Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

roaaad

Har hatt bilen i en uke nå.  Alt har fungert – ingen problemer av noe slag og bilen er veldig godt skrudd sammen.

+ Lading er plug&play selv om det går sent
+ Pluss pakken er riktig for bilen – ville ikke hatt mykere fjæring og luft er veldig komfortabel
+ Internett/TuneIn radio er veldig bra selv med landsens mobildekning (og har best lyd).  Skjønner ikke helt de som klager over FM/DAB da man ikke trenger bruke slikt i praksis.

Det som trekker ned hos meg er
- Dårlig isolerte hjulbuer gir overaskende mye støy fra «grussprett» på dårlig vei, samt en del dekkstøy på vanlig dårlig asfalt.
- Overivrig traction control i.f.t. det jeg er vant med (mulig grunnet overivrig trykk på gasspedalen...)
- Dårligere enn forventet range i praksis (rundt 26 mil på tungt føre ved normal kjøring i kupert Vestlandsterreng ved "vanlig" 80% SOC lading)
- Unger tåler ikke å sitte mer enn en halvtime i de bakovervendte setene, selv mine som aldri ellers blir bilsyk.  Dette er kun en løsning for korte turer til/fra barnehage og ikke for langkjøring.

Det er et godt engelsk ord som oppsumerer TMS veldig bra: effortless

BMW850

#766
26 mil?!  :o Ellers fint det du sier om +pakken. Jeg vurderer veldig den, har muligheten for å legge til men det øker ventetida med 4 uker fikk jeg beskjed om.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Kjelli

Dvs ca 31 mil på 100 % SOC. Dette kombinert med unger som spyr som ellers aldri spyr forteller meg at det kan være veldig hard kjørestil involvert? :)

Uansett, så var dette veldig lavt synes jeg. Har du nok luft i dekkene? Hva sier bilen forbruket ligger på?

Kjell

Talvern

Da var min og på plass... :)

Mine erfaringer etter første kvelden:

1. Støynivå på 19" P85 var meget lavt sammenlignet med 21" US, MEGET POSITIVT
2. Opplevd kvalitet i interiør / generelt - Svært forbedret iforhold til US demo
3. Fantastisk å kjøre, dette viste vi jo på forhånd.
4. Har oppgradert stereo - denne var OK (Best på DAB, internett radio)
5. Vanlig "ladekabel" gir maks 15KM lading per time..... ikke fått andre adaptere enda...
6. Chademo laderer virker ikke (alle lokale ladestasjoner rogaland), kunne nok ha lest meg opp på dette.. :)
7. Bilen ble levert med 292KM på tanken, dette holdt til ca 14 mil med AKTIV kjøring.. :) Skulle vært "full" 400KM

Oppsumert: FANTASTISK - gled dere! :)
Hvit Tesla 85P med alt - levert 30.10.13 #2147
C-Zero 14.10.14 = 100% elektrisk. :)

roaaad

@ Kjelli/BMW850

Jeg skulle ønske at det var en hard kjørestil involvert som gav rundt 26 mil med en vanlig lading, men det er det dessverre ikke - en forbikjøring i ny og ne og snitthastighet rundt 60-70km/t.  Helt vanlige/dårlige Vestlandsveier, men da med dårlig vær (mye regn, 5-10 grader) og kupert terreng.  Bilen sier jeg ligger på 248Wh/km i snitt, men tror ikke dette heller tar med alt av forbruk/tap.  Har ikke sjekket lufttrykket i 21"erne men kan ikke tro det har så mye å si.  Dette betyr for min del at det ikke holder med treglading i lengden.  Og: Ikke finn på å kjøpe 60kWh versjonen.

Cowboystrekk

#770
Roaaad: 21-dekkene øker forbruket med omtrent 5% (om du har de), dvs da kunne du fått 1,5 mil til. Å kjøre med litt ekstra dekktrykk (5 psi) kan gi mellom 5 og 10% ekstra rekkevidde, dvs 2 mil til. Svært jevn kjøring, lite bruk av varme\klimaanlegg kan fort gi noen mil til. Tungt føre kan fort ta 5% rekkevidde det og. Å gjøre alt dette kan gi deg alt fra 30-35 mil på 80% :) Tar tid å venne seg til elbil, brukte litt prøving før jeg var helt inneforstått med Leaf, men har greid å få til godt over 15 mil med den uten å kjøre som en "hattkaill".
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kjelli

Spennende blir dette her skjønner jeg :) skal kjøre på kuperte vestlandsveier.  Hadde vært greit å kunne kjøre opp til hytta og returnere som er 330 km t/r uten å må lade. Kan være været er så fælt jeg ikke får ladet ved hytta. Spennende :)

jkirkebo

Sitat fra: roaaad på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:16
Jeg skulle ønske at det var en hard kjørestil involvert som gav rundt 26 mil med en vanlig lading, men det er det dessverre ikke - en forbikjøring i ny og ne og snitthastighet rundt 60-70km/t.  Helt vanlige/dårlige Vestlandsveier, men da med dårlig vær (mye regn, 5-10 grader) og kupert terreng.  Bilen sier jeg ligger på 248Wh/km i snitt, men tror ikke dette heller tar med alt av forbruk/tap.  Har ikke sjekket lufttrykket i 21"erne men kan ikke tro det har så mye å si. 

SKjønner ikke tallene helt, jeg har kjørt Ålesund-Dombås (som vel er mye tilsvarende terreng/vei) på klissvått føre med 21" dekk i 5-6 varmegrader med varmen på 22 grader og brukte 226Wh/km. Men det er da inkludert 650 netto høydemeter opp. Regnes disse vekk brukte jeg 207Wh/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NTesla

Svaret ligger vel i oppfattelsen av "normal kjørestil". :)

Amper

ja, eller hvis du ligger høyt i forbruk nyter du bilen bare mer...  ::)
P85D :o)

roaaad

La oss si det sånn - jeg fikk kjeft fra kona i går for at jeg lot en Audi kjøre forbi i 70-sonen... "du har jo en Tesla". 

Tesla blir solgt som om den er en "vanlig" bil uten begrensingene som Leaf og de andre brødristerne :-)  Da ønsker jeg også å kunne kjøre som en vanlig bil uten å måtte ty til triks som å skru av klimaanlegget, og da helst med mer en 30 mil per "tank".  Jeg vi bare gjøre andre obs på at det kan være lurt å dempe forventningene til rekkevidde i praksis i forhold til de av oss som kjører på nylagt asfalt på det flate østland  ;)

Er det forresten noen som vet om Wh/km forbruk tar med alt (d.v.s. lys, varme) eller er dette kun energiforbruk for fremdrift?

Griffel

#776
Sitatauthor=roaaad link=topic=8666.msg136965#msg136965
Er det forresten noen som vet om Wh/km forbruk tar med alt (d.v.s. lys, varme) eller er dette kun energiforbruk for fremdrift?

All energi kommer fra batteriene enten det er lys varme eller framdrift. (untatt om en dieselvarme eller lignene). Wh/km er nok gjerne i størrelseorden 200Wh/km = 2kWh/mil litt minder om en kjører pent og jevnt, litt mer om en kjører fort og ujevnt. Lys er nesten ubetydelig. Varme er per time og litt uavhengig av hvor mange km en kjører, og selvfølgelig avhengig av temperatur inne-ute. Er det kalt og en bruker 5 kW varmeapparat blir det 5kWh/t og kjøre en i 50 km/t blir det 1 kWh/mil. Står en stille i kø ut fra Oslo en ferdagskveld blir varme mer enn framdrift.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cowboystrekk

Sitat fra: roaaad på torsdag 31. oktober 2013, klokken 13:11
La oss si det sånn - jeg fikk kjeft fra kona i går for at jeg lot en Audi kjøre forbi i 70-sonen... "du har jo en Tesla". 

Tesla blir solgt som om den er en "vanlig" bil uten begrensingene som Leaf og de andre brødristerne :-)  Da ønsker jeg også å kunne kjøre som en vanlig bil uten å måtte ty til triks som å skru av klimaanlegget, og da helst med mer en 30 mil per "tank".  Jeg vi bare gjøre andre obs på at det kan være lurt å dempe forventningene til rekkevidde i praksis i forhold til de av oss som kjører på nylagt asfalt på det flate østland  ;)

Er det forresten noen som vet om Wh/km forbruk tar med alt (d.v.s. lys, varme) eller er dette kun energiforbruk for fremdrift?
Dekktrykktipset kommer ikke i noen konflikt med dette :) Evt 21-tommere har som sagt endel å si... Mange kommer godt under 200 Wh\km uten å tenke spesielt over hvordan de kjører og :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjoris

roaaad: du har et mye høyere forbruk enn alle andre har rapportert, ville fått sjekket bilen om dette vedvarer.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mc_Herreington

#779
Sitat fra: bjoris på fredag 01. november 2013, klokken 18:00
roaaad: du har et mye høyere forbruk enn alle andre har rapportert, ville fått sjekket bilen om dette vedvarer.

Jeg har hatt bilen i drøye 2 mnd nå og 6000km.

Kjører ca. 10 mil dagen, ca 7 mil motorvei og 3 mil bykjøring. Motorvei kjøringen er fra 80-120 med en god del forbikjøringer når det blir 4 felt ( 110-140 i korte perioder ).

2 uker med 19" vinterhjul og 7 uker med 21" sommer. Performance pakke.

Snittforbruket er 226 w/km. Rated range når jeg starter hver morgen er ca 320 km ( har satt lading til litt mindre en standard som vel er ca 80% av kapasitet. )

Har 400V 3-fas lading hjemme. Har satt ned ladingen i bilen til 8 A for ikke å lade så raskt ( Har typisk 200-250 rated range igjen når jeg setter bilen på lading for kvelden ).

På litt lengre turer med 21" der jeg har fulgt trafikk og kjørt 0-10 km/t over fartsgrensen har forbruket vært ca 200w/km.

Aircon har stått på 20 grader siden jeg fikk bilen, bilen står i garasje om natten, men ute hele dagen ( starter gjerne hjem fra jobb med redusert regen og redusert akselerasjon i en kort periode ). Redusert regen varer mye lengre en redusert akselerasjon som typisk bare varer et par minutter. Varmeapparatet er forresten helt magiskt, tar knapt 2-3 min før bilen er god og varm. 

Siden jeg kjører så og si samme strekningen og samme kjøremønsteret hver dag så stemmer rated range veldig bra, typical range har jeg helt sluttet å bruke.

Den første tiden så jeg på forbrukskurven osv. hele tiden og var veldig opptatt av hvor mye bilen brukte. Nå ser jeg så vidt på hvor mye strøm jeg har igjen og tenker overhodet ikke på det. Legg til seg vanen med å koble inn kontakten når du parkerer bilen for natten, ha en kontakt hengende hjemme hele tiden så du slipper å ta den ut av bilen, sette i veggen osv. Anbefaler de som skal lade også på jobb eller andre steder regelmessig om å kjøpe seg en kabel til fra Tesla. For meg så er det priceless og parkere i garasjen, åpne ladeluken fra skjermen før jeg går ut og bare smette kontakten i bilen på veien forbi :)

Ingen problemer så langt med bilen, piggfrie Nokian R2 var veldig myke i følelsen første 2 dagene, nå er dekkene blitt mye bedre og jeg vant til ikke å gi full pinne ut av hvert kryss. Du skal gi fullstendig blaffen i trafikkregler hvis R2 dekkene ikke holder til et vanlig behov om vinteren.





Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA