Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Havebigfun, søndag 06. oktober 2013, klokken 01:28

« forrige - neste »

OddB

Fulladet. Det pussige var at Rated stoppet på 500 km en god stund før Ideal nådde 400 km....?!? OG begge sto på 500/403,5 i nesten en halv time selv om ladingen fortsatte..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Brede

Sitat fra: OddB på søndag 20. april 2014, klokken 12:22
Fulladet. Det pussige var at Rated stoppet på 500 km en god stund før Ideal nådde 400 km....?!? OG begge sto på 500/403,5 i nesten en halv time selv om ladingen fortsatte..

Nøyaktig samme opplevelse her i går.

petersv

Sitat fra: OddB på søndag 20. april 2014, klokken 12:22
Fulladet. Det pussige var at Rated stoppet på 500 km en god stund før Ideal nådde 400 km....?!? OG begge sto på 500/403,5 i nesten en halv time selv om ladingen fortsatte..

Du har forklaringen på forrige side, det er pga. at beregnet og faktisk ladenivå ikke er "aligned" (kommer ikke på det ekvivalente norske ordet i farta.)

pej

Noen som vet, eller har fått uttalelser fra Tesla om følgende: Hva er best. Bruke batteriet i området 60-90% eller 40-70% eller enda lavere%. Selv lader jeg til 85-90, men kjører nesten aldri under 50-60%. Burde jeg lade enda mindre, eller er det bra for batteriet å ligge å vake rundt 80-90% daglig og aldri kjøres ned mot 0?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

rene

cairnz spurte Elon Musk om hva som var best av 90-40 hver dag eller 80-30, og fikk svar at 80-30 var bedre. Ligg rundt 50-60 mest mulig.

pej

Takker Rene, da blir det å sette ladingen på 75-80% fremover.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Epleskreller

Sitat fra: Epleskreller på mandag 30. desember 2013, klokken 08:58
85 Standard, ca10000 km: 489 Rated (ved 7 grader C)


Første gang jeg har ladet helt opp. Så vet ikke hvordan det har utviklet seg.

SAndre gang ladet helt opp og etter ca 20.000km kom jeg til 496 rated ved 10 grader og ny software, så er vel ikke helt sammenlignbart..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Sitat fra: Epleskreller på mandag 21. april 2014, klokken 08:19
Sitat fra: Epleskreller på mandag 30. desember 2013, klokken 08:58
85 Standard, ca10000 km: 489 Rated (ved 7 grader C)
Første gang jeg har ladet helt opp. Så vet ikke hvordan det har utviklet seg.
Andre gang ladet helt opp og etter ca 20.000km kom jeg til 496 rated ved 10 grader og ny software, så er vel ikke helt sammenlignbart..
Bra, Epleskreller- slike sammenligninger liker vi!
Jeg tror ikke beregning av ratet har gått så mye opp slik at du sannsynligvis har fortsatt omtrent samme rekkevidde.
Dette lover bra for fremtiden- ser ikke ut til å bli mye rekkeviddetap ettersom batteriet eldes/brukes.

Hyperstress

Min rated gikk opp 14km etter 5.9 update (8km typical). Målt innenfor 1 time.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Foleson

Ladet fullt en gang etter ca. 700 km, hadde 510 km rated.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Andreas #2316

Dro fra Stavanger til Oslo Fredag med retur Lørdag. Ved retur i Lyngdal (SC) hadde jeg ca 50% "på tanken" og lot ladingen stå i (100%) til den var helt ferdig. Det tok godt over 1 time, og på slutten gikk det svært sakte med bare 3-4A. Da ladingen var ferdig, hadde batterikapasiteten nådd nye høyder: 
11200km = 511km (rated)/ 406km (typical)

Temperatur=19C, ladehastighet = Superlader, standard S85.

Tidligere har jeg målt  495 v/1500km og 502 v/9670km (rated). Dette har vært med 13A lading og lavere temperaturer, så det ser ut til at batteritemperaturen gjør direkte sammenligning vanskelig. Reell kapasitetsendring kan vi sannsynligvis ikke si noe fornuftig om før vi har fått mer kjørelengde på bilene våre.
Hvis jeg i mitt tilfelle ser bort fra denne bagatellen, gir ekstrapolering av 495 og 511 målingen en økning på 16rkm pr 9700km. Dette tilsier en rated range på 657km når bilen runder 100 000 km :).
Trenden er mao svært positiv ...

Øggen

Hadde en litt ekkel opplevelse idag. Ladet til maks med scheduled charging og stod opp kl 04 for å sjekke at alt var ok. Da pendlet Amp mellom 4 og 27A. Opp og ned. Har hatt trøbbel med UMC i det siste. Stoppet da ladingen (ca 80%) for så å starte den igjen. Alt startet som normalt. Men i dag tidlig kl 08 når vi skulle reise stod det charging completed, rødt lys på UMC og BARE 386km rated. Det er 20km mindre enn sist gang. Sikkert mange grunner til dette men har ladet til maks bare 4 ganger, kjørt til 0 bare en gang.
12tkm til nå med 70-80% lading.
Er UMC grunnen??
Har meldt til Tesla at jeg har rødt lys (2xblink) ofte når jeg skal starte lading, og etter reset av UMC er det blitt verre.

Anew

#72
Da bilen var ny viste den 299km fulladet. FW 5.6. I går, etter ca 7000km viste den 286km. FW 5.11. Begge gangene er etter 11kWh lading innendørs i garasjeanlegg. Jeg tilskriver hele forskjellen en mer konservativ utregning i nyere firmware.

Edit: Dette er selvsagt "typical", ikke rated.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

kjølholdt

Hvis vi da snakker typical range som er det jeg forholder meg til greier noen å kjøre 45-46 mil på en "tank" . Hvis vi snakker sommer,2voksne 3 barn  og fullt med bagasje. I tillegg bør man følge normal hastighet på veien 70-80 km i timen ved noe trafikk.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Milzit

Min typical range stopper på 374 nå, det er ganske mye kortere enn før.. 14 000 km. Skal høre med Tesla når den skal på ettårsservice.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA