Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

Nuvolari

#60
Sitat fra: Hyperstress på søndag 29. september 2013, klokken 20:10
Sitat fra: Olaspa på søndag 29. september 2013, klokken 20:04
Haveitfun, tipsene dine er utprøvd men fungerte ikke.
Kallagtunet, behovet er ganske presserende, skulle gjerne hatt med meg bilen hjem så jeg kan hente barn og starte høstferien... :-/ Og å få inn NAF er vel lite vits i - tror det er forumet her som kan hjelpe.
Som sagt ingens om svarer på norsk roadside assistanse, får vekselvis en telefonsvarer eller blir brutt.
Prøvde den europeiske også, der settes jeg over til et nummer som ikke er i bruk...

Spørsmål til dere:
Om jeg får tak i en 12V batterilader, hvor skal den tilkobles bak nosecone?
Kobler av UMCen for at det ikke skal bli eventuell ladekonflikt.
Hvor lenge skal jeg la den stå?
Spesielle prosedyrer ved ny oppstart for å nulle feilloggen?

Jeg har ikke inngående kjennskap til akkurat dette, men som nevnt tidligere så kan du sikkert benytte en annen bil med startkabler istedet for å oppdrive en lader.

Jeg hadde virkelig prøvd å få tak i en batterilader. Å koble til en annen bil gir svært høye spenninger og kan ødelegge mye. I de fleste nye biler advares det mot å koble slik. En batterlader er mye mer skånsom.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jahnarne

Sitat fra: hma på søndag 29. september 2013, klokken 20:24
@Olaspa: Høstferien din starter med å pille av frontdekslet, f.eks kredittkort.
Om du mot formodning får opp frunken kan du visstnok få tilgang på plusspolen på 12v-batteriet ved å løfte av dekselet til sikringsboksen. Så er det bare å feste minus til et fornuftig plass i chassiset.

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Elmo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 29. september 2013, klokken 20:31
Den ene har sigarettenner utgang. Noen som har prøvd å lade teslaen sitt 12v batteri via sigarettenneren?
http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-37902/

Men du behøver ikke sigarettenner utgang på laderen for å lade via sigarettenner.
Utgangen på den laderen er jo bare det samme "hullet" som finnes i bilen. Overgang til sigarettenner "han" kan du jo lage fra alle variantene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Nuvolari

Sitat fra: Elmo på søndag 29. september 2013, klokken 20:45
Sitat fra: Nuvolari på søndag 29. september 2013, klokken 20:31
Den ene har sigarettenner utgang. Noen som har prøvd å lade teslaen sitt 12v batteri via sigarettenneren?
http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-37902/

Men du behøver ikke sigarettenner utgang på laderen for å lade via sigarettenner.
Utgangen på den laderen er jo bare det samme "hullet" som finnes i bilen. Overgang til sigarettenner "han" kan du jo lage fra alle variantene.

Enig :)

Men er det noen som har prøvd å lade via sigarettenneren i en tesla? Det er ikke alle biler hvor dette er mulig. Hadde vært praktisk å slippe å ta av nosecone.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cirion

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 29. september 2013, klokken 11:51
Sitat fra: Cirion på søndag 29. september 2013, klokken 11:43
Jeg har en liten teori om at dette med 12v problem slik som det er beskrevet her, kan være litt selvforskyldt...

Det er viktig å sjekke at lading virkelig starter, og at det ikke er noen feilmeldinger. Plugger man inn kabelen og går, kan det har vært noe feil, og bilen lader ikke. Desverre er store batteriet da avslått, og bilens systemer tapper 12v batteriet paddeflatt. Det er også viktig å sjekke etter en times tid på ukjent ladested, at bilen faktisk lader og at alt er ok. Det kan enklest gjøres på mobilen. Det siste, er vel å ikke sjekke ladestatus ved å dobbeltklikke på nøkkeltaket, for da stoppes lading og bilen lader ikke. Gå bort til bilen hvis du har techpakke og se på skjermen, eller åpne døren med dørhåndtaket om du ikke har techpakken. Har selv opplevd ved flere anledninger at jeg har fått grønne blink på ladeporten, men likevel har ikke lading startet og lysene går over til røde eller blå. Hadde jeg bare gått, eller låst og gått, hadde jeg ikke sett det.
Selvforskyldt eller dårlig konstruksjon/logikk??.

Jeg ser ingen formildende omstendigheter for at Tesla ikke skal lage ett system som virker og virker alltid her...
Kan sikkert designes bedre, men når det først er mulig å fylle diesel på bensin tanken og omvendt vil folk gjøre den tabben. Når det gjelder elbil, er det andre ting som ikke må gjøres, eller skal gjøres annerledes.

Jeg tror det er vesentlig at man sjekker at lading starter, og at man bør sjekke etter en times tid at lading pågår uten problemer på nye ladesteder. Gjør man ikke det, og lading feiler, tror jeg det store batteriet ikke tilkobles, dermed lades heller ikke 12v. Mulig at det er dette som også foråsaker at 12v batteriet tømmes, f.eks ved at bilen ikke sovner som den skal ellers. Jeg tror det er værre å ha en feilkoblet ladekabel, enn å ikke ha kabel tilkoblet. Jeg tror også at 12v batteriet kun lades av DC-DC omformeren og ikke via "landstrøm" (er jo båtmann). Dermed vil ikke 12v batteriet lades, selv om strøm er tilkoblet, hvis lading av det store batteriet feiler og bilen kobler det ut. Unntaket er om sikringen går, eller det ikke var strøm der i det heletatt, det tapper ikke 12v batteriet.

Så, kobler man til kabelen, og går, eller låser og går, uten å sjekke at lading faktisk starter uten feil, så er det selvforskylt hvis 12v batteriet er paddeflatt neste morgen.
Så når jeg først nevner båtmann, så er det samme greia der. Sett i landstrømskablen, og sjekk at det er strøm. Alternativt, vil kjøleboks og annet som forbruker strøm kjøre 12v batteriene paddeflate.

Stikk motsatt der hvor det har vært jordfeil som foråsaker en kortslutning osv... Her er det selvfølgelig produksjonsfeil, og bruker kan ikke klandres.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

PAS

Prøver å analysere hva som skjedde da 12v feil gjorde at bilen "sovnet inn."
Jeg så at lading startet opp, men sjekket ikke etter en Tim me at den fortsatte
Dagen etterpå lekte jeg meg med "visible Tesla," på Mac en,  jeg slo ikke på noe, men det er mulig at den aktivere noe i bilen som trakk 12v. Til slutt hang den bare og jeg kom ikke videre i programmet

Diskuterte medNAFfyren vedr startkabler vs lader med "booster" , det siste var absolutt å foretrekke da startkablene kan gi kortvarige spike som kan skade elektronikk

Heretter vil jeg ta med batterilader i frunken. Tenker på et par ukers parkering i vinter påG Moen, Bilen får vi ladet, men 12v batteriet lades tydeligvis ikke ved vanlig lading
TM burde redegjøre for når 12v bli ladet.


Sent from my iPad using Tapatalk
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

el-fanboy

#68
Sitat fra: Cirion på søndag 29. september 2013, klokken 21:08

Kan sikkert designes bedre,

+1   :)

Her er det definitivt mulig å forbedre det logiske designet. Burde være idiotsikkert...  ::)

(Kommer sikkert til å gjøre samme feil selv en gang)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Harlex

Sitat fra: Elmo på søndag 29. september 2013, klokken 21:00
Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. september 2013, klokken 13:05
Sitat fra: kjølholdt på søndag 29. september 2013, klokken 12:16
Hvordan sjekker vi 12 volts spenningen. Må nosecone taes av eller kan dette leses via skjermen i bilen?

Du får enkle voltmeter til å plugge i sigarettenneruttaket.

http://dx.com/p/led-display-cigarette-lighter-electric-voltage-meter-for-auto-battery-dc-12-24v-68179
Ja e ikkje den grei då? Har man den koblet i og den viser oppunder 14 V når du forlater bilen med lading så er vel saken grei? Eller?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

D.O

Sitat fra: Capriso på søndag 29. september 2013, klokken 12:55
Det er da kjent at visst bilen får en feilmld. når den lader, tappes 12V batteriet på noen timer.
Man må jo da finne ut hva som forårsaker feilmeldingen og som nevt tidligere er det bare å gå ut etter en time og se om ladingen har startet.

Lader bilen hjemme og ikke på hytta burde man kontrollere strømkursen på hytta.
For er det noe alle S eiere burde vite er at det spiller faktiskt en rimelig stor rolle hvilken vei man setter in ladekabelen inn i stikkontakten.
Dette er bullshit! Jeg liker Tesla, Elon og hele visjonen til dette firmaet. Men hvis jeg i en bil til 700 000,- må ut å sjekke om den lader etter en time, og sjekke installasjonen til hver stikkontakt jeg ønsker å benytte, passe på hvilken vei jeg plugger inn støpselet, og montere ett eget voltmeter for å overvåke 12V spenningen for å vurdere om jeg kan dra på langtur... Og på toppen av det hele risikere å komme til en bil fullpakket av sne når jeg er på hytta, ja da har noen bommet noe jevlig på hva jeg er villig til å aksepeterer av ett ferdig produkt. Og ja, er det i salg, er det ett ferdig produkt, selv om det kan oppgraderes.  Hadde dette vært ett annet el produkt, så hadde det vært på grensen til å havne i kategorien ,uegnet for sitt bruk.  Skulle sett at noen hadde akseptert å måtte gjøre lignende regndanser med sin nyinnkjøpte flatskjerm eller brødrister...? Her må Tesla ordne opp og det fort. Blir neppe billig å hente dem som er nord for Tromsø i vinter, for å få dem til verksted som er i Trondheim. En bil full av sne evt sjøsprøyt er vel nesten kondemnerings grunn?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

valvolainen

Vet vi når 12V batteriet lader da?
Er vel ikke automatisk at det lader når den store pakken lader?
Det lades vel under drift vil jeg tro, men sikkert ikke lenge etterpå.
Vil tro at 12V batteriet ikke brukes til noe mer enn bare buffer til dc-dc laderen starter? og da er det jo egentlig  indirekte den store pakken som forsyner 12V forbrukerene.
35A er ikke så mye, og jeg nekter å tro at bilen tømmer 12V batteriet, lader det opp igjen, for så å tømm det igjen, selv om det er AGM teknologi i 12V batteriet.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

getor

@ D.O

Som jeg skulle ha skrevet det selv. Dette problemet uansett hva det skyldes og forklaringer som gis, er uakseptablet. Punktum!

Jærbuen

Sitat fra: Harlex på søndag 29. september 2013, klokken 21:23
Sitat fra: Elmo på søndag 29. september 2013, klokken 21:00
Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. september 2013, klokken 13:05
Sitat fra: kjølholdt på søndag 29. september 2013, klokken 12:16
Hvordan sjekker vi 12 volts spenningen. Må nosecone taes av eller kan dette leses via skjermen i bilen?

Du får enkle voltmeter til å plugge i sigarettenneruttaket.

http://dx.com/p/led-display-cigarette-lighter-electric-voltage-meter-for-auto-battery-dc-12-24v-68179
Ja e ikkje den grei då? Har man den koblet i og den viser oppunder 14 V når du forlater bilen med lading så er vel saken grei? Eller?

Enig, dette er en billig og engel måte å sjekke om 12V batteriet lades.
Jeg mener ( men er kun antagelse ) at så lenge hovedbatteriet lades, lades også 12V via DC/DC-omformer. Det bør den også gjøre når du kjører.

Leaf hadde tidligere problem med at 12V-batteriet ikke ble vedlikeholdsladet når hovedbatteriet var oppladet. Det kunne skape problem med 12V startspenning i kalde perioder, selv om ladekabelen var tilkoblet. F.eks om man var 2 uker på ferie og bilen ikke var i bruk
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Jærbuen

Sitat fra: D.O på søndag 29. september 2013, klokken 21:28
Sitat fra: Capriso på søndag 29. september 2013, klokken 12:55
Det er da kjent at visst bilen får en feilmld. når den lader, tappes 12V batteriet på noen timer.
Man må jo da finne ut hva som forårsaker feilmeldingen og som nevt tidligere er det bare å gå ut etter en time og se om ladingen har startet.

Lader bilen hjemme og ikke på hytta burde man kontrollere strømkursen på hytta.
For er det noe alle S eiere burde vite er at det spiller faktiskt en rimelig stor rolle hvilken vei man setter in ladekabelen inn i stikkontakten.
Dette er bullshit! Jeg liker Tesla, Elon og hele visjonen til dette firmaet. Men hvis jeg i en bil til 700 000,- må ut å sjekke om den lader etter en time, og sjekke installasjonen til hver stikkontakt jeg ønsker å benytte, passe på hvilken vei jeg plugger inn støpselet, og montere ett eget voltmeter for å overvåke 12V spenningen for å vurdere om jeg kan dra på langtur... Og på toppen av det hele risikere å komme til en bil fullpakket av sne når jeg er på hytta, ja da har noen bommet noe jevlig på hva jeg er villig til å aksepeterer av ett ferdig produkt. Og ja, er det i salg, er det ett ferdig produkt, selv om det kan oppgraderes.  Hadde dette vært ett annet el produkt, så hadde det vært på grensen til å havne i kategorien ,uegnet for sitt bruk.  Skulle sett at noen hadde akseptert å måtte gjøre lignende regndanser med sin nyinnkjøpte flatskjerm eller brødrister...? Her må Tesla ordne opp og det fort. Blir neppe billig å hente dem som er nord for Tromsø i vinter, for å få dem til verksted som er i Trondheim. En bil full av sne evt sjøsprøyt er vel nesten kondemnerings grunn?

Helt enig!!

Og dette kan nok rettes på med en SW-fix. Men uansett burde det vært minst 70Ah-batteri på 12V
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA