Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regn :-(

Startet av davgal, onsdag 18. september 2013, klokken 08:40

« forrige - neste »

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

K S

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. august 2014, klokken 16:21
Fikk nå et pragmatisk svar fra bomselskapet. De ba om utskrift fra banken på de aktuelle trekkene, og ville undersøke hva som har skjedd. I følge banken er det ikke trukket noe, så danskene må ha et system som selv velger betalingsmåte.

Ser ut som jeg slipper å bruke mer tid på dette.

Hvis en har bombrikke så er det lurt å ta den ned, aller helst putte den i en foliert pose. Vi har Go-Box, bombrikke for bil over 3,5 t i Østerrike, den ligger nedpakket til vanlig. Når vi reiser med ferje sydover pakker vi ned den Norske brikken. Irriterende å bli fakturert dobbelt....

elektrolux

Bombrikken aktiveres når den festes i holderen sin.

Har nå demontert min, og monterer den kun om jeg skal til Bryne igjen. Ellers kommer jeg til å betale faktura som pleier å dukke opp ca 4 måneder etter passering. I praksis blir dette etter hver tur med denne bilen. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. september 2014, klokken 09:13
Bombrikken aktiveres når den festes i holderen sin.

Jeg tror det bare gjelder førsteversjon brikker.
Det gjelder i allefall ikke de aller nyeste, for de er festet med borrelås.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

K S

Sitat fra: Elmo på søndag 07. september 2014, klokken 11:14
Sitat fra: elektrolux på søndag 07. september 2014, klokken 09:13
Bombrikken aktiveres når den festes i holderen sin.

Jeg tror det bare gjelder førsteversjon brikker.
Det gjelder i allefall ikke de aller nyeste, for de er festet med borrelås.

Det gjelder ihvertfall for Go-box (Østerrike sin variant for tyngre kjøretøyer)...så det å ta den ned å legge den i foliert pose/alu folie er vel rimelig sikkert.....

elektrolux

Mener det fungerer på min brikke. Har i alle fall ikke betalt bompenger etter at jeg deaktiverte brikken.

Ser nemlig ut som kamera sliter litt med å lese skiltet på Mercen, så "rabatten min uten brikke er mye større enn rabatten med brikke.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Interessant utvikling i saken. Fikk i dag følgende skriv fra Samferdselsdepartementet:

Spørsmål om takstretningslinjene for bompenger for el-bil —Presisering

Vi viser til din epost datert 8.september 2014.

Bompengeinnkreving er hjemlet i Veglovens §27. Reglene for bompengefritaket for elbiler er
å finne i de generelle prinsippene som er gitt i takstretningslinjene i Statens vegvesen sin
håndbok R702. Denne finner du under følgende lenke:
htt ://www.vegvesen.no/Fa T/Publikasjoner/Handboker. Krav om brikke er en praktisk
ordning med utgangspunkt i at Norge har et automatisk bompengeinnkrevingssystem,
AutoPASS.


Dette tolker jeg dit at min dom i forliksrådet, og Trønderens dom i Tingretten er dømt på sviktende grunnlag. En praktisk ordning kan vel ikke likestilles med et påbud?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 13. oktober 2014, klokken 16:24

............ Krav om brikke er en praktisk ordning med utgangspunkt i at Norge har et automatisk bompengeinnkrevingssystem,
AutoPASS.


Dette tolker jeg dit at min dom i forliksrådet, og Trønderens dom i Tingretten er dømt på sviktende grunnlag. En praktisk ordning kan vel ikke likestilles med et påbud?
Det er vel bare en mulig måte å tolke hva samferdselsdepartementet mener med dette:

På steder hvor en har et automatisk bompengeinnkrevingssystem kan det aktuelle bomselskapet kreve brikke når de finner at det er en praktisk ordning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Skeptisk!

De kan ikke forlange brikke på fossilbil, og Elbil har 0 sats i bomringene så ser heller ikke at Bomselskapene med loven i hånd kan ilegge bompenger tilsvarende fossilbilsats heller?

Syntes dette er en meget viktig prinsippsak. Skal private selskaper kunne ture fram slik vi har sett i disse sakene er jeg redd hva menigmann kan forvente neste gang.

Vi har også sett eksempler på negativt salg fra Gule sider, der en ved å være passiv kjøper reklame for 10 000 vis. Dette er ikke helt ulikt et negativt salg.

Som Elbillist kjører en jo bomfritt, men blir presentert med en regning for noe som skal være gratis.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arthur

For meg er det rett og slett naturlig og rett og rimelig at ansvaret for å hevde min rett til gratis passering helt og holdent ligger hos meg, men ser at andre prøver seg på en aldri så liten frekkis og skyver ansvaret over på bompengeselskapet som på sett og vis blir samfunnet forøvrig. Norsk ansvarsfraskrivelse på sitt "beste"? Slike holdninger er i alle fall ikke med på å gjøre det enklere å opprettholde de godene man tross alt har som el.bil eier, dessverre!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Klykken

Fikk nettopp regning fra bompengeselskapet for de passeringene jeg hadde gjort rett etter at jeg kjøpte bilen og ikke hadde anskaffet brikke enda. Den skal jeg betale uten protest. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

tomrh

Sitat fra: Klykken på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:24
Fikk nettopp regning fra bompengeselskapet for de passeringene jeg hadde gjort rett etter at jeg kjøpte bilen og ikke hadde anskaffet brikke enda. Den skal jeg betale uten protest. :)
Den regninga fikk jeg ettergitt problemfritt ved en enkel henvendelse til bomselskapet da vi kjøpte første elbil i 2012.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Sitat fra: Klykken på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:24
Fikk nettopp regning fra bompengeselskapet for de passeringene jeg hadde gjort rett etter at jeg kjøpte bilen og ikke hadde anskaffet brikke enda. Den skal jeg betale uten protest. :)

Dette er penger bompengeselskapet sannsynligvis ikke har lov å skrive ut faktura på. Ville sendt dem et brev, og bedt om å få pengene tilbakebetalt. Pengene kan du heller sende direkte til kemneren som kan sette dem inn i den Norske pengebingen uten at styremedlemmer i bomselskapene først forsyner seg grådig av dem.

Når det gjelder å bevise sin rett til fri passasje ligger jo dette i kodede skilt. EL for Elbiler, og HY for Hydrogenbiler. Har en andre biler som en krever fritak for og som ikke har generelt fritak ser jeg fordelen med å bruke fribrikke, og at en uten slik brikke kan bli belastet med bomsatsen som uten fritak ville vært gyldig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mr.Zero

Kollegaen kjører Tesla fra 2013 med bombrikke og opplever aldri noe grønt kryss ved passering. Jeg har kjørt siden 2012 med brikke og opplever grønt kryss hver dag. Kollegaen har aldri hørt noe fra Fjellinjen. Kan det være noe feil med kollegaens brikke siden han aldri får noe tegn?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:03
Kollegaen kjører Tesla fra 2013 med bombrikke og opplever aldri noe grønt kryss ved passering. Jeg har kjørt siden 2012 med brikke og opplever grønt kryss hver dag. Kollegaen har aldri hørt noe fra Fjellinjen. Kan det være noe feil med kollegaens brikke siden han aldri får noe tegn?

Problemer med avlesningen tenker jeg. Plasseres brikken ved speilet er den ganske følsom for nøyaktig hvor den festes. Jeg har min bak nosecone og da er det aldri problemer med avlesning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA