Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regn :-(

Startet av davgal, onsdag 18. september 2013, klokken 08:40

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: emil på torsdag 21. august 2014, klokken 08:40
Du blir mer overvåket ved bompassering hvis du ikke har brikke siden sjekk av regnr må gjennom flere systemer før faktura sendes ut.

Det sies så, basert på at de også hevder at med brikke så blir passeringen slettet fortløpende. Noe som ikke stemmer. Mulig det blir slettet fortere, men det er altså noe vi ikke vet og ikke kan ha noen kontroll over.

Sitat fra: emil på torsdag 21. august 2014, klokken 08:40
Er du redd for å bli overvåket av de sensorene som er rundt omkring og bl.a brukes til å måle kø og trafikkflyt lar du vær å ha brikken i bilen etter at du har registrert abonnementet.

Du blir sansynligvis mer overvåket av mobiltelefonen din enn av bil med autopass i tillegg til alle spor du legger igjen på facebook, google osv. Autopass ser jeg på som minste problem i denne sammenhengen.

Altså, problemet med overvåking er ikke bommene. Og ikke fotoboksene. Selv ikke strekningsmålingene. Eller trafikkovervåkingsvideoene. Eller de "vanlige" overvåkninsvideoene. Eller mobiltelefonen. Eller alle de elektroniske spor man legger etter seg med bankkort. Eller bruk av elektroniske kollektivtransportbilletter. Eller bruk av google. Eller facebook (ok, akkurat denne går kanskje litt overstyr for enkelte :p  men det styrer man i alle fall selv). osv osv...

Problemet er kombinasjonen av alle disse elektroniske spor, og i hvilken grad de samlet kan kan gi uvedkommende (for deg, selv anser de seg neppe som uvedkommende :p ) ett skremmende nøyaktig bilde av akkurat hva du gjør til en hver tid. Derfor er det viktig å være våken og følge med, og reagere dersom det kommer nye måter å overvåke på der fordelene ikke i tilstrekkelig grad kan forsvare det angrepet det er på folks privatliv, og at de som overvåker også blir "overvåket" slik at man med så stor sikkerhet som mulig kan si at data ikke blir brukt til annet enn de er ment til. "Fordelene" med bompengene er at myndighetene slipper å bruke de pengene vi alt har betalt inn på vei, men kan kreve dem inn på nytt. Dette er etter min mening ikke en tilstrekkelig god grunn til å registrere alle som passerer på en offentlig vei! Enten det er via brikke eller bilde av nummerskilt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thomas Parsli

Det er stor forskjell på å avlese autopass-brikken og å fotografere regnummer, scanne det, gjennkjenne det og ev. behandle det manuelt.

Og siden vi i Norge bruker DSRC uten tilgangskontroll (MAC) kan hvem som helst kan lese av brikken.

Jeg synes det er helt greit at mange ikke synes dette er et problem -eller at det finnes større problemer- men det er nå heller ingen dom på at vi skal gå rundt med mobiltelefonen påskrudd for å gjøre noe lettere for en eller annen etat?

Selv om jeg ikke har noe å skjule ønsker jeg et privatliv med liten innsikt fra staten eller private selskap.
Mengden elektroniske spor vi legger igjenn etter oss er problematisk, dette er et skritt i feil retning.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Bilnummeret kan da også leses av hvem som helst, og i motsetning til bombrikken så har jeg utstyr til å lese nummerplata på alle biler. Det hender seg at jeg bruker den informasjonen jeg leser sammen med andre verktøy til å finne ut hvem som er eier av bilen, og i enkelte tilfeller "lagrer" jeg denne informasjonen til senere bruk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. august 2014, klokken 08:30
Dette er vel en dom som tvinger elbileiere til å la seg overvåke elektronisk?

Tvinge? Nei. Du kan da fint fortsatt passere bomstasjoner lovlig uten brikke. Bare husk på å betale regningen etterpå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Du skjønte sikkert hva jeg mente;

Elbiler er fritatt en avgift, men tvinges til å bruke bombrikke hvis de da ikke ønsker å betale istedenfor.
Hvis man hadde implementert MAC (Medium Access Control Protocol) og viste et litt mer edruelig bruk av loggene i bomringen ville det vært helt ok. Men slik er det altså ikke.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: cra på torsdag 21. august 2014, klokken 10:33
Bilnummeret kan da også leses av hvem som helst, og i motsetning til bombrikken så har jeg utstyr til å lese nummerplata på alle biler. Det hender seg at jeg bruker den informasjonen jeg leser sammen med andre verktøy til å finne ut hvem som er eier av bilen, og i enkelte tilfeller "lagrer" jeg denne informasjonen til senere bruk.

Og dette utstyret kan du plassere et sted med mye trafikk og plukke ut et spesifikt nummer med tilnærmet 100% nøyaktighet. På biler som passerer i høy hastighet?
Og det er så billig/robust at du kan plassere slikt utstyr flere steder?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. august 2014, klokken 10:46
Og dette utstyret kan du plassere et sted med mye trafikk og plukke ut et spesifikt nummer med tilnærmet 100% nøyaktighet.

Tja..... Skal ikke gjette på hvor raskt jeg klarer å lese numrene.

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. august 2014, klokken 10:46
På biler som passerer i høy hastighet?

Tja igjen. Kan vel bli travelt når det er høy trafikk

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. august 2014, klokken 10:46
Og det er så billig/robust at du kan plassere slikt utstyr flere steder?

Billig/robust er det absolutt, men jeg kan ikke være flere steder på en gang.

Jeg regnet forsåvidt med at det ville komme et argument som dette, og jeg ser absolutt poenget ditt.

Teknologien for lesing av nummerskilt er vel foreløpig ikke like god eller billig som den som leser brikker, så for de som vil "snoke" mye er det sikkert enklere med brikke. Men at det er mulig å lage noe billig selv som vil fungere noenlunde OK tviler jeg ikke på. Det er bare å se alt de finner på f.eks. på hackaday.com :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Dersom en fossilbilist vill ha 10% rabatt på passeringer må vedkommende ha abonnementsavtale. Er det da så urimelig å kreve tilsvarende av de som vil ha 100% rabatt?
(Gjelder f.eks bevegelseshemmende)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: cra på torsdag 21. august 2014, klokken 10:33
Bilnummeret kan da også leses av hvem som helst, og i motsetning til bombrikken så har jeg utstyr til å lese nummerplata på alle biler. Det hender seg at jeg bruker den informasjonen jeg leser sammen med andre verktøy til å finne ut hvem som er eier av bilen, og i enkelte tilfeller "lagrer" jeg denne informasjonen til senere bruk.

Men det er helt greit. Problemet er den dagen du stiller deg opp langs en offentlig vei og systematisk noterer ned alle registreringsnummer som passerer med klokkeslett og dato, og gjør dette 24/7 over en lengre periode.

Datatilsynet hadde f.eks. ikke noe problem med å godta at bommene kunne avfotografere tilfeldige biler for å sjekke om de hadde abonnement eller ei før brikkesystemet var på plass. Men de fikk ett helt klart og tydelig NEI når de ville fotografere alle. I dag har vi brikker, og alle med brikke registreres med dato og klokke, og alle som ikke har brikke avfotograferes med dato og klokke og registreres elektronisk senere. Ikke forstår jeg at det var mer greit enn å fotografere alle skilt som passerte.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. august 2014, klokken 10:37
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. august 2014, klokken 08:30
Dette er vel en dom som tvinger elbileiere til å la seg overvåke elektronisk?

Tvinge? Nei. Du kan da fint fortsatt passere bomstasjoner lovlig uten brikke. Bare husk på å betale regningen etterpå.

Men da er du fortsatt overvåket. De har da i sine registre når og hvor du (eller i alle fall bilen din) har passert, helt likt med når man har brikke, bare med en mulig forsinkelse i registreringen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

janmb

Litt på siden av tema her, men Amoss har et godt poeng. Bomstasjoner generelt, og tettheten av de, utgjør en overvåking som er rimelig enorm. Det gir myndigheter (og eventuelt andre uvedkommende) et datagrunnlag over våre bevegelser som er mildt sagt ubehagelig å tenke på. Brikke eller ei, bilen registreres og lagres ved hver eneste passering. Selv om dette ikke identifiserer hvem som var i bilen er det uansett ikke veldig greit.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Pompel

Jeg bestilte nylig brikke fra Trøndelag Bomveiselskap og jeg kunne da velge om data om passering skulle slettes etter 24t. Jeg vil anta at tilsvarende kan settes opp for abonnenter hos andre bomveiselskaper også.

Med brikke kan man derfor ta det valget om at passeringsdata skal slettes.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

elektrolux

Nye komplikasjoner på gang:

Var på forsommeren på Bryne med Dieselbilen og hadde valget mellom å betale 3 bommer a 20 kr, eller montere Autopass brikke og utnytte timesregelen. Det betyr over 66% rabatt. Stikk i strid med EU regler om max rabatter, men vi er vel vant med at bomselskapene ikke er så nøye med regler og slikt.

Dette skulle nå vise seg å være en tabbe. Fikk nå regning på 2?? passeringer på over 750 kr. :o

Ba om spesifikasjon om plasseringene og det viste seg at jeg har blitt belastet for 2 passeringer over Storebelt i Danmark til og fra Roskildefestivalen. Jeg betalte manuelt for disse passeringene som alltid, og grunnet den forhatte Autopass brikken har disse passeringene nå kostet med dobbel avgift.

Gjett hvem som skal få bombrikken i retur.  >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. august 2014, klokken 08:13
Ba om spesifikasjon om plasseringene og det viste seg at jeg har blitt belastet for 2 passeringer over Storebelt i Danmark til og fra Roskildefestivalen. Jeg betalte manuelt for disse passeringene som alltid, og grunnet den forhatte Autopass brikken har disse passeringene nå kostet med dobbel avgift.

Gjett hvem som skal få bombrikken i retur.  >:(

Nå er det vel strengt tatt din feil at du betaler manuelt i bommer som støtter Autopass. Jeg tipper det er dyrere å betale manuelt der også?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

Joa, men om han faktisk kjører i felt for manuell betaling bør jo selvsagt ikke brikken avleses og belastes der. Da trengs åpenbart tydeligere separasjon mellom de feltene slik at brikken ikke registreres.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

elektrolux

Fikk nå et pragmatisk svar fra bomselskapet. De ba om utskrift fra banken på de aktuelle trekkene, og ville undersøke hva som har skjedd. I følge banken er det ikke trukket noe, så danskene må ha et system som selv velger betalingsmåte.

Ser ut som jeg slipper å bruke mer tid på dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA