til FOB-en. Designet gjør at den, sammenlignet med konvensjonelt utformede FOB-er med nedfelte knapper, er mer utsatt for utilsiktet trykking. Hvis den f.eks. havner i klem i ei veske og blir liggende i klem i timer eller dager så kan man kanskje risikere å tømme batteriet til FOB-en også?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Lille Lance

Sitat fra: daggad på mandag 30. september 2013, klokken 14:11
SitatTar 10 sekunder ekstra!
Det er alt for lang tid..og jeg mener det.  :-\

Serriøst ... mener ikke det? ...  :o Tesla er elektronikk opp a dage, da må vi regne noen sekunder ekstra her og der ... men er enig at vi kan ikke fly ut i slobbrokken hver time å sjekke om det lades  ;D

Kan ikke finne noen 12V batteritrøbbel emne på US forum
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Cirion

Sitat fra: fonberg på mandag 30. september 2013, klokken 14:12
Sitat fra: Cirion på mandag 30. september 2013, klokken 14:04
...
Vinduene nede, er i følge Tesla lommering, av typen holde taket inne. Veldig lett å sette en fob i klem i en veske lomme osv... Rekkevidden er jævlig lang. En SW fix som lar oss deaktivere den funksjonen, løser det. Jeg kan fint åpne vinduene fra bilen fra kontoret, uten at vinduet er åpent.
...

Jeg synes TMS FOB-en er veldig kul, men dette problemet med "lomme-ringing" som åpner vinduene uten at man ønsker/vet det, poengterer en svakhet i designet til FOB-en. Designet gjør at den, sammenlignet med konvensjonelt utformede FOB-er med nedfelte knapper, er mer utsatt for utilsiktet trykking. Hvis den f.eks. havner i klem i ei veske og blir liggende i klem i timer eller dager så kan man kanskje risikere å tømme batteriet til FOB-en også?
Ja man tømmer fob batteriet også. Er en std. CR2032 celle som er lett å bytte og selges over alt. Det er også fult mulig å både åpne samt bruke bilen med flatt batteri på FOB'en ved å plassere den på de rette steder i følge manualen.

Grunnen til at det er så lett å "lommeringe" er at knappen for å åpne vinduene er på toppen av fob'en (taket), og at kommandoen er "hold inne". Åpne Frunk, Bil og Bakluke kommanderes med dobbeltklikk på hver sin knapp. Låse bilen gjøres ved singel klikk. Så kansje trippelklikk eller klikk så hold hadde vært bedre for å åpne vinduen?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

tjobben

Sitat fra: sindrej på mandag 30. september 2013, klokken 10:31
Med all respekt Cirion, hvor mange kjenner du som kjører rundt med fossilbil har har batterilader i bagasjerommet ?  Det blir enda rarere på en elbil som har verdens største batteripakke, at en skal være prisgitt buggy lading at et lite 35 Ah batteri.  Du mener altså at det er noe en bør leve med ?  Jeg tror bestemt (og håper selvsagt) at Mr Musk er veldig uenig med deg.

Jeg kjenner flere som kjører rundt med starthjelp i bagasjen, tilfellet batteriet blir tuslete etter en uke på fjellet og det er langt unna folk. Ikke det dummeste å ha med.
Og som nevnt tidligere, bensin på dieseltanken er fort gjort, og folk gjør det hele tida.
Litt påpasselighet, det tror jeg vi klarer helt fint.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Roger (NO)

Oppfordrer alle med disse problemene å gi deres stemme i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9644.0.html slik at vi kan få en oversikt over om noen strømnett er hyppigere representert enn andre...


sindrej

Sitat fra: Cirion på mandag 30. september 2013, klokken 14:22
.... Så kansje trippelklikk eller klikk så hold hadde vært bedre for å åpne vinduen?
Klikk og hold synes jeg var en god idé.  Jeg ønsker også at en skal kunne bruke samme funksjon for å lukke vinduene, samt at muligheten for dette (både åpne og lukke) bør være mulig å aktivere / deaktivere individuelt  i settings.

Øyvind.h

Sitat fra: tjobben på mandag 30. september 2013, klokken 14:24
Jeg kjenner flere som kjører rundt med starthjelp i bagasjen, tilfellet batteriet blir tuslete etter en uke på fjellet og det er langt unna folk. Ikke det dummeste å ha med.
Ja du får prøve å hente ut starthjelpen fra bagasjerommet når bilen er steindød :)
Ville heller kjøpt et bra 12V batteri og stripset det fast bak nosecone sammen med kabler. Da har du ditt eget reservebatteri, men det må vedlikeholdslades nå og da.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA