Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Havebigfun, søndag 06. oktober 2013, klokken 01:28

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 26. august 2014, klokken 19:46
@jkirkebo
Oppgave til deg.
Neste gang du skal lade, les av både i bilen og på måler på stikket, så kan du dele med oss andre lade tapet i laderen på bilen.

Neste blir å utføre oppgaven med ulik ladsetrøm (effekt) for å finne ut hvor virkningsgraden på de innebygde laderene er. eks 230v - 10A (2.3kW), 16A, (3.6kW), 32A (7.4kW), 400v 16A (11kW) og 400v 32A (22kW)

Det har jeg gjort mange ganger. Resultatene er ganske konsekvente, mellom ladestasjonen hjemme og en annen jeg bruker mye som også har måler. Tallene jeg har fått ut for 1-fase er:

16A: 88%
32A: 89%

Noe annet har jeg ikke testet, men jeg tipper 10A ligger på 86-87% og 3x32A på 90%. Jeg bruker 88% som et snitt om jeg skal regne på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. august 2014, klokken 19:55
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 26. august 2014, klokken 19:46
@jkirkebo
Oppgave til deg.
Neste gang du skal lade, les av både i bilen og på måler på stikket, så kan du dele med oss andre lade tapet i laderen på bilen.

Neste blir å utføre oppgaven med ulik ladsetrøm (effekt) for å finne ut hvor virkningsgraden på de innebygde laderene er. eks 230v - 10A (2.3kW), 16A, (3.6kW), 32A (7.4kW), 400v 16A (11kW) og 400v 32A (22kW)

Det har jeg gjort mange ganger. Resultatene er ganske konsekvente, mellom ladestasjonen hjemme og en annen jeg bruker mye som også har måler. Tallene jeg har fått ut for 1-fase er:

16A: 88%
32A: 89%

Noe annet har jeg ikke testet, men jeg tipper 10A ligger på 86-87% og 3x32A på 90%. Jeg bruker 88% som et snitt om jeg skal regne på det.

Takk for info, kjekt å vite, så kWh avlest i bilen x 1.12 x pris på strøm (ink avgifter osv), så får en ganske greit svar på hva ladingen kostet. :-)
Kjekt når en skal på besøk og kjøper litt strøm, men en flaske vin fungere også bra som betaling. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

GOS

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 26. august 2014, klokken 19:46
@jkirkebo
Oppgave til deg.
Neste gang du skal lade, les av både i bilen og på måler på stikket, så kan du dele med oss andre lade tapet i laderen på bilen.

Neste blir å utføre oppgaven med ulik ladsetrøm (effekt) for å finne ut hvor virkningsgraden på de innebygde laderene er. eks 230v - 10A (2.3kW), 16A, (3.6kW), 32A (7.4kW), 400v 16A (11kW) og 400v 32A (22kW)

Men blir fort et langtids prosjekt og er desverre mange parametre som kan ødelegge noe for nøyaktigheten til eksperimentet.

sigurdi

Til info så gjorde jeg dette på en liten ladesnutt idag. Ved et forbruk på 10 kwh timer så hadde jeg fått 5% mindre inn på batteriet. Bilen var nettopp kjørt når ladingen startet. Ladet med 238v og 13A. Var positivt overrasket av at det ikke var mer tap. Hadde ca 255 typical ved start lading.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jkirkebo

Sitat fra: GOS på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:24
Til info så gjorde jeg dette på en liten ladesnutt idag. Ved et forbruk på 10 kwh timer så hadde jeg fått 5% mindre inn på batteriet. Bilen var nettopp kjørt når ladingen startet. Ladet med 238v og 13A. Var positivt overrasket av at det ikke var mer tap. Hadde ca 255 typical ved start lading.

Bilen rapporterer vel kun hele kWh? I så fall blir feilmarginen ganske stor ved såpass lav energimengde.

Jeg har kalkulert ved å ta antall typical km fylt på og ganget med 0,19kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GOS

Jeg brukte samme metode men 205 wh timer per påfylt typical. Har du S60 siden du bruker 190? Det er mulig jeg har lest av noe feil, så jeg skal gjøre noen nøyere målinger med litt større lademengder senere.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jkirkebo

Sitat fra: GOS på onsdag 27. august 2014, klokken 06:57
Jeg brukte samme metode men 205 wh timer per påfylt typical. Har du S60 siden du bruker 190? Det er mulig jeg har lest av noe feil, så jeg skal gjøre noen nøyere målinger med litt større lademengder senere.

Har P85+. Typical teller opp/ned ved ca. 190Wh/km, selv om streken på displayet står på 205Wh/km. 205Wh/km er nemlig inkludert "reservetanken".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GOS

Det forklarer vel stort sett differansen da. Takk for oppklaring.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Trøndertesla

Jeg har erfart at max typical range varierer ganske mye, både opp og ned, på samme softwareversjon. På Europaturneen hadde jeg bl.a. følgende max-ladinger: 396, 389, 394 i løpet av et par dager. Så, enten har det noe med kjørestil å gjøre, eller energikilden, eller en kombinasjon. Den laveste fikk jeg på 22kW lader på Teslas servicesenter i Paris. Synes dette var litt rart, men det er helt sikkert normalt.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Flyvern

Sitat fra: Flyvern på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:43
Rated: 503 km --> typical 399 km  (etter 500 km på odometeret)
Rated: 497 km --> typical 394 km  (etter 4000 km på odometeret)
Rated: 492 km --> typical 392 km  (etter 6000 km)

Kanskje man kan se en trend her etterhvert, som sier noe om hvor mye kapasitet man mister over tid/kjørte km.

Er det forresten noen som har hørt hvor mye restkapasitet som skal være igjen etter 8 år. Hva sier egentlig garantien her? 70%? 80%?

Tar opp igjen denne tråden fra 2013/2014. Minst like interessant nå.
Ny måling:
Rated: 503 km --> typical 399 km  (etter 500 km på odometeret)
Rated: 497 km --> typical 394 km  (etter 4000 km på odometeret)
Rated: 492 km --> typical 392 km  (etter 6000 km)
Rated: 462 km --> typical 367 km  (etter 68000 km)

Batteriet har tapt 8 % kapasitet på 2,5 år. Hvis det betyr 15% på 5 år og 22 % på 8 år så syns jeg det er innafor.
Multi-Rød Model S 85

overlay

Sitat fra: Flyvern på mandag 04. april 2016, klokken 15:06
Sitat fra: Flyvern på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:43
Rated: 503 km --> typical 399 km  (etter 500 km på odometeret)
Rated: 497 km --> typical 394 km  (etter 4000 km på odometeret)
Rated: 492 km --> typical 392 km  (etter 6000 km)

Kanskje man kan se en trend her etterhvert, som sier noe om hvor mye kapasitet man mister over tid/kjørte km.

Er det forresten noen som har hørt hvor mye restkapasitet som skal være igjen etter 8 år. Hva sier egentlig garantien her? 70%? 80%?

Tar opp igjen denne tråden fra 2013/2014. Minst like interessant nå.
Ny måling:
Rated: 503 km --> typical 399 km  (etter 500 km på odometeret)
Rated: 497 km --> typical 394 km  (etter 4000 km på odometeret)
Rated: 492 km --> typical 392 km  (etter 6000 km)
Rated: 462 km --> typical 367 km  (etter 68000 km)

Batteriet har tapt 8 % kapasitet på 2,5 år. Hvis det betyr 15% på 5 år og 22 % på 8 år så syns jeg det er innafor.

Er du en av de som mistet ca 20 km over en oppdatering?

fonberg

Sitat fra: overlay på mandag 04. april 2016, klokken 16:24
Sitat fra: Flyvern på mandag 04. april 2016, klokken 15:06
Sitat fra: Flyvern på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:43
Rated: 503 km --> typical 399 km  (etter 500 km på odometeret)
Rated: 497 km --> typical 394 km  (etter 4000 km på odometeret)
Rated: 492 km --> typical 392 km  (etter 6000 km)

Kanskje man kan se en trend her etterhvert, som sier noe om hvor mye kapasitet man mister over tid/kjørte km.

Er det forresten noen som har hørt hvor mye restkapasitet som skal være igjen etter 8 år. Hva sier egentlig garantien her? 70%? 80%?

Tar opp igjen denne tråden fra 2013/2014. Minst like interessant nå.
Ny måling:
Rated: 503 km --> typical 399 km  (etter 500 km på odometeret)
Rated: 497 km --> typical 394 km  (etter 4000 km på odometeret)
Rated: 492 km --> typical 392 km  (etter 6000 km)
Rated: 462 km --> typical 367 km  (etter 68000 km)

Batteriet har tapt 8 % kapasitet på 2,5 år. Hvis det betyr 15% på 5 år og 22 % på 8 år så syns jeg det er innafor.

Er du en av de som mistet ca 20 km over en oppdatering?

Med forbehold om at dette naturligvis er særs uvitenskapelig, så flater jo reduksjonen ganske bra ut her:

1,7% reduksjon første 6.000 km
6,4% reduksjon neste 60.000 km

Man må så klart ta forbehold for ulik batteritemperatur, at ulike sw-versjoner beregner ulikt, osv osv.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

MyMuffin

Tok nylig en 100% lading på min S60.
Fikk da 300 typical km.
Omregnet gir det ca 380 rated km.
Ikke rare tapet å se etter 1.5år og 29k :)
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Teslanewbie

#102
Ladet min 100%

Fikk 475 rated og 380 typical

Har kjørt ca 35000km

Skjermdump fra min applewatch
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

bernta

100% lading ved 5000 kjørte km.

Rated: 531 km
Typical: 425 km

85D
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

inverter

2013 S85 med 80000 km på telleren. 374 typical ved 100% lading på superlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA