Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Lokführer, søndag 29. september 2013, klokken 19:26

« forrige - neste »

Chlangum

Sitat fra: Bent på onsdag 25. september 2013, klokken 13:54
- Det gjør det mulig å aksellerere ut av farlige situasjoner. Dette er et konsept som knapt er kjent i Norge fordi den eksisterende bilparken er helt fundamentalt ute av stand til å aksellerere ut av noe som helst, men burde bl.a. kunne kutte ned antall sammenstøt bakfra med en våken sjåfør som passer på i speilet sitt.

Ja, og i tillegg hvis du skulle være så uheldig å komme i blindsonen på en lastebil/semi (som laumb er inne på i sitt innlegg)

Har selv opplevd noe lignende med motorsykkel over Puddefjords broen i Bergen. Bil bak, Semi på høyre side som begynner å legge seg over i andre filen. Sitter heldigvis på en KTM Supermoto 120 kg/60 hk. 0-100 på 4 sek. Full gass med en sykkel som bråker ganske mye. Heldig vis ikke mer dramatisk enn at sjåføren i semi'en trolig fikk seg et støkk.

Hadde jeg kommet med en av de andre skranglekassene mine så hadde det garantert gått gale.
I dag er jeg mye flinkere til å unngå blindsoner (som jeg oppfordrer alle til å tenke på når dere er ute og kjører) men det skal ikke mye uoppmerksomhet til for å havne i den situasjonen.

Denne plassen er det også mange tilfeller av denne type uhell med resultat at hele Bergen er forstoppet i morgenrushet.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

eledille

Jeg synes de som slenger rundt seg med utsagn av typen "jeg har rett, du prater vås" burde vurdere å grave opp noe tallmateriale som underbygger påstandene.

En påstand uten tall er bare synsing.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

sindrej

Sitat fra: daggad på onsdag 25. september 2013, klokken 15:07
Ingen regel uten unntak. Jeg har kjørt bil i 29 år og kan ikke komme på en eneste gang at en aksellerasjon hadde kunnet hjelpe på eller trygge i en situasjon.. Ikke en eneste gang har jeg følt at jeg trengte mer krefter enn jeg hadde for å kjøre trygt.
Min mening er at dette er rent vås..
Litt komisk, for jeg opplevde dette for bare noen timer siden.  Buss står på busslomme på hovedveien.  Jeg kommer ut på hovedveien fra stikkvei rett bak bussen.  Bussen står og blinker til høyre og jeg kjører følgelig opp på siden av den.  Bil kommer i motgående kjørefelt litt lenger fremme.  Bussen sjekker ikke speil (eller sjekket det rett før jeg svingte ut bak) og begynner å svinge ut i veien.  Hadde godt mulig gått helt fint om jeg hadde bråbremset og hengt på fløyta, men et lite blipp på gasspedalen samtidig som jeg bruker litt av motgående kjørefelt og jeg er forbi bussen før den møtende bilen blir et problem.

Det er kanskje sjelden god akselrasjon er ENESTE løsning, men det er ihvertfall en ekstra løsning en har med en Tesla, som en normalt ikke har på fossilbilene pga avgifter/økonomi.

BE

Forsikringsselskaper driver ikke med synsing. De har klare statistikker som viser ulykkesfrekvens på ulike kjøretøy, dette benyttes selvsagt for å differensiere forsikringsprisene.

Statistikken lyver ikke:
- Racing-MC har høyere ulykkesfrekvens enn cruisere. Dette gjelder selv selv om racing-sykler har overlegne kjøreegenskaper.
- Det samme gjelder biler
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Balrog

Sitat fra: daggad på onsdag 25. september 2013, klokken 15:07
Ingen regel uten unntak. Jeg har kjørt bil i 29 år og kan ikke komme på en eneste gang at en aksellerasjon hadde kunnet hjelpe på eller trygge i en situasjon.. Ikke en eneste gang har jeg følt at jeg trengte mer krefter enn jeg hadde for å kjøre trygt.
Min mening er at dette er rent vås..

Dette er argumentasjon på nivå med "1 milliard fluer kan ikke ta feil, spis dritt". At DU ikke har opplevd noe er da på ingen måte noe bevis på at noe ikke kan skje. Jeg har for eksepel ikke opplevd jordskjelv på 29 år, men jeg lever da ikke i villfarelsen om at jordskjelv er rent vås av den grunn.

Jeg har ved flere anledninger måttet aksellerere meg ut av ulykkessituasjoner. Forbikjøringer i motgående kjørefelt uten tilstrekkelig motorkraft er noe av det aller farligste folk kan gjøre i trafikken. En venn av meg er ufør fordi han ikke fikk aksellerert seg unna en lastebil som kjørte inn i ham bakfra.

Selvsagt kan man kjøre seg i hjel med en rask og sprek bil. Men det betyr på ingen måte noen motsatt implikasjon. Man kan kjøre seg ihjel i en Reva også, men det krever litt mer planlegging, evt teksting mens man kjører. Ikke glem at en andel av fartsulykkene skjer i ruspåvirket tilstand og bærer preg av rene selvmord. I slike tilfeller er årsaken IKKE bilens motorkraft, men rus/sinnstilstand, selv om vedkommende neppe hadde klart det samme med en trehjulssykkel. Eller forresten...

Nylig har det vært en rettssak grunnet "råsykling" som førte til død. Følger vi "logikken" til de restriktive her så bør derfor sykler fartsbegrenses, og ikke kunne selges fritt slik de gjør nå til alle aldersgrupper.

Bilkjøring handler om å "bruke huet" først og fremst. ALLE kjøretøy medfører risiko for ulykker i trafikken.

Det er ingen årsakssammenheng mellom HK og ulykker. Om noen derimot kan fremskaffe statistikk som viser en entydig korrelasjon mellom antall HK og sannsynligheten for ulykke hadde det vært meget interessant. Dette skal selvsagt ikke være en enkeltstudie som ikke er representativ for populasjonen Teslakjøpere, og den må også være vektet ift. faktorer som kjørelengde og renset for faktorer som promille og brudd på trafikkregler fra andre parter som årsak til ulykkene. Jeg kan selvsagt avslutte med at jeg synser og tror at det farligste kjøretøyet i trafikken vurdert ut fra ulykker/kjørt distanse er moped, (som med ekstremt lite motorkraft bør være MEGET trygt i forhold til fx buss i følge resonnementer om HK/ulykke) men jeg har ikke noen dokumentasjon for dette.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Balrog

Sitat fra: BE på onsdag 25. september 2013, klokken 17:05
Forsikringsselskaper driver ikke med synsing. De har klare statistikker som viser ulykkesfrekvens på ulike kjøretøy, dette benyttes selvsagt for å differensiere forsikringsprisene.

Statistikken lyver ikke:
- Racing-MC har høyere ulykkesfrekvens enn cruisere. Dette gjelder selv selv om racing-sykler har overlegne kjøreegenskaper.
- Det samme gjelder biler

Så bra. Vis oss denne statistikken du refererer til, og forklar hvorfor Tesla MS er en racerbil og ikke en familiebil. Forresten: Racing-MC-førere har muligens høyere ulykkesfrekvens enn førere av cruisere. Vis gjerne denne statistikken også. Jeg mener korrelasjonen mellom ulykker og MC-førers alder (lav alder = større ulykkesrisiko) er sterkest, ikke antall HK på sykkelen slik dere hardnakket påstår. Jeg har massevis av HK på mine sykler men svært lav forsikringspremie.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

tho

Sitat fra: BE på onsdag 25. september 2013, klokken 17:05
Forsikringsselskaper driver ikke med synsing. De har klare statistikker som viser ulykkesfrekvens på ulike kjøretøy, dette benyttes selvsagt for å differensiere forsikringsprisene.

Statistikken lyver ikke:
- Racing-MC har høyere ulykkesfrekvens enn cruisere. Dette gjelder selv selv om racing-sykler har overlegne kjøreegenskaper.
- Det samme gjelder biler

Forsatt ingen fakta. Bare synsing fra deg.

1. Etter at jeg ringte rundt for å få forsikring på Tesla Model S er jeg ikke helt sikker på hva forsikringselskapene egentlig driver med. Jeg ringte samme selskap på samme dag. Og fikk 2 tilbud som sprikte med 4k. Høyeste tilbud for Model S var 18k fra gjensidige. Laveste var 7500 fra Winterbergh (Watercircles).

2. MC er spesielt utsatt for dødsulykker. Jeg vil påstå at personlighetstypen som kjøper MC (+for racer MC!) er spesielt risikovillig.

3. Tesla Model S er ingen racerbil.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

D.O

Sitat fra: daggad på onsdag 25. september 2013, klokken 15:07
Ingen regel uten unntak. Jeg har kjørt bil i 29 år og kan ikke komme på en eneste gang at en aksellerasjon hadde kunnet hjelpe på eller trygge i en situasjon.. Ikke en eneste gang har jeg følt at jeg trengte mer krefter enn jeg hadde for å kjøre trygt.
Min mening er at dette er rent vås..
Jeg har opplevd dette. Motorsvak bil er farlig. Jeg kjører ikke forbi hvis jeg ikke har sykt lang strekkning, da jeg har opplevd at bilen brukte lengre tid enn det som jeg forventet. Delvis fordi automat kassen skiftet gir, slik at momentet ble borte. Nå er jeg den personen som ligger bak traileren og irriterer andre bilister som ikke skjønner hvorfor jeg ikke kjører forbi.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.


Kallagtunet

Sitat fra: Balrog på onsdag 25. september 2013, klokken 17:14
Jeg har ved flere anledninger måttet aksellerere meg ut av ulykkessituasjoner.

Ingen fakta fra min side men jeg har helt klart flere ganger akselerert meg inn i nestenulykker som ung man på tung sykkel med mange hk. Må med hånden på hjertet ikke huske at jeg har akselerert meg ut av situasjoner selv om jeg sikkert har forsøkt å lure både meg selv og omgivelsene med det argumentet.

Når jeg ser diskusjonene på dette forumet med fokus på 0 til 100 tider, effektmålinger etc er jeg rimelig sikker på at TMS etter hvert blir en dyr bil å forsikre. Men håper jeg tar feil...

daggad

Sitat fra: taraquin på onsdag 25. september 2013, klokken 17:38
money.aol.co.uk/2012/05/02/prestige-cars-take-accident-rate-hit/

Selv om dette ikke er fasit så understøtter den teorien vår.
At mopeder er farlige (om de er det) så er det naturlig da de har unge og bare lett utdannede førere.
Men igjen: En Porche, Ferrari, BMW 3M og andre raske biler er selvsagt ikke farligere i seg selv enn andre biler. Men de kan lokke frem farlig adferd på veien langt lettere enn mer "normale" biler som ikke innbyr til fart.
Og som en skrev over her: Aksellerasjon som verktøy til å komme seg ut av kniper er garantert langt mer sjeldent enn at det får en i trøbbel. Spør enhver kjørelærer om akkurat dette.
Denne argumentasjonen minner meg om våpenforkjemperne i USA som vil at alle skal ha en pistol hjemme for å beskytte familien. Jo det kan jo skje at de får bruk for den til dette, men det er mange ganger mer sannsynlig at de bruker den til å skade seg eller sin familie..
Det er absolutt ingen tvil om at førere som kjører defensivt og forsiktig er utsatt for færrest ulykker. Og en slik kjørestil passer utmerket for oss som kjører elbil da det også gir den beste ytelsen av bilene våre ! ;)

Men litt tilbake til bilen vi snakker om her, TMS. Jeg synes det høres veldig bra ut om eierne av disse bilene kan få mulighet programmere de til å yte mindre. Dette vil gi de muligheten til å kunne justere bilens ytelse i forhold til brukeren. Jeg hadde aldri turt å låne vekk en bil som gikk 0-100 på under 5 sekund til en sønn på 18-25 år  :)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Birger

Sitat fra: tho på onsdag 25. september 2013, klokken 10:43
Mer statistikk her. Spesielt interessant er det at Norge kommer dårlige ut enn Sverige på antall drepte per kjørte kilometer!

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
En skal være svært forsiktig med slike statistikker. Hvordan målene en hvor mange kjørte kilometer det er?

Henter de det fra forsikring? I så fall hva med alle dem som har fri kilometer?

Sortere en etter antall drepte i forhold til antall innbyggere er Norge langt bedre en Sverige. Det bør en si er imponerende med tanke på veiestandarden i Norge og at Norge har en veldig spredt befolkning.

Statistikk er bra, men når forskjellene er små er mulighetene for avvik ganske store og en må nesten kunne se på beregningsgrunnlaget.

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Cowboystrekk

Jeg tror de tiltrekkes hvite daihatsuer ;) Siden statistikken inneholder f.eks 20,4 % så tyder det på et stort utvalg i mange av kolonnene og trolig langt over 40 som i endel forsøk er 'det magiske tallet' for signifikans...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tho

Tar ikke dette som god fisk. Overall Accident Rating er ikke definert noe plass. Ingen link til kilde. Dette er ikke bra nok.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA