Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Havebigfun, søndag 06. oktober 2013, klokken 01:28

« forrige - neste »

Havebigfun

Etter å ha testet to ganger gir mine batterier 492-493 km ratet range. ???
Jeg har lest at andre har 505 km. Dette tallet er relevant både mtp hvor langt jeg kommer med en gitt kjørestil og mtp hvor mye batteriet fortaper seg med tiden.
Hva er deres konkrete erfaring?

Vi kan sjekke det samme om noen år eller ved gitte kjørelengder, eks 50k, 100k osv.

Havebigfun

Bump
Nå har mange flere ladeerfaring- hva er din ratet range ved max lading?

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 14:33
Bump
Nå har mange flere ladeerfaring- hva er din ratet range ved max lading?

Har ikke peiling, bruker bare typical :/

Der ligger den på 391-394.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

Skal prøve til i morra hvis det er timer nok ;-)  13A osv osv

laumb

Jeg skal tur-retur Tønsberg i morgen, så da blir det Range Charge.
Veldig spent på resultatet da jeg enda ikke har hatt en 100% lading.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 14:35
Har ikke peiling, bruker bare typical :/

Der ligger den på 391-394.
Typical er avhengig av din kjørestil og derfor ikke sammenlignbar mtp batterikapasitet- korriger meg gjerne om jeg misoppfatter. Poenget her er å se hva batteriene har av kapasitet og for å få et inntrykk av variasjonen- som sålangt ser liten ut.
Å komme fra typical til rated tar to tastetrykk.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 14:51
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 14:35
Har ikke peiling, bruker bare typical :/

Der ligger den på 391-394.
Typical er avhengig av din kjørestil og derfor ikke sammenlignbar mtp batterikapasitet- korriger meg gjerne om jeg misoppfatter. Poenget her er å se hva batteriene har av kapasitet og for å få et inntrykk av variasjonen- som sålangt ser liten ut.
Å komme fra typical til rated tar to tastetrykk.

Nei, du tenker på "projected". "Typical" er noenlunde det samme som "rated" i USA, dvs. en skala som er litt mer realistisk mhp. hva man kan oppnå. Vår "rated" tilsvarer den amerikanske "ideal", som nesten ingen der bruker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

Får ikke opp til maks til i morra, for lite timer. Blir på 25% før vi får på lading til kvelden ser jeg.

Flyvern

Skjønner hva du mener bigfun.
Jeg har ladet til maks to ganger. Bruker alltid typical når jeg kjører, men svitsjet over til Rated for å se hvilket tall som kom opp:
Rated: 503 km --> typical: 399 km  (etter ca 500 kjørte km på odometeret)
Rated: 497 km --> typical 394 km  (etter ca 4000 km på odometeret)
Multi-Rød Model S 85

Lanber

Ladet fullt i natt etter 3200km.

Rated range 494.4

P85D+

Husk at det sitter en shunt i bilen som måler inn/ut Amp. Dette blir omregnet til km. Har selv "tilsvarende" i båten med Lithium batterier.

Ila sommeren "mangler" jeg 2-5 amp på topp måling. Resetter måleren og da oppnår jeg max kapasitet.

Dvs. måleren er nok ikke 100% nøyaktig. Skal man være sikker på restkapasitet  på batteriet må man vel lade det opp 100%, resette og sette måleren til max rated kapasitet og lade/tappe batteriet over flere omganger for å få en ca. verifisering av hvor mye effekt som reelt er på batteriet.


P85D og 85D

Flyvern

Rated: 503 km --> typical 399 km  (etter 500 km på odometeret)
Rated: 497 km --> typical 394 km  (etter 4000 km på odometeret)
Rated: 492 km --> typical 392 km  (etter 6000 km)

Kanskje man kan se en trend her etterhvert, som sier noe om hvor mye kapasitet man mister over tid/kjørte km.

Er det forresten noen som har hørt hvor mye restkapasitet som skal være igjen etter 8 år. Hva sier egentlig garantien her? 70%? 80%?
Multi-Rød Model S 85

Anew

Det hadde vært interessant å høre hvilke tall dere med S60 ser også...
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Havebigfun

Sitat fra: Anew på tirsdag 26. november 2013, klokken 20:16
Det hadde vært interessant å høre hvilke tall dere med S60 ser også...
Forslå intervaller for 60 kW så legger jeg de inn ;)

Tesladigger

Har ikke testet 100% lading selv enda, men ser jo at det kan forekomme litt forskjell på lade spenning ved forskjellige lade plasser, gjerne variasjoner mellom 215-230V.
Vil ikke dette påvirke hvor mye man får dyttet inn på batteriet?
Mulig fallende yttertemperatur ut over høsten også påvirker dette?
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA