Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Havebigfun, søndag 06. oktober 2013, klokken 01:28

« forrige - neste »

Andreas #2316

9670km = 502km (rated)/ 399km (typical)

Temperatur=8C, ladehastighet = 5A, standard S85.

Car-El

4250km(+/-) --> 502Rkm --> 399Tkm

Dette er første gang batteripakka er makset siden vi fikk bilen 20 november 2013.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Jejl

Min er kjørt 7800km og jeg får 505km ved 100%.
Har aldri hatt under 20%  igjen på batteriet, og har foreløpig ikke ladet på sc.

Tesla-man

Fylte helt opp i dag.  Fikk 507 km. Rated.  Har gjort det et par ganger tidligere også, men sjekket ikke/husker ikke rekkevidden.  Kjørt og ladet variert, inklusive SC ved flere anledninger.
Gått ca 7000km nå
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Roger (NO)

Sitat fra: Sven-Erik på lørdag 19. april 2014, klokken 16:11
6430km = 516 Rated / 406 Typical
Temp 8 C, Ladet med 230V/14A

(ladet i ca. 10 timer, skulle bare "fylle opp" før langtur.)
Satt i bilen da den ble ferdig ladet og "kalkulert".

I hht. anbefalt, ble bilen stående i litt over 30 min. før den ble kjørt.
Hadde da gått ned til 514 R / 405 T i løpet av ca. 40 min, uten at bilen ble kjørt.
H em har anbefalt at bilen skal stå i 30 min etter fulladet?
Står ikke noe om dette i bruksanvisningen...

Er det for batteriet sin del, eller for mer korrekt range kalkulasjon?

Brede

Testet i dag:

6700km - Temp: 9 grader - 230V 16A - 500km rated

Havebigfun

Rated er som typical ikke det samme som ved tidl SW-versjoner- det er antydningsvis mer enn tidl.- hvor mye nøyaktig vet jeg ikke.
Når det gjelder å la bilen stå i 30 min etter fulladet gjelder det rebalansering av batteripakken: dette anbefales gjort regelmessig. ca 1 gang/mnd og det samme skal gjøres med nesten tom batteri (ca 20 km igjen)

Roger (NO)

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 19. april 2014, klokken 23:07
Rated er som typical ikke det samme som ved tidl SW-versjoner- det er antydningsvis mer enn tidl.- hvor mye nøyaktig vet jeg ikke.
Når det gjelder å la bilen stå i 30 min etter fulladet gjelder det rebalansering av batteripakken: dette anbefales gjort regelmessig. ca 1 gang/mnd og det samme skal gjøres med nesten tom batteri (ca 20 km igjen)
Vet du hvem/hvor dette står beskrevet?

Havebigfun

Sitat fra: Roger (NO) på lørdag 19. april 2014, klokken 23:12
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 19. april 2014, klokken 23:07
Rated er som typical ikke det samme som ved tidl SW-versjoner- det er antydningsvis mer enn tidl.- hvor mye nøyaktig vet jeg ikke.
Når det gjelder å la bilen stå i 30 min etter fulladet gjelder det rebalansering av batteripakken: dette anbefales gjort regelmessig. ca 1 gang/mnd og det samme skal gjøres med nesten tom batteri (ca 20 km igjen)
Vet du hvem/hvor dette står beskrevet?
Er diskutert her for ca en uke siden -med original sitat av en Tesla-ingenieur- når jeg kommer over det igjen skal jeg legge til linken her.

Porsgrunn

Den eneste offisielle uttalelsen fra Tesla jeg har sett er denne fra Jerome Guillen.
Den bekrefter at de har gjort endringer i hvordan software beregner gjenværende kjørelengde, samtidig som den sier det er kosmetisk da reell kjørelengde ikke påvirkes.

Thank you for your message and bringing this concern to my attention.

Recently, some Model S owners have been concerned regarding displayed decreases in their vehicle's predicted range. We understand the importance of accurate range prediction, and have taken these concerns seriously. After investigating many of the cases, we have found no indications of actual battery problems in the vast majority of these cases. However, we have uncovered a software problem that, under certain charging conditions, yields incorrectly low range estimates over time.

The range estimate displayed in the vehicle is based on several different factors. One important factor is the battery's actual capacity at a given point in its life. This is the amount of energy the battery can hold when fully charged. Since battery capacity cannot be measured without fully charging and discharging the battery, this value is calculated in software. We have found that in cases where the battery is consistently charged to a lower state of charge- between 60-80% -capacity estimation becomes less accurate and tends to underestimate the true capacity of the battery. The result is an incorrect reduction in the displayed range estimate. This does not affect the true range of the vehicle, as the end-of-drive conditions are based on real-time battery measurements of reducing battery power rather than software estimates. In any case we recognize the inconvenience and negative user experience associated with this incorrect and reduced range estimate and we are developing a solution.

The inaccuracy of the capacity algorithm will show up in any Model S that is regularly charged under the conditions mentioned above (it seems it is the case for your Model S). We will develop and implement a firmware updates in the coming weeks (timing TBD) to address the concern you outlined. That being said, the amount of actual energy stored in the battery has not changed. The physical distance you can drive the vehicle from full to empty remains the same, only the displayed estimate has changed. You are correct that avoiding charging to high states of charge optimizes battery capacity retention. You should continue this behavior as best meets your daily range needs. We also recommend opportunistically charging, i.e, charge frequently, charge often. Avoiding deep discharges is another best practice for optimum capacity retention. The advice by the Service Center to "let the range drop down to about 20 miles and then charge it to max Daily Range" is misleading. They are correct that it will mitigate the inaccuracy of the capacity algorithm, resulting in a higher displayed range, but it is misleading as the actual amount of stored energy does not change.

I hope that this addresses your concern. Please let me know if I can be of any additional assistance.

Thanks for your continued support. Best regards,

Jerome Guillen I VP, WW sales and service

Dice

Jeg har hatt bilen i tre uker. Har ladet fullt fire ganger i påsken. Første gang 503 rated, de tre siste 508 rated. Etter fjerde makslading på under en uke fikk jeg melding om at det ikke er sunt for batterilevetiden å lade maks, og forslag om å sette ned lading et hakk.

tstens

Hei
Bilen har nå rullet ca 14000 km .Ladet fullt for harrytur nå på torsdag med en blanding av 13 og 8 amp (timet så jeg fikk fullt rett før avgang).Fikk 507 km rated.
Har brukt SC 3 ganger og da korte stopper på 20-30 min og da ikke til fullt.Har vel maksladet 8-9 ganger.
ikke vært under 20 km rest på pakka.Ligger normalt mellom 90-40%.Batteriet har vel sjeldent vært kalt da jeg ikke rekker å lade fullt hverken hjemme el på jobb,men tar det igjen i helgen.
Terje
P85,White

Sense

Får hele 509 rated, 402 typical. Men jeg er usikker på hvor reellt tallet er, for ved starten av reisen synes jeg rekkevidden forsvinner fortere enn normalt.
Selv om både kupe og batteri er forvarmet.

Kanskje litt Tesla-psykologi for å dempe rekkeviddeangsten.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 19. april 2014, klokken 23:07
Rated er som typical ikke det samme som ved tidl SW-versjoner- det er antydningsvis mer enn tidl.- hvor mye nøyaktig vet jeg ikke.
Når det gjelder å la bilen stå i 30 min etter fulladet gjelder det rebalansering av batteripakken: dette anbefales gjort regelmessig. ca 1 gang/mnd og det samme skal gjøres med nesten tom batteri (ca 20 km igjen)

Anbefales for hva da? Kun for å få ut de aller siste kilometerne medrekkevidde fra batteriet. For batteriets helse er det bedre å la være.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

#59
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. april 2014, klokken 03:10
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 19. april 2014, klokken 23:07
Rated er som typical ikke det samme som ved tidl SW-versjoner- det er antydningsvis mer enn tidl.- hvor mye nøyaktig vet jeg ikke.
Når det gjelder å la bilen stå i 30 min etter fulladet gjelder det rebalansering av batteripakken: dette anbefales gjort regelmessig. ca 1 gang/mnd og det samme skal gjøres med nesten tom batteri (ca 20 km igjen)
Anbefales for hva da? Kun for å få ut de aller siste kilometerne medrekkevidde fra batteriet. For batteriets helse er det bedre å la være.

Ser nå at det manglet et ord i mitt innlegg: "rebalansering"- anbefalt hver måned- for å synkronisere batterivcellene- den enkelte cellen har det dog bedre ved å ikke bli fyllt eller tømt helt. Om det er nødvendig med rebalansering hver måned kan man sikkert sette et ? ved.
Edit: Nå har jeg lett etter rebalanseringstråden hvor jeg kommenterte hyppigheten. Jeg finner den ikke- antakelig er den slettet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA