Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Importere en "vrak-LEAF". Innspill ønskes...

Startet av PAS, søndag 06. oktober 2013, klokken 03:12

« forrige - neste »

123456789

#180
IT nett = ingen jord som trekker tilbake strøm fra ladeporten som kan sette en felmedling som koppler ifra HV batteri som kopplar ifra lading til 12v batteri som ellers ALLTID lader 12v batteri. Skjer som oftest når man trekker ut ladekabel etter lading. Vis man plugger i ladekabel å tar ut den for att plugge i den igen (kan hende att man ikke fikk i ladepluggen første forsøk) må man stenge ladeluke mellom forsøk ellers kommer man få felmedling som koppler ifra HV batteri.
Vis lading skjer med skøteledning tror bil att strømnett er ustabilt (vermegang som kan forårske en brann) å avbryter lading.

Allt det er sikkerhets prosedyrer som er satt i følge av lover. Tesla sier att grenseverdierna må finjusteres i kommende software til det norske strømnettet.

Vis gult lys, kontakt Tesla.

FinallyElectricYeah

Sitat fra: Capriso på søndag 29. september 2013, klokken 12:55
Det er da kjent at visst bilen får en feilmld. når den lader, tappes 12V batteriet på noen timer.
Man må jo da finne ut hva som forårsaker feilmeldingen og som nevt tidligere er det bare å gå ut etter en time og se om ladingen har startet.

Lader bilen hjemme og ikke på hytta burde man kontrollere strømkursen på hytta.
For er det noe alle S eiere burde vite er at det spiller faktiskt en rimelig stor rolle hvilken vei man setter in ladekabelen inn i stikkontakten.

Det er nok rett, problemet hos meg er at denne feilmeldingen skjer også når batteriet er fulladet. Må altså vokte bilen som en hauk om dagen....
P85 sept 2013, C Zero sept 2014, Model X #1342

Lille Lance

Sitat fra: Capriso på søndag 29. september 2013, klokken 12:55

For er det noe alle S eiere burde vite er at det spiller faktiskt en rimelig stor rolle hvilken vei man setter in ladekabelen inn i stikkontakten.

Oj .. det var nytt for meg. Er det slik at man må merke ladekontakt og stikkontakt slik at de settes i riktig vei? Er det for å få riktig kobling av N og L?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

OleJA

Er det noen som har erfart om FW 5.6 fikser noen av ladeproblemene? Dvs. problemer som feilaktig rapport om 'Charge cable problem', lading som ikke vil starte, eller stopper opp og schuko kontakter som må settes inn andre veien.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Pauf

Opplevde totalt "død" bil etter 3 dager uten bruk. Har tidligere kjørt 2500 km i nesten en mnd uten noen problemer. Bilen sto i garasjen tilkoblet schuko lading (i Tønsberg). Ingen av nøklene greide å "vekke" bilen. Ba om hjelp fra Tesla Oslo. Stian kom til Tønsberg og gjorde en kjempejobb. Ladingen hadde stoppet pga feil første dagen, dessuten hadde Tesla startet opplasting av ny FW. Det hadde utløst problemet med 12V batteriet. Stian skiftet nytt 12 V batteri (spenningen var nede på 3-4 V) som han sier skal være bedre enn det gamle. I tillegg installerte han ny FW 5.6. Han sier den skal fikse de fleste problemer opplevd med ladefeil, samt hindre at 12 V batteriet lades ut. Han brukte 5 timer hos meg. Sjekket at alt virket når han dro. Oppdaget jordfeil på ladestikk, måtte snu polene, det ble bedre. Alt virker supert nå. Veldig bra support fra Tesla (Stian).
PaulF

OddB

Å sette inn en jordfeilbryter på kursen man lader fra burde vel være lurt ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

D.O

Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:27
Å sette inn en jordfeilbryter på kursen man lader fra burde vel være lurt ??
Hjelper ikke noe mot jordfeil fra naboen, eller noen av de andre hundre som er på samme trafo...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

Sitat fra: D.O på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:37
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:27
Å sette inn en jordfeilbryter på kursen man lader fra burde vel være lurt ??
Hjelper ikke noe mot jordfeil fra naboen, eller noen av de andre hundre som er på samme trafo...
en den slår vel ut selv om feilen ligger hos naboen ? Grenseverdien er vel 30 mA ? Da spørs det hva toleransen til Tesla er..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

D.O

Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 19:00
Sitat fra: D.O på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:37
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:27
Å sette inn en jordfeilbryter på kursen man lader fra burde vel være lurt ??
Hjelper ikke noe mot jordfeil fra naboen, eller noen av de andre hundre som er på samme trafo...
en den slår vel ut selv om feilen ligger hos naboen ? Grenseverdien er vel 30 mA ? Da spørs det hva toleransen til Tesla er..
Nei, nye jordfeilbrytere er rettningsbestemt og løser heldigvis ikke ut på jordfeil utenfra. Jordfeilvarslere kan ha funksjon for utvendig jordfeil, men blir ikke brukt på nye boliger. Varsler er typisk i boliger fra 1991-2002.Mens nyere har rettningsbestemt jordfeilbrytere.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

janlar

Sitat fra: D.O på lørdag 05. oktober 2013, klokken 20:27
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 19:00
Sitat fra: D.O på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:37
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:27
Å sette inn en jordfeilbryter på kursen man lader fra burde vel være lurt ??
Hjelper ikke noe mot jordfeil fra naboen, eller noen av de andre hundre som er på samme trafo...
en den slår vel ut selv om feilen ligger hos naboen ? Grenseverdien er vel 30 mA ? Da spørs det hva toleransen til Tesla er..
Nei, nye jordfeilbrytere er rettningsbestemt og løser heldigvis ikke ut på jordfeil utenfra. Jordfeilvarslere kan ha funksjon for utvendig jordfeil, men blir ikke brukt på nye boliger. Varsler er typisk i boliger fra 1991-2002.Mens nyere har rettningsbestemt jordfeilbrytere.
Jordfeilbrytere/jordfeilautomater er pr dags dato ikke retningsbestemte.
Jordfeilvarsler deriomot kunne skille mellom intern og ekstern jordfeil.
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

D.O

Sitat fra: janlar på lørdag 05. oktober 2013, klokken 22:17
Sitat fra: D.O på lørdag 05. oktober 2013, klokken 20:27
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 19:00
Sitat fra: D.O på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:37
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:27
Å sette inn en jordfeilbryter på kursen man lader fra burde vel være lurt ??
Hjelper ikke noe mot jordfeil fra naboen, eller noen av de andre hundre som er på samme trafo...
en den slår vel ut selv om feilen ligger hos naboen ? Grenseverdien er vel 30 mA ? Da spørs det hva toleransen til Tesla er..
Nei, nye jordfeilbrytere er rettningsbestemt og løser heldigvis ikke ut på jordfeil utenfra. Jordfeilvarslere kan ha funksjon for utvendig jordfeil, men blir ikke brukt på nye boliger. Varsler er typisk i boliger fra 1991-2002.Mens nyere har rettningsbestemt jordfeilbrytere.
Jordfeilbrytere/jordfeilautomater er pr dags dato ikke retningsbestemte.
Jordfeilvarsler deriomot kunne skille mellom intern og ekstern jordfeil.
Jo... Hva tror du hadde skjedd hvis ikke jordfeilautomatene var rettningsbestemt i ett boligfelt med la oss si 1000 husstander på samme trafo krets og en av disse hadde jordfeil...  ::) jordfeilautomater legger ikke ut på ekstern jordfeil.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Bobbulf

Sitat fra: janlar på lørdag 05. oktober 2013, klokken 22:17
Sitat fra: D.O på lørdag 05. oktober 2013, klokken 20:27
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 19:00
Sitat fra: D.O på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:37
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:27
Å sette inn en jordfeilbryter på kursen man lader fra burde vel være lurt ??
Hjelper ikke noe mot jordfeil fra naboen, eller noen av de andre hundre som er på samme trafo...
en den slår vel ut selv om feilen ligger hos naboen ? Grenseverdien er vel 30 mA ? Da spørs det hva toleransen til Tesla er..
Nei, nye jordfeilbrytere er rettningsbestemt og løser heldigvis ikke ut på jordfeil utenfra. Jordfeilvarslere kan ha funksjon for utvendig jordfeil, men blir ikke brukt på nye boliger. Varsler er typisk i boliger fra 1991-2002.Mens nyere har rettningsbestemt jordfeilbrytere.
Jordfeilbrytere/jordfeilautomater er pr dags dato ikke retningsbestemte.
Jordfeilvarsler deriomot kunne skille mellom intern og ekstern jordfeil.
Er vel retningsbestemt nå ja:
http://hafslundnett.no/kundeservice/kundeservice/vis_kategori.asp?kategoriid=78
Huseiere bør imidlertid for sin egen del gjøre seg kjent med hvilken type varsler som er installert i egen bolig og omtrent hvor gammel jordfeilvarsleren er. Tidligere ble det nemlig montert jordfeilvarslere/vern som ikke var retningsbestemte, og som dermed ikke kunne skille mellom jordfeil på eget eller andres anlegg.
Eldre løsninger hvor jordfeilvarsleren/vernet ikke er retningsbestemt, gjør det vanskeligere å utelukke at feilen kan ligge hos andre tilknyttet samme transformatorstasjon.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

OddB

Sitat fra: Bobbulf på søndag 06. oktober 2013, klokken 01:28
Sitat fra: janlar på lørdag 05. oktober 2013, klokken 22:17
Sitat fra: D.O på lørdag 05. oktober 2013, klokken 20:27
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 19:00
Sitat fra: D.O på lørdag 05. oktober 2013, klokken 18:37
Sitat fra: OddB på lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:27
Å sette inn en jordfeilbryter på kursen man lader fra burde vel være lurt ??
Hjelper ikke noe mot jordfeil fra naboen, eller noen av de andre hundre som er på samme trafo...
en den slår vel ut selv om feilen ligger hos naboen ? Grenseverdien er vel 30 mA ? Da spørs det hva toleransen til Tesla er..
Nei, nye jordfeilbrytere er rettningsbestemt og løser heldigvis ikke ut på jordfeil utenfra. Jordfeilvarslere kan ha funksjon for utvendig jordfeil, men blir ikke brukt på nye boliger. Varsler er typisk i boliger fra 1991-2002.Mens nyere har rettningsbestemt jordfeilbrytere.
Jordfeilbrytere/jordfeilautomater er pr dags dato ikke retningsbestemte.
Jordfeilvarsler deriomot kunne skille mellom intern og ekstern jordfeil.
Er vel retningsbestemt nå ja:
http://hafslundnett.no/kundeservice/kundeservice/vis_kategori.asp?kategoriid=78
Huseiere bør imidlertid for sin egen del gjøre seg kjent med hvilken type varsler som er installert i egen bolig og omtrent hvor gammel jordfeilvarsleren er. Tidligere ble det nemlig montert jordfeilvarslere/vern som ikke var retningsbestemte, og som dermed ikke kunne skille mellom jordfeil på eget eller andres anlegg.
Eldre løsninger hvor jordfeilvarsleren/vernet ikke er retningsbestemt, gjør det vanskeligere å utelukke at feilen kan ligge hos andre tilknyttet samme transformatorstasjon.

Da burde man vel ha en av hver sort ?? En gammel  for å oppdage en jordfeil i transformatorkretsen som kan skape krøll for laderen, og en retningsbestemt for å utelukke at feilen ligger hos en selv ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

D.O

Jordfeilbryter bør du ha for å beskytte din egen installasjon mot brann og farlig berøringsspenning. At bilen ikke klarer å lade i ett nett med jordfeil må Tesla ordne. Dette er rett og slett et for dårlig tilpasset produkt hvis det viser seg å være slik.
Installasjoner fra 2006 har jordfeilbryter på alle kurser, og helt nye boligfelt er dermed mindre utsatte. Men spørs hva som er raskest av vernet og Teslan... vernet skal ikke løse momentant, for å hindre å løse ut på kortvarig jordfeil. Etter de feil som rapprteres så bruker trolig Elektronikken i ladekladden/teslan jord som referansepunkt og vil trolig feile før vernet har koplet ut.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Capriso

Tror aldri at Tesla legger opp bilen til å lade i et nett med jordfeil.
Selvfølgelig kan jeg ta feil,men dette er jo et ansvarsforhold mellom nettleverandør og kunde.

At noen i Norge velger et nettverk på linje med et gammelt østeuropeisk land får vel heller ringe de som lever nettet inn i huset.
Model S. P85, Signal rød.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA