Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

Cirion

Etter 8647km må jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen i tallet på 26mil rekkevidde... Det er tilnærmet umulig å å bruke opp batteriet på så kort distanse selv ved heavy grisekjøring. Svimle spyende unger i bagasje rommet og 60-70km/t med enkle forbikjøringer? Glem det!

Jeg kjører fortsatt på 21" hjulene og godt over 90% av min kjøring er på motorvei, og jeg har desverre en meget tung høyrefot. Så normal hastighet for meg er 111 eller 123km/t. I tilleg kjørerer jeg folk på demotur så ofte de ønsker. Ingen har følt behovet for å kjøre selv etter å ha sittet på med meg...

Har du slått av regen og er jævlig tung på både grass og brems?!? Det er vel nesten eneste mulighet til å tømme batteriet fort. Sikkert mulig å få kvalme unger på den måten.

Det 2 måter å bruke batteriet fortere og øke tallet for Wh/km betydelig, og den ene er å sette regen til normal og bruke bremsen (ikke så lurt i kupert terreng å bremse bort strøm som kunne ladet batteriet) og den andre er forvarming. Etter å ha forvarmet bilen er Wh/km tallet meget høyt i forhold til hva det blir etter få km. Så er bilen nedkjølt etter å ha stått ute en natt, er forbruket vesentlig høyere fram til batteri pakken og kupeen har fått varmen. På korte turer vil da forbruket være høyere i snitt enn på lange turer.

Har du beregnet rekkevidde basert på barnehage/butikk kjøring, og ganget opp til langkjøring?

Forbrukstallet mitt er på 217Wh/km i snitt, etter 8618,1
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

#781
Sitat fra: Cirion på søndag 03. november 2013, klokken 08:34
Forbrukstallet mitt er på 217Wh/km i snitt, etter 8618,1km

Høres rimelig ut, jeg ligger på 218Wh/km i snitt etter ca. 6000km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnehelge

Etter snart 8 uker og 5300 km. har jeg et snittforbruk på 205Wh/km. Ingen forvarming.
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

Terhar

Etter 6 uker rundet jeg 5000 km igår, variert kjøring, for det meste forvarming, snitt 206 Wh/km.
Har merket at forbruket er betydelig høyere de dagene det har vært kjølig og jeg ikke har forvarmet.
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Ebbe

Hei! Finnes det noen rundt Tønsberg som har "hurtig lading" for Tesla S? Har bommet litt på lading, slik at jeg nå er på minussiden i forhold til bruk i kveld og i morgen. Har bare tilgang til stusselige 15 - 16 km pr. time lading.
Har nummer 40044577 om det er noen som kan hjelpe meg!
På forhånd tusen takk!
P39240

Sofus

Sitat fra: Ebbe på søndag 03. november 2013, klokken 13:44
Hei! Finnes det noen rundt Tønsberg som har "hurtig lading" for Tesla S? Har bommet litt på lading, slik at jeg nå er på minussiden i forhold til bruk i kveld og i morgen. Har bare tilgang til stusselige 15 - 16 km pr. time lading.
Har nummer 40044577 om det er noen som kan hjelpe meg!
På forhånd tusen takk!
Anbefaler deg å høre med han som driver Elbil-Shop i Tønsberg. Veldig trivelig fyr!  Elbil-Shop, Arnstein Bugge, mobil 95991227

Model S

Ebbe

Sitat fra: Sofus på søndag 03. november 2013, klokken 14:02
Sitat fra: Ebbe på søndag 03. november 2013, klokken 13:44
Hei! Finnes det noen rundt Tønsberg som har "hurtig lading" for Tesla S? Har bommet litt på lading, slik at jeg nå er på minussiden i forhold til bruk i kveld og i morgen. Har bare tilgang til stusselige 15 - 16 km pr. time lading.
Har nummer 40044577 om det er noen som kan hjelpe meg!
På forhånd tusen takk!
Anbefaler deg å høre med han som driver Elbil-Shop i Tønsberg. Veldig trivelig fyr!  Elbil-Shop, Arnstein Bugge, mobil 95991227

Takk! Har gjort det men hans ladere var nede dessverre!
P39240

arnehelge

Ebbe:
Dersom du har tilgang på et 400V uttak, så kan du få låne mitt adapter. Bor på Nøtterøy.
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

Havebigfun


Jimpec

Jeg mottok min bil for temmelig nøyaktig en uke siden. Siden mottakelsen har jeg kjørt ca 450 km og alt har fungert helt topp. Selvsagt litt klunder med lading et par ganger, men etter å ha lest forumet her i noen måneder så vet man hvordan man fikser denslags. Har uansett bestilt en Slimbox, og håper på bedring med det. Bruker forvarming nå som det har begynt å bli litt kaldere i garasjen på natten, og med styrestrøm fra en ladeboks så går det kanskje kjappere å vekke opp bilen på morgenen.

Iveren etter å gasse og virkelig kjenne på aksen gir seg rimelig fort. Etter det kommer det mer og mer fram for en herlig doning dette er. Køkjøring er jo bare fantastisk ifht både manuell og automat fossilkjerre. Komforten er på topp og lyden i lydpakken er fantastisk.

Alt i alt er jeg svært fornøyd og dette er virkelig min drømmebil. Deilig å cruise rundt i og vissheten om at jeg kjører i fra 99% av alle de andre på veien gir meg faktisk glede - men også ro ifht at ikke trenger å bevise det. Jeg bare kan - hvis jeg vil..
Sommerdekkene står fortsatt på men vinterdekkene står klar til montering. Helt normalt at vi venter til desember med vinterdekk her i Rogaland. Strålende fornøyd med at jeg valgte pluss-pakken. Dette var akkurat slik jeg ville ha det. Marginalt stivere og stumpere enn standard men likevel en skikkelig komfortbil. Dette kombinert med at den sitter som støpt i sving må sies å være unikt for en bil i denne størrelsen.

En annen sideeffekt ved å endelig ha fått bilen er at jeg får frigjort en masse tid som tidligere gikk til forumlesing. Må ærlig talt si at jeg nyter å ikke lese alle postene i tråden som omhandler "når får vi bilene våre" osv. Gleder meg til det blir flere som får bilene her og vi kan fokusere mer og mer på bilen og ikke det som skjer rundt.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

getor

Ja - det ble plutselig sånn efyer at bilen var mottatt at forum her og hos Tesla ikke frekventeres så ofte. Før var det mange ganger om dagen. Nå her det gått 2 dager - og uten abstinens.  ;)

BMW850

Sitat fra: Jimpec på onsdag 06. november 2013, klokken 12:29
Jeg mottok min bil for temmelig nøyaktig en uke siden. Siden mottakelsen har jeg kjørt ca 450 km og alt har fungert helt topp. Selvsagt litt klunder med lading et par ganger, men etter å ha lest forumet her i noen måneder så vet man hvordan man fikser denslags. Har uansett bestilt en Slimbox, og håper på bedring med det. Bruker forvarming nå som det har begynt å bli litt kaldere i garasjen på natten, og med styrestrøm fra en ladeboks så går det kanskje kjappere å vekke opp bilen på morgenen.

Iveren etter å gasse og virkelig kjenne på aksen gir seg rimelig fort. Etter det kommer det mer og mer fram for en herlig doning dette er. Køkjøring er jo bare fantastisk ifht både manuell og automat fossilkjerre. Komforten er på topp og lyden i lydpakken er fantastisk.

Alt i alt er jeg svært fornøyd og dette er virkelig min drømmebil. Deilig å cruise rundt i og vissheten om at jeg kjører i fra 99% av alle de andre på veien gir meg faktisk glede - men også ro ifht at ikke trenger å bevise det. Jeg bare kan - hvis jeg vil..
Sommerdekkene står fortsatt på men vinterdekkene står klar til montering. Helt normalt at vi venter til desember med vinterdekk her i Rogaland. Strålende fornøyd med at jeg valgte pluss-pakken. Dette var akkurat slik jeg ville ha det. Marginalt stivere og stumpere enn standard men likevel en skikkelig komfortbil. Dette kombinert med at den sitter som støpt i sving må sies å være unikt for en bil i denne størrelsen.

En annen sideeffekt ved å endelig ha fått bilen er at jeg får frigjort en masse tid som tidligere gikk til forumlesing. Må ærlig talt si at jeg nyter å ikke lese alle postene i tråden som omhandler "når får vi bilene våre" osv. Gleder meg til det blir flere som får bilene her og vi kan fokusere mer og mer på bilen og ikke det som skjer rundt.

Jimpec: Gratulerer! Om du er innom og leser: OK...det er fortsatt komfort altså? Det er det jeg trenger å vite. Dersom jeg oppgraderer til P+ vil leveringen bli utsatt fra april til mai og det er til å leve med. Er da også sikker på at bilen blir produsert i 2014 og at de generelt får bilen enda mer optimal. Mitt andre punkt er Støy...hvordan er dekk og vindstøyen på P+? Klart en hører det som på alle biler. Men jeg heller til oppfatningen at Performance-utgaven fortjener det beste understellet og at dette veier oppimot litt støy:) Det er endel som mener at P+ ikke støyer mer enn P med 21". Og selvfølgelig er det noen som mener det helt motsatte. prøver bare å overbevise meg selv hehe..... ;D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Dr.Ling

Her er min lille beretning om leveringen i Trondheim og turen hjem til Bodø. Signaturen min skal si litt om kronologien fra reservasjon til idag. Jeg fikk fremskyndet levering jeg også. Hadde avtalt fredag 15.nov for å slippe å ta 2 dager fri fra jobb, men når jeg fikk muligheten å hente den 6.november i stedet klarte jeg ikke vente lenger. Værvarselet var fint, så det var bare å tømme avtaleboka, punge ut kr 1100 for å booke om SAS-billetten, pakke sovepose og rød 32A -> 16A overgangskabel, og sette seg på flyet. 11 mnd + 1 dag etter jeg trykte på "reserve now"-knappen (eller noe sånt, husker ikke hva den knappen het).

Jeg hoppet av Flybussen på Leangen og gikk til Tesla-butikken. Veldig lett å finne da den lå på nærmeste hjørne på Lade Arena, og jeg kom dit ca 15 min før avtalt tid. 5 sekunder etter jeg var kommet inn døren fikk jeg hilse på min DS Mathias, og han var klar som et egg til å levere bilen. Inne i verksted-/utleveringshallen stod bursdagsgaven (jeg blir 37år 9.nov). Den ble avduket (ok, trekket ble tatt av) samtidig som to gutter kom rullende med Michelin X-Ice 3 -dekkene jeg hadde fått sendt fra Tirerack i USA.

Leveringen gikk smertefritt. Jeg ba Mathias kjøre full inforunde, og ved gjennomgang og inspeksjon klarte jeg rett og slett ikke å finne noen feil med bilen annet enn litt størknet interiørrens på 1cm av dashboardskinnet. Ok, panseret stikker litt frem på de 2 hjørnene foran, men ikke noe å bry seg om. Jeg ønsket å kjøpe trekk og matter til bilen, men det kokte liksom bort etter at Mathias sa de hadde svært begrensede antall sånt på lager.

Utleveringen var unnagjort ca 45min før det jeg hadde planlagt, og jeg hadde på forhånd avtalt omlegging til vinterdekkene hos Tempe Dekk på andre siden av byen. Av de firmaene jeg sjekket var de rimeligst (kr 700) og med best service. Lade Dekkservice skulle ha kr 1200, og Dekk1 Lade kr 2000,- !!! Det var veldig lett å komme seg fra Tesla butikken til Tempe, og dekkskiftet gikk raskt.

I frykt for høye bølger var aldri ikke Hurtigruta noe alternativ for meg, og Tesla priset seg fullstendig ut mtp togfrakt: De skulle ha kr 20.000 for å sende den oppover! Jeg kunne sikkert leid en øst-europeer med lastebil til å hente den mye billigere, men jeg hadde egentlig alltid tenkt å kjøre den hjem. Jeg begynte å bli veldig i tvil når det gikk opp for meg at adapterne ikke kom til å bli klare, men ble tilbudt ladehjelp både av "Charlie" her på forumet, og av Robort hos Elbilhjelpen. DS Mathias klarte å få tak i et rødt adapter fra Danmark til slutt, så da var lading underveis ikke et problem lengre.

Etappe 1: Trondheim - Mosjøen, 385km. Etappe 2: Mosjøen - Bodø, 320km. Jeg ringte Wist Buss og Last (der Bellona-Hauge stjal strøm i sommer), men de henviste meg til Jakhelln Bil som igjen henviste meg til Cabo AS (kontakt der: Bjørnar, 40449486) som er et bobilfirma som leier lokalene der den berømte 400v 32A-kontakten henger på veggen. De fortalte de hadde hatt 4 Model-S'er innom for lading tidligere, og sa det var bare å koble seg på. Jeg ble fortalt at det var en viss fare for at det kunne stå vogntog parkert foran kontakten, men det skjedde heldigvis ikke. Overnattingssted ble naturligvis Mosjøen Camping, da de ligger rett ved bobilforretningen der jeg skulle lade; Stor og forvarmet hytte med bad, kjøkken, TV til kr 700 (de har visst ikke de små hyttene til leie på vintern).

Jeg hadde skikkelig rekkeviddeangst mtp første etappe. Alt av kalkulatorer sa at jeg skulle klare 385km, men med usikkerhetsfaktorer som snø, regn, motvind, lave temperaturer tok jeg ikke sjansen på annet enn å ta imot tilbudet fra Charlie (Robert) i Levanger om å fylle opp der underveis. Hele turen hjem var jeg godt påkledd, hadde setevarme på 1, ECO-modus på varmeanlegget og temp på 19 grader. Jeg var silkemyk på pedalene og lå i fartsgrensene eller gjerne 5-10 km/t under om jeg ikke hadde noen bak. Dekktrykk 42 PSI. Jeg brukte cruise control en god del, men synes den er litt for nazi for økonomisk kjøring.

Fra Trondheim til Levanger fulgte jeg trafikken mer eller mindre. 95,6km med forbruk 19,1 kWh = 200 Wh/km. Brukte 1,5 time på å lade til 499km ranged igjen på Roberts Saltoboks (400V 3fas, begrenset til 26A i bilens
software, skulle vært 32A), mens jeg fikk middag og vi snakket om alt mulig Tesla. Naboen ("Sneip" her på forumet) var også innom.

Levanger - Mosjøen: 322,1 km. Forbruk 55,9 kWh = 173 Wh/km. På denne strekningen gikk temperaturen fra +3 til -3, det var lett regn og vått, og rundt Trofors-området kjørte jeg i ca 1 time i snøføyk med nysnø på veien. Jeg kjørte forsiktig og lå for det meste i 60-70km/t. Jeg brukte altså 69% av total batterikapasitet, og kunne kanskje ha kjørt ca 466 km i den stilen der! Men ser en forbruket Trondheim-Mosjøen brukte jeg 75 kWh, og ville da bare hatt en sikkerhetsmargin på 30km om jeg ikke hadde ladet i Levanger underveis.

Ladingen i Mosjøen justerte jeg ned til 10A slik at bilen skulle være ferdigladet ca kl 0800 idag. Jeg skrudde på kupevarmen ca 30 min før jeg hentet bilen, og det gjorde nok sitt til at bilen ikke var helt fulladet. Jeg la i vei med ca 490 rated km.

Mosjøen-Bodø inkluderer fjellovergangen Saltfjellet, med en veldig gradvis stigning til maks høyde 693 m.o.h. Fra Mosjøen til toppen av Saltfjellet: 174,3km, forbruk 36,9 kWh = 212 Wh/km. Stort sett hele stigningen opp gjorde jeg i 65-70 km/t til stor irritasjon for diverse omreisende selgere i Audier som ville ligge 30 km/t over det igjen :)  De høyeste 100m var det snøføre, ellers på turen var det tørt.

Fra Saltfjellet og til Bodø går det naturligvis ned igjen, og jeg tror jeg lå på ca 184 Wh / km på den biten. Til Rognan lå jeg i 80km/t (er 90sone for det meste), og fra Rognan lå jeg i fartsgrensene helt til Bodø.

Totalt Trondheim til Bodø: 748,3 km, forbruk 136,4 kWh = 182 Wh/km.

Bilen i seg selv er jeg kjempeimponert over. Kvalitetsfølelsen er stor, også på interiøret. Den er deilig å kjøre, det er som å ha sitt eget lyntog. Michelin X-Ice 3 dekkene synes jeg ikke føles myke i det hele tatt. Bilen føltes fast og presis hele veien uansett føre. Det eneste jeg fortsatt synes er uvant er logringen med rumpa i bratte nedoverbakker med snø/is når en bruker regen. Dekkstøyen synes jeg er lik alle andre moderne biler jeg har kjørt, men det er nok dårligere støydemping i dører enn det jeg skulle ønske, og panotaket slipper inn masse støy (merkes kun i tunnellene). Jeg slet med verk i ryggen og ræva den første biten, men etter å ha flyttet setet bakover og fått bena mer utstrekt ble det mye bedre. Eneste feilmelding så langt er "tire pressure too low".
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

getor

Gratulerer! Artig historie og godt at det gikk så godt!

AttackOfTheMac

Nice @Dr.Ling :)

Jeg ser at bilen ble veldig skitten bak og på sidene, men for meg kan det se ut som at lyktene foran var ganske reine. Tørket du av de, eller var de sånn hele tiden ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA