Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

AttackOfTheMac

Jøss...jeg kom her for å lese om erfaringer med Model S men her var det bare drama...

tSla

#751
Fornøyd eier!

Jeg har hatt bilen min i ca. 1 uke nå. Plukket den opp fra Tesla i Bergen, og helt fra jeg hentet den for 8 dager siden har den fungert eksemplarisk!

Hadde litt rekkeviddeangst til og begynne med, og noen små bekymringer for hvordan føret ville bli den dagen jeg skulle kjøre. Men akkurat som med overtagelse av bil hos Tesla Bergen, gikk turen hjem veldig fint, både når det gjelder rekkevidde, og føre.

Min oppfattelse av kjørelengde:
Kom hjem med ca 6mil igjen på batteriet, og det bekreftet at bilen går egentlig ikke 502km som "lovet", men heller 400km som for all del godt nok! (Med normal økonomisk kjøring)

Feil og mangler på min bil: Ingen
Helt siden jeg plugget bilen i min 16A Schuko for første gang har den ladet feilfritt på mitt 230V IT nett. Leser så mye forskjellig på dette forumet, og mye av det hørest utrolig kjipt ut. Både med ladeproblemer og annet mer alvorlige ting. Men jeg plugger i bilen, og det er hverken feilmeldinger eller noe annet krøll. Ikke før, og ikke etter lading  :)

Når det gjelder kjøreegenskaper/utseende:
Utrolig god bil å kjøre. Småpirk her og der? Ja, selvsagt. Men jeg kunne sagt akkurat det samme om min forrige bil når jeg fikk den. Alt i alt følest Tesla'en ut som en utrolig god bil å kjøre! Den beste jeg har eid! Alle som sitter på kommer med et smil før eller siden, UANSETT :) Og jeg liker bedre og bedre konseptet Elbil - hvordan en elektrisk bil oppfører seg - og hvordan den enkelt fungerer i det daglige.  ;D For ikke å snakke om hvor nydelig den elektriske drivlinjen er på Model S!  ::)

Ellers mangler jeg både blått adapter, og vinterdekk. Som så mange andre. Er ellers strålende fornøyd med hvordan lakken var behandlet før overlevering. Tommel opp til detailer hos Tesla Bergen! :)

Utrolig morsomt også å lete fram mobilen - slå på app, og sjekke status på bilen som står i garasjen. Det kunne ikke jeg med forrige bil! :D

PS. Fritt frem for å sitere hva dere vil!  ;D Men ta for all del diskusjonen en annen plass!
Tesla Model S P85+

Kallagtunet

Gratulerer med ny bil! Blå og grå er rått!

jkirkebo

Sitat fra: tSla på lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:15
Kom hjem med ca 6mil igjen på batteriet, og det bekreftet at bilen går egentlig ikke 502km som "lovet", men heller 400km som for all del godt nok! (Med normal økonomisk kjøring)

Det er nok vanskelig å klare 500km nå ja, siden varmeapparatet må brukes. Men jeg kjørte Fredrikstad-Kongsvinger på vinterdekk på torsdag med et forbruk på 183Wh/km. Det tilsvarer en rekkevidde på 443km (husk at det er igjen ca. 25km når måleren viser 0km). Det var med varmeappratet påslått, 10 grader ute, vinterdekk og fuktig vei. Lå på cruise control i fartsgrensa nesten hele veien. Skulle nok klart 470-480km på tørr vei med varmeapparatet avslått tenker jeg. Mer blir vanskelig når halve veien har 100km/t grense.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tSla

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:21
Gratulerer med ny bil! Blå og grå er rått!

Takk for det! :D

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:39
Sitat fra: tSla på lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:15
Kom hjem med ca 6mil igjen på batteriet, og det bekreftet at bilen går egentlig ikke 502km som "lovet", men heller 400km som for all del godt nok! (Med normal økonomisk kjøring)

Det er nok vanskelig å klare 500km nå ja, siden varmeapparatet må brukes. Men jeg kjørte Fredrikstad-Kongsvinger på vinterdekk på torsdag med et forbruk på 183Wh/km. Det tilsvarer en rekkevidde på 443km (husk at det er igjen ca. 25km når måleren viser 0km). Det var med varmeappratet påslått, 10 grader ute, vinterdekk og fuktig vei. Lå på cruise control i fartsgrensa nesten hele veien. Skulle nok klart 470-480km på tørr vei med varmeapparatet avslått tenker jeg. Mer blir vanskelig når halve veien har 100km/t grense.

Ja, for all del. Det er mulig å kjøre lenger enn de 502km den står oppført med! Ref. verdensrekorden på 600-ettlellerannet-km :) Men jeg ser at ved normal bruk er jeg nærmere 400km enn jeg er 500km (med forbehold for min kjørestil) - bare som en liten notis til de som ser seg blind på 500km rekkevidde (Noe jeg til en viss grad gjorde før)! :)

Tesla Model S P85+

OddB

Sitat fra: tSla på lørdag 26. oktober 2013, klokken 18:18
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:21
Gratulerer med ny bil! Blå og grå er rått!

Takk for det! :D

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:39
Sitat fra: tSla på lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:15
Kom hjem med ca 6mil igjen på batteriet, og det bekreftet at bilen går egentlig ikke 502km som "lovet", men heller 400km som for all del godt nok! (Med normal økonomisk kjøring)

Det er nok vanskelig å klare 500km nå ja, siden varmeapparatet må brukes. Men jeg kjørte Fredrikstad-Kongsvinger på vinterdekk på torsdag med et forbruk på 183Wh/km. Det tilsvarer en rekkevidde på 443km (husk at det er igjen ca. 25km når måleren viser 0km). Det var med varmeappratet påslått, 10 grader ute, vinterdekk og fuktig vei. Lå på cruise control i fartsgrensa nesten hele veien. Skulle nok klart 470-480km på tørr vei med varmeapparatet avslått tenker jeg. Mer blir vanskelig når halve veien har 100km/t grense.

Ja, for all del. Det er mulig å kjøre lenger enn de 502km den står oppført med! Ref. verdensrekorden på 600-ettlellerannet-km :) Men jeg ser at ved normal bruk er jeg nærmere 400km enn jeg er 500km (med forbehold for min kjørestil) - bare som en liten notis til de som ser seg blind på 500km rekkevidde (Noe jeg til en viss grad gjorde før)! :)
Skal du rekke 502 km må du kjøre etter dette mønsteret... ;) (en snittfart på 36 km/t)
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: tSla på lørdag 26. oktober 2013, klokken 18:18
Ja, for all del. Det er mulig å kjøre lenger enn de 502km den står oppført med! Ref. verdensrekorden på 600-ettlellerannet-km :) Men jeg ser at ved normal bruk er jeg nærmere 400km enn jeg er 500km (med forbehold for min kjørestil) - bare som en liten notis til de som ser seg blind på 500km rekkevidde (Noe jeg til en viss grad gjorde før)! :)

Mitt poeng var bare at 500km er umulig nå til dags uansett, med varmeapparatet på. Den rekkevidden er beregnet i +20 grader uten hverken varme eller AC påslått og med en maks hastighet på 88km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. oktober 2013, klokken 19:09
Mitt poeng var bare at 500km er umulig nå til dags uansett, med varmeapparatet på. Den rekkevidden er beregnet i +20 grader uten hverken varme eller AC påslått og med en maks hastighet på 88km/t.
Det stemmer ikke. 88kmt gjelder den  amerikanske målemetoden.
502 km er etter den  europeiske. Sjekk linken min over...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: OddB på lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:23
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. oktober 2013, klokken 19:09
Mitt poeng var bare at 500km er umulig nå til dags uansett, med varmeapparatet på. Den rekkevidden er beregnet i +20 grader uten hverken varme eller AC påslått og med en maks hastighet på 88km/t.
Det stemmer ikke. 88kmt gjelder den  amerikanske målemetoden.
502 km er etter den  europeiske. Sjekk linken min over...

Og den europeiske er lite relevant for langkjøring.

Men ok, 500km er nok litt mye siden det oppgis 300 miles i USA. Det er 483km. Det skulle jeg fint klart i +20 på norske 70/80 veier og med 19" hjul.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Ikke akkurat mine første timer, men noens første nærtitt på min Tesla ;)

Jeg hadde med meg fruen og et vennepar, med to små gutter på 5 og 7 år. Vi dro en tur opp på Frognerseteren.

Når vi kom dit hadde Shell en kickoff av noe slag. De hadde laget en bilbane med olabilløp, hvor de dyttet hverandre rundt. Masse folk med ølglasset i hånda og en kommentator som ropte ut over anlegget sitt.

Vi gikk inn og fikk oss litt mat... Men når vi gikk ut, hadde hele forsamlingen flyttet seg vekk fra Olabilløpet og hadde nå samlet seg rundt Tesla'en og det var ikke mulig å komme seg til bilen. Noen forsøkte å titte inn vinduene mens de fleste stod der å diskuterte hva dette var for noe. Noen viste det var en elbil, men tydeligvis ikke alle.

Heldigvis er det god rekkevidde på fob'en, så jeg dobbeltklikket på bakluka. 5 menn hopper unna og en dame hyler "Oh my GOD! It's opening up!"

"Dude! They have the backseats!" "Can people sit back there?" "No they are only for children." "Is this for real?"

Så presser jeg meg gjennom gjengen med gutta i hendene. "Is it yours?" "Oh, are they going to sit back there?" "That's so cool!"

Jeg løfter gutta inn i og tar på dem beltet mens gjengen nå blokkerer fruen og vennene mine. "Guys, do you know you got the coolest dad in Oslo right now?" "That's incredible!" "Those seat look really secure."

Fruen og venna mine har nå presset seg fram til bilen og vi setter oss inn. Gjengen trekker seg litt bort for å gi oss plass, jeg har vinduene nede og vi vinker til hele gjengen som nå skåler og en roper "SHOW US THE ACCELERATION!!!" Jeg klarer ikke la være å følge opp en sånn oppfordring.... Gutta og moren hyler i kor mens vi flyr avgårde, det samme gjør gjengen vi kjørte fra 8)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

RSandven


Sitat fra: Cirion på søndag 27. oktober 2013, klokken 06:04
Ikke akkurat mine første timer, men noens første nærtitt på min Tesla ;)

Fantastisk historie :)
Man føler seg litt celebrit da. Man tror "alle" har hørt om den, men ofte jeg må forklare nøye.
Var tilogmed hos en dekkforhandler som ikke hadde hørt om den...
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Kallagtunet

Fantastisk historie.

Konspirasjonsteoriene om oljeselskapene sitt korstog mot elbilen fikk seg vel også ett lite skudd for baugen, i alle fall når det gjalt denne gjengen fra Shell :)

MinTesla

Det virker som dere har kjørt rundt i gamle Fiater, før dere fikk S

Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

AreLib

Sitat fra: MinTesla på søndag 27. oktober 2013, klokken 13:52
Det virker som dere har kjørt rundt i gamle Fiater, før dere fikk S
ikke langt fra sannheten :) Model S er den nye folkebilen her i Norge ;)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

jalias

Sitat fra: MinTesla på søndag 27. oktober 2013, klokken 13:52
Det virker som dere har kjørt rundt i gamle Fiater, før dere fikk S

Skulle ikke du logge av....??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA