Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Havebigfun, søndag 06. oktober 2013, klokken 01:28

« forrige - neste »

noto

#15
Bump

85 Standard, 3000 km: 495 Rated, 396 Typical (ved ca. 6 grader C)




eledille

Sitat fra: Tesladigger på tirsdag 26. november 2013, klokken 20:48
Har ikke testet 100% lading selv enda, men ser jo at det kan forekomme litt forskjell på lade spenning ved forskjellige lade plasser, gjerne variasjoner mellom 215-230V.
Vil ikke dette påvirke hvor mye man får dyttet inn på batteriet?
Mulig fallende yttertemperatur ut over høsten også påvirker dette?

Varierende spenning inn spiller ingen rolle, laderen gjør det om til likestrøm med akkurat den spenningen den trenger for å lade batteriet riktig.

Varierende temperatur er det vel ikke usannsynlig at kan ha en innvirkning.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Rio

Sitat fra: eledille på søndag 01. desember 2013, klokken 21:17
Sitat fra: Tesladigger på tirsdag 26. november 2013, klokken 20:48
Har ikke testet 100% lading selv enda, men ser jo at det kan forekomme litt forskjell på lade spenning ved forskjellige lade plasser, gjerne variasjoner mellom 215-230V.
Vil ikke dette påvirke hvor mye man får dyttet inn på batteriet?
Mulig fallende yttertemperatur ut over høsten også påvirker dette?

Varierende spenning inn spiller ingen rolle, laderen gjør det om til likestrøm med akkurat den spenningen den trenger for å lade batteriet riktig.

Varierende temperatur er det vel ikke usannsynlig at kan ha en innvirkning.

Det er en sannhet med modifikasjoner: Siden ladekladden begrenser til f. eks. 13 A, så vil 215 V inn gi maks 2795 W, mens 13 A og 240 V gi 3120 W.

Batterier er kjemiske, og påvirkes av temperaturen, ved at de kjemiske prosessene går så langsomt at man ikke kan lade så hurtig som normalt.På batterier som er så store at man kan lade med normalt 90 kW, så vil neppe temperaturen ha stor innflytelse når man lader med rundt 3 kW. På hurtiglading, derimot...

Dette avhenger selvsagt på batteritemperaturen, og ikke direkte utetemperaturen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

noto

Spenningen betyr ingenting for max-kapasiteten, kun for ladehastigheten. Batteritemperaturen kan derimot spille inn for avlesningen. Batteriet varmes riktignok under lading, men påvirkes likevel av utetemperaturen. Lavere temperatur betyr lavere avlest (men ikke reell) max-kapasitet. Jeg spør derfor dere med >500 om målingen ble gjort da det var varmere i været (eller i oppvarmet garasje)?

eledille

Sitat fra: Rio på søndag 01. desember 2013, klokken 23:39
Sitat fra: eledille på søndag 01. desember 2013, klokken 21:17
Varierende spenning inn spiller ingen rolle, laderen gjør det om til likestrøm med akkurat den spenningen den trenger for å lade batteriet riktig.

Det er en sannhet med modifikasjoner: Siden ladekladden begrenser til f. eks. 13 A, så vil 215 V inn gi maks 2795 W, mens 13 A og 240 V gi 3120 W.

Laderen regulerer spenningen slik at batteriet tar i mot så mye effekt som laderen kan trekke uten å overstige den fastsatte begrensningen på ampere fra strømnettet.

Det tar lenger tid ved 210 V enn ved 240, men det er ingen grunn til å tro at nettspenningen skulle påvirke hvor mye energi batteriet klarer å lagre.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Rio

Helt enig i at det ikke påvirker hvor mye energi (kWh) som lagres i batteriet, kun hvor raskt ladingen skjer (kW).

Mulig jeg misforstod spørsmålet! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Havebigfun

bump
for dere som har fått bilen i desember

Lanber

Skal kjøre en ny maks lading til natta, forrige var for 5000km sida.

Havebigfun

Jeg testet nylig og hadde "mistet" 8 km på 3300 km. Første gang hadde jeg lest av med nyladet varm batteri. Nå hadde ladingen vært ferdig i noe over en time- regner med (-eller håper 8)) at det er temperaturen i batteriet som ga forskjellen. Nå om vinteren kan det lett bli frustrasjon- både for de som måler for 1. gang og erkjenner at de ligger i lavere del av skalaen og de som tror de har mistet kapasitet, noe som forhåpentligvis ikke er riktig- men temperaturrelatert.

Lanber

Batteriet SKAL miste kapasitet, det ligger i sakens natur. Fallet er største første tiden, så flatere.  Det er nå teorien da.

Om en topplading har 490km eller 450km har i 99,9% av tilfellene null å si for bruke

Havebigfun

Du har utvilsomt rett, Lanber- spørs er bare hvor mye. Når andre ikke mister noe etter 12kkm er det rart om min mister 8km på 3.3kkm forutsatt jeg har stellt pent med den.

Sitat fra: Trøndertesla på søndag 22. desember 2013, klokken 14:49
Jeg kjørte 100% ladning for første gang for et par dager siden og fikk 498km rated range. Det var det samme den sto på da jeg hentet bilen med "full tank" i september. Jeg har kjørt 12.000 km siden den gang så jeg har ikke mistet noe kapasitet hittil. Det lover meget godt  :)

Johnny

I dag har jeg kjørt en kort, og en litt lengre tur. Tilsammen under 100km. Batteriet har likevel mistet over 200km, og når jeg satte den på lading(13A) forventet den å bruke ti timer på å nå tilbake til 90%.

Regnestykket går altså ikke helt opp, men når jeg kjører så teller batteriindikatoren ned rimelig synkront med antall tilbakelagte km. Er dette normalt?
TMS og eGolf.

Nuvolari

Sitat fra: Johnny på søndag 22. desember 2013, klokken 20:19
I dag har jeg kjørt en kort, og en litt lengre tur. Tilsammen under 100km. Batteriet har likevel mistet over 200km, og når jeg satte den på lading(13A) forventet den å bruke ti timer på å nå tilbake til 90%.

Regnestykket går altså ikke helt opp, men når jeg kjører så teller batteriindikatoren ned rimelig synkront med antall tilbakelagte km. Er dette normalt?

Jeg opplever det samme. Lader tilsvarende 65mil pr uke men kjører ca 30mil. Jeg kjører kun korte etapper og det er nok grunnen til det høye forbruket.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på søndag 22. desember 2013, klokken 20:24
Sitat fra: Johnny på søndag 22. desember 2013, klokken 20:19
I dag har jeg kjørt en kort, og en litt lengre tur. Tilsammen under 100km. Batteriet har likevel mistet over 200km, og når jeg satte den på lading(13A) forventet den å bruke ti timer på å nå tilbake til 90%.

Regnestykket går altså ikke helt opp, men når jeg kjører så teller batteriindikatoren ned rimelig synkront med antall tilbakelagte km. Er dette normalt?

Jeg opplever det samme. Lader tilsvarende 65mil pr uke men kjører ca 30mil. Jeg kjører kun korte etapper og det er nok grunnen til det høye forbruket.
Oppvarming av kupe og batteri drar opp snittforbruket voldsomt om man bare kjører korte turer.
Det som er flott er at lavt snittforbruk i hovedsak er viktig på langturer, og da har man ikke samme problem :)

That said - akkurat samme greia når jeg hadde dieselbil. Høyt merforbruk så lenge motoren ikke var skikkelig varm, i tillegg til webastoens forbruk for å sikre varm kupe og lunk i motor.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Min erfaring på Leafen er at jeg får noe mindre kapasitet når jeg bare lader til 80%. Måtte på lengre tur nylig og så at total kapasitet økte med ca 1% etter flere gjentatte 100% ladinger. Mener å ha lest at batteriet balanserer hele tid og at dette dermed ikke skal ha betydning, men her er det iallefall slik, jeg har sett det før også, men ikke så mye som 1%.

Jeg kan selvsagt ikke stole 100% på SOC måleren, men siden trenden er lik har jeg litt tro på det også.

TMS har vel mye mer avansert batteri enn Leaf så kanskje helt utelukket på TMS?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA