Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av Lokführer, søndag 29. september 2013, klokken 19:26

« forrige - neste »

petersv


Epleskreller

Sitat fra: tho på onsdag 25. september 2013, klokken 21:33
Tar ikke dette som god fisk. Overall Accident Rating er ikke definert noe plass. Ingen link til kilde. Dette er ikke bra nok.

Kom med dine kilder da...

Sitat fra: petersv på onsdag 25. september 2013, klokken 21:59
Gjeeeeeeeeeeeeeesp...
Enig.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

tho

Jeg har ingen kilder. Jeg kom heller ikke med den originale påstanden.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

GRS

#124
Akselerasjonen/effekten i Tesla S blir sammenlignet med biler som M5 og de mest motorsterke Porschene. Biler som er svindyre å forsikre, helt uten grunn ifølge mange her.

M5 er en 4dørs sportsbil/familieracer. Det er også Tesla S. De som hevder noe annet kan umulig ha skjønt konseptet, og kan heller ikke ha behov for effekten på 4-500 hk....

Jeg er ikke motstander av familieracere (tvert imot!), men jeg er en smule skeptisk til sjåfører som kjører de uten å skjønne hva de har.
TM3P sort/sort

toppi

Har ikke finlest alle innleggene her, men skjønner det er steile fronter.

Her kommer et lite innlegg i debatten fra meg.
Jeg betaler det samme for en Model S med 360 HK som en Audi A6 med 140 HK.

Forsikringsselskapene lar de med høyest risiko betale mest.

En på 23 år hadde måtte betalt adskillig mer for Model S en enn Audien.
Ung alder og mye HK gir høy premie pga høy ulykkesrisiko.
Moden alder og høy eller lav HK gir tilnærmet lik premie, men selvfølgelig litt mer for de med mye HK, men dette gjenspeiler ikke mer en prisforskjellen på bilene. Dette fordi føreren har lav risiko.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

laumb

jeg er 25 (ja, ikke 23 som du skisserer) og betaler mindre for Model S enn jeg gjorde for en 120hk Saab fra 2009.

Jeg ser ikke logikken i innlegget ditt toppi.


Når jeg var 20 hadde jeg en Hyundai Coupe, 1.6l (104 hk). Denne betalte jeg 18'000kr for.
Litt senere på året kjøpte jeg en Audi A4 Cabriolet med 1.8T (163hk). Denne betalte jeg 6250 for i året. Ellers samme betingelser.

Ser fortsatt ikke logikken.

ofn

Sitat fra: GRS på onsdag 25. september 2013, klokken 22:57
Akselerasjonen/effekten i Tesla S blir sammenlignet med biler som M5 og de mest motorsterke Porschene. Biler som er svindyre å forsikre, helt uten grunn ifølge mange her.

M5 er en 4dørs sportsbil/familieracer. Det er også Tesla S. De som hevder noe annet kan umulig ha skjønt konseptet, og kan heller ikke ha behov for effekten på 4-500 hk....

Jeg er ikke motstander av familieracere (tvert imot!), men jeg er en smule skeptisk til sjåfører som kjører de uten å skjønne hva de har.

Usikker på om du har forstått at vi i Norge står midt i en bilrevolusjon. Da må gammelt tankesett endres. Ny teknologi snur opp ned på hvordan ting har vært tidligere. Du sammenligner med biler med en etterhvert utgående teknologi.
Elbiler har maks dreiemoment fra 0 km/t, derfor blir det god aks. Lite å gjøre med det.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Balrog

Sitat fra: taraquin på onsdag 25. september 2013, klokken 22:31
www.tiger.co.uk/press-releases/tiger-co-uk-reveals-britains-safest-drivers/ her er originalkilden.

Vi kan altså koonkludere at det nest farligste man kan kjøre er "racerbilen" Volvo, som i alle år er markedsført som den sikreste bilen du kan kjøre, og som antagelig tiltrekker seg førere som er mer enn middels opptatt av sikkerhet.

Den 6. farligste bilen skal være Saab. Spesielt i grått: kun slått av den farlige racerbilen Lexus. Velger du derimot en rød Saab er det kun Daewoo som har lavere ulykkesfrekvens.

Verstingen Porsche er helt ufarlig i alle andre farger enn svart og blå: Da er det INGEN registrerte skadetilfeller.

Denne statistikken forteller ingenting om typen skader, om demografiske data på førere, forsikringstilfelle og har ingen vurdering ift. motor eller viktigst: forholdet effekt/vekt. Den opplyser heller ingenting om populasjonen - hvor mange biler er det av de ulike merkene/fargene, hva er total kjørelengde (er vel rimelig å anta en korrelasjon mellom kjørte km og antall ulykker).

At noen teller seg fram til at det skal være 30 ganger større ulykkesrisiko i en grå Lexus enn i en gul Daewoo er sånn "statistikk" som får de fleste med noen vekttall i metode og statistikk til å trekke på smilebåndet.

Denne statistikken forteller faktisk at farge på bilen er viktigere enn merke på bilen ift ulykkesfrekvens, og at det er individuelt fra bilmerke til bilmerke hvilke farger som er trygge og farlige. En hvit Daihatsu er like ulykkesrammet som en blå Porsche, mens grå Seat er enda farligere enn de to andre.

For å forfølge galskapen helt til døra: Har du valgt en brun Tesla er du helt trygg, ettersom det ikke er registrert et eneste forsikringstilfelle de siste 5 åra på brune biler.

BS?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Kallagtunet

Sitat fra: ofn på onsdag 25. september 2013, klokken 23:58
Sitat fra: GRS på onsdag 25. september 2013, klokken 22:57
Akselerasjonen/effekten i Tesla S blir sammenlignet med biler som M5 og de mest motorsterke Porschene. Biler som er svindyre å forsikre, helt uten grunn ifølge mange her.

M5 er en 4dørs sportsbil/familieracer. Det er også Tesla S. De som hevder noe annet kan umulig ha skjønt konseptet, og kan heller ikke ha behov for effekten på 4-500 hk....

Jeg er ikke motstander av familieracere (tvert imot!), men jeg er en smule skeptisk til sjåfører som kjører de uten å skjønne hva de har.

Usikker på om du har forstått at vi i Norge står midt i en bilrevolusjon. Da må gammelt tankesett endres. Ny teknologi snur opp ned på hvordan ting har vært tidligere. Du sammenligner med biler med en etterhvert utgående teknologi.
Elbiler har maks dreiemoment fra 0 km/t, derfor blir det god aks. Lite å gjøre med det.

Det er en revolusjon ja og de som har hatt leaf noen år vet at det er bare noen programmeringslinjer (som en aktiverer ved å dra i girspaken to ganger for å komme i ECO modus) som skal til for å endre opplevd dreimoment fra start...

jkirkebo

Sitat fra: GRS på onsdag 25. september 2013, klokken 22:57
M5 er en 4dørs sportsbil/familieracer. Det er også Tesla S.

Faktisk ikke, Model S er en 5-dørs bil ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sindrej

Sitat fra: GRS på onsdag 25. september 2013, klokken 22:57
Akselerasjonen/effekten i Tesla S blir sammenlignet med biler som M5 og de mest motorsterke Porschene. Biler som er svindyre å forsikre, helt uten grunn ifølge mange her.

M5 er en 4dørs sportsbil/familieracer. Det er også Tesla S. De som hevder noe annet kan umulig ha skjønt konseptet, og kan heller ikke ha behov for effekten på 4-500 hk....

Jeg er ikke motstander av familieracere (tvert imot!), men jeg er en smule skeptisk til sjåfører som kjører de uten å skjønne hva de har.
Selvsagt er det logisk at det er dyrere å forsikre M5 og de motorsterke Porchene. De er jo 3-4 ganger så dyr som en TMS!

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 26. september 2013, klokken 00:06
Det er en revolusjon ja og de som har hatt leaf noen år vet at det er bare noen programmeringslinjer (som en aktiverer ved å dra i girspaken to ganger for å komme i ECO modus) som skal til for å endre opplevd dreimoment fra start...

Du får akkurat det samme opplevde dreiemomentet fra start med gassen i bunn i Eco som i D. Akkurat samme 0-100 tid også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. september 2013, klokken 00:21
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 26. september 2013, klokken 00:06
Det er en revolusjon ja og de som har hatt leaf noen år vet at det er bare noen programmeringslinjer (som en aktiverer ved å dra i girspaken to ganger for å komme i ECO modus) som skal til for å endre opplevd dreimoment fra start...

Du får akkurat det samme opplevde dreiemomentet fra start med gassen i bunn i Eco som i D. Akkurat samme 0-100 tid også.

Helt sant, men derfor skrev jeg opplevd. Poenget er som jeg er helt sikker på at du tok at tilgjengelig dreimoment er først og fremst  en programmeringssak ikke en elmotor  karakteristisk, der en på Leaf i Eco har valgt å ha full guff tilgjengelig med klampen i bunn.

Cowboystrekk

Sitat fra: Balrog på torsdag 26. september 2013, klokken 00:03
Sitat fra: taraquin på onsdag 25. september 2013, klokken 22:31
www.tiger.co.uk/press-releases/tiger-co-uk-reveals-britains-safest-drivers/ her er originalkilden.

Vi kan altså koonkludere at det nest farligste man kan kjøre er "racerbilen" Volvo, som i alle år er markedsført som den sikreste bilen du kan kjøre, og som antagelig tiltrekker seg førere som er mer enn middels opptatt av sikkerhet.

Den 6. farligste bilen skal være Saab. Spesielt i grått: kun slått av den farlige racerbilen Lexus. Velger du derimot en rød Saab er det kun Daewoo som har lavere ulykkesfrekvens.

Verstingen Porsche er helt ufarlig i alle andre farger enn svart og blå: Da er det INGEN registrerte skadetilfeller.

Denne statistikken forteller ingenting om typen skader, om demografiske data på førere, forsikringstilfelle og har ingen vurdering ift. motor eller viktigst: forholdet effekt/vekt. Den opplyser heller ingenting om populasjonen - hvor mange biler er det av de ulike merkene/fargene, hva er total kjørelengde (er vel rimelig å anta en korrelasjon mellom kjørte km og antall ulykker).

At noen teller seg fram til at det skal være 30 ganger større ulykkesrisiko i en grå Lexus enn i en gul Daewoo er sånn "statistikk" som får de fleste med noen vekttall i metode og statistikk til å trekke på smilebåndet.

Denne statistikken forteller faktisk at farge på bilen er viktigere enn merke på bilen ift ulykkesfrekvens, og at det er individuelt fra bilmerke til bilmerke hvilke farger som er trygge og farlige. En hvit Daihatsu er like ulykkesrammet som en blå Porsche, mens grå Seat er enda farligere enn de to andre.

For å forfølge galskapen helt til døra: Har du valgt en brun Tesla er du helt trygg, ettersom det ikke er registrert et eneste forsikringstilfelle de siste 5 åra på brune biler.

BS?
Du finner ingen statistikk som tar høyde for alle parametrene du sier. Ang farge så er det statistisk sånn at sølv og grå ofte er overrepresentert. Hvorfor? Siden de i mindre grad syns i trafikken, husk at dette er ikke norsk statistikk og kjørelys er ikke påbudt. En rød bil er langt enklere å spotte i blindsona og overskya vær enn en grå. Ang spesielle farger som stikker seg ut så tipper jeg at utvalget på f.eks røde saaber er såpass lite at tallene der blir mer upresise brune er antageligvis ikke med pga for lite utvalg. Det er imidlertid sånn at Volvo som selges i UK generelt har kraftig motorisering, langt kraftigere enn f.eks den generelle KIA. Ta en kikk på motoriseringa til Volvo i UK, Med en prisforskjell mellom 115 hk og 215 hk på V70 på 40.000 i der er det rimelig sikkert å si at den jevne volvo i UK har langt flere HK enn i Norge samtidig som den har flere ulykker. At Porsche figurerer på toppen stemmer også bra med at sprekere biler oftere er involvert i ulykker.

En annen kilde som støtter opp om at spreke biler oftere er innblandet i ulykker er denne: http://cars.uk.msn.com/news/articles.aspx?cp-documentid=147863552

Til slutt: Det vi vet med sikkerhet er at både merke og farge har mye å si ift generelle ulykker, ift dødsulykker er ofte tallene helt annereldes, men det kommer at krasjsikkerhet. Alle undersøkelser vil ha svakheter, men ut ifra de 2 jeg har greid å finne så vil det være rimelig å anta at risken for krasj er noe høyere i P enn i vanlig model s. Raskere biler tiltrekker seg mer dristige sjåfører og dermed øker ulykkesrisken, men trenger ikke være rakettforsker for å finne ut det. Forhåpentligvis vil ikke den jevne Teslaeier krasje så ofte, ihvertfall håper jeg ikke det :) Om noen har kilder som viser motsatte resultater av hva jeg har funnet fram til tar jeg imot de med takk!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA