Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Lokführer, søndag 29. september 2013, klokken 19:26

« forrige - neste »

GRS

TM3P sort/sort

GRS

#136
Sitat fra: sindrej på torsdag 26. september 2013, klokken 00:19
Sitat fra: GRS på onsdag 25. september 2013, klokken 22:57
Akselerasjonen/effekten i Tesla S blir sammenlignet med biler som M5 og de mest motorsterke Porschene. Biler som er svindyre å forsikre, helt uten grunn ifølge mange her.

M5 er en 4dørs sportsbil/familieracer. Det er også Tesla S. De som hevder noe annet kan umulig ha skjønt konseptet, og kan heller ikke ha behov for effekten på 4-500 hk....

Jeg er ikke motstander av familieracere (tvert imot!), men jeg er en smule skeptisk til sjåfører som kjører de uten å skjønne hva de har.
Selvsagt er det logisk at det er dyrere å forsikre M5 og de motorsterke Porchene. De er jo 3-4 ganger så dyr som en TMS!

Jeg mente selvsagt sammenlignet med andre biler i samme serie. Skjønner jo at pris virker inn, men det er ikke eneste grunnen til at de er dyrere å forsikre. En eldre motorsterk utgave av en bil, er dyrere å forsikre enn en svakere utgave av samme bil, selv om verdien på bilene ikke varierer i veldig stor grad.

Mener det er naturlig at en Tesla S med feks. 500 hk ville vært dyrere å forsikre enn en med 250 hk, selv om det ikke var forskjell i pris, og det kun er en forskjell i programmering. Tror ikke det vil være vanskelig å få dokumentert det, uten at jeg har forskingsresultater som underbygger det eller faktisk har undersøkt (I den grad det er mulig, alternativer med store effektsprik finnes jo ikke.). Tror også høyeffektsutgaven vil være mer ulykkesutsatt både for små og større skader. Det blir spennende å følge Tesla S på statistikkene.

Dette er selvsagt påstander, for meg er det opplagt. Andre får gjøre opp sin egen mening, men om det kan dokumenteres at det er feil så synes jeg det vil være veldig interessant. :)

http://www.tv2.no/underholdning/broom/styling-tuning/dette-maa-du-vite-om-trimming-av-bil-2834273.html
"Hvis noe går galt, risikerer du avkortning i forsikringssum. Det er altså all grunn til å tenke seg godt om dersom du velger og gjøre dette uten å følge reglene!" Hvorfor risikerer man dette ved trimming, hvis ikke ulykkesrisikoen øker med økt effekt?

Skal prøve å finne statistikk/undersøkelser som viser at det er sammenheng mellom effekt og en mer aggressiv kjørestil, som igjen fører til at man er mer ulykkesutsatt. Det gjelder definitivt meg, så ære være de som har nok selvdisiplin til at det ikke er tilfelle.....Det har faktisk ført til at jeg velger motorsykler og biler som "demper" trangen til å gi på. ;)
TM3P sort/sort

D.O

Sitat fra: GRS på torsdag 26. september 2013, klokken 09:01
Sitat fra: sindrej på torsdag 26. september 2013, klokken 00:19
Sitat fra: GRS på onsdag 25. september 2013, klokken 22:57
Akselerasjonen/effekten i Tesla S blir sammenlignet med biler som M5 og de mest motorsterke Porschene. Biler som er svindyre å forsikre, helt uten grunn ifølge mange her.

M5 er en 4dørs sportsbil/familieracer. Det er også Tesla S. De som hevder noe annet kan umulig ha skjønt konseptet, og kan heller ikke ha behov for effekten på 4-500 hk....

Jeg er ikke motstander av familieracere (tvert imot!), men jeg er en smule skeptisk til sjåfører som kjører de uten å skjønne hva de har.
Selvsagt er det logisk at det er dyrere å forsikre M5 og de motorsterke Porchene. De er jo 3-4 ganger så dyr som en TMS!


http://www.tv2.no/underholdning/broom/styling-tuning/dette-maa-du-vite-om-trimming-av-bil-2834273.html
"Hvis noe går galt, risikerer du avkortning i forsikringssum. Det er altså all grunn til å tenke seg godt om dersom du velger og gjøre dette uten å følge reglene!" Hvorfor risikerer man dette ved trimming, hvis ikke ulykkesrisikoen øker med økt effekt?


Dette er fordi bilen ikke er laget for større effekt og dermed ikke har bremser og understell som er godkjent for dette. Hvorvidt det er korrekt kan sikkert diskuteres, men nå er det en gang sånn at bilen er registrert med en viss effekt, og dermed kan ikke forsikringselskap og biltilsyn godta slikt...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

GRS

I veldig mange tilfeller blir biler (i Norge) levert i nøyaktig samme utgave (bremser/understell osv), men med ulik effekt. Regner med det er det samme her. Uansett skal vel forsikringsselskapet ha en årsaks-sammenheng for å kunne gi avkortning....tror iallefall det. Er ganske sikker på at de må kunne dokumentere at den økte effekten er direkte eller medvirkende årsak.
TM3P sort/sort

daggad

Vel det er i alle fall interessant å se hvor forskjellig vi ser på dette. Noen av oss som mener at kjapp aks er farlig, andre som mener det trygger osv.
Uansett så er det ikke tvil om at TMS har snudd hele elbilkonseptet på hodet. Og det var helt klart hva Elon Musk hadde i tankene allerede med Roadster. Og dette er utelukkende positivt.
La oss bare håpe at TMS eierne vil forstå hvor farlig en bil på over to tonn og med vanvittig aksellerasjon kan være og kjører deretter slik at den ikke blir kjent for å være en fare. Om jeg kjøper en etterhvert så er det utseendet og rekkevidden som frister først og fremst. Det må være utrolig gøy å prøve å trekke flest mulig mil ut av den.
Selvsagt ville det også være gøy å sjekke akselerasjonen, men dette kan gjøres trygt når der ikke er annen trafikk i nærheten.
Og som sagt så mener jeg Tesla bør programmere softwaren slik at brukerne enkelt kan velge å redusere kraften fra start for å få den snillere. Dette er det nok mange ville benyttet når de skulle låne den bort til mer uerfarene førere.

En liten ting til slutt. Jeg ser en del yngre bilførere er ganske så påståelige på at høyeffektsbiler er tryggere enn mer normale biler etter Norsk standard. Uten å helt huske tallet så mener jeg at forskningen viser at en bilfører er tryggest og mest hensynsfull etter ca 10-15 år. Etter min erfaring så stemmer dette godt.
Jeg kjørte ofte farlig når jeg var 18-30 år. Jeg synes ikke det den gang (var verdensmester) men ser helt klart nå at jeg er blitt en langt bedre (tryggere) bilfører med årene. Tipper de fleste andre er enige med meg i dette.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

GRS

#140
Jeg må innrømme jeg er litt overrasket.....leter og leter etter undersøkelser, men finner fint lite om forholdet effekt/kjørestil og effekt/ulykker. Mange sammenhenger (selvsagt) mellom fart og ulykker, men man må da evt. finne sammenheng mellom effekt og fart. Selv da vil det bli usikkerhet fordi spesielle personer/kunder (som andre hevder her) trolig søker biler med høy effekt, noe som i seg selv øker risikoen. Når det gjelder Tesla har man jo ikke valg, så kundegruppen er trolig mer sammensatt enn ved feks BMW M5.

Kan ikke dokumentere noe, så alt blir jo selvsagt bare påstander. Håper jeg får svar fra de jeg har sendt spørsmål til, som bør sitte på tall som viser faktiske forhold.

Det jeg finner er imidlertid at fargen spiller veldig stor rolle......så om du er opptatt av sikkerhet er kanskje det noe å ta med når du bestiller. Det er jo like relevant for elbil-kjøpere som for andre. :D Svart er fy fy, det var jo ingen bombe. Så med svart hjelm, mørk mc og svarte klær skulle jeg trolig vært borte for lenge siden....... :-\

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1288457/Black-cars-likely-involved-accidents.html
TM3P sort/sort

BE

#141
Det er ingen som er interessert i å undersøke noe som er en selvfølge.

Høyere effekt i et kjøretøy vil medføre større sannsynlighet for uhell. Dette gjelder for alt av kjøretøy, hvor kanskje det eneste unntaket er fly som styrter med for lav hastighet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

GRS

He he, det var det jeg trodde også. Var vel 100% sikker.....men alle er tydeligvis ikke enige, og det er faktisk ikke like enkelt å dokumentere som jeg først trodde..... :) Venter som sagt svar fra noen som bør kunne dette.
TM3P sort/sort

Balrog

Sitat fra: daggad på torsdag 26. september 2013, klokken 11:07
Vel det er i alle fall interessant å se hvor forskjellig vi ser på dette. Noen av oss som mener at kjapp aks er farlig, andre som mener det trygger osv.
Uansett så er det ikke tvil om at TMS har snudd hele elbilkonseptet på hodet. Og det var helt klart hva Elon Musk hadde i tankene allerede med Roadster. Og dette er utelukkende positivt.
La oss bare håpe at TMS eierne vil forstå hvor farlig en bil på over to tonn og med vanvittig aksellerasjon kan være og kjører deretter slik at den ikke blir kjent for å være en fare. Om jeg kjøper en etterhvert så er det utseendet og rekkevidden som frister først og fremst. Det må være utrolig gøy å prøve å trekke flest mulig mil ut av den.
Selvsagt ville det også være gøy å sjekke akselerasjonen, men dette kan gjøres trygt når der ikke er annen trafikk i nærheten.
Og som sagt så mener jeg Tesla bør programmere softwaren slik at brukerne enkelt kan velge å redusere kraften fra start for å få den snillere. Dette er det nok mange ville benyttet når de skulle låne den bort til mer uerfarene førere.

En liten ting til slutt. Jeg ser en del yngre bilførere er ganske så påståelige på at høyeffektsbiler er tryggere enn mer normale biler etter Norsk standard. Uten å helt huske tallet så mener jeg at forskningen viser at en bilfører er tryggest og mest hensynsfull etter ca 10-15 år. Etter min erfaring så stemmer dette godt.
Jeg kjørte ofte farlig når jeg var 18-30 år. Jeg synes ikke det den gang (var verdensmester) men ser helt klart nå at jeg er blitt en langt bedre (tryggere) bilfører med årene. Tipper de fleste andre er enige med meg i dette.

+1 Og alt koker egentlig ned til at uansett hva man kjører MÅ man følge trafikkreglene, avpasse fart etter forholdene og opptre aktsomt og hensynsfullt, med ekstra fokus på myke trafikanter.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

ofn

Om noen år når andre produsenter kommer med kompromissløse elbiler de har bygget fra grunnen av, så vil de gå akkurat like raskt som TMS. Som jeg skrev tidligere så sa Elon på Teslive tidligere i år at det vil komme sw for å begrense effekt-uttaket dersom man ønsker det. Skjønner ikke helt dette gnålet om forsikringer når alle elbiler om noen år vil ha denne akselerasjonen. Dette med forsikringspremie blir jo da likt for alle nye elbiler som kommer om noen år.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

daggad

Forsikring er ren statistikk, så om et år eller to så vil det vises på premien hvor utsatt TMS er. Uansett om det er godt eller gale.
Jeg tenker mer på sikkerhet for både de som kjører TMS og medtrafikkanter.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

GRS

Det er jo nettopp fordi man uansett må, eller iallefal skal..., følge trafikkreglene endel stiller seg undrende til behovet for effekten i Tesla S og tilsvarende biler. Da blir spriket mellom de som har en behovsorientert tilnærming til effekt, og de som aldri får nok  enormt stort. Alle som har drevet med trimming har vel erfart at det ALDRI blir nok, så hva som er "passelig" er selvsagt individuelt.

Her er Tesla i en særstilling, fordi man bare kan velge mellom høy og ekstremt høy effekt, uansett hvilket behov man måtte ha. Moderat, eller "normal-effekt", om man kan kalle noe det, finnes ikke. Det er jo hele utgangspunktet for diskusjonen. Alle skjønner at man kan justere effekten med høyrefoten, men ved uerfarne sjåfører, på glatt føre, i uforutsatte situasjoner osv. så er ikke virkeligheten slik at alle reagerer riktig og klarer å styre seg. Det trenger vi vel ikke dokumentere eller diskutere.

Løsninger er jo på vei, så behovet er iallefall ikke fri fantasi selv om det kommer påstander her i fra alle kanter.
TM3P sort/sort

cairnz

Gjensidige ville ha over 50' i året for å forsikre med ubegrenset kjørelengde, fikk jeg opplyst på telefon der i dag. Beløpet lå først på over 90' - før hun fikk lagt inn alle variabler. Noe annerledes enn de som har fått til under ti tusen...

Kanskje de tar høyde for en god slump "ulykker"?
Elbilist

tho

#148
Sitat fra: BE på torsdag 26. september 2013, klokken 11:46
Det er ingen som er interessert i å undersøke noe som er en selvfølge.

Høyere effekt i et kjøretøy vil medføre større sannsynlighet for uhell. Dette gjelder for alt av kjøretøy, hvor kanskje det eneste unntaket er fly som styrter med for lav hastighet.

Dette er en feilslutning av dimensjoner. Bare fordi du tror/mener det sånn betyr ikke at det faktisk er slik. Noe mer bombastisk påstand skal en lete lenge etter.

http://www.nizkor.org/features/fallacies/begging-the-question.html

Jeg er glad for at GRS er litt mer forsiktig her :). For å være helt ærlig tror jeg også det er sammenheng mellom motoreffekt og ulykker men jeg tror sammenhengen er rimelig svak i forhold til andre forhold som f.eks. alder, personlighetstype, utdannelse, osv.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Olemann



Og ikke minst korrelerer det med alkohol, føreforhold og hvorvidt man nettopp er kastet ut av kona og stikker avgårde med en koffert foran og en bak og Teslaen, koffertene og egne nerver er alt man har.

Ole

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA