Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

satheesh.net

#360
Sitat
Jo.

Jeg ville gjort dette hvis jeg hadde hatt 400V hjemme.

I Norge selger bla Salto og elbilhjelpen type2-ladekontakter.

Det finnes også en rekke leverandører i utlandet, feks:

http://www.kecontact.com
http://www.conrad.de/ce/de/product/431393/KEBA-86875-Heimladestation-KeContact-P20-Typ2-32-A-Ausfuehrung-Typ-2-Buchse-22-KW-32-A-Silber-Grau

Kontakten til KeContact så utvilsom fin ut!  :)

Finner ingen pris i Norge, men på en Sveitsisk side på nettet koster denne en plass mellom 9.800,- og 11.600,-.
(http://www.conrad.ch/ce/de/overview/0809062/Ladestationen-fuer-Elektroautos)

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: Charlie på søndag 08. september 2013, klokken 17:53
Hva skal man bruke mellom den ladeboksen 400V 3 fas fra Conrad og til bilen? Er det en vanlig kabel, eller noe spesielt? Skjønner ikke helt det tekniske her....

Du trenger en Type 2 til Type 2 kabel, slik som Salto selger for 1500,- + mva. og som ganske mange her har kjøpt fra de.

Sitat
Og hvorfor kan jeg ikke bare kjøpe denne fra elbilhjelpen (se nederst):
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla%203%20fase%2032A%20ladekabel

Den kan du bruke, den har fast Type 2 kabel. Men da kan den ikke brukes til å lade elbiler med Type 1 plugg slik som Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Charlie

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. september 2013, klokken 18:25
Sitat fra: Charlie på søndag 08. september 2013, klokken 17:53
Hva skal man bruke mellom den ladeboksen 400V 3 fas fra Conrad og til bilen? Er det en vanlig kabel, eller noe spesielt? Skjønner ikke helt det tekniske her....

Du trenger en Type 2 til Type 2 kabel, slik som Salto selger for 1500,- + mva. og som ganske mange her har kjøpt fra de.

Sitat
Og hvorfor kan jeg ikke bare kjøpe denne fra elbilhjelpen (se nederst):
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla%203%20fase%2032A%20ladekabel

Den kan du bruke, den har fast Type 2 kabel. Men da kan den ikke brukes til å lade elbiler med Type 1 plugg slik som Leaf.

Aha, det var oppklarende. Regner med at slikt utstyr fra Conrad er typegodkjent i Norge også, surt å betale ca 8.000.- kr (+ mva) for noe som kanskje eltilsynet rynker på nesen av...

jkirkebo

Sitat fra: Charlie på søndag 08. september 2013, klokken 18:31
Aha, det var oppklarende. Regner med at slikt utstyr fra Conrad er typegodkjent i Norge også, surt å betale ca 8.000.- kr (+ mva) for noe som kanskje eltilsynet rynker på nesen av...

Utstyr som selges i EU skal være CE-merket så da kan du fint benytte det i Norge også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

D.O

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. september 2013, klokken 18:41
Sitat fra: Charlie på søndag 08. september 2013, klokken 18:31
Aha, det var oppklarende. Regner med at slikt utstyr fra Conrad er typegodkjent i Norge også, surt å betale ca 8.000.- kr (+ mva) for noe som kanskje eltilsynet rynker på nesen av...

Utstyr som selges i EU skal være CE-merket så da kan du fint benytte det i Norge også.
bare få med samsvarserklæring, så er ikke det noe problem. Det kommer forøvrig ny forskrift til neste år, og der blir det egne punkt for lading av elbil.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Bjørn

Nå skulle jeg vær høvelig klar til å tappe det meste av 230V ivertfall.. :) er det noen som ser noe jeg har glemt..?

Patosan

Sitat fra: Bjørn på søndag 08. september 2013, klokken 20:40
Nå skulle jeg vær høvelig klar til å tappe det meste av 230V ivertfall.. :) er det noen som ser noe jeg har glemt..?
Ja!
Ser ut som om du har gömt en kontakt på en av dem.
Eller är detta bara ett 'spännande' inslag :)
VIN 15026

LinkedIn

Bjørn

Sitat fra: Patosan på søndag 08. september 2013, klokken 21:42
Sitat fra: Bjørn på søndag 08. september 2013, klokken 20:40
Nå skulle jeg vær høvelig klar til å tappe det meste av 230V ivertfall.. :) er det noen som ser noe jeg har glemt..?
Ja!
Ser ut som om du har gömt en kontakt på en av dem.
Eller är detta bara ett 'spännande' inslag :)

Hehe.. neida, kom bare til kort, så må vist en tur på jula igjen.. :D

Zneip


Sitat fra: Bjørn på søndag 08. september 2013, klokken 20:40
Nå skulle jeg vær høvelig klar til å tappe det meste av 230V ivertfall.. :) er det noen som ser noe jeg har glemt..?

Må man virkelig ha ALT DETTE for å kunne lade hvor som helst? Voldsomt....


P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, Luft, Lyd, Lys, Park, Antifrysepakke, Hatteholder. VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

petersv

Tenkte å vise ladeopplegget mitt. Måleren som er vist der var veldig billig, så om elektrikeren din ikke finner en billig måler, tips han om denne!

Lading på 400V 3-fase er kjapt, overkill for de fleste, men framtidssikkert! En artig ting jeg oppdaga er at strømsyrken som standard er begrenset til 13A, måtte manuelt sette den opp til 16A.

Roger (NO)

#371
Sitat fra: petersv på mandag 09. september 2013, klokken 19:08
Tenkte å vise ladeopplegget mitt. Måleren som er vist der var veldig billig, så om elektrikeren din ikke finner en billig måler, tips han om denne!

Lading på 400V 3-fase er kjapt, overkill for de fleste, men framtidssikkert! En artig ting jeg oppdaga er at strømsyrken som standard er begrenset til 13A, måtte manuelt sette den opp til 16A.

Ser ut som det opplegget jeg har planlagt. Hvor mange A har du på sikringene?
Må du da sette den opp til 16A hver gang?
Kan jeg spørre hva installasjonen kom på (og hvor mange meter kabelstrekk du har)?

petersv

Det er 16A jordfeilautomat. Tror ikke jeg må stille opp strømstyrken mer enn en gang, ikke 100% sikker siden jeg bare har plugget inn en gang på 400V 3-fas. Hvis den resetter seg til 13A neste gang, skal jeg poste her. En artig ting jeg oppdaga, er at den bare trekker strøm på den ene fasen når den er fullada. Ikke snakk om mye strøm dog.

teslaz

Sitat fra: petersv på mandag 09. september 2013, klokken 19:08
Tenkte å vise ladeopplegget mitt. Måleren som er vist der var veldig billig, så om elektrikeren din ikke finner en billig måler, tips han om denne!

Lading på 400V 3-fase er kjapt, overkill for de fleste, men framtidssikkert! En artig ting jeg oppdaga er at strømsyrken som standard er begrenset til 13A, måtte manuelt sette den opp til 16A.
Hvor fikk du kjøpt denne?
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Griffel

Sitat fra: petersv på mandag 09. september 2013, klokken 19:08
Tenkte å vise ladeopplegget mitt. Måleren som er vist der var veldig billig, så om elektrikeren din ikke finner en billig måler, tips han om denne!
Lading på 400V 3-fase er kjapt, overkill for de fleste, men framtidssikkert!
Det er ikke overkill dersom du bor i et hus som har 400V 3Fas TN distribusjon. Da er det et logisk og naturlig valg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA