Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regn :-(

Startet av davgal, onsdag 18. september 2013, klokken 08:40

« forrige - neste »

Olsleaf

Fikk svar fra Trøndelag Bomveisselskap i dag. Når jeg forandrer avtalen til ny bil, har jeg ikke noe autopass avtale på ev andre biler. Så passeringene med Think og Imiev må betales av den grunn.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Griffel

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. august 2014, klokken 09:37
Det må vel være rimeligere og enklere å omprogramere skiltgjenkjenningsutstyret, enn å administrere alle disse fribrikkene?
I forhold til skiltgjenkjenningsutstyret; Abonnements ordningen for fossilbiler kunne for den saks skyld like gjerne være koblet skilt som til brikke. Når en velger brikke framfor foto av skilt er det fordi det representerer en besparelse sammenlignet med foto og gjenkjenning av bilnr.

Det finnes ikke fribrikker. Brikken har et nummer på samme måte som skilt. Nummeret er koblet til et abonnement som for elbiler er et gratisabonnement, og som dermed greit administres i det eksisterende abonnementssystemet. Oppslag i abonnementsregisteret skjer enten en har brikken eller ikke, men brikke gir færre feil.

Besparelsen i øre per passering er altså like stor for elbilergratisabonenter som for fossilabonnenter når det gjelder brikke sammenlignet med foto og gjenkjenning. Grunnen til dette er større pålitelighet i registrering.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. august 2014, klokken 09:37
At disse stasjonene har ekstrautgifter med å identifisere EL og HY skilt er deres egen feil. Kanskje er ekstra utgiftene til å utstedet tusenvis av unødvendig bombrikker høyere enn oppgradering av moderne skiltgjenkjenning ville vært.
Slik sett er alle brikke "unødvendig" ikke bare EL og HY brikker.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. august 2014, klokken 09:37
Ser også at titusener av fribrikker ikke bare utgjør en miljømessig og økonomisk belastning, men kan bli problematisk om vi på et senere tidspunkt skal ilegges en bomsats.
Siden det er et depositum på brikker vil nok ikke mange havne i søpla men bli håndtert på en forsvarlig måte, miljøbelastningen er uansett en bagatell sammenlignet med bilen den sitter i enten det er el eller fossil. Antagelig mindre en nummerskiltet. Siden brikken ikke er en fribrikke som sådan men kun et nummer koblet til et abonnement likeverdig med bilens nummerskilt, er det kun abonnement i selskapets database som endres du trenger ikke skifte brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arthur

Sitat fra: Terjer på onsdag 13. august 2014, klokken 09:20
Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. august 2014, klokken 07:29
Har nå fått vite av Vegvesenet at bomselskapene har myndighet til å frita Elbiler for bompenger. Se vedlagte skriv...

Slik info burde man få fra forhandler og det burde også stå klart og tydelig i "velkomstpakken" fra elbil foreningen. De, forhandler og elbilforeningen, burde jo også tipse om at man selv må aktivere sitt gratis medlemskap i elbilforeningen.

Helt enig! Men, siden vi prøvekjørte en el-bil før vårt kjøp så reagerte jeg på at den hadde en slik brikke og spurte derfor forhandleren og fikk (riktig) svar. Deretter kostet det meg en telefonsamtale pluss et depositum på 200 kroner og "problemet" var ute av verden. Hvis alle problemer kunne løses like lett så hadde verden vært tilnærmet problemfri etter mitt syn.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

I dag bekreftet Vegvesenet at bomselskapene har myndighet til å ilegge bompenger på elbiler.

Har sendt spørsmålet videre til Stortinget.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

janmb

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. august 2014, klokken 22:46
I dag bekreftet Vegvesenet at bomselskapene har myndighet til å ilegge bompenger på elbiler.

Har sendt spørsmålet videre til Stortinget.

Det er heldigvis ikke opp til svv heller. Om de tror det tar både svv og bomselskapet feil.

At manglende avtale får et selskap til å feilaktig innkreve avgift er forståelig til en viss grad og slikt som skjer. Men de skal selvsagt føye seg når det bringes på det rene at det er en elbil.

De har IKKE anledning til å ta betalt av det de vet er en elbil - avtale eller ei. Så om de insisterer på å innkreve betaling, selv etter klage, fordi man mangler avtale så bryter de helt enkelt loven. Lov > forskrift > avtaler. En avtale kan aldri ta fra deg en lovfestet rettighet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. august 2014, klokken 22:46
I dag bekreftet Vegvesenet at bomselskapene har myndighet til å ilegge bompenger på elbiler.
Jeg går ut fra at det betyr "myndighet til å ilegge bompenger" dersom en ikke har inngått en gartisabonnementsavtale.
Altså at bomselskapet kan velge mellom å kreve en avtale for å gi elbilen fritak, eller gi fritak uten at en har slik avtale.
At en har krav på fritak er hevet over tvil. Men det er ikke uvanlig at en må gjøre et eller annet for å få det en har krav på.

Sitat fra: janmb på fredag 15. august 2014, klokken 12:23
En avtale kan aldri ta fra deg en lovfestet rettighet.
Nå er det vel ikke det der snakk om, men omvent, altså at en må gjøre noe (f.eks. registrere seg) for å en rettighet.

Nå er vel dette fritaket heller ikke en lovbestemmels men et avgiftsvedtak, som regjeringen lar vegvesenet forvalte.

Hvordan regjeringen forvalter et slik vedtak tror jeg ikke stortinget bryr seg om. Dette er en administrativ sak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Brorson


jkirkebo

Sitat fra: Brorson på søndag 17. august 2014, klokken 13:55
Svinesund broen er ikke Gratis for EL-biler???

Nei, det stemmer. Den er litt spesiell, siden det er et samarbeidsprosjekt mellom Norge og Sverige. Derfor gjelder ikke fritaket der.

Private bomveier må man også betale for å kjøre på. Vi betalte f.eks på Aursjøvegen i sommer, tror det var en hundrelapp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Brorson

Det skulle jo vært gratis på norsk side, når det er fritak i Norge og ikke i Sverige.
Tråkit når en har hytte i Uddevalla.


elektrolux

Har sendt dette til Samferdselsdepartementet:

Hallo Igjen.

Her er enda en som ender opp med Svarteper etter å ha lest og tolket takstsrettningslinjene bokstavelig.

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article10039234.ece

Håper dere kan ordne opp i dette og enten presisere at Autopass er pålagt for å få fritak for bompenger, eller kreve at bomselskapene følger takstrettningslinjene slik de i dag er utformet.

Med hilsen

Robort Kristensen



From: robortk@hotmail.com
To: postmottak@sd.dep.no
Subject: FW: SV: SV: Vedrørende spørsmål om takstretningslinjene og bompenger på Elbil
Date: Tue, 19 Aug 2014 09:42:10 +0000

Hallo Samferdselsdepartementet

Viser til nedenforstående kommunikasjon med Vegvesenet etter at jeg stillte spørsmål om regelverket for Bompenger virkelig tillater at jeg må betale bompenger på min Elbil, og om det virkelig er et krav om Autopass for å få fritak for bompenger.

Saken er at jeg ikke ønsker å bruke Autopass brikke. Bruker ikke Autopass på Dieselbilen på samme veiene.

I.h.h.t. takstrettningslinjene er det mulig å få fribrikke slik at en slipper å stoppe i manuelt felt og vise vognkort, og i stedet kan kjøre i Autopass feltet.

Takstrettningslinjene tar i dagens versjon ikke høyde for automatiske anlegg, men selv mener jeg bestemt at det ikke kan kreves Autopass som en betingelse for fritak. Mange med meg mener det samme.

Har tatt saken helt til forliksrådet som brukte en fortolkning fra SVV til å idømme meg bompenger på Elbilen.

Ønsker kun klarhet i hva som egentlig gjelder. Bruker Autopass nå, men syntes regelverket er mildt sagt uklart på dette punktet.

Hilsen Robort
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Dette er vel en dom som tvinger elbileiere til å la seg overvåke elektronisk?
Uten å ha lest dommen skal jeg ikke kalle den for idiotisk, men jeg lurer jo...

Siden bombrikken er koblet opp til kjøretøy, som igjenn er koblet til eier kan vi like godt installere sporingsbrikker som forteller hvor vi er til en hver tid. En fantastisk ide for et totalitert regime, er merkelig ide i et land som Norge.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. august 2014, klokken 08:30
Dette er vel en dom som tvinger elbileiere til å la seg overvåke elektronisk?
Uten å ha lest dommen skal jeg ikke kalle den for idiotisk, men jeg lurer jo...

Siden bombrikken er koblet opp til kjøretøy, som igjenn er koblet til eier kan vi like godt installere sporingsbrikker som forteller hvor vi er til en hver tid. En fantastisk ide for et totalitert regime, er merkelig ide i et land som Norge.

Du blir mer overvåket ved bompassering hvis du ikke har brikke siden sjekk av regnr må gjennom flere systemer før faktura sendes ut. Er du redd for å bli overvåket av de sensorene som er rundt omkring og bl.a brukes til å måle kø og trafikkflyt lar du vær å ha brikken i bilen etter at du har registrert abonnementet.

Du blir sansynligvis mer overvåket av mobiltelefonen din enn av bil med autopass i tillegg til alle spor du legger igjen på facebook, google osv. Autopass ser jeg på som minste problem i denne sammenhengen.

cra

Sitat fra: emil på torsdag 21. august 2014, klokken 08:40
Du blir sansynligvis mer overvåket av mobiltelefonen din enn av bil med autopass i tillegg til alle spor du legger igjen på facebook, google osv. Autopass ser jeg på som minste problem i denne sammenhengen.

Helt enig!  Jeg som er spiller av Ingress (grønt lag - Enlightened, selvsagt!) ser dette nesten hver dag, da "energien" man henter i spillet helt tydelig er generert av hvor det er flest mobiltelefoner. Mye energi å finne på steder med mange mennesker, lite energi ellers.

Argumentet med at man blir mer overvåket med brikke enn uten synes jeg er fullstendig bortkastet, da bilen uansett må knyttes til eier på ett eller annet vis. Alternativet til brikka er skiltet.

Forøvrig støtter jeg de som kjemper for at det ikke skal trenge å være nødvendig med brikke (iht ordlyden pr i dag), men jeg orker ikke ta den kampen selv, og har brikke i alle bilene. Om det skulle bli endringer i teksten slik at det er klart og tydelig at man må ha briukken for å få fritak har jeg ikek noe problem med det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA