Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regn :-(

Startet av davgal, onsdag 18. september 2013, klokken 08:40

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: arthur på tirsdag 22. juli 2014, klokken 11:44
Ja, jeg har lest hele innlegget/linken.

Ja, det er relevant.

Nei, det kan de ikke.

Les linkene jeg har lagt ut så ser du dokumentasjonen for det.

Dette blir for dumt når du ikke skriver hvorfor du mener det ene eller det andre.

Faktum er at Elektrolux har betalt en annens regning med KID, da kan han ikke forvente at de skal lukte at egentlig mente å betale sin egen regning.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

elektrolux

Har nå forklart feil innbetaling til Nord Jæren Bompengeselskap og bedt om at beløpet i sin helhet blir tilbakebetalt inne 14 dager.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Og så er det på an igjen, denne gangen for kona som kjørte en tur gjennom tforbindelsen i februar! De ønsker nå 52 + 12 kr i bompenger på hennes Elbil.

Har vist til statens håndbok 102 og fritaket for Elbil og lagt ved vedlagte utklipp.

Ingenting der tyder på at en må bruke brikke, bortsett fra at en kan få fribrikke om en ønsker å passere i abbonements- eller automatfelt. Kona har selvølgelig ikke kjørt i slike felt. Bomstasjonen på Haugalandet er lik den i Stavanger, og der passerer alle i samme felt, enten en bruker brikke eller ikke. Felt bare beregnet for abbonenter eller for betaling i automat, er forlengst historie.

Blir spennende å se hvor langt de tar dette. Og har de lov å ilegge tilleggsavgift når en ikke engang skal betale vanlig avgift? Dette gjorde de på meg, og kan ved å stadig legge til tilleggsavgifter snu saken fra å være bomselskapets problem til å bli den fortvilte billisten sitt problem.

Her er det jo bomselskapet som mener de kan kreve bompenger ut fra sin tolkning av håndboka, mens vi leser håndboka slik den er skrevet, og følger den bokstavelig. Skal disse 74 kr øke med 150 kr for hver purring blir det tilslutt vi som må ta saken til forliksrådet, og ikke bomselskapet. Eller bør vi betale de 74 kr, og så kreve dem tilbake? Da er det jo blitt vårt problem med en gang.  >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Da har Vegamot tatt seg til rette, og brukt mine penger til å betale annen persons regninger på passering av Bom med Elbil.

Saken vil bli anmeldt.

Se Vegamot sitt svar:

Hei
Din innbetaling med kidnummer 310014257492400061683991 er registrert på utestående faktura på bilnummer EL29360:

Faktura 6390999 kr 480,-
Faktura 6276530 kr 280,-
Faktura 6374411 kr 600,-

Av de innbetalte kr 3800,- er kr 2440,- refundert.

Denne feilinnbetalingen må dere ordne opp i selv, det vil ikke bli refundert noe fra Nord-Jæren Bompengeselskap.

Med vennlig hilsen
Vegamot AS
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TorC

Jeg er jo fortsatt uenig med deg (måtte bare få sagt det). Men, jeg kjenner at jeg blir litt provosert at Vegamots svar...

Jeg mener ikke dette er riktig, men du kan jo prøve... :

Det jeg ville skrevet som svar var.

"Jeg viser til Deres svar av ##. ds.

Mitt kjøretøy har registreringsnummer EL¤&%¤, mens de faktura De nevner er for EL¤&%%

Jeg varslet allerede den ## ds. om at betalingen av kr 3800,- var gjort med feilaktig KID da Deres bankforbindelse nektet å la meg innbetale uten KID. Jeg var heller ikke innen rimelig frist blitt gitt betalingsinformasjon.

Jeg ber om at jeg snarest blir refundert det fulle innbetalte beløp. Hvis så ikke gjøres ber jeg om hjemmel for å tilbakeholde det feilaktig innbetalte beløp, når De som kreditor gjentatte ganger er blitt gjort oppmerksom på feilen.

Såvidt meg bekjent finnes ingen hjemmel eller presedens for å kunne tilbakeholde innbetalte beløp motregnet mot annen persons gjeld.

Avslutningsvis har jeg vansker med å ta noen som signerer sitt brev kun med firmanavn seriøst. Normal forretningsskikk er å signere med eget navn. Dette beviser bare mitt inntrykk av Vegamot A/S som en aktør som ikke har noe i denne bransjen å gjøre.

Hvis jeg ikke innen 14 dager mottar fullt beløp refundert vil jeg iverksette rettslig inndriving av beløpet for Deres bekostning.

Med hilsen

¤%&¤&¤&"



Dette er det jeg ville svart dem. MEN, jeg er bare hobbyjurist. Og jeg synes ikke man skal belaste systemet når man er elbilist.

Jeg kan ha en viss forståelse for anonymitet, men med Autopass/fotografering er dette neppe aktuelt med mindre du vinkler saken helt annerledes.

Anonymitet som elbilist er jo interessant, siden det faktisk er et incitament for at flere velger elbil, men da må du altså vri på argumentasjonen...

Jeg antar at du allerede har en inkassator siden du driver butikk, men som privatperson kan du også ha et annet firma som inkassator. I denne saken ville jeg nok ikke valgt en av "no cure- no pay" firmane siden disse ofte krever fulle gebyrer hvis du frafaller eller taper saken. Klarlegg på forhånd hvor mye du må betale hvis saken trekkes... Da slipper du ubehagelige overraskelser...

Avsnittet med: "Avslutningsvis har jeg vansker med å ta noen som signerer sitt brev kun med firmanavn seriøst. Normal forretningsskikk er å signere med eget navn. Dette beviser bare mitt inntrykk av Vegamot A/S som en aktør som ikke har noe i denne bransjen å gjøre."  ville jeg ikke anbefale å sende. Jeg ville sendt det, men jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det... Det er bare unødvendig støy... Men jeg ville ikke kunnet dy meg....
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

elektrolux

Jeg brukte nok en del mindre diplomatisk spaak, men det ser ut som Bomselskapet forstod at dette var en daarlig sak, og ordnet opp. Har ikke sjekket konto enda, men slik jeg forstod siste mail, skulle hele feilinnbetalingen retuneres.

Ellers har jeg omsider forstaatt hensikten med teksten KAN faa fribrikke:

Det er selvfolgelig for at en skal kunne kjore i Autopassfeltet, og slippe aa kjore i manuelt felt og stoppe og forklare at en kjorer Elbil hver gang en passerer en bonmstasjon.

Det var nok aldri ment aa vaere et paabud om bruk av brikke....

Dermed er jeg enda mer overbevist om aa kunne vinne neste rettsak...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Jeg er også uengig med sakens utgangspunkt (bruken av brikke), mens denne typen "kundebehandling" er for drøy!
Historien fra forliksrådet var heller ikke morsomt å lese.

Stå på elektrolux, noen vindmøller bør nedkjempes!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Ikke glem at du kan ha krav på morarente på utestående beløp, og det er ikke 0,5%, for å si det sånn!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

En dom er vel en dom, enten den er feil eller ikke. Ankefristen er nok over, men naa er det jo ikke mange dagene til Jr. faar sin forste elbil, og jeg kan jo ikke annet enn aa vise han de gjeldende takstrettningslinjene der det staar at Elbil er fritatt bompenger men kan innvilges fribrikke...

Blir spennende hvordan han tolker det.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TorC

Sitat fra: cra på fredag 08. august 2014, klokken 19:04
Ikke glem at du kan ha krav på morarente på utestående beløp, og det er ikke 0,5%, for å si det sånn!

Her er det snakk om et meget beskjedent beløp (3800,-) som har stått på feil konto i en kort periode. Man snakker vel egentlig kun om perioden fra innbetaling til forfall, i resten av perioden har Vegamot krav på morarenter på beløpet, og Elektrolux har krav på morarenter fra den dagen han fremsatte kravet... Hvis man har snakker om hele kroner og ikke bare ører vil det overraske meg.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

elektrolux

Morarente kan etter varsling kreves først etter 14 dager. Jeg varslet morarenter etter 6 august, og Nord Jæren bomselskap ordnet opp 1 august.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Bra at det har blitt en slags løsning.
Utfallet av en slik sak er jeg svært usikker på 50/50, slik det ofte er når to parter er villige til å trekke saken langt.
Min oppfattning bør være godt kjent:

1. Elbiler bør tegne et gratisabonnemnet av hensyn til de som faktisk må betale for bomveier slik at det er veiene som tjener på dette og ikke bomvei selskapet som får mer penger til sin administrasjon.

2. Bomselskapet bør håndtere kravet med måte, å da slette kravene etterhvert som de blir gjordt oppmerksom på at det er en elbil. Et fakturakrav kan derimot være en påminnelse til elbilisten om de praktiske fordelene med brikke.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kringon

Jo mer jeg tenker over denne saken, jo mer forbannet blir jeg.

Det er jo totalt uproblematisk for selskapene å slenge på en liten regexp som gjenkjenner alle skilt som starter på EL. ^EL\w skulle fikse biffen.

Det er provoserende at de gjemmer seg bak ulne vedtekter og elendig lovverk kun for å tjene penger. Hensikten har hele tiden vært at elbiler er fritatt bompenger. Ferdig basta!
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

TorC

Sitat fra: kringon på lørdag 09. august 2014, klokken 19:18
Jo mer jeg tenker over denne saken, jo mer forbannet blir jeg.

Det er jo totalt uproblematisk for selskapene å slenge på en liten regexp som gjenkjenner alle skilt som starter på EL. ^EL\w skulle fikse biffen.

Det er provoserende at de gjemmer seg bak ulne vedtekter og elendig lovverk kun for å tjene penger. Hensikten har hele tiden vært at elbiler er fritatt bompenger. Ferdig basta!

Jeg har snakket med en som jobber i et av bomselskapene, og hun har forklart at det ikke er helt "bare bare" å legge en slik kode ved gjenkjenning. Årsaken er utenlandske kjøretøy som enkelte har EL i starten. Siden de gjerne vil at disse ikke skal slippe unna er det ikke bare å "kode" EL til 0,-.

Det at bomselskapene har valgt å gjøre dette, med medfølgende krangler med el-bilister fremfor å avskrive de få utenlanske med EL er jo selvsagt en vurdering man kan være uenig i. Men jeg mistenker vel at det fort kunne blitt veldig populært med utenlanske EL-skilter...

En helt annen sak er at bomselskapet gidder å bruke ressurser på slikt tull som med Elektrolux. De har brukt langt mer ressurser på å få inn de pengene (som de i utgangspunktet ikke var berettiget til) enn de 3800,- han ble "dømt" til.  Det at Vegamot synes dette er fornuftig ressursbruk er jo betimelig. De vet jo at det er massevis av kranglefanter som rir sine kjepphester til de havner i lasagnen, og enkelte ganger må man jo ta konflikten. Men med en elbil? Hvorfor gidder dem?

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kringon

Sitat fra: TorC på lørdag 09. august 2014, klokken 19:44
Jeg har snakket med en som jobber i et av bomselskapene, og hun har forklart at det ikke er helt "bare bare" å legge en slik kode ved gjenkjenning. Årsaken er utenlandske kjøretøy som enkelte har EL i starten. Siden de gjerne vil at disse ikke skal slippe unna er det ikke bare å "kode" EL til 0,-.


Hogwash! Den ansatte burde ta seg en tur i tenkeboksen før han / hun kommer med elendige unskyldninger.

Det er kun Danmark + Norge som bruker formatet 2 bokstaver + 5 tall. Danmark har alltid opphold mellom de to første tallene for alt unntatt traktorer og store mopeder (de har kun 3 tall).

Dersom de ikke har andre måter å definere utenlandske biler vs norske biler på, så vil alle danske biler med matchende norske skilter (et eller annet sted) sørge for at tilfeldige nordmenn betaler regningen deres.

For å kunne skille på norske og danske skilt så brukes oppholdet. For de nye EU-skiltene, så har danmark selvsagt DK i skiltet til venstre, slik vi har N. Før EU-skiltene så hadde danskene en herlig blanding med og uten rød stripe rundt, så her vil det være problemer, men vesentlig mindre enn de allerede har (dersom de ikke skiller på mellomrom allerede) med dansker som besøker norge.


Det er ingen annen unskyldning (etter min mening) enn at dette er gode penger for de. De fleste betaler nok :/


Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA